Home > Reviews > Apollo Justice: Ace Attorney

Apollo Justice: Ace Attorney

Apollo Justice is de vierde adventure uit de Ace Attorney serie. De eerste drie spellen waren (op de laatste zaak van het eerste spel na) bijna kopieën van de adventures op de GameBoy Advance. Apollo Justice is de eerste in de serie die specifiek gemaakt is voor de Nintendo DS en daardoor veel dingen gemeen heeft met de laatste zaak van het eerste spel, die ook speciaal voor de Nintendo DS was gemaakt.

Een advocaat met grote stekels en in een strak pak. Nee, ik heb het niet over Phoenix Wright, maar over Apollo Justice. De nieuwe rookie die het opneemt voor de onschuldigen. In je eerste zaak is de verdachte Phoenix Wright. Hij wordt beschuldigd van moord en aan jouw de taak om zijn onschuld te bewijzen. Een lastige zaak, alleen weet je dan nog niet dit slechts het begin zal zijn van een plot dat je leven op z'n kop zal zetten.

Het verhaal speelt zich ongeveer zeven jaar na het derde spel af. Zoals de titel en het verhaal al doen vermoeden ligt Phoenix Wright eruit en speel je dit keer Apollo Justice. En hier ligt eigenlijk al een beetje het probleem. Apollo Justice is geen Phoenix Wright. Dit merk je ook al als je halverwege het spel de rol van Phoenix Wright weer op je neemt. Wat een geweldig moment in het spel! Compleet met muziek, graphics en een aantal personages uit de eerdere delen. Jammer genoeg is Apollo dus minder dan Phoenix, maar gelukkig wordt hij bijgestaan door een goede en leuke cast van andere personages. De meest coole is daarentegen toch de aan lagere wal geraakte en zeven jaar oudere Phoenix Wright. Hij is echt heel zelfverzekerd en het is een groot verschil met de soms onzekere advocaat uit de eerdere delen. Ook Ema Skye uit de laatste zaak van het eerste spel keert terug en het is geweldig om haar terug te zien. De nieuwe aanklager, Klavier Gavin, is een erg goed personage, maar toch mis ik iets. Iets wat bijvoorbeeld Miles Edgeworth wel had. Maar desondanks is hij een leuk en interessant personage die ook wat meer is dan alleen een aanklager.

Het verhaal bestaat verder uit vier zaken die bijna allemaal op de één of andere manier met elkaar verbonden zijn. Het verhaal komt nogal traag op gang maar de laatste zaak is geweldig. Op een gegeven moment reis je zelfs terug in de tijd en kruip je in de huid van Phoenix Wright, om te zien wat er zeven jaar eerder allemaal gebeurd is. Dit levert een aantal leuke twists op en een mooie opstap naar een mogelijk tweede avontuur van Apollo Justice. Het verhaal is erg goed geschreven en de dialogen lopen lekker door. Hierdoor verveelt het niet, ondanks de grote hoeveelheid tekst. Natuurlijk is er weer genoeg humor terug te vinden, al is het door Apollo wat minder dan in de andere drie spellen.

De gameplay is grotendeels gelijk aan de vorige drie spellen. Als je daar meer over wilt weten, kun je de reviews van de eerste drie delen erop na slaan. Ik zal me nu alleen bezig houden met de vernieuwingen. Zoals je in de intro heb kunnen lezen is deze adventure speciaal voor de Nintendo DS gemaakt. Als eerste keert hierdoor de 3D inventory uit de laatste zaak van het eerste deel weer terug. Door het object te draaien en kantelen kun je nieuwe aanwijzingen of bewijs vinden. Een andere toevoeging is het gebruik van forensische apparaten. Zo moet je bijvoorbeeld op zoek gaan naar vingerafdrukken, gifsporen, voetafdrukken en gebruik je een speciale machine om door enveloppen te kijken. Daarnaast moet je ook weer verschillende dingen aanwijzen op foto's en op een plattegrond. In sommige zaken verandert het beeld dan naar een 3D weergave om sommige zaken wat duidelijker te laten zien.

Apollo Justice heeft natuurlijk ook een bijzondere gave waarmee hij verdachten en getuigen aan kan pakken. Phoenix Wright had de Psych Lock (die ook in dit spel terugkeert), Apollo Justice heeft een speciale armband. Met een druk op de armband knop, vertraagt het hele spel. De getuige spreekt dan in slowmotion. Dit geef jouw de kans om te letten op de kleine dingentjes die laten zien dat iemand liegt. Dit is een erg toffe toevoeging en het geeft een kleine kick als je achter zijn tic komt en het onder zijn neus wrijft.

Net zoals de vorige delen, zijn er niet echt veel puzzels. Natuurlijk moet je tijdens het adventure gedeelte weer op zoek gaan naar bewijsmateriaal en getuigen ondervragen. Het is leuk om forensisch onderzoek te doen, maar dat had veel uitgebreider gekund. Er zit wel een leuke code puzzel in en je moet aan de slag gaan met een soort mix recorder. Maar helaas houdt het daar wel bij op wat de puzzels betreft.

In het rechtszaak gedeelte gaat het vooral om de verklaringen van getuigen met de hulp van bewijs onderuit te halen. Dit kan je ook doen door dingen aan te wijzen op een kaart of foto. Of met de krachten van je armband of de Psych Lock van Phoenix Wright.

Op het gebied van graphics is er het meeste veranderd. In zeven jaar tijd is er natuurlijk het één en ander veranderd en de bekende plaatsen uit de vorige delen zoals de lobby en de rechtszaal hebben een make over ondergaan en dat ziet er erg goed uit. De personages lijken ook meer uitdrukkingen te hebben en in de verschillende tijdperiodes zien ze er ook anders uit. In het spel ga je terug naar het verleden en dan zijn de personages ook jonger. Het leukste is echter het gedeelte van de zaak dat je weer de rol van Phoenix Wright op je neemt. De graphics zijn hier ook weer teruggezet en dat is echt een gaaf moment.

In dit deel krijg je ook regelmatig cutscene's te zien. Deze zien er geweldig uit en het is jammer dat het niet vaker gebruikt wordt want het ziet er erg goed uit. In sommige levels verandert een plattegrond naar een 3D weergave en ook dit ziet er fantastisch uit. Het is alleen zo jammer dat ook dit niet vaker gebruikt wordt. Verder ziet het er allemaal wel weer statisch uit. In het derde deel waren er ook statische achtergronden, maar men paste dit soms aan om een verandering in het verhaal te laten zien. Dit wordt hier helaas niet tot nauwelijks gedaan.

De muziek klinkt ook in dit deel geweldig. Heerlijke muziek die goed past bij het spel en de personages. Ik miste alleen het onwijs gave gevoel als je iemand op een leugen betrapte. Vooral in het eerste deel was dit super. Het tempo van de muziek gaat omhoog en het was echt een geweldig onderdeel van het spel en de spelbeleving. Jammer dat dat hier bijna niet meer voorkomt. Wat wel heel erg leuk was, is de zaak van Phoenix Wright in het verleden. Net als de graphics is ook de muziek terug gezet naar de vorige delen, wat echt heel leuk is.

Net als in de vorige delen wordt er opnieuw niet veel gesproken. Op de Objections, "Hold It's en Take That's na. De nieuwe stemmen klinken goed, alleen klinkt de stem van Apollo een beetje saai en niet indrukwekkend. De stem van Phoenix Wright uit de zaak uit het verleden is wel weer goed. Het is dezelfde stem uit de eerdere delen, maar je hoort wel duidelijk dat de kwaliteit ervan wat minder is.

Verhaal: Het verhaal is goed en vooral de laatste zaak is geweldig. Echter is Apollo Justice lang niet zo interessant en boeiend als Phoenix Wright en dit geldt in minder mate ook voor de bijpersonages. Het is wel weer leuk om een aantal oude bekenden te zien. Op latere leeftijd en in het verleden. Maar omdat het allemaal wel wat minder is krijgt het verhaal een 8.
Gameplay: Het grootste gedeelte van de gameplay is gelijk gebleven aan het eerdere deel, alleen zijn er nu (net als de laatste zaak van het eerste deel) meer DS specifieke dingen toegevoegd. Het werkt allemaal zeer prettig en de forensische dingen zijn erg leuk. Jammer dat het niet zo vaak gebruikt wordt.
Puzzels: Ook in dit deel zijn er weinig puzzels. Het gaat vooral om het onderzoeken van plaats delicten, vinden en verzamelen van bewijs en het ondervragen van getuigen en verdachten. Dit gaat gepaard met het gebruik maken van de forensische apparatuur, het onderzoeken van het bewijs in de 3D interface en het aanwijzen van tegenstrijdige zaken op kaarten, foto's en films. Jammer alleen dat het niet heel vaak gebruikt wordt.
Graphics: Na drie delen zijn de graphics van de telkens terugkerende locaties aangepakt en die hebben een make-over ondergaan. En dat ziet er erg goed uit. De personages zien er ook weer geweldig uit en lijken zelfs meer uitdrukkingen te hebben gekregen. Er wordt ook niet moeilijk gedaan om ze er anders uit te laten zien in het verleden. Verder zijn er mooie cutscenes en 3D aan sommige zaken toegevoegd.
Muziek: De muziek is geweldig, maar ik mis dit keer de kick in de muziek als je een getuige op een leugen betrapt. De stemmen zijn verder goed, al is Apollo Justice wat aan de saaie kant. Een kleine 7.
Eindconclusie: Voor fans van de serie is het weer genieten van een heerlijke verhaal, mooi graphics en wat DS specifieke dingen. Jammer dat het allemaal wel wat minder is. Apollo Justice is geen Phoenix Wright en ook de bijpersonages zijn goed, maar wat minder interessant. De kick die ik in de eerdere delen van de muziek kreeg is helaas zo goed als verdwenen en de DS specifieke dingen hadden veel vaker gebruikt mogen worden. Nog steeds een goede adventure, maar het is allemaal wel een stuk minder dan de eerdere delen. Toch heb ik me er mee vermaakt en kijk uit naar een mogelijk volgend deel. Een kleine 7,5.