Intro
Lexis Numérique is een Franse developer. Over een paar jaar zullen ze
ongetwijfeld bekend staan als die developer van originele, ietwat vreemde adventures.
Hun vorige spel was namelijk "In Memoriam", een mengsel van spannend
mysterie rond een seriemoordenaar, behendigheidsspelletjes en aanwijzingen zoeken
op het internet. De beloning voor het oplossen van een puzzel bestond uit een
stukje film waarin langzaam maar zeker het verhaal uit de doeken werd gedaan.
Ook ditmaal is het de bedoeling van Lexis om de speler op een alternatieve wijze
een verhaal te laten ontdekken.
Verhaal In eXperience 112 is het de bedoeling dat je Lea Nichols helpt ontsnappen
vanaf een onderzoeksschip. Je bestuurt haar echter niet rechtstreeks, je bedient
de computers in de stuurhut. Door lichten aan en uit te doen, een computer in
te schakelen of een deur op afstand te openen wek je haar nieuwsgierigheid en
laat je haar door het schip lopen. In bepaalde ruimtes of na bepaalde doelstellingen
gehaald te hebben krijgt Lea flashbacks, waarmee het verhaal verteld wordt.
Ook in diverse bestanden in de computers vind je achtergrondinformatie waardoor
je steeds meer te weten komt van de voorgeschiedenis. Het verhaal zit best goed
in elkaar maar het is wel tamelijk voorspelbaar.
Gameplay Zoals gezegd bestuur je het spel door het in- en uitschakelen van
lampen en machines. Er is geen mogelijkheid tot direct contact. Door middel
van camera's die overal in het schip hangen kun je haar volgen. Ook kun je met
de camera's inzoomen en kijken wat er zoal in de ruimtes ligt. Zo kom je bijvoorbeeld
een password te weten waarmee je bepaalde bestanden op de computers
kunt bekijken. Door de bestanden van diverse medewerkers te bestuderen kom je
ook achter geheime onderzoeksresultaten die een ander licht op het schip en
Lea's collega's werpen. De camera's kun je bedienen, ze kunnen in een bepaalde
hoek gedraaid worden, je kunt nachtvisie of warmtegevoeligheid aanzetten, je
kunt de camera's laten patrouilleren. Het lijkt in eerste instantie veel ingewikkelder
en indrukwekkender dan het uiteindelijk is, na een beetje uitproberen heb je
al gauw door hoe alles werkt en hoe je Lea het beste overal heen kan sturen.
Je kan het spel automatisch de meest relevante schermen laten tonen zodat je
dat niet zelf hoeft te doen. De real-time schermen vragen wel redelijk wat van
je systeem. Het is soms wel jammer dat je zo gebonden bent aan de voorwerpen
die je aan en uit kunt doen, want als je een voorwerp ziet liggen waar geen
lamp bij in de buurt is kun je Lea er niet naartoe sturen om het op te pakken.
Er is duidelijk veel tijd gestoken in het maken van de talloze documenten in
het spel. Een enkele keer valt een tekening in een computerbestand over belangrijke
tekst heen.
Puzzels
De puzzels bestaan grotendeels uit het vinden van wachtwoorden om deuren te
openen en bestanden te ontgrendelen. De moeilijkheidsgraad is divers, soms moet
je lang speuren om achter een bepaalde encryptiemethode te komen waarmee je
dan weer een ander wachtwoord kan kraken, en een andere keer krijg je in één
keer toegang tot een stuk of vijf personeelsbestanden met de bijbehorende codes.
Andere puzzels bestaan uit het zoeken naar ingrediënten voor een bepaalde
vloeistof die Lea nodig heeft en het vinden van een veilige route. Omdat het
schip een behoorlijk doolhof is, is het terugvinden van een bepaalde ruimte
waar je eerder bent geweest al een puzzel op zich.
Graphics Het spel ziet er bijzonder uit; je ziet immers alles door de camera's
van het beveilingssysteem. Op je scherm heb je constant een plattegrond, waarop
je lampen aan- en uit kunt doen, deuren kunt openen (mits ze geen slot of wachtwoordbeveiliging
hebben) of op andere dingen kunt klikken; en één tot drie camerabeelden.
De camerabeelden zijn niet altijd even scherp, soms zijn ze korrelig of vervormd,
maar dat maakt het wel authentieker.
Muziek
De muziek past prima bij het spel. Een punt van kritiek is echter wel het volledig
nasynchroniseren van het spel. De dame die de rol van Lea inspreekt, laat namelijk
geen enkele emotie in haar stem doorklinken, waardoor een zin als 'ik heb hier
echt geen zin in, hoor' op dezelfde manier wordt uitgesproken als 'wat een eng
beest' of 'hehe, eindelijk is de deur open'. Daarnaast heeft ze een werkelijk
verschrikkelijk "kindewjenvoowjkindewjen"-accent. Helaas is het niet
mogelijk het spel zonder de stemmen te spelen omdat de makers vergeten zijn
de flashbacks te ondertitelen. De andere stemacteurs zijn al niet veel beter.
Conversaties klinken nooit overtuigend en slaan meestal de plank volledig mis
qua intonatie en sfeer.
Conclusie:
Verhaal: Op een hele bijzondere manier kom je langzaam maar zeker achter
het verhaal achter Lea en het onderzoeksschip. Helaas is het hier en daar
tamelijk voorspelbaar en heb je al snel door wat er fout is gegaan aan
boord.
Gameplay: Het in- en uitschakelen van lampen en machines is inventief en werkt goed.
Met de camera's hou je Lea in de gaten en bekijk je wat je Lea van dichterbij
wilt laten bekijken. Wel is het jammer dat je niet alles kan oppakken wat
jou interessant lijkt omdat je beperkt wordt door waar de lampen zijn.
Puzzels: Het 'kraken' van de wachtwoorden van Lea's collega's is leuk, maar soms
wat aan de makkelijke kant. Door de doolhof-achtige proporties van de boot
is niet altijd duidelijk waar je een bepaalde ruimte kan vinden en hoe je
daar komt.
Graphics: Het scherm ziet er in eerste instantie gecompliceerd uit, maar dat valt
in de praktijk reuze mee. Wat je via de diverse camera's ziet wisselt sterk
van beeldkwaliteit maar dat maakt het des te geloofwaardiger.
Muziek: De Nederlandse stemmen zijn afschuwelijk. Er is geen spoor van emotie te
bekennen en het vreselijke accent van Lea zorgen ervoor dat je het spel
het liefst zonder geluid zou willen spelen. Dan mis je echter stukken van
het verhaal omdat de flashbacks niet ondertiteld zijn.
Eindconclusie: Ondanks enkele puntjes van kritiek is eXperience 112 leuk om te
spelen. De bijzondere insteek en originele manier van besturen maken het
de moeite waard om dit spel eens te proberen. Persoonlijk had ik het wel
veel fijner gevonden als het mogelijk was geweest de Nederlandse stemmen
achterwege te laten, deze verpesten veel van de atmosfeer in eXperience
112.