Home > Reviews > Undercover: Operation Wintersun

Undercover: Operation Wintersun

Het Oostenrijkse Sproing Interactive is hier nog niet zo bekend, maar heeft al een indrukwekkende lijst met spellen op hun naam staan. (T)Raumschiff Surprise, gebaseerd op de gelijknamige Duitse film, was hun eerste adventure en Undercover: Operation Wintersun nummer twee. Niet lang nadat "Undercover: Operation Wintersun" werd uitgebracht werd er ook een prequel op het spel aangekondigd die voor de Nintendo DS zou verschijnen.

In deze adventure, Undercover: Dual Motives genaamd, speel je als eveneens als de wetenschapper John Russel en het speelt zich dus af voor de gebeurtenissen van Undercover: Operation Wintersun. John wordt ervan beschuldigt geheime informatie doorgespeeld te hebben aan de Nazi's en moet nu samen met zijn secretaresse Audrey zijn onschuld bewijzen. Maar dat verhaal is voor de review van Undercover: Dual Motives. We gaan het nu hebben over Undercover: Operation Wintersun.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog komt de Britse geheime dienst (de MI6) erachter dat de Nazi's bezig zijn met het ontwikkelen van de eerste nucleaire bom. De Britse onderzoeker dr. John Russel wordt daarom naar Duitsland gestuurd om dit uit te zoeken. Als hij erachter komt hoe ver de plannen inmiddels zijn gevorderd is het aan John om de Nazi's tegen te houden en de wereld voor een enorme ramp te behoeden.

Hij krijgt daarbij hulp van geheim agent Peter Graham en al snel ook van de knappe Anna Taylor. Hoewel je van hulp eigenlijk nauwelijks kunt spreken. Je bent toch vooral op jezelf aangewezen, maar dat is voor de doorgewinterde adventurespeler geen punt. Het verhaal is lineair en er is dus geen kans dat je ergens vast komt te zitten omdat je eerder in het spel iets bent vergeten.

Ondanks de setting van deze adventure en hetgeen wat er op het spel staat wordt deze spanning niet echt overgebracht naar de speler. Dit is natuurlijk erg jammer. Maar ook zonder dat je de ernst van de situatie niet echt goed af kunt lezen aan de personages en hoe ze zich gedragen blijft het verhaal wel interessant genoeg om te willen weten hoe het verder gaat.

Het spel speelt als een klassieke "point and click" adventure, met lekker veel voorwerpen in elke omgeving om te bekijken. Ook al kun je niet al deze voorwerpen oppakken of gebruiken, ik vind het altijd prettig om je omgeving een beetje te verkennen en te luisteren naar wat je personage erover te zeggen heeft. De cursor verandert naar gelang de actie die je kunt ondernemen en via de linkermuisknop (bekijken, lopen) en de rechtermuisknop (oppakken, gebruiken en praten) kun je gemakkelijk je gang gaan. Het is een systeem die we bij veel adventures zien en dat gewoon erg goed werkt.

Een minpunt van het spel is de speelsnelheid. Ik werd vaak opgehouden door de laadschermpjes bij het overgaan van de ene naar de andere locatie en het trage lopen (je kunt rennen door dubbel te klikken, maar zo heel snel gaat dat ook niet). Ook moet John op een specifieke plek staan om commentaar te geven op een voorwerp, zodat je soms een tijdje moet wachten voordat hij op de juiste plek is.

Iets anders waar ik mee te maken kreeg tijdens het spelen van het spel waren vervelende crashes, vaak tijdens een gesprek. Ik had het geluk dat ik vaak een spel opsla (zeker nadat het de eerste keer gebeurde), maar deze foutjes zouden niet in een uitgewerkt eindproduct moeten zitten.

De puzzels in Undercover hebben vooral te maken met het gebruiken en combineren van voorwerpen die je tijdens het spel verzamelt. Deze 'puzzels' laten je over het algemeen goed nadenken, wat voor mij beslist een pluspunt is. Naast de puzzels die je wel vaker ziet in adventures zijn er ook geregeld originele puzzels die je op moet lossen en over het algemeen zijn ze allemaal leuk uitgewerkt. Er zijn, zoals gezegd, veel hotspots in het spel en dit kan tot het zogenaamde "pixelhunting" leiden, waarbij je met je cursor het hele scherm af gaat om alle voorwerpen te zoeken. Die ervaring had ik over het algemeen niet in het spel, maar soms waren er wel wat kleine voorwerpen die je niet zo makkelijk kon zien. Voor de mensen die hier een hekel aan hebben is er de "Novice Mode", waarbij je door op backspace te drukken alle hotspots kunt zien.

Er zijn ook enkele puzzels waar je met behendigheid en tijdsduur te maken krijgt. Hoewel veel adventureliefhebbers vaak gruwen van dit soort geintjes, blijft het een terugkomend fenomeen in veel adventures. Helaas wordt het maar zelden goed uitgewerkt en ook in Undercover is er weer zeker één die wat mij betreft niet had gehoeven. Gelukkig hebben ze deze puzzels zo gemaakt dat je bij een foute handeling gewoon weer vanaf het begin van de puzzel begint.

De sfeer in het spel is erg treffend voor de situatie waarin de hoofdpersoon zich bevindt. Het is een beetje deprimerend, troosteloos en dat is precies de sfeer die je zou verwachten in een spel dat zich afspeelt tijdens WOII. Wat ik het mooiste vond waren de omgevingen van het spel, die vooral door het werken met de lichtval er heel erg goed uit zagen. De personages zelf zijn een beetje houterig, wat vooral tot uitdrukking komt in de animaties.

Dr. John Russel is niet erg blij met zijn opdracht om naar Duitsland af te reizen en dat kun je ook duidelijk horen aan de uitspraken van John. Hij is erg cynisch en de stem wordt ook heel erg goed ingesproken. Je hoort geen enthousiasme, slechts vlakke en cynische opmerkingen. Ook de andere stemmen zijn naar mijn mening prettig om naar te luisteren.

De muziek zelf is niet heel erg bijzonder. Op de achtergrond hoor je af en toe een heel rustig muziekje dat helemaal niet verkeerd klinkt. Maar vaak is muziek afwezig en moet je het doen met achtergrondgeluidjes. Zelf hou ik er altijd wel van om een beetje muziek op de achtergrond te hebben om je tijdens het doorzoeken van een kamer te begeleiden, dus wat mij betreft hadden ze wel meer muziek erin kunnen doen.

Verhaal: Een verhaal met een interessante setting dat niet genoeg naar voren komt om jezelf erin te verliezen.
Gameplay: Klassiek en goed werkende point and click systeem met lekker veel hotspots. Helaas soms een beetje traag.
Puzzels: Vooral gebruiken en combineren van vorowerpen. Niet al te makkelijk, zodat je er niet zomaar doorheen loopt.