Home > Reviews > Scratches Director’s Cut

Scratches Director’s Cut

Intro:
Scratches: Director's Cut is een remake van het spel Scratches. De graphics zijn verbeterd en je kunt het spel nu ook op een laptop spelen. Het spel is precies hetzelfde als het origineel, maar er is wel een extra hoofdstukje toegevoegd dat je, onafhankelijk van de rest, vanuit je optiemenu kunt activeren. Ook is er op de site van Nucleosis nog een gratis update te dowloaden, (500 mb!!), die de grafische beelden zo mogelijk nog levensechter maken.

Verhaal:
Horror-schrijver Michael Arthgate, besluit een paar dagen naar een oud verlaten Victoriaans landgoed te gaan. Hier kan hij dan in alle rust zijn aan zijn nieuwe boek werken. Bij aankomst blijkt meteen, dat er geen electriciteit en geen stromend water is. Als Michael dan ook nog een na een nachtmerrie krassende geluiden in het huis hoort, is de sfeer voor een prima horror verhaal neergezet. Terwijl Michael door het huis dwaalt, krijgt hij meer en meer het gevoel dat hier in het verleden gruwelijke dingen gebeurd zijn. Staat het huis al zo lang leeg, door een vloek die de laatste bewoners trof? Of is er meer aan de hand?
Het verhaal in dit spel is goed opgebouwd. Michael zit helemaal alleen in een somber huis. De tweede dag begint het tot overmaat van ramp ook nog vreselijk te onweren en te regenen. Geen lolletje in een huis zonder stroom. Het enige contact met de buitenwereld is de telefoon, die je dan ook regelmatig moet gebruiken. En naarmate je meer dingen bekeken en onderzocht hebt, wordt de sfeer grimmiger.
In het extra hoofdstuk "The Last Visit", speel je een journalist, die 10 jaar na het vertrek van Michael Arthgate naar Blackmore Mansion gaat. Het huis zal binnen een paar dagen tegen de grond gaan en hij wil even de sfeer proeven om er een artikel over te kunnen schrijven.

Gameplay:
Het spel wordt volledig met de muis bestuurd. Door met je muis te bewegen kun je 360 graden om je heen kijken. En soms is het zeker nodig om omhoog te kijken! Voortbewegen doe je door met je muis in de looprichting te klikken, naar een volgend beeld. Je kunt dus niet vrijelijk rondlopen. Dit heeft enkele nadelen. Als je bijvoorbeeld aan de zijkant iets interessants ziet liggen, zul je eerst precies ervoor moeten gaan staan, eer je het kunt oprapen. Verder functioneert het systeem prima. Je zult nooit gedesoriënteerd raken. De beeldenwisseling is heel logisch opgezet.
Heel veel voorwerpen in het spel zijn voorzien van commentaar als je erop klikt. Maar de cursor licht niet op als je over een hotspot gaat. Je zult dus zelf moeten beslissen of je ergens op klikt of niet. Voor de beginnende adventurespeler misschien een nadeel. Voor de echte onderzoeker juist heel leuk om niet alles voorgekauwd te krijgen.
Het aantal plekken waar je dit spel kunt opslaan, is om onbegrijpelijke redenen beperkt tot 10 stuks. Dit is veel te weinig in een adventure die je niet in een paar uurtjes wilt uitspelen.

Puzzels:
Je speelt het spel over een tijdsbestek van 3 dagen. Dit betekent niet dat je onder tijdsdruk komt te staan met je puzzels. Je hebt alle gelegenheid om alles te onderzoeken. De tijd gaat pas verder als je bepaalde dingen hebt aangeklikt, of bepaalde puzzels hebt opgelost. De puzzels zelf zijn niet al te moeilijk. Ze bestaan voornamelijk uit het vinden van voorwerpen en het begrijpen van de aanwijzingen. Maar dit lukt soms alleen op het juiste tijdstip. Het kan dan ook behoorlijk vervelend worden als de tijd niet vooruit gaat, omdat je érgens iets nog niet hebt aangeklikt. Probeer dan ook logisch te zijn in je handelingen en bel regelmatig je vriend. Anders sta je voor je het weet in een donkere kamer met je handen in je haar, omdat je wéét dat je kaarsen nodig hebt, maar ze zijn op dit tijdstip nog nergens op te rapen.

Graphics:
De grafische beelden in Scratches zijn zelfs zonder de update van een bijzondere kwaliteit. Ze zijn zeer gedetailleerd. De bruinige tinten in de kamers passen perfect bij een Victoriaans tijdperk. De grauwe grijze kleuren in de avond en nacht verhogen de horror-sfeer. Je herademt als je daarna in de ochtend de tuin in kunt wandelen.
In Scratches Director's Cut is een kleine hinderlijke bug ingeslopen. Bij sommige deuren zit de deurknop aan de rechterkant, maar reageert je cursor op de linkerkant van de deur! Omdat je geen actieve cursor hebt als je op een hotspot zit, kan dit heel frustrerend werken. Er is inmiddels een patch uitgebracht die het probleem verhelpt. Maar houd er rekening mee, dat je oude savegames na installatie van de patch niet meer werken.

Muziek:
Ook de muziek en de geluiden onderstrepen perfect het verhaal. Je wordt, net als in een film, door de geluiden naar een spannende of griezelige scène gedragen. Stemmen hoor je uiteraard niet veel in dit spel. Maar de voice-acting van John Bell is goed. Als je Sherlock Holmes games gespeeld hebt, herken je de stem van Michael Arthgate wellicht.

Verhaal: Uitstekend opgebouwd horror-verhaal. Een prettige verrassing in een tijd, waarin het lijkt, alsof alleen de grafische beelden in de nieuwe adventures nog van belang zijn.
Gameplay: Handig point en click-systeem, maar te weinig saveplekken
Puzzels: Eenvoudige puzzels, die frustrerend worden als je doelloos rondloopt
Graphics: Het is de moeite waard om zo nu en dan even in een kamer om je heen te kijken en te genieten van wat je ziet.
Muziek: Onmisbaar in een echte horror en zeer goed bijdragend tot de sfeer.
Eindconclusie: Verhaal, beelden en geluid maken Scratches tot een van de betere spellen die de afgelopen tijd zijn uitgebracht. Als de puzzels wat gevarieerder en moeilijker zouden zijn geweest, zou dit spel een absolute must voor adventure liefhebbers zijn. Advies: Speel het spel 's nachts en laat je verlichting uit.
Omdat ik persoonlijk toch wel veel waarde hecht aan originele en goede puzzels in een adventure, kan ik Scratches geen 8 geven. Een 7 dus, voor deze verder uitstekende horror.