Home > Reviews > The Little Acre



The Little Acre

Intro
The Little Acre is de eerste adventure van de Ierse game studio Pewter Games Studios. Dit is een studio die vooral spellen wilt ontwikkelen met een memorabel verhaal. De studio bestaat uit twee Ieren, Ben Clavin en Christopher Conlan die elkaar ontmoet hebben tijdens hun studie Digital Games. Bij hun eerste game, The Little Acre, kregen ze echter hulp van een adventure grootheid in de vorm van Broken Sword ontwikkelaar Charles Cecil. Het spel verscheen op de Xbox One, Playstation 4, iOS en de PC. Voor deze review is PC versie gespeeld.

Verhaal
The Little Acre speelt zich af in de jaren vijftig op het Ierse platteland. Daar woont Aiden samen met zijn dochter Lily zijn vader Arthur, een excentrieke uitvinder. Wanneer Arthur op een dag spoorloos verdwenen is, gaat Aiden op onderzoek uit. In het lab vindt hij een machine die een portaal naar een andere dimensie opent.

Je speelt  afwisselend Aiden en zijn jonge dochter Lily. De karakters zijn goed uitgewerkt en je leeft met ze mee. Ondanks dat het verhaal best wel serieus is zit er ook genoeg humor in het verhaal. Vooral met Lily en haar hond en Aiden en een kat. Hier heb ik vaak smakelijk om moeten lachen. Toch is het verhaal ontzettend kort en zeker de andere dimensie had wel wat meer uitwerking mogen krijgen. Zo komen er zonder uitleg wezens voorbij. Dat had wel wat meer uitleg mogen krijgen.

Grootste minpunt is echter toch wel de lengte van het spel. In minder dan twee uur ben je er doorheen. Dit terwijl er genoeg kansen waren om het wat te verlengen. Zo werken Lily en Aiden niet samen in het spel. Een aantal puzzels waarbij je van hun unieke eigenschappen kon profiteren was erg leuk geweest.

Gameplay
De besturing is simpel. Het spel wordt volledig met de muis bestuurd. Simpel point-and-click. De hotspots zijn gemarkeerd met een oranje cirkel en een korte omschrijving wat het is. Echter kloppen niet alle hotspots. Soms moet ik er net boven klikken om de hotspot te activeren. De inventory zit netje weggestopt aan de rechterbovenkant van het scherm. Toch vraag ik me af waarom het niet achter de rechtermuisknop zit. Deze is ongebruikt. Elke keer naar de linker bovenhoek bewegen, klikken op het icoontje en dan het voorwerp aanklikken had toch makkelijker kunnen zijn.

Ondanks dat het niet simpeler kan, werkt de besturing op een aantal plekken in het spel totaal niet. Ik weet niet wat het is, maar ik gebruik het voorwerp op de hotspot waar ik het moet gebruiken, maar alleen de omschrijving wordt voorgelezen. De actie vindt niet plaats. Dit gebeurde meerdere malen. Ik kwam hierdoor echt muurvast te zitten. Ik heb hierdoor zelfs gebruik moeten maken van het hint systeem en zelfs de oplossing. Die gaf me exact het antwoord wat ik aan het doen was. Ik heb echt geen idee of het een soort bug was, maar vervelend was het zeker.

Verder ondervond ik een paar keer een andere bug waarbij het karakter heen en weer bleef rennen tussen twee punten. Nu kwam ik er uiteindelijk we uit wanneer het scherm tijdelijk weer actief werd, maar het blijft vreemd dat dit soort dingen tijdens het testen niet opgevallen zijn. Net als op bepaalde momenten een ronde B, A of X knop. Alsof er nog een controller promt is overgebleven van een console versie van het spel.

Puzzels
De puzzels bestaan uit simpele inventory puzzels en soms wat doordenkers. Het wordt nergens echt moeilijk, op het probleem met de gameplay na dan. De puzzels zijn goed bedacht en in het verhaal verwerkt. Zo zijn er ook getimede puzzels je hoeft niet al te snel reageren maar het is een leuke manier om de puzzes wat dynamischer te maken. En mocht het eerst niet lukken dan krijg je gelijk nog een kans en heb je een grappige animatie gezien.

Graphics
De graphics zijn in één woord prachtig. De handgetekende omgevingen en karakters zijn een lust voor het oog. Het spel ziet er echt fantastisch uit. De omgevingen zijn gedetailleerd, kleurrijk en zitten vol leven. Bewegende takken, wolken, sneeuwvlokjes, schapen en sommige omgevingen bewegen mee met het krakter. Het zorgt voor een dynamisch spelwereld.

De animatie van de karakters is ook uitstekend. De karakters komen echt te leven met goede gezichtsuitdrukkingen en kloppende lip sync. In de andere dimensie zien de menselijke kakters er anders uit, maar dat past goed bij de andere wereld en zorgt voor de nodige afwisseling.

Muziek
Ook op het gebied van muziek is het genieten. De muziek is heerlijk, sfeervol en past uitstekend in de wereld van The Little Acre.

De voice acting was ook erg goed. In het begin had ik wel wat moeite met de stem van Lily die veel ouder klinkt dat het personage zou moeten zijn. Verder is er echter niets op de voice acting aan te merken.


Conclusie:
Verhaal: Het verhaal is goed, met boeiende karakters en ondanks het serieuze verhaal toch genoeg humor. Het is wel heel erg kort. 
Gameplay: Point-and-click in zijn simpelste vorm. Over het algemeen werkt het uitstekend, maar de locatie van de inventory en vooral de vervelende bugs waar ik tegen aan liep laten het cijfer behoorlijk zakken.
Puzzels: De puzzels zijn goed geïntegreerd in het verhaal maar niet al te moeilijk. De gameplay verpest wel iets.
Graphics: De graphics zijn prachtig. Ik heb genoten van de schitterende, dynamische achtergonden en uitstekende animatie van de karakters.
Muziek: Heerlijke muziek en goede voice acting. De volwassen stem van Lily had wel wat gewenning nodig.
Eindconclusie: Het spel is kort, maar dankzij de prachtige graphics, de heerlijke muziek, interessante karakters en de goede wereld die gecreerd is, valt er toch genoeg te genieten. Echter de problemen met de gameplay verpesten zijn toch wel een behoorlijk smet. 
blog comments powered by Disqus

 

Ga je op vakantie dit jaar?
Ja
Nee
View Results