Home > Reviews > Anacapri: The Dream
Intro Verhaal
Het verhaal is aardig. In het begin wist ik niet precies wat er nou aan de hand was, maar gelukkig kwam ik er snel achter waar de titel op slaat. Je zit namelijk in een droomwereld. Dit maakte sommige dingen een stuk duidelijker en zorgt ook voor een extra laag in het verhaal. Je zit in een droom en alles wat in het spel gebeurd, wordt beinvloed door dingen in de realiteit. Personages die je ontmoet, puzzels die je kan oplossen door in de realiteit de hints te gebruiken. Dit maakt het allemaal erg leuk. Toch had ik meer dingen willen zien die de droomwereld beïnvloedde. De personages zijn verder overigens weinig interessant of diepgaand en de dialogen zijn ook niet bijzonder. Het is wel leuk om wat dingen te lezen over het eiland, het geeft een beetje het idee dat je een echte toerist bent. Er zit overigens ook een "walking mode" in het spel. Dan ben je een echte toerist. Op bepaalde punten wordt er door een dame iets verteld over de locatie. Best leuk, maar niet interessant genoeg om na het spel nogmaals het hele eiland te verkennen. Het einde is overigens aardig maar erg voorspelbaar. Je krijgt twee keuzes, een goede en een slechte. Hiermee krijg je ook twee verschillende eindes. Het slechte einde is in een minuut of twee voorbij. Het goede einde echter, duurt dik een kwartier. Iemand schrijft een boek over jouw avonturen en het hele boek wordt zo ongeveer voorgelezen. Dat vond ik nogal overdreven en het voegt bovendien weinig toe. Ook blijf ik met een aantal vragen zitten. Zo is er een personage die nutteloos lijkt, maar die je echt nodig heb om het spel uit te spelen. Alleen ze is nogal weggepropt in het verhaal als een onbelangrijk personage. Ook wordt je op een gegeven moment achtervolgt en je achtervolger laat overal mooie papiertjes achter op duidelijk plaatsen met zijn gedachten en doelen. Waarom laat hij zulke papieren achter? Dat sloeg gewoon nergens op. Gameplay Sommige foto's zijn erg groot. Een beetje een panorama versie van een locatie. Om deze toch volledig te bekijken, hebben ze vier knoppen aan de uiteindes geplaatst. Door hierop te klikken beweeg je over de foto. Leuk hoor, maar het voegt werkelijk niets toe aan het spel. Het voelt nogal aan als een gimmick. Als het een film zou zijn geweest, zou ik dit mooifilmerij hebben genoemd. En zo mooi is het overigens ook weer niet. De foto's zijn in deze gedeeltes een stuk lager van kwaliteit dan de andere foto's. De adventure had prima zonder deze dingen gekund.
Nu op naar de niet direct zichtbare dingen. Er zijn een aantal functies te bereiken door met de rechtermuisknop te klikken. Er verschijnen dan een flink aantal icoontjes onder in beeld. Het is niet direct duidelijk waar ze voor dienen, maar dat wordt wel snel duidelijk en ook de handleiding biedt uitkomst. Toch was een korte tekst beschrijving zeker geen overbodige luxe geweest. Maar goed, wat voor opties komen er bij met een klik op de rechtermuisknop? Als eerste is er een handige functie waarmee gesprekken terug te lezen zijn. Een handige optie, zeker omdat er tijdens de gesprekken geen ondertiteling is en sommige personages wat lastig te verstaan zijn. De tweede knop is de opties knop. Hier kan je het spel onder andere opslaan en verlaten. De volgende knop is een zeer handige optie. Het is namelijk de knop naar het plattegrond van het eiland. Op de kaart zijn rondjes aangebracht. Met een klik op de knop spring je gelijk terug naar de locatie op de kaart. Erg handig omdat je zo niet zolang hoeft te lopen op het grote eiland. Daarnaast heb je ook een knop met een normale kaart. Makkelijk om te bekijken en ook de uitvergroting is erg handig omdat je op deze manier minder makkelijk verdwaald. Soms zitten er wat kleine foutjes in de kaart, maar het werkt verder redelijk. Als laatste is er de inventory. Naar mijn mening een slecht uitgewerkte inventory. Alles staat door elkaar en er is geen korte beschrijving als je over een object beweegt. Als je er op klikt krijg je twee opties: Gebruik en Bekijk. Als je een object bekijkt staat er gelukkig wel bij wat het is. Bij sommige objecten staat er een pijl met "turn" bij. Dan bekijk je een object van een andere kant. Dit wordt ook wel eens gebruikt als er een object in een object zit. Maar hier krijg je echter helemaal geen feedback over dus kan je hier vast door komen te zitten. Vooral ook omdat de inventory zo onoverzichtelijk is, als er iets nieuws inzit, moet je even zoeken. Dan het gebruiken van een object. Er is in het spel nauwelijks informatie wanneer je een object moet gebruiken. Soms is het natuurlijk logisch, maar op andere momenten heb je geen idee, nog een aanleiding om een object te gebruiken. Dus als je denkt een object te kunnen gebruiken, moet je eerst naar de inventory gaan, op een object klikken en vervolgens op de knop Use. Het werkt gewoon niet lekker. Puzzels
Overigens zit er ook een kaartspelletje in die ik erg leuk vond. Het spelletje heet Scopa en hier zit gelukkig een duidelijk handleiding bij. Het spelletje is niet al te moeilijk en is op twee plaatsen te spelen. In de echte wereld is het verwerkt in een spelcomputer en in de droomwereld tegen een personage. Beide zien er vreemd genoeg precies hetzelfde uit maar qua geluid is de versie in de droomwereld ver uit het leukst. Je tegenstander loopt je gedurende het spel een beetje uit te lachen als je een fout maakt of hij geeft je een klein complimentje als je iets goed doet. Dit maakt het erg leuk. Wel zit er iets in wat ik dacht dat een bug was. Er waren echter meerdere combinaties die je kan maken met die kaart en dus moet je meerdere kaarten aanklikken. Hier krijg je echter geen feedback over dus heb ik het spel twee keer opnieuw opgestart. Graphics Als we het dan toch gelijk over computer animatie hebben: Op naar de personages. De menselijke personages zijn gewoon foto's, sommige personages zien er nogal vaag uit, maar dat terzijde. Om gesprekken niet al te statisch te laten verlopen, wisselen deze mensen regelmatig van houding. Het werkt niet echt en de gesprekken verlopen nog steeds statisch. Ze hadden hier veel beter voor filmbeelden kunnen kiezen of minder lange gesprekken. Vreemde is dat ze bij een bepaald dier wel gebruik maken van een soort filmbeeld. Eigenlijk kan ik het niet zo noemen, maar meer een herhalende animatie. Nou ziet dat er voor de dieren er aardig uit, maar bij mensen zou dit er vreemd uitzien. De niet menselijke personages komen allemaal uit de computer met verassende resultaten, sommige dieren zien er namelijk best goed uit. Bijvoorbeeld een onderwater scene waar één van de dieren in voorkomt. Alleen passen deze dieren dus weer niet in de foto's omdat 3D en foto's er raar uitzien. Ook de animatie laat te wensen over. Het is nogal langzaam en er is een erg vreemde vlieganimatie. De knoppen en pijlen van de interface zien er overigens niet erg mooi uit. Lelijke blauwe en gele pijlen. Met iets meer aandacht hadden ze dit een stuk op kunnen leuken. Als laatste wil ik het nog even over het water hebben. Het water beweegt soms. Niet altijd en dat is al best jammer, maar van dichtbij beweegt het water, maar het ziet er onnatuurlijk en vreemd uit. Bovendien zijn de mooie golven uit de trailer waarbij ook je boot meebeweegt nergens terug te vinden. Dit had het een stuk levendiger gemaakt.
Muziek Uiteraard heb ik de Engelse versie gespeeld. Er is ook een Italiaanse versie, maar deze is niet ondertiteld en dus is het onbegrijpbaar. En dat is best jammer, want de Engelse stemmen zijn over het algemeen slecht. Ze klinken ongeïnteresseerd, saai en het lijkt alsof ze voor het eerst worden voorgelezen. Bovendien passen ze ook totaal niet bij de personages. Een oude vrouw met een jonge stem is het eerste wat je hoort in de Engelse versie. Het is gewoon duidelijk dat de stem die je hoort niet van de vrouw die je ziet is, en dat is jammer. Ik had daarom veel liever de Italiaanse stemmen met Engelse ondertiteling gehad. Als laatste nog een kleine opmerking over het volume. Soms zijn de geluiden of de muziek veel te hard en zijn de gesprekken bijna niet te horen. Dit is natuurlijk niet handig. Het is jammer dat ze dit soort foutjes niet eruit hebben gehaald.
|
|
|||||||||