Home > Reviews > Anacapri: The Dream

Anacapri: The Dream

Anacapri: The Dream is gemaakt door het bedrijfje S & G Software. Dit bedrijf bestaat uit twee leden. Silvio en Giuseppe Savarese, vader en zoon. Eerder brachten ze de adventure A Quiet weekend in Capri. Het spel speelt zich vooral af in de gemeente Anacapri op het Iitaliaanse eiland Capri, maar verder in het spel zul je ook andere delen van het eiland bezoeken. Om dit mooi en duidelijk te laten zien, zijn er duizenden foto's gemaakt zodat ieder straatje te verkennen is.

Je speelt in dit spel als Dr. Nico. Je bent uitgenodigd in Anacapri door een wetenschapper om een erg lastige zaak te onderzoeken. Als expert op het gebied van oude beschavingen, moet je op zoek gaan naar de legendarische Obsidian Disk die ergens op het eiland verstopt zit. Volgens de verhalen bezit de Disk grote en boosaardige krachten en heeft het in het verleden al veel schade aangericht in de lange geschiedenis van het eiland Capri. De angst grijpt om zich heen onder de huidige bevolking en aan jouw de taak om de Disk te vinden en zijn geheimen te ontdekken, voordat het te laat is.

Het verhaal is aardig. In het begin wist ik niet precies wat er nou aan de hand was, maar gelukkig kwam ik er snel achter waar de titel op slaat. Je zit namelijk in een droomwereld. Dit maakte sommige dingen een stuk duidelijker en zorgt ook voor een extra laag in het verhaal. Je zit in een droom en alles wat in het spel gebeurd, wordt beinvloed door dingen in de realiteit. Personages die je ontmoet, puzzels die je kan oplossen door in de realiteit de hints te gebruiken. Dit maakt het allemaal erg leuk. Toch had ik meer dingen willen zien die de droomwereld beïnvloedde. De personages zijn verder overigens weinig interessant of diepgaand en de dialogen zijn ook niet bijzonder. Het is wel leuk om wat dingen te lezen over het eiland, het geeft een beetje het idee dat je een echte toerist bent. Er zit overigens ook een "walking mode" in het spel. Dan ben je een echte toerist. Op bepaalde punten wordt er door een dame iets verteld over de locatie. Best leuk, maar niet interessant genoeg om na het spel nogmaals het hele eiland te verkennen.

Het einde is overigens aardig maar erg voorspelbaar. Je krijgt twee keuzes, een goede en een slechte. Hiermee krijg je ook twee verschillende eindes. Het slechte einde is in een minuut of twee voorbij. Het goede einde echter, duurt dik een kwartier. Iemand schrijft een boek over jouw avonturen en het hele boek wordt zo ongeveer voorgelezen. Dat vond ik nogal overdreven en het voegt bovendien weinig toe. Ook blijf ik met een aantal vragen zitten. Zo is er een personage die nutteloos lijkt, maar die je echt nodig heb om het spel uit te spelen. Alleen ze is nogal weggepropt in het verhaal als een onbelangrijk personage. Ook wordt je op een gegeven moment achtervolgt en je achtervolger laat overal mooie papiertjes achter op duidelijk plaatsen met zijn gedachten en doelen. Waarom laat hij zulke papieren achter? Dat sloeg gewoon nergens op.

Het navigeren is lastig, tenminste, als je niet gebruik maakt van een functie die alle hotspots op het scherm laat zien. Om de hotspots verschijnt dan een zwart kader. Geloof me, je wilt tijdens je lange wandeling op het eiland niet een hotspot missen en daarmee een belangrijke locatie of object. Deze hotspots heb je ook wel nodig, want doordat het hele eiland te bezoeken is, zijn er op de foto's vaak één hoogstens twee hotspots te vinden. Als je over een van deze hotspots beweegt, verschijnt er een pijl om jezelf te verplaatsen, een oog om iets nader te bekijken en een hand om iets op te pakken. Bijna altijd zie je onder in beeld twee knoppen. Een omkeer knop en een knop om naar de vorige foto te gaan. Dit laatste werkt nogal vreemd, maar je went er gaandeweg aan. Het blijft echter verre van ideaal. Daarnaast zijn sommige hotspots ook maar uit één positie klikbaar. Hierdoor kan je echt vast komen te zitten. Tijdens het spel moet je ook varen en een busrit maken, maar in plaats van een automatische rit, moet je zelf klikken.

Sommige foto's zijn erg groot. Een beetje een panorama versie van een locatie. Om deze toch volledig te bekijken, hebben ze vier knoppen aan de uiteindes geplaatst. Door hierop te klikken beweeg je over de foto. Leuk hoor, maar het voegt werkelijk niets toe aan het spel. Het voelt nogal aan als een gimmick. Als het een film zou zijn geweest, zou ik dit mooifilmerij hebben genoemd. En zo mooi is het overigens ook weer niet. De foto's zijn in deze gedeeltes een stuk lager van kwaliteit dan de andere foto's. De adventure had prima zonder deze dingen gekund.

Nu op naar de niet direct zichtbare dingen. Er zijn een aantal functies te bereiken door met de rechtermuisknop te klikken. Er verschijnen dan een flink aantal icoontjes onder in beeld. Het is niet direct duidelijk waar ze voor dienen, maar dat wordt wel snel duidelijk en ook de handleiding biedt uitkomst. Toch was een korte tekst beschrijving zeker geen overbodige luxe geweest. Maar goed, wat voor opties komen er bij met een klik op de rechtermuisknop? Als eerste is er een handige functie waarmee gesprekken terug te lezen zijn. Een handige optie, zeker omdat er tijdens de gesprekken geen ondertiteling is en sommige personages wat lastig te verstaan zijn. De tweede knop is de opties knop. Hier kan je het spel onder andere opslaan en verlaten. De volgende knop is een zeer handige optie. Het is namelijk de knop naar het plattegrond van het eiland. Op de kaart zijn rondjes aangebracht. Met een klik op de knop spring je gelijk terug naar de locatie op de kaart. Erg handig omdat je zo niet zolang hoeft te lopen op het grote eiland. Daarnaast heb je ook een knop met een normale kaart. Makkelijk om te bekijken en ook de uitvergroting is erg handig omdat je op deze manier minder makkelijk verdwaald. Soms zitten er wat kleine foutjes in de kaart, maar het werkt verder redelijk.

Als laatste is er de inventory. Naar mijn mening een slecht uitgewerkte inventory. Alles staat door elkaar en er is geen korte beschrijving als je over een object beweegt. Als je er op klikt krijg je twee opties: Gebruik en Bekijk. Als je een object bekijkt staat er gelukkig wel bij wat het is. Bij sommige objecten staat er een pijl met "turn" bij. Dan bekijk je een object van een andere kant. Dit wordt ook wel eens gebruikt als er een object in een object zit. Maar hier krijg je echter helemaal geen feedback over dus kan je hier vast door komen te zitten. Vooral ook omdat de inventory zo onoverzichtelijk is, als er iets nieuws inzit, moet je even zoeken. Dan het gebruiken van een object. Er is in het spel nauwelijks informatie wanneer je een object moet gebruiken. Soms is het natuurlijk logisch, maar op andere momenten heb je geen idee, nog een aanleiding om een object te gebruiken. Dus als je denkt een object te kunnen gebruiken, moet je eerst naar de inventory gaan, op een object klikken en vervolgens op de knop Use. Het werkt gewoon niet lekker.

Ook over de puzzels heb ik gemengde gevoelens. Zoals ik bij gameplay al een gaf werkt de inventory niet lekker en dus ook de inventory puzzels niet. Maar daarnaast zijn er nog andere puzzels. Sommige geweldig, sommige verschrikkelijk. Soms heb ik naar een walkthrough moeten grijpen omdat ik de oplossing gewoon niet wist en er zonder walkthrough ook nooit achter was gekomen. En sommige puzzels zijn wel duidelijk, maar verschrikkelijk vervelend om te doen. Zo moet je in één puzzel alle bordjes met dieren en planten in de juiste volgorde zetten. Deze bordjes staan op de route van de ene locatie naar de andere. Je moet echter in de puzzel de afbeeldingen gebruiken. Op de bordjes staan de naam en de afbeelding. Hoe moet je dat in vredesnaam onthouden? Door het op te schrijven? Dat wordt dan tekenen. Maar dan lijken sommige dingen weer op elkaar. Erg slecht en dom uitgewerkt. Een andere verschrikkelijke puzzel is er een waarbij je sterren op de juiste plaats moet zetten. Het is vanaf het begin duidelijk wat de oplossing is, maar het is een slecht uitgewerkte puzzel. Besturing is slecht en het is gewoon niet leuk om te doen. Gelukkig zijn er ook goede puzzels. Zo moet je bijvoorbeeld gebruik maken van de echte wereld om puzzels in de droom wereld op te lossen. Op een bepaald punt in het spel kan je gewoon niet verder totdat je iets in de realiteit doet. Dit is erg leuk gedaan, maar wat mij betreft hadden ze hier veel verder in mogen gaan en de domme puzzels laten zitten. Ook zitten er soms wat leuke code puzzels in. Met sommige puzzels verliest men echter de logica uit het oog. Maar goed, laten we het er maar op houden dat het een droom wereld is en dat alles in een droom kan.

Overigens zit er ook een kaartspelletje in die ik erg leuk vond. Het spelletje heet Scopa en hier zit gelukkig een duidelijk handleiding bij. Het spelletje is niet al te moeilijk en is op twee plaatsen te spelen. In de echte wereld is het verwerkt in een spelcomputer en in de droomwereld tegen een personage. Beide zien er vreemd genoeg precies hetzelfde uit maar qua geluid is de versie in de droomwereld ver uit het leukst. Je tegenstander loopt je gedurende het spel een beetje uit te lachen als je een fout maakt of hij geeft je een klein complimentje als je iets goed doet. Dit maakt het erg leuk. Wel zit er iets in wat ik dacht dat een bug was. Er waren echter meerdere combinaties die je kan maken met die kaart en dus moet je meerdere kaarten aanklikken. Hier krijg je echter geen feedback over dus heb ik het spel twee keer opnieuw opgestart.

De graphics bestaan vooral uit duizenden foto's die het hele eiland laten zien. Dit komt terug in de ruim 6,5 gigabyte die het spel op je harde schrijf inneemt. De foto's zijn prachtig, maar de locatie is dan ook prachtig. Het eiland wordt schitterend en in al zijn glorie weergegeven. Maar jammer genoeg zijn er twee soorten foto's. Mooie, scherpe, heldere, kleurrijke foto's en minder mooie, onscherpe en minder kleurrijke foto's. Het is wat lastiger uit te leggen in woorden, dus vandaar dat ik even een fotovergelijking heb gemaakt. Door hier te klikken is precies te zien wat ik bedoel. Deze twee foto's komen na elkaar dus het verschil in kwaliteit is onbegrijpelijk en erg storend. De foto's zijn voornamelijk statisch alleen bewegen er kleine dingen als lampjes die flikkeren of neonlichten van winkels. Het is wel aardig, maar soms ziet het er te nep en onnatuurlijk uit. De vuureffecten zien er wel goed uit.

Als we het dan toch gelijk over computer animatie hebben: Op naar de personages. De menselijke personages zijn gewoon foto's, sommige personages zien er nogal vaag uit, maar dat terzijde. Om gesprekken niet al te statisch te laten verlopen, wisselen deze mensen regelmatig van houding. Het werkt niet echt en de gesprekken verlopen nog steeds statisch. Ze hadden hier veel beter voor filmbeelden kunnen kiezen of minder lange gesprekken. Vreemde is dat ze bij een bepaald dier wel gebruik maken van een soort filmbeeld. Eigenlijk kan ik het niet zo noemen, maar meer een herhalende animatie. Nou ziet dat er voor de dieren er aardig uit, maar bij mensen zou dit er vreemd uitzien. De niet menselijke personages komen allemaal uit de computer met verassende resultaten, sommige dieren zien er namelijk best goed uit. Bijvoorbeeld een onderwater scene waar één van de dieren in voorkomt. Alleen passen deze dieren dus weer niet in de foto's omdat 3D en foto's er raar uitzien. Ook de animatie laat te wensen over. Het is nogal langzaam en er is een erg vreemde vlieganimatie. De knoppen en pijlen van de interface zien er overigens niet erg mooi uit. Lelijke blauwe en gele pijlen. Met iets meer aandacht hadden ze dit een stuk op kunnen leuken.

Als laatste wil ik het nog even over het water hebben. Het water beweegt soms. Niet altijd en dat is al best jammer, maar van dichtbij beweegt het water, maar het ziet er onnatuurlijk en vreemd uit. Bovendien zijn de mooie golven uit de trailer waarbij ook je boot meebeweegt nergens terug te vinden. Dit had het een stuk levendiger gemaakt.

De muziek is erg wisselend. Op sommige momenten is het erg mooi en loop je te genieten van de mooie deuntjes, op andere momenten wil je de muziek het liefst uitzetten. Gelukkig doet het spel dat al voor je. De muziek stopt namelijk automatisch na verloop van tijd. Helaas geldt dit ook voor de mooie muziek. Als er geen muziek is, wordt er gebruik gemaakt van achtergrondgeluiden. Deze zijn wel erg goed en bestaan vooral uit geluiden van de wind, de zee, vogels en het gebruikelijke stadsgeruis. Dit klinkt gewoon prima. Er zijn ook grote stukken met alleen maar stilte. Het is jammer dat ze dan niet gewoon de achtergrondgeluiden aan hebben laten staan. De geluidseffecten zijn over het algemeen slecht en werken meer op je zenuwen dan dat ze iets toevoegen..

Uiteraard heb ik de Engelse versie gespeeld. Er is ook een Italiaanse versie, maar deze is niet ondertiteld en dus is het onbegrijpbaar. En dat is best jammer, want de Engelse stemmen zijn over het algemeen slecht. Ze klinken ongeïnteresseerd, saai en het lijkt alsof ze voor het eerst worden voorgelezen. Bovendien passen ze ook totaal niet bij de personages. Een oude vrouw met een jonge stem is het eerste wat je hoort in de Engelse versie. Het is gewoon duidelijk dat de stem die je hoort niet van de vrouw die je ziet is, en dat is jammer. Ik had daarom veel liever de Italiaanse stemmen met Engelse ondertiteling gehad.

Als laatste nog een kleine opmerking over het volume. Soms zijn de geluiden of de muziek veel te hard en zijn de gesprekken bijna niet te horen. Dit is natuurlijk niet handig. Het is jammer dat ze dit soort foutjes niet eruit hebben gehaald.

Verhaal: Het verhaal is best aardig. Vooral het hele droom/realiteit gebeuren vond ik erg leuk. Had er alleen meer van willen zien. personages en dialogen stellen niet al te veel voor. Het spel tot een goede einde brengen voelt overigens meer als een straf. Een 6,5.
Gameplay: Het werkt, niet meer en niets minder. De inventory is echter een zooitje. De hotspots aan laten staan is een must.
Puzzels: Er zijn leuke puzzels, er zijn verschrikkelijke puzzels. En vooral in de laatste categorie zitten een aantal ontzettend onlogische en slechte puzzels. Scopa is wel een leuk kaartspelletje.
Graphics: Je heb prachtige, scherpe foto's, en foto's die duidelijk minder in kwaliteit zijn. Grotendeels is het statisch op wat onnatuurlijk computereffecten na. Het is dat het eiland zo prachtig is.
Muziek: De muziek is soms erg goed, soms verschrikkelijk. De stemmen zijn saai, ongeïnspireerd, emotieloos en ze passen soms niet bij de personages. De Italiaanse stemmen doen dat wel, maar zonder Engelse ondertiteling kom je ook niet erg ver.
Eindconclusie: Iedereen die mijn reviews van bijvoorbeeld de Carol Reed Mysteries leest, weet dat ik het heerlijk vind om rond te lopen in prachtige omgevingen met mooie muziek. Ik heb in Anacapri: The Dream mijn hart op kunnen halen. Op sommige momenten was het echt heerlijk om gewoon lekker rond te lopen en te luisteren naar de mooie muziek en prachtige beelden. Maar ik zei niet voor niets "sommige momenten". Het overgrote deel van het spel heb ik me aan veel verschillende dingen lopen irriteren op alle punten van de review. Er is toch meer voor nodig om een goede adventure af te leveren dan alleen veel mooie beelden van een prachtig eiland. Er zitten wat leuke dingen in het spel maar hoger dan een 6 kan ik voor deze adventure niet komen.