Home > Reviews > Mystery Detective



Mystery Detective

Intro
Het spel is gemaakt door het redelijk onbekende BeeWorks en uitgegeven door Atlus. Atlus bracht ons eerder bijzondere spellen als bijvoorbeeld Trauma Center: Under the Knife. Het is goed om te zien dat dankzij de Nintendo DS deze Japanse spellen ook bij ons te spelen zijn. In Amerika heet dit spel overigens Touch Detective.

Verhaal
Mackenzie erft het detectivebureau van haar vader en is vastbesloten om naam te maken als een beroemde detective. In vier zaken gaat ze op pad om vooral haar beste vriendin Penelope uit de problemen te helpen.

In de eerste zaak loopt er een dief rond. Maar niet zomaar een dief. Een dief die alleen maar dromen steelt en dan alleen maar de dromen van je beste vriendin Penelope. Kun jij de dief vangen en Penelope haar dromen terug bezorgen? In de tweede zaak is Penelope in de problemen geraakt en spoorloos verdwenen. Wat is er gebeurd? Is ze weggelopen of ontvoerd? Aan jou de taak om haar terug te vinden. In de derde zaak roept Penelope jouw hulp in om een ijsfee te helpen. Haar huidige woonlocatie wordt gesloopt en dat zou haar einde betekenen. Het is aan jou om haar te redden. En in de vierde zaak is het circus in de stad. En dit brengt problemen met zich mee. Er is een moord gepleegd. Penelope zag een verdachte schaduw waarna het kwaad geschiedde. Aan Mackenzie de taak om uit te zoeken of het verhaal van Penelope echt klopt en wie de dader is.

En dan is er nog een bonus zaak. Daar moet je verschillende korte zaken oplossen. Dit is meestal in de trant van, zoek een object voor me. Het is een leuke aanvulling, maar het is niet echt bijzonder.

Het verhaal is aardig, maar eigenlijk niet meer dan dat. Het leukste vond ik eigenlijk nog de gedachten van Mackenzie. Vaak sarcastische opmerkingen waar ik regelmatig om heb zitten lachen. Maar hier hadden ze veel meer mee kunnen doen. Ook zijn er een aantal personages die grappig uit de hoek komen. Overigens doet het hulpje van Mackenzie helemaal niets. Het is een soort schimmel en eigenlijk heb je er dus niet veel aan. Er zijn ook nog twee ei-achtige figuren. Ik had niet eens door dat dit personages waren waartegen ik kon praten en kwam hierdoor dan ook vast te zitten. De rest van de verhalen zijn eigenlijk niet zo bijzonder. Omdat de personages kinderen zijn, zijn de verhalen ook nogal kinderlijk. Hierdoor gaat het dan ook niet erg diep en dat is best jammer. De vier zaken zijn vrij kort en "echte" detective zaken zou ik het nou ook niet kunnen noemen. Verder zijn er niet erg veel locaties om te bezoeken. Het was toch leuk geweest als er nog een paar extra locaties toegevoegd zouden zijn.

Gameplay
Het spel wordt volledig bestuurd met het touchscreen. Dit werk erg eenvoudig. De bedoeling is gewoon dat je alles aanraakt. Om bijvoorbeeld objecten te pakken, om gesprekken te beginnen en om deuren te openen. Soms kom je ook iets tegen dat dusdanig indruk op je maakt, dat je het noteert in je Touch List. Een grappige toevoeging alleen heb je er eigenlijk niet zoveel aan . Als je na veel moeite eindelijk de lijst compleet heb, krijg je slechts ÚÚn stukje artwork te zien. Hier hadden ze ook veel meer mee kunnen doen.

Gesprekken zijn eenvoudig, gewoon een optie kiezen en klaar. De inventory is ook makkelijk. Een object twee keer aantikken zorgt voor een closeup. Dan kun je andere objecten gebruiken om het te combineren. Of je kan een object nader bestuderen door het aan te raken. En bij dat laatste ligt eigenlijk ook het probleem. Je doet niet veel meer dan alles aanraken. Er is geen enkel moment in het spel waarbij je de Nintendo DS en het touchscreen op een bijzondere manier gebruikt en dat is jammer want daar leent de DS zich juist zo goed voor. Een ander punt dat ik jammer vind, zijn de soms te kleine hotspots. Ik heb weleens wat over het hoofd gezien en dat was vaak iets heel kleins. Hierdoor kwam ik wel eens vast te zitten.

Puzzels
Het spel bestaat eigenlijk alleen maar uit inventory puzzels. Dus pak object A, gebruik het op object B, hiermee krijg je object C en daarmee kan je weer wat anders doen. Dat is het eigenlijk wel. Omdat het verhaal nogal apart is, zijn de puzzels logisch op hun eigen manier in het verhaal. Toch is het wel erg jammer dat er geen andere puzzels toegevoegd zijn. Zoals ik ook bij de gameplay al aangaf ontbreken ook de typische DS puzzels die men makkelijk toe had kunnen voegen aan het spel.

Graphics
De graphics passen bij het verhaal. Het ziet er mooi, kleurrijk en vrolijk uit. Maar tegelijkertijd ook een beetje bizar. Dit zie je ook aan de karakters. Sommige zijn dieren, anderen zijn robots en dan heb je de mensenlijke karakters. Deze zien er vreemd uit en ik had moeite om de neus van de mond te onderscheiden. De objecten in close up zien er erg goed uit, simpel maar doeltreffend. Dit maakt het wel wat makkelijk, omdat afwijkende dingen gelijk opvallen. Het bovenste scherm van de DS wordt alleen maar gebruikt voor de gedachten en uitdrukkingen van Mackenzie en de huidige locatie waar je je nu bevindt. Het is leuk om te zien dat er wat animatie in de achtergronden zijn. Maar het is jammer dat er weinig locaties zijn. De animatie van de personages  zien er verder wel erg goed en soepel uit.

Muziek
De muziek is erg goed. Net als het verhaal en de graphics is het vrolijk en kleurrijk. Dit klinkt verder gewoon erg goed en perfect. Jammer genoeg zijn er alleen niet zoveel nummers, maar dat was ook zo bij de locaties. Stemmen zijn er niet, deze zijn vervangen door piepjes. Normaal gesproken zou ik hier wat problemen mee hebben, maar gezien de aard van het verhaal en de karakters, zou ik eigenlijk niet weten wat voor stemmen ik zou willen horen.


Conclusie:
Verhaal: Het verhaal is aardig maar gaat niet erg diep. Verder is alles veel te kort met weinig locaties en niet alle karakters zijn even interessant. Verhaal is wel nogal bizar en vooral de sarcastisch opmerkingen van Mackenzie zijn leuk. Al had ook hier veel meer ingezeten. Een 6.
Gameplay: Het spel kan volledig met het touchscreen gespeeld worden en dit werkt gewoon prettig. Jammer alleen dat je niets anders doet dan dingen aanraken en er niet echt bijzondere dingen gedaan worden met het touchscreen. Hierdoor een 7.
Puzzels: Het zijn alleen maar inventory puzzels. Diep nadenken is niet nodig en er is verder niet veel te doen dan aanraken, aanraken en aanraken. Een gemiste kans. Hierdoor een kleine 6.
Graphics: De graphics zijn mooi, kleurrijk, vrolijk en vaak even bizar als het verhaal. De menselijke personages zien er vreemd uit, maar het heeft wel zo zijn charme. Ik had wel graag meer locaties gezien. Toch een 8.
Muziek: De muziek is gewoon erg goed en past perfect bij het verhaal en de graphics. Ik had wel graag meer nummers willen horen. Een 7,5.
Eindconclusie: Heb me toch redelijk vermaakt met deze adventure. Jammer alleen dat het veel te kort is, er te weinig locaties zijn, het verhaal niet erg diep gaat, de Nintendo DS niet echt voor bijzondere dingen gebruikt wordt en er alleen maar inventory puzzels zijn. Je doet dus niet veel en dat is erg jammer. Hoop dat in het tweede deel deze punten aangepakt worden en dan kan het zeker wat worden. Voor nu een 6,5.
blog comments powered by Disqus