Home > Reviews > Al Emmo and the Lost Dutchmans Mine



Al Emmo and the Lost Dutchmans Mine

Intro
Al Emmo and the Lost Dutchmans Mine is de eerste commerciële adventure van Himalaya Studios. Himalaya Studios is opgericht door Britney K. Brimhall en Christopher T. Warren, die eerder AGD Interactive (vroeger bekend als Tierra Entertainment) oprichtten. Als AGD hielden ze zich voornamelijk bezig met het remaken van oude Sierra games die dan gratis van de site te downloaden waren. Na King's Quest 1 en 2 zijn ze nu bezig met een remake van Quest for Glory 2. Uiteindelijk besloten ze om ook een commercieel bedrijf op te richten. Al Emmo is hun eerste adventure.

Verhaal
Jij bent Al Emmo. Een niet gebruikelijke adventure held. Je bent een oud, klein, kaal, bij zijn ouders inwonend mannetje dat daardoor maar moeilijk een vrouw kan krijgen. Sterker nog, hij reist af naar het wilde westen, naar Anozira. Hij ontmoet daar zijn droomvrouw die hij besteld heeft uit een catalogus. Hij wil met haar trouwen en samen bij zijn ouders wonen. Uiteraard klinkt dit een stuk minder aantrekkelijk en gaat er van alles fout. Al mist zijn trein en zit dus vast in dit kleine stadje. Hij gaat weer naar de saloon om een kamer te huren. Daar ontmoet en valt hij als een blok voor de knappe Rita Peralto. Haar hart wil je winnen en voor je het weet zit je tot over je oren in een avontuur dat terug stamt in de tijd van de Aztec.

Het verhaal is geweldig maar nog beter zijn de knotsgekke, kleurrijke karakters. Van een burgemeester die alleen maar in zijn schommelstoel zit, tot een verkoper die niets heeft om te verkopen. Stuk voor stuk allemaal grappige personages. Nog beter dan dat zijn de briljante gesprekken en omschrijvingen. De tekstschrijver verdient echt een medaille. Heb zelden zo moeten lachen om de vele woordgrapjes, verwijzingen naar de ontelbare films, celebrities, games en merknamen en vooral de wisselwerking tussen Al en de overige karakters. De narrator is briljant. Je kan alles, maar dan ook echt alles bekijken, beetpakken en ermee communiceren. De narrator vertelt dan kort iets over wat je probeert te doen. Met Al Emmo als held is een grap snel gemaakt en dit wordt dan ook erg vaak in een hoog tempo gedaan. Omdat je op alles kan klikken duurt het dan ook even eer je alles heb ontdekt wat er in een locatie te ontdekken valt.

Gameplay
Het spel maakt, op een quiz op het einde na, volledig gebruik van de muis. Met de linkermuisknop bevestig je alles; dus kan je lopen, praten, kijken, items pakken, combineren en gebruiken. Klinkt als een hoop actie, maar hoe kan je wisselen tussen al die mogelijkheden? Dit kan heel eenvoudig met de rechtermuisknop. Je kan dan wisselen tussen een aantal duidelijke icoontjes die aangeven wat voor actie je kan ondernemen. Voor je inventory is er de middelste muisknop. Die brengt je inventory omhoog. Je kan dan heel makkelijk objecten pakken en combineren. Het voelt heel natuurlijk aan en werkt perfect. Er is één minpunt en dat is dat als je een object gebruikt, de object actie verdwijnt. Dus als je dan rechtsklikt, kom je die actie niet meer tegen. Je moet dan eerst een nieuw object pakken.

Dan nu het verkennen van de omgeving. Normaal gesproken bij een adventure beweeg je de muis over de verschillende dingen op het scherm en wacht je tot de muisaanwijzer verandert. Dit is hier dus volledig weg gelaten. Je kan dus alles, maar dan ook echt alles, bekijken, beetpakken en er tegen praten. Dit werkt gewoon erg goed en door de goede tekstschrijver is het nog erg leuk ook. Het enige waar ze beter de muisaanwijzer wel hadden kunnen veranderen, is bij het verplaatsen naar een andere locatie. Sommige locaties zijn door bepaalde graphics erg moeilijk zichtbaar. Hierdoor kan je, zoals bij mij het geval was op een bepaald moment, heel erg lang hopeloos ronddwalen. Het had veel makkelijker geweest om dit met een handje op te lossen. Dan lossen ze ook gelijk een ander probleem op. Als Al naar een andere locatie wil gaan die op de rand van het beeldscherm ligt, moet je echt klikken op het uiterste van het scherm. Dan loopt Al naar de rand van het scherm en staat dan stil. Je moet dan een paar keer opnieuw klikken omdat Al lijkt te haken. Dit had met een simpel handje opgelost kunnen worden.

Op een gegeven moment krijg je een kaart en kan je makkelijk van de ene naar de andere locatie gaan door op die locatie te klikken, hetgeen je veel tijd bespaart. Als je met de muis naar de hoeken van het scherm gaat, verschijnen er drie dingen. De plattegrond verschijnt linksonder. Deze zit op één moment in het spel erg in de weg. Zo erg zelfs, dat je bijna niet naar die locatie kan gaan. In de rechterbovenhoek verschijnen de vier acties waarin de muisaanwijzer kan veranderen (Eye, Hand, Mouth, Inventory). Opvallend is dat hier geen Walk tussen staat. Nog vreemder is dat deze acties sowieso in de bovenhoek in een apart menu staan. Het klikken met de rechtermuisknop werkt veel makkelijker en sneller. Een soortgelijk menu treffen we ook aan de linkerkant aan. Hier kan je bijvoorbeeld je spel opslaan of laden, maar niet het spel afsluiten. Iets wat je wel zou verwachten. Het spel sluit je af door CTRL + Q in te drukken. Het is heel lang geleden dat ik die toetsencombinatie gebruikt heb.

Puzzels
Al Emmo kent voornamelijk inventory based puzzels. Dit betekent dus veel zoeken naar voorwerpen, ze combineren en op het juiste moment gebruiken om verder te komen. Dit vereist vaak logisch nadenken en dat maakt het ook zo leuk. Daarnaast zijn er ook nog wat kleine puzzels waaronder een schuifpuzzel, een mix puzzel en een Whack A Mole spel. Erg leuk, maar echt moeilijk wordt het nergens. Er zijn wel wat inventory puzzels die wat minder uitgewerkt zijn, zo moet je op een gegeven moment iets gooien, maar dat kan alleen maar vanaf een bepaalde positie. Bij een andere puzzels moest je iets dikker maken, en dit kan alleen met een bepaald object dat je niet kon pakken maar alleen direct kon combineren. Dus dat betekent dat je de hele locatie, ieder punt af moest zoeken en met het item moest combineren.

Dan nu de eindscène. Hier ben ik helemaal niet tevreden over. Het einde is getimed, waar op zich niets mis mee is, en Al kan doodgaan. Zonder de eindscène te verklappen probeer ik uit te leggen wat er mis is. Als eerste krijg je een quiz voorgeschoteld, waarvan een aantal vragen niets met het spel te maken hebben en je alleen kan beantwoorden als je over die kennis beschikt. Wanneer je dat dus niet hebt ga je dood. Erg vervelend omdat er maar een beperkt aantal vragen zijn en je de vragen die je niet kan beantwoorden dus blijft fout doen. De antwoorden moet je intypen en die moet je goed en volledig intypen anders heb je het ook fout. Zo had ik een antwoord goed, maar niet helemaal volledig ingevuld. Er moest nog een woordje voor en dat betekent dus dat het ook fout is. Erg vervelend en frustrerend. Na de quiz krijg je een soort puzzel die je alleen op kan lossen door naar een bepaalde positie te gaan. Dit is echt trail-and-error en ik ontdekte na tig keer doodgaan ook per toeval hoe je dit op kon lossen. Meer geluk dan wijsheid zeg maar. Het getimede stuk dat erna komt is wel weer erg goed en spannend uitgewerkt.

Graphics
De graphics zijn dik in orde. De achtergronden zien er prachtig en goed gedetailleerd uit en ook de karakters tijdens de gesprekken zijn mooi getekend. Als je een gesprek voert met de karakters zie je het karakter dat aan het woord is groot in beeld met de tekst er naast. Hierdoor zijn de gesprekken erg goed te volgen. Maar het allermooiste is dat de makers ervoor gekozen hebben om tijdens de gesprekken, de lippen synchroon te laten lopen aan de gesproken tekst. Dit is erg goed uitgewerkt. Dikke pluim voor de makers. Daarnaast zijn er een aantal 3D cutscenes. Deze zijn wel in orde en persoonlijk vind ik het altijd erg leuk om te zien hoe iets van 2D omgezet wordt naar 3D. Echter, deze scènes hadden veel beter gekund en zijn lang niet zo goed als de normale spelwereld. Als laatste is er nog een soort stripverhaal. Deze komt aan het einde van ieder hoofdstuk. Ook dit ziet er erg mooi uit.

Nu het negatieve van de graphics. Het is allemaal nogal statisch. Er zijn wel wat animaties en die zien er op zich goed uit, maar het had allemaal wel wat minder statisch gemogen. Daarnaast zijn de animaties meestal 3D. De karakters zijn ook 3D tijdens het spelen. Dit valt volledig uit de toon tegen de 2D achtergrond. Het was beter geweest om de karakters 2D te laten, net als de achtergronden. Het valt nu te veel op dat het 3D karakters zijn en dat is jammer. Ook zijn een aantal animaties slecht uitgewerkt. Bijvoorbeeld het rennen van Al. Dit klopt gewoon niet. Hij beweegt zich te langzaam voort terwijl zijn benen veel sneller zijn. Al vergeet ook tijdens het klimmen de touw beet te pakken en de klimanimatie zelf duurt te lang. Net als sommige loopanimaties als Al naar een andere locatie gaat. Hij loopt dan het scherm uit, maar als hij een stuk moet lopen, duurt dit veel te lang. Verder zit er in de mijn waar je uiteindelijk belandt een grafische bug. Je ziet dan onderin beeld voor de rest van het spel een balk van een scène. Dit is wel erg storend en jammer dat ze die niet verwijderd hebben.

Het grootste probleem van de graphics is het verplaatsen. Zoals je bij gameplay heb kunnen lezen, werkt het verplaatsen naar een andere locatie gewoon niet goed. Het wordt je echter nog moeilijker gemaakt om naar een bepaalde locatie te gaan, door een diepte-effect. De makers hebben namelijk diepte gecreëerd door een voor- en een achtergrond te maken. Dit geeft een erg leuk effect maar brengt ook een groot nadeel met zich mee. Soms heb je niet door dat je naar een andere locatie kan gaan omdat er een voorgrond voor zit. Daarnaast was er ook één locatie die ik niet eens als locatie aanzag; een klein paadje achter een huis langs. Het ziet er mooi uit, maar effectief is het niet.

Muziek
De muziek is erg goed, maar in sommige gebieden is er niet eens muziek. Vooral buitendeurs is dit best wel opvallend. Maar als er wel muziek is, is dit dik in orde. Waar deze categorie echt goed op scoort is de voice acting. Die is echt geweldig. De stemmen passen geweldig bij de karakters en zijn duidelijk met veel plezier ingesproken. Je moet wel wat wennen aan de stem van Al, maar uiteindelijk past de stem perfect bij Al. De humor en sarcasme komen erg goed tot uiting in de stemmen.

Er zijn echter helaas wat dingen die minder goed zijn. Zo komt er regelmatig een irritante galm voor als Al praat. Dit valt echt erg op en verpest het een beetje. Ook lijkt het alsof sommige zinnen die de karakters uitspreken op andere tijdstippen, onder andere omstandigheden zijn opgenomen. Ze klinken anders. Echter is dit niet zo storend als de galm van Al, maar het valt wel op. In de eindscene is de muziek erg goed aanwezig, alleen vallen er dan andere (niet onbelangrijke) geluiden weg. Ook hoor je bijvoorbeeld het kloppen op de deur in enkele gevallen niet erg duidelijk.


Conclusie:
Verhaal: Het verhaal is interessant en erg vermakelijk. De karakters zijn geweldig. Maar niets is zo hilarisch als de dialogen en beschrijvingen. De tekstschrijver is een held met de vele woordgrapjes, verwijzingen en wisselwerking tussen de karakters. Vooral Al en de narrator zijn briljant. Het sarcasme druipt er vanaf. Meesterlijk en een dikverdiende 9.
Gameplay: Het spel werkt (op de eindquiz na) volledig met de muis en dit werkt ideaal. Met de rechtermuisknop scroll je door de mogelijke acties en met de linkermuisknop bevestig je dit. De muisaanwijzer verandert op geen enkel moment, dit betekent dus dat je met alles, maar dan ook echt met alles kan communiceren. Dit is ontzettend leuk omdat het zo goed geschreven is. Het enige wat beter wel met een andere muisaanwijzer opgelost had kunnen worden, is het verplaatsen naar een andere locatie. Dit werkt gewoon niet lekker. Ook de plattegrond die linksonder verschijnt als je eroverheen beweegt had beter ergens anders gemogen. Op één bepaald moment staat die echt in de weg. De laatste twee puntjes trekken het cijfer een klein beetje naar beneden. Maar niet al te veel want het werkt ontzettend lekker en voelt heel natuurlijk aan. Een 8,0.
Puzzels: Het spel is voornamelijk inventory based en vereist wat logisch denkwerk. Daar is niets mis mee en werkt (op een paar kleine puzzels na) erg goed. Daarnaast zijn er ook nog wat mini-game-achtige puzzels en die zijn erg leuk om te doen. Maar echt moeilijk wordt het nergens. Alleen de eindscene verpest een hoop. De quiz slaat nergens op en sommige vragen zijn zonder de kennis niet te beantwoorden. Ook kan Al doodgaan in de scene die erna komt. De oplossing ontdekte ik na veel trail-and-error en na tig keer doodgaan begon dat toch wel frustrend te worden. Door de eindscene krijgen de puzzels maar een 7.
Graphics: De achtergronden zien er prachtig uit en ook de karakters tijdens gesprekken zien er goed uit. De lippen zijn gesynchroniseerd met het geluid, iets wat ik een absolute plus vind. Er zijn echter te veel negatieve punten die het cijfer behoorlijk omlaag trekken. Toch een 7.
Muziek: De muziek, als die aanwezig is, is goed. Toch had het veel beter geweest als er een muziekje was in de buitenscènes. Die zijn nu niet aanwezig op een paar soundbites na. De stemmen daarentegen zijn erg goed. Ze passen goed bij de personages en dragen goed bij aan de humor van het spel. Twee smetten op de stemmen: de irritante galm die Al regelmatig heeft en vaak klinkt het alsof sommige zinnen op andere tijdstippen, onder andere omstandigheden zijn ingesproken. Dit trekt het cijfer wat naar beneden. Een 7,5.
Eindconclusie: Al Emmo is een hilarische adventure die afwijkt van het normale pad. Geen standaard held, geen standaard interface en je kan echt overal op klikken. Het verhaal en de humor in het spel zijn geweldig. De stemmen passen bij de karakters en versterken de humor. Het sarcasme druipt er soms van af. Het spel speelt ook heerlijk met alleen de muis en de puzzels zijn leuk. De puzzels worden echter nergens echt moeilijk en de eindscène verpest een hoop. De graphics zien er ook erg goed uit, maar te veel negatieven punten trekken het cijfer omlaag. Ondanks dat de besturing erg lekker werkt, zitten hier ook wat fouten in die beter opgelost konden worden. Maar desondanks toch een dikverdiende 8,5.
blog comments powered by Disqus