Home > Reviews > Hauntings of Mystery Manor
Intro
Verhaal Deze spoken hebben echter in die 15 jaar dat je uit het huis bent steeds in je gedachten rondgezworven. Nu kom je terug naar het landhuis om al deze spoken voor eens en altijd te helpen hun eeuwige rust te vinden en daarbij tevens jezelf te helpen rust te vinden. Er zijn twee halletjes met elk 6 deuren, waarachter vaak 1, soms 2 en een enkele keer 3 kamers achter zitten. In deze kamers zitten de geesten die je een verhaal vertellen over hoe zij zijn gestorven en waaruit je zou kunnen afleiden hoe je kunt helpen. Deze verhaaltjes zijn mooi beschreven. Voor veel geesten zul je dan ook medeleven gaan voelen, vanwege de lugubere en vreselijke manier waarop ze zijn doodgegaan. Gameplay In dit spel ligt het zwaartepunt op het zoeken van items. Deze zijn soms snel te vinden (omdat ze afsteken tegen de achtergrond) en soms wat minder snel. Er gaat dus veel tijd steken in over het scherm zwiepen met je cursor en kijken of de cursor verandert van een handje in een pijltje. Dit is natuurlijk niet erg leuk, maar toch zal je het merendeel van het spel een vast ritueel volgen. Een kamer ingaan, met de geest praten en dan de kamer met je cursor afstruinen voor items. Met het spel kun je je, zoals Cindy zelf op haar website aangeeft, ongeveer 5 uur bezighouden. Wat dat betreft is het spel dus erg snel voorbij. Het spel heeft twee verschillende eindes, maar om het helemaal overnieuw spelen om dat einde te zien is het niet echt leuk genoeg voor. Daarom kun je beter op het laatste stukje, even saven om na het ene einde gezien te hebben, het spel even te herladen en dan het andere einde te bekijken. Puzzels Over het algemeen zijn de puzzels wel makkelijk en kom je er al snel achter welke geest wat nodig heeft. Voor sommige geesten is het echter onduidelijk omdat er geen echte aanwijzing is. Dit lost zichzelf op doordat je op een gegeven moment nog maar een paar items over hebt en je de desbetreffende geest(en) een voor een deze items kan aanbieden. Meestal is het genoeg om een item te pakken in een kamer en deze dan aan een geest in een andere kamer aan te bieden. Af en toe is er wat meer voor nodig en moet je enkele items op elkaar gebruiken. Wat dat betreft behoeft het spel weinig echt denkwerk. Er hadden dus wat meer verschillende puzzeltjes in het spel kunnen zijn die wat variatie hadden kunnen brengen. Nu is dit met enkel een pokerspelletje en een puzzel met blokken beperkt. Op het einde komen er nog wat vragen waarvan het antwoord tijdens het spel ter sprake is gekomen. De meeste vragen zijn makkelijk te beantwoorden als je het spel gespeeld hebt, maar sommige gaan in op details. Helaas kun je niet meer teruggaan naar de geesten om nog eens met hen te praten, dus kun je het antwoord alleen te weten komen om even overnieuw te beginnen en de desbetreffende geest weer even aan te spreken.
Graphics Er is echter een minpunt en dat is dat er maar weinig leven in de graphics zit. De achtergronden zijn dus erg gedetailleerd en van hoge kwaliteit, maar wat mist is bijvoorbeeld een gezellig vuurtje of beweging van de personages, de geesten, die je tegenkomt. Helaas blijft alles statisch en dat doet wel wat af aan de beleving van het spel. Muziek Voice-overs zitten niet echt in dit spel, hoewel je af en toe stemmen hoort praten wanneer je op een bepaald voorwerp klikt (bijvoorbeeld een portret). Af en toe zitten er wat omgevingsgeluidjes in het spel, zoals een knisperend vuurtje, schuivende potten of gelach op de achtergrond. Deze scheppen soms niet echt extra sfeer, omdat ze op een nogal hard volume lijken te staan.
|
|
|||||||||