Home > Reviews > What Remains of Edith Finch

What Remains of Edith Finch

What Remains of Edith Finch is ontwikkeld door Giant Sparrow. Dit is hun tweede game. De eerste, The Unfinished Swan, kreeg goede kritieken en won zelfs twee BAFTA Awards. What Remains of Edith Finch kreeg dezelfde goede kritieken en won ook diverse grote game prijzen. Het spel kwam uit op de PC, Nintendo Switch, XBox One en PlayStation 4. De laatste is de versie die hier gereviewd is. Hierbij is gebruik gemaakt van een normale PlayStation 4 console.

In het spel ben je Edith Finch. Na het overlijden van je moeder heb je een mysterieuze sleutel gekregen en erf je het huis van de familie waar je als klein meisje ook gewoond heb. Je keert terug naar Orcas Island om achter de vele geheimen te komen die het huis verbergt en meer te weten te komen over je familie.

Het verhaal is geweldig. Het is redelijk kort en kan je in een avondje wel uitgespeeld hebben. Het spel zuigt je echter zo in het verhaal en de atmosfeer dat je het ook in één keer uit wilt spelen. Edith heeft een dagboek bij zich met een stamboom. Langzaam verkend ze het het huis en leert ze meer over haar familie. Iedere dialoog wordt in tekst weergegeven in de omgeving en soms beweegt het ook mee met jou acties. Een bijzondere manier om de tekst weer te geven.

Iedere kamer verteld het verhaal van één van de familieleden en het tragische lot dat ze ondergaan hebben. Hun flashbacks zijn een eigen gameplay segment dat past bij het familielid. Het is fascinerend hoe het verhaal verteld wordt en je raakt echt emotioneel betrokken. Het eind van het spel greep me ook echt aan.

Dat gezegd hebbende is het ontzettend kort. Je komt zoveel voorwerpen tegen in het huis waar je graag meer over zou willen weten. De wereld is gedetailleerd, maar wordt eigenlijk nauwelijks echt diep uitgewerkt. Er zijn een paar hotspots in iedere kamer die het verhaal voorzetten, maar er had zoveel meer mogelijk geweest. Risico daarvan is dan wel dat het tempo uit het verhaal wordt gehaald

Het spel geeft je geen uitleg. Het start op een veerpont waar het logo van het spel verschijnt en op een gegeven moment vraag je je af waarom er niets gebeurd. Instinctief begin je rond te kijken met je controller en dan merk je dat je al in het spel zit. Er is geen inventory, geen meldingen waar je heen moet, alleen kom je af en toe een wit bolletje tegen. Loop je daarheen, dan kan je het openen of gebruiken. Dit vergroot de immersie en omdat het lineair is, had ik geen problemen om mijn weg te vinden.

Ook bij de flashbacks krijg je geen uitleg. Soms denk je dat je nog in een filmpje zit, terwijl je eigenlijk al aan het spelen ben. Instinctief kom je er zo toch achter wat je moet doen. Dit zorgt voor een aantal bijzondere gameplay momenten. Zo wordt een flashback verteld terwijl je aan het vliegeren bent, foto's maakt, schommelt, in bad zit en zelfs in een stripboek belandt. Het zijn stuk voor stuk bijzondere gameplay segmenten en door het verhaal blijft het zeker nog even hangen.

In essentie zou je What Remains of Edith Finch een walking simulator kunnen noemen. Het draait vooral om het verkennen van het huis en af en toe een actie uitvoeren bij een hotspot. Daar maakt het spel gebruik van een bewegingssysteem. Moet je een klep naar beneden trekken, dan druk je met de analoge stick naar beneden, moet je ergens aan draaien, dan doe je dit met de analoge stick. Dit wordt je nergens verteld, maar ontdek je instinctief. Alles om je volledig in de wereld te zuigen. Edith is overigens niet de snelste wandelaar, maar je hoeft maar weinig terug te keren naar eerdere locaties.

Het spel heeft geen echte puzzels. Je loopt van kamer naar kamer op zoek naar hotspots. De grootste puzzel is vaak hoe je een hotspot moet gebruiken en vooral wat het doel is in een flashback. Hier zijn ze erg creatief in. Zal niet te veel verklappen, maar er zitten een aantal fantastische scene's in het spel.

Het spel ziet er fantastisch uit. Het is echt een wereld die leeft. Er beweegt van alles. Blaadjes, stofjes, de lucht, lichtstralen, water. Het brengt de wereld echt tot leven en je wilt meer ontdekken. Alle kamers zien er ook zeer gedetailleerd en kleurrijk uit met vele voorwerpen. Ik heb echt genoten en wilde zo graag meer ontdekken. Het zorgt voor een geweldige sfeer. Wat me wel een beetje tegenviel was dat er overal dezelfde boeken te zien waren. In het begin lijkt het gevarieerd, maar je komt een hoop dubbele tegen.

Het spel heeft echter wel wat technische problemen op de standaard Playstation 4. De framerate is zeker in het begin in de buitenscene's dramatisch. Je voelt dat het hapert. Er is ook sprake van pop up wat betekend dat sommige onderdelen van de omgeving uit het niets verschijnen. Dit haal je een beetje uit het spel. Gelukkig is dit bij de binnenscene's niet aanwezig. De Playstation 4 Pro en de PC versie hebben deze problemen niet.

De muziek is heerlijk en zet de perfecte toon. Het is een goede mix van ambient geluiden en muziek. De timing is perfect en raakt de juiste, gevoelige snaar. Op bepaalde momenten had ik echt kippenvel als de piano muziek in werd gezet.

De voice acting is ook van uitmuntende kwaliteit. Het spel wordt bijna volledig verteld door Edith en de stemactrice zat haar met veel gevoel en emotie naar. De rest van de familie is niet veel minder en jong en oud doen het allemaal uitstekend.

Verhaal: Het verhaal is geweldig. Je raakt echt betrokken bij alle familieleden. Jammer dat het zo kort is.
Gameplay: Het spel laat je instinctief spelen zonder uitleg en dat werkt goed om je in het spel te zuigen. De flashbacks en veranderingen in gameplay zijn geweldig.
Puzzels: Geen normale puzzles, maar meer hoe je een actie uit moet voeren en wat je in de flashback precies moet doen.