Home > Reviews > The Mystery of the Hudson Case

The Mystery of the Hudson Case

The Mystery of the Hudson Case is een adventure van het Spaanse Magic Frame Studio. Ze hebben meerdere adventures voor Android en iOS systemen ontwikkeld. Hun meest recente adventure is The Mystery of the Hudson Case die ook op de Nintendo Switch is verschenen. Dat is de versie die hier gereviewed is.

In 1830 stond Meneer Hudson bekend om een grote groep slaven die hij hield voor zijn kantoen plantsoen. Men zei dat hij de slaven martelde, verkrachtte en zelfs doodde. Omdat hij echter belangrijke contacten had in de overheid, werd hij nooit gestraft. Nu is het 1979 en journalist James O'Connell ontdekt belangrijke papieren en vertrekt naar het landhuis van de familie Hudson om op onderzoek uit te gaan, ondanks dat zijn baas dat niet wilt.

In het spel speel je, ja, wie eigenijk? Je zou zeggen de journalist James O'Connell. Echter in één van de eerste dialoog schermen wenst James ons succes en hij heeft het constant over "We". Echter gaat hij alleen op onderzoek uit, dus wie zijn we?

Daarnaast is er ook niet echt een mysterie. In het begin wordt al duidelijk dat Meneer Hudson slechte dingen met de slaven deed en we ontvangen belangrijke papieren met meer informatie. Daar wordt echter niet op teruggekomen. Wat is dus precies het mysterie dat we moeten onderzoeken? In het landhuis vinden we brieven van slaven die de gruwelen beschrijven. Het is echter onduidelijk voor wie die precies bedoeld zijn. Er wordt gevraagd om haast te maken, maar bijna 150 jaar later is dat duidelijk niet gelukt. De laatste brief die we vinden zou het mysterie opgelost hebben, maar het bevestigd alleen maar wat in het begin scherm verteld wordt. Daarnaast gaat James de uitkomst naar de rechtbank brengen zodat de de familie van de (onbekende) slaven het land krijgen. Het landhuis is echter verlaten en het ziet er niet uit alsof het uberhapt nog in iemands bezit was na 150 jaar. Daarnaast ziet het er ook wel heel modern uit. Elektrische verlichting kan ik misschien nog wel geloven, maar een tv, een koelkast en elektrische puzzels en sloten. Het verliest de geloofwaardigheid.

Als laatste is het spel ontzettend kort. In een half uur kan je erdoor heen zijn. Zonde want er zijn genoeg mogelijkheden om het spel uit te breiden met extra puzzels of meer informatie over de familie Hudson of over de slaven die er leefden.

Al met al was ik dus niet onder de indruk van het zwakke verhaal dat aan alle kanten rammelt. Daarnaast zijn er ook nog wat irritatie punten in de vorm van schilderijen. Ze moeten de familie en slaven voorstellen, maar sommige schilderijen zijn vaag gemaakt. Waarom? Laat ze dan niet zien. Dan is er ook een portret van de echte uitvinder Nikola Tesla die Meneer Hudson wordt genoemd. Dit terwijl het portret van de echte Hudson meerdere malen gebruikt wordt. Onbegrijpelijk dat ze dan ook in eens met Tesla komen.

Oorspronkelijk is het een spel voor telefoons en tablets gemaakt. Echter heeft de Nintendo Switch natuurlijk  twee joycon's. Kleine controllers die ook als aanwijzer kunnen dienen zoals de Wii Remote. Ik hoopte dan ook op een letterlijke point-and-click. Echter doet het helemaal niets. Het menu wordt op de tv weer gegeven, maar welke knop je ook indrukt, er veranderd niets. Blijkbaar werkt dit spel alleen wanneer de switch in handheld modus wordt gebruikt. Hier wordt je nergens van op de hoogte gebracht. Heel slordig.

De besturing daarna is eenvoudig. Je raakt iets op het touch screen aan en als het een hotspot is, zeg je er wat over of gebeurd er iets. Er is echter geen hotspot indicator. Gelukkig zijn de locaties niet zo groot dat je hierdoor vast komt te zitten. Navigeren is niet heel lastig. Als je echter terug naar een eerder scherm wilt, zal je op het terugkeer pijltje boven de menu knop moeten klikken. Dit is eerst raar, maar het werkt uiteindelijk prima.

De inventory is ten alle tijde bereikbaar en werkt goed. Het laat maar één voorwerp zien en met een pijltje kan je naar een andere gaan. Onoverzichtelijk als je veel voorwerpen zou hebben, maar dat is in dit spel niet echt aan de orde aangezien je gevonden voorwerpen op een andere plek gelijk weer moet gebruiken.

De inventory puzzels zijn simpel. Het verwarrendste is dat er zoveel sleutels zijn en zoveel gesloten deuren en voorwerpen dat het soms even zoeken is welke sleutel waarop past. Je zal dan ook regelmatig van de ene kant naar de andere kant van het landhuis moeten gaan om de voorwerpen te gebruiken.

De andere puzzels zijn erg vermakelijk. Van schuifpuzzels, code puzzels, draaipuzzels. Het was leuk en vermakelijk, maar wordt nergens echt moeilijk. Dit komt vooral omdat je op sommige puzzels aanwijzingen moet vinden. Logisch, maar meestal wordt er het letterlijke antwoord gegeven. Dit haalt de uitdaging uit de puzzels en ze hadden hier best wel wat anders voor kunnen bedenken.

De omgevingen zien er prima uit. Sommige vertrekken zijn voorzien van mooie, sfeervolle belichting en geven een myserieus gevoel af. Ideaal om puzzels op te lossen. Het is alleen jammer dat er niet meer gedaan is met de kracht van de switch en de grote tv die je eraan heb hangen, maar uiteindelijk wordt het alleen op het tablet deel gespeeld en is het scherm dus een stuk kleiner. Net als de tablet of telefoon waar het oorspronkelijk op verscheen. Een gemiste kans en een makkelijke port die toch wat duurder is dan de originele uitvoeringen.

Daarnaast zijn er nog de karakter modellen. In de statische cutscene's ziet het karakter van James er prima uit, maar wanneer hij in het spel een dialoog begint, ziet die er verschrikkelijk uit. Alsof twee verschillende designers hem gemaakt hebben. Het wazig maken van sommige schilderijen snap ik ook nog steeds niet. Het is ook een beetje een rommelige mix door ook foto's voor sommige schilderijen te gebruiken. De statisch cutscene's zien er overigens goed uit. Vooral van de landschappen. Jammer dat ze hier niet meer gebruik van gemaakt hebben.

De muziek is opvallend genoeg erg goed en past uitstekend bij de sfeer van mysterie die ze proberen te creëren. Het is echter maar één nummer en het herhaald zich gewoon na verloop van tijd. Echter een prima nummer voor een korte adventure.

Voice acting is er helaas niet. Al was het met de brieven   en dialogen zeker een leuke toevoeging geweest. De geluidseffecten zijn niet noemenswaardig te noemen, maar doen hun werk.

Verhaal: Het zwakke verhaal rammelt aan alle kanten, is ongeloofwaardig, warrig en verschrikkelijk kort. Hier had veel meer ingezeten.
Gameplay: De touch besturing is eenvoudig, ondanks de onoverzichtelijke inventory. Waarom er echter niets gedaan is met de motion controls van de switch is onbegrijpelijk.
Puzzels: De puzzels zijn vermakelijk maar erg simpel. Dit komt vooral door de aanwijzingen die je verzameld en je gelijk het antwoord geven.
Graphics: Simpele, maar prima omgevingen. De karakters zien er slecht uit en wijken ook elke keer van elkaar af. Het wazig maken van de schilderijen is onbegrijpelijk.
Muziek: Er is maar één nummer, maar die is verrassend goed.
Eindconclusie: De puzzels zijn vermakelijk en de muziek goed. Verder mankeert er teveel aan het spel. Vooral het slechte, korte verhaal verpest heel erg veel. Dat het dan ook nog een hele luie, maar duurdere Switch port is, is ook onbegrijpelijk.