Home > Reviews > Contradiction

Contradiction

Contradiction is een FMV adventure voor de iPad, Mac en PC (hier gereviewd). Het spel is gemaakt door Tim Follin die geen onbekende is op game gebied. Hij is vooral bekend als composer van de muziek voor vele games op diverse consoles. Van de ZX Spectrum en Commodore 64 tot de PlayStation 2, Xbox en Nintendo GameCube.  Na zijn laatste game (Lemmings voor de PSP), hield hij het voor gezien. Hij ging zich richten op de televisie industrie en werkte mee aan reclames, series en films. Uiteindelijk keerde hij toch weer terug naar games met zijn eigen bedrijf Baggy Cat Ltd en Contradiction is de eerste game die hij ontwikkeld na een succesvolle Kickstarter campagne.

Kate Vine is afgelopen vrijdag verdronken in een bos net buiten het plaatsje Edenton. Iedereen denkt aan zelfmoord, maar er is morfine in haar bloed gevonden die niet te verklaren is. Daarnaast was ze een student aan de al even mysterieuze Atlas. Jenks wordt er op uit gestuurd om  te onderzoeken of het een ongeluk was, of dat er meer aan de hand is. Jenks heeft echter maar een paar uur de tijd voor het donker wordt.

Het verhaal zit goed in elkaar en wordt gedragen door de uitstekende acteurs en interessante karakters. Rupert Booth is als Jenks heerlijk over de top. Het is echt verwonderlijk dat hij maar drie andere titels op zijn imdb pagina heeft staan. Ik heb vaak om hem en zijn excentrieke trekjes moeten lachen. Hoe die met bewijs omgaat doet me soms bijna afvragen of het wel een echte agent is. Iets wat ook wordt opgemerkt door Paul Rand.  Dat was dan ook zeker mijn favoriet van het spel. De ervaren acteur Paul Darrow bracht Paul Rand echt tot leven en deed me sterk aan de onlangs overleden Alan Rickman  denken. Zijn gesprek met Jenks was zeker een hoogtepunt. Heerlijk. Echter werd ik ook geraakt door bijvoorbeeld een emotionele onthulling van Anarosa De Eizaguirre Butler als Emma. Al met al een zeer sterke cast.

Het einde was een verrassing voor mij en ik ben blij dat er nog een aantal vragen onbeantwoord blijven. Ik zou dan ook graag nog een keer terug willen keren naar Edenton. Toch sluit het het onderzoek wel af, maar het verhaal, de locaties en het mysterie doet zeker naar meer smaken.

De besturing is goed. Iedere locatie is voorzien van diverse pijlen met een korte omschrijving. Zo weet je gelijk waar je heen moet. Het leuke is ook dat als je besluit om te keren, je dezelfde locatie vanuit een ander perspectief zien. Erg leuk, maar in het bos komt het probleem. Het bos is helemaal niet groot, maar omdat de omschrijving aan de vage kant is liep ik constant verkeerd. Gelukkig is er een handige plattegrond. Het is een kleine stad, maar het plattegrond is een vereiste en bovendien is het hiermee een stuk sneller om van Atlas naar de pub te gaan.

De hoofdmoot van het spel bestaat uit het stellen van vragen aan getuigen. Dit is eenvoudig. Selecteer een onderwerp en de getuige verteld er wat over. Heb je de vraag al een keer gesteld, dan kan je deze terugkijken. Het spel zorgt er voor dat je alle video's makkelijk en snel terug kan vinden. Dit is er handig als nog nog een keer precies wilt horen wat er gezegd is. Alle verklaringen van een getuigen worden per onderwerp samengevat in een paar belangrijke zinnen. Kies er twee en Jenks vertelt je of dat een leugen is of niet. Het probleem is echter dat het al snel onoverzichtelijk wordt. Ieder onderwerp heeft meerdere zinnen, en het is vaak te verwarrend om de juiste tegenstrijdigheid te vinden tussen zo'n grote lijst met verklaringen en onderwerpen.

Wel erg handig is het hint systeem. Die zijn er in twee vormen. Als eerste is er je baas. In hilarische telefoongesprekken laat hij duidelijk blijken dat hij niet echt blij is dat je hem constant lastig valt zo laat op de avond. Hij geeft echter wel goede hints die je in de juiste richting sturen. Daarnaast is er nog een lampje die je iets gerichter stuurt. Bijvoorbeeld "Je hebt nog niet alle vragen gesteld aan ... " of "Er is ergens een tegenstrijdigheid". Dat laatste had wel een stuk duidelijker gemogen. Bijvoorbeeld wie er zit te liegen. Dat zou de grote lijst met verklaringen al een stuk overzichtelijker maken. Deze functie werkt echter niet altijd even goed. Op bepaalde momenten wordt er gezegd dat ik met een bepaald karakter moet praten, maar dat karakter is op dat moment helemaal niet te benaderen. Heb me rot gezocht om hem te vinden.

De puzzels zijn in tweeën te delen. Als eerste de inventory puzzels. Deze zijn eigenlijk te simpel voor woorden. Ze passen goed in het verhaal. Een groot vergrootglas geeft aan dat er een voorwerp is en het is gelijk duidelijk waar je hem moet gebruiken. Dat is niet het spannendste deel van de puzzels.

Het hoofddeel zijn de verklaringen. Je ondervraagt getuigen en dit doe je door ze op een leugen te betrappen. Combineer twee verklaringen die de tegenstrijdigheid laten zien en confronteer de getuige. Het is erg leuk, maar ook erg pittig. Dit komt deels ook door de problemen die ik eerder bij de gameplay noemde. Er zijn al snel te veel verklaringen en het overzicht is dan ook al snel zoek. Een systeem zoals in Phoenix Wright waarbij je een verklaring tegenover een stuk bewijsmateriaal zet zal veel duidelijker en overzichtelijker zijn geweest. Toch geeft het net als in Phoenix Wright een heerlijk gevoel om een getuige te confronteren met een leugen. Vooral nu het FMV is en de acteurs er ook echt op reageren. Soms is de paniek of de verwarring duidelijk te zien. Het goede acteerwerk maakt dit alleen maar leuker.

Het spel is volledig FMV. De kwaliteit is zeer hoog en de video's zien er scherp en helder uit. Voor een FMV fan als mij dus ultiem genieten.

Ook het gebruik van de FMV tijdens gameplay is erg goed. In iedere scene beweegt er wel iets. Van wapperende blaadjes en bomen tot golvend water, het ziet er allemaal goed uit. Het leuke is ook dat het later op de avond wordt. Lichten gaan aan en het wordt geleidelijk donker buiten. Dit wordt erg subtiel gedaan. Zo subtiel dat het pas echt opviel toen ik de screenshots erop na keek. Erg goed gedaan. Er is echter één scene waarin een kleine herhaling te zien is. In de verte lopen twee mensen die elke keer terugkeren. Slordig, maar het enig punt van herhaling die ik in de scene's heb gevonden.

De muziek is heerlijk. Het is te merken dat Tim Follin heel veel ervaring heeft op dit gebied. Het is mysterieus en past perfect bij de beelden en de atmosfeer van het spel. De sfeervolle geluidseffecten zoals wind en water versterken die effect alleen maar.

De stemmen zijn uitstekend maar het zijn dan ook voornamelijk video's. De acteurs leven zich echter goed in en dat maakt het zeer aangenaam om naar te luisteren. Geen van de gesprekken wordt op enig moment saai. Vooral de clash tussen Jenks en Paul Rand is vuurwerk.

Verhaal: Het verhaal is goed en de uitstekende cast weet je in het verhaal te zuigen. Het einde laat nog wat vragen over, maar in een sequel heb ik zeker zin.
Gameplay: Navigeren is goed, al is het bos verwarrend. De plattegrond is een uitkomst, maar het hint systeem werkt niet altijd even goed. Het dialoog systeem wordt al snel erg onoverzichtelijk en chaotisch.
Puzzels: Simpele inventory puzzels, maar zoeken naar leugens is erg interesant. Jammer dat de gameplay roet in het eten gooit.
Graphics: FMV in topkwaliteit. Ook de FMV omgevingen zien er prachtig uit. Het wordt subtiel donkerder en er beweegt altijd wel iets.
Muziek: De muziek is uitstekend, mysterieus en past perfect bij de sfeer van het spel. Ook de stemmen zijn goed, vooral dankzij de uitstekende cast.
Eindconclusie: Het is voor mij als FMV liefhebber heerlijk om weer een goede FMV adventure te zien. Vooral van deze kwaliteit en met zo'n uitstekende cast. Jammer dat de gameplay en de puzzels roet in het eten gooien, maar het smaakt zeker naar meer. Voor nu een 8.