Home > Reviews > Bosch's Damnation: A Carol Reed Mystery



Bosch's Damnation: A Carol Reed Mystery

Intro
Een mijlpaal is bereikt in de Carol Reed Mystery serie van MDNA Games van Mikael en Eleen Nyqvist. De serie begon in 2004 met Remedy en sindsdien hebben ze ieder jaar een nieuwe adventure uitgebracht. Bosch's Damnation is dan ook tiende deel in de serie uitgebracht.

Verhaal
In 1994 overleed de Zweedse ingenieur, entrepreneur en avonturier Malte Stierngranat en werd begraven in de door hem ontwikkelde piramide. Op een koude winterdag wordt Carol benaderd door George, schoonmaker en hulp van Maltes zoon Erik en zijn familie. De hele familie is verdwenen. Carol gaat op onderzoek uit. Net op het moment dat het onderzoek vast lijkt te lopen, wordt het vriendje van Maltes kleindochter dood gevonden.

Net als het vorige deel verwerken de makers dit keer weer een non-fictie deel in hun verhaal. Malte Stierngranat heeft echt bestaan en heeft ook diverse musea en gebouwen ontworpen. Een ideaal excuus natuurlijk om heerlijk de toerist uit te hangen en deze locaties te bezoeken. Daar wordt ook genoeg ruimte voor gegeven. Van historisch locaties waar je weer nieuwe dingen leert over geschiedenis van N÷rkoppig en Malte Stierngranat tot de musea die hij gemaakt heeft en zijn laatste rustplaats.

Het verhaal zit goed in elkaar. De karakters worden goed ge´ntroduceerd en je komt weer bekende gezichten tegen zoals je vriend, Stina (met weer een nieuwe winkel) en de schoonmaker. Alleen het einde is een tegenvaller. Een suf einde wat meer spanning had kunnen gebruiken. De matige stemmen helpen ook niet mee aan het gebrek aan spanning, maar als je dan ook nog een hint krijgt is de spanning ver te zoeken.

Uniek in dit deel is dat het spel zowel in de winter als in zomer afspeelt. Ik heb er altijd naar uitgekeken om N÷rkoppig in de winter te zien en het stelt zeker niet teleur. Veel sneeuw en versiering en het is heerlijk om in het winter landschap te lopen. Het is alleen jammer dat de winter zo kort duurt. Ik dacht dat de winters in Zweden lang duurden en had dan ook graag meer tijd gehad om de bekende locaties nu te verkennen in een winterjasje.

Gameplay
Net als de vorige delen is wordt er gebruik gemaakt van de Wintermute Engine. De gameplay is dan ook hetzelfde gebleven. De bekende icoontjes, inventory, dialoogopties keren weer terug. Ook het hintsysteem en een knop waarmee alle hotspots oplichten zijn weer aanwezig. Een nadeel van het hintsysteem is dat het antwoord vaak gelijk gegeven wordt. Mijn voorkeur zou uitgaan wanneer er eert een echte hint wordt gegeven.

Helaas keren de bekende problemen ook weer terug. Zo zijn sommige scene's met meer dan vier afbeeldingen lastig te navigeren omdat het zo desoriŰnterend is. Zeker wanneer locaties erg op elkaar lijken zoals bosrijke omgevingen. Ook zijn sommige hotspots erg klein, of juist erg groot zodat het dan niet duidelijk is waar je precies op klikt.

Puzzels
De puzzels vond ik in dit deel tegenvallen. Naast de bekende inventory puzzels zijn er ook weer wat doordenkers aanwezig. Probleem ligt bij de laatste categorie. Sommige code puzzels zijn slecht uitgewerkt. Van het ontbreken van logica tot het stomweg uitproberen van alle mogelijk opties. Dit had veel beter uitgewerkt moeten worden.

Ook blijft Carol een kieskeurige kleptomaan. Regelmatig heb je een voorwerp nodig waarvoor je naar de andere kant van de kaart moet reizen terwijl er lokaal genoeg alternatieven voor handen zijn. Voorwerpen die ook duidelijk in beeld te zien zijn.

Graphics
De graphics zijn gelijk gebleven aan de eerdere delen. Dat wilt zeggen dat er weer veel prachtige foto's zijn van mooie locaties. Het is iedere keer weer een verrassing om allemaal nieuwe locaties te zien, of oude locaties in een nieuwe jasje. Helaas is het allemaal opnieuw volledig statisch. Vooral wanneer het sneeuwtje of je naar een waterval kijkt voelt toch ontzettend raar aan. Ik had dan ook graag wat beweging willen zien. Ook is het grafische filter uit het begin van de serie niet meer aanwezig. Dit neemt natuurlijk niet weg dat de foto's echt weer prachtig zijn.

De gesprekken halen me nog steeds uit het spel. Het zijn slideshows die beweging moeten simuleren. Het blijft er echter raar uit zien en ik heb liever een normale video.

Muziek
De muziek blijft voor mij een vaste kracht van de serie. Opnieuw is het heerlijk om naar te luisteren. Het laat je goed proeven van de sfeer en het is weer genieten geblazen om rond te lopen door prachtige locaties met heerlijke muziek.

 

Een groot minpunt in de serie veranderd ook niet in het tiende deel. De Engelse uitspraak van de Zweedse cast is niet al te best en komt hierdoor vaak nogal saai, inspiratieloos en onge´nspireerd. Ik blijf er bij dat ik liever Zweedse stemmen gehoord met een Engelse ondertiteling. Dan kunnen de stemacteurs er meer emotie inleggen.


Conclusie:
Verhaal: Het verhaal is best interessant, jammer van het suffe einde. Wel was het heerlijk om weer de toerist uit te hangen, zowel in de winter als in de zomer.
Gameplay: Nagenoeg dezelfde gameplay als de eerdere delen met zowel de sterke als de zwakke punten.
Puzzels: De puzzels vallen dit keer tegen met een aantal onlogisch code puzzels en item gebruik.
Graphics: Identiek aan de eerdere delen. Prachtige foto's van mooie zomer en winter locaties maar statisch met slideshows voor de gesprekken.
Muziek: Het bekende gegeven van de serie. Mooie muziek, matige stemmen.
Eindconclusie: Ik heb genoten van de vele prachtige locaties en de toevoeging vande winter is fantastisch. Jammer dat de puzzels in dit deel tegenvallen, het einde slecht is uitgewerkt en de bekende minpunten van de serie blijven bestaan.
blog comments powered by Disqus