Home > Reviews > Cold Case Summer: A Carol Reed Mystery



Cold Case Summer: A Carol Reed Mystery

Intro
Het Zweedse MDNA Games van Mikael en Eleen Nyqvist brengen al sinds 2004 ieder jaar een nieuwe adventure uit. Ondertussen zijn we aanbeland bij deel negen. Net als de voorgaande delen werd ook Cold Case Summer met de Wintermute Engine gemaakt.

Verhaal
Op 28 Februari 1986 werd de Zweedse minister-president Olof Palme in Stockholm doodgeschoten nadat hij samen met zijn vrouw een bioscoop had bezocht. Het luidde het begin in van het grootste politie-onderzoek ooit in Zweden en tot op de dag van vandaag is de zaak onopgelost. Daar verschijnt Carol Reed ten tonele. Op een mooie zomerdag wordt ze benaderd door een mysterieuze man die haar hulp nodig heeft. Aangezien hij zijn identiteit niet wil onthullen, weigert Carol hem te helpen. De volgende dag wordt ze wakker gebeld door de politie. Er is een lijk gevonden en hij had haar het laatst gebeld. Ze besluit op onderzoek uit te gaan en komt er al snel achter dat er verschillende connecties zijn tusen de man en de moord op de vermoorde minster-president.

Voor het eerste in de serie waagt MDNA Games zich aan een echte moordzaak uit de Zweedse geschiedenis. Dit maakt het verhaal voor mij gelijk al een heel stuk interessanter. Ze laten je toch een stuk Zweedse geschiedenis zien. Zo focussen ze zich op één van de theorieën op de nog steeds onopgeloste moord, de verdachte van toen is één spil van het verhaal en je bezoekt zelfs de plek waar de minister president vermoord is. Dit zorgt voor een boeiend en soms zelfs spannend verhaal. Er zitten zelfs twee schrikmomenten in die ik echt niet aan zag komen.

Uiteraard zien we weer een hoop bekende gezichten. Stina is weer terug met een nieuwe winkel, het vriendje van Carol laat zijn gezicht zien en ook de schoonmaker Biggie is terug en doet net of die Carol nog nooit gezien heeft. Ook zijn er weer genoeg verwijzingen en in-jokes naar de naam en hobby van de ontwikkelaar, adventures en mensen uit de productie.

Er zijn natuurlijk weer genoeg locaties te bezoeken. Blijf toch knap dat de makers constant nieuwe locaties laat zien. Van een smoezelig hotel, een verlaten bunker, een treinstation en zelfs een spookstad die gebouwd was voor lepra patiënten. Echt de toerist uithangen is er niet echt bij. Soms is er wat informatie terug te vinden, maar de meeste locaties zijn groot en je bent alleen maar op zoek naar één item. Het is toch jammer dat er niet meer met de locaties gedaan is. Ik had graag wat meer informatie over sommige dingen willen weten zoals in vorige delen.

Gameplay
Net als de vorige delen is de gameplay nagenoeg hetzelfde. De bekende icoontjes, inventory, dialoogopties en het hintsysteem zijn weer terug. Nieuw is een knop waarmee je in één keer alle hotspots op het scherm op kan lichten. Een handige optie mocht je iets over het heeft hebben gezien.

De bekende problemen keren echter ook weer terug. Sommige scene's hebben meer dan vier afbeeldingen. Dit maakt navigeren soms desoriënterend. Zeker op plekken die erg op elkaar lijken. Daarnaast zijn de hotspot of heel groot of heel klein. Zeker sommige voorwerpen zijn hierdoor makkelijk over het hoofd te zien.

Puzzels
De puzzels zijn prima. Een goede mix van inventory puzzels en doordenkers. Het wordt nergens echt moeilijk al is de oplossing van bepaalde inventory puzzels vergezocht en komt het regelmatig aan op backtracking van locaties.

Net als in eerdere delen moeten we Carol's activiteiten met een korreltje zout nemen. Ze breekt zomaar overal in en jat alles wat ze maar mee kan nemen zonder reden. De makers kiezen echter uit welk voorwerp je mee moet nemen en ze zijn daarin vrij specifiek. Heb je net een voorwerp gemist, dan mag je niet een ander voorwerp gebruiken dat voor handen is. Het is een eigenschap van het genre en kan best irriteren. Zo had ik op een gegeven moment een voorwerp nodig die aan het begin van het spel terug te vinden is. Deze was echter erg klein en had ik over het hoofd gezien. Ik kwam ondertussen echter genoeg voorwerpen tegen die ik daarvoor het kunnen gebruiken. Zelfs op de locatie van de puzzel zelf.

Graphics
Ook hier stapt MDNA Games niet af van hun bekende formule. Prachtige foto's van mooie locaties maar opnieuw volledig statisch. Ik denk dat 360 graden panorama's veel beter voor het spel zouden werken. Zowel op gameplay gebied maar ook om het spel wat levendiger te maken. De foto's zijn van hoge kwaliteit maar helaas is er niets mee gedaan. Het is geen geheim dat ik het jammer vind dat het prachtige filter van het begin van de serie niet meer terugkeert.

De gesprekken zijn ook weer volledig statisch. Het is niets meer dan een slideshow die beweging probeert te laten zien. Het ziet er raar uit en ik zou liever video's zien. Dit blijft me uit het spel halen.

Muziek
De muziek is opnieuw heerlijk. Het laat goed de sfeer zien en het is weer genieten geblazen om rond te lopen door mooie locaties met prachtige muziek.

Het probleem met de stemmen keert uiteraard ook weer terug. De Engelse uitspraak van de Zweedse cast is niet al te best en klinkt hierdoor saai, inspiratieloos en ongeïnspireerd. Had liever Zweedse stemmen gehoord met een Engelse ondertiteling. Bij voorkeur in video formaat zodat de acteurs zich beter in kunnen leven in hun rol. Daarnaast lijkt het alsof ze één stem voor meerdere karakters hebben gebruikt en dat is op een bepaald punt erg storend. De Engelse stem van Rita is wel erg goed. Had graag meer van haar gehoord dan de twee zinnen die ze nu uitspreekt.


Conclusie:
Verhaal: Een goed verhaal dat dankzij een echte moord uit de Zweedse geschiedenis net wat extra's geeft. Een 8.
Gameplay: De gameplay is nagenoeg gelijk aan eerdere delen op een handige toevoeging na. Jammer genoeg keren ook de bekende problemen van de serie terug. Een zeventje.
Puzzels: Het wordt nergens echt moeilijk alleen zijn sommige inventorypuzzels onlogisch en vergezocht en moet je te veel backtracken.
Graphics: Vergelijkbaar met eerdere delen. Prachtige foto's van mooie locaties maar statisch met slideshows voor de gesprekken.
Muziek: Prachtige muziek, matige stemmen. Het bekende gegeven van de serie.
Eindconclusie: De bekende problemen op het gebied van graphics, muziek, gameplay en puzzels blijven aanwezig. Toch heb ik me ook met deel negen vermaakt. Het onderwerp van het verhaal maakt het spel een stuk interessanter.
blog comments powered by Disqus