Home > Reviews > Jack Keane

Jack Keane

De Duitse studio Deck13 is natuurlijk het meest bekend van de Ankh-serie, maar ze hebben ook andere spellen gemaakt, waaronder Jack Keane, maar ook RPG's als Venetica en Blood Knights. Momenteel werken ze aan de actie-RPG Lords of the Fallen, en een vervolg op Jack Keane (The Fire Within).

De hoofdpersoon van Jack Keane is een Engelse avonturier ergens rond de vorige eeuwwisseling. Jack heeft een schip en om wat geld te verdienen besluit hij een klusje te doen: hij moet een Britse geheim agent naar een eiland brengen. Uiteraard gaat dat niet zo makkelijk als het klinkt, en onderweg zijn er allerlei obstakels die hij op een meestal erg komische wijze op moet lossen. Het verhaal begint al meteen superspannend met Jack die bovenop de Big Ben zit en van een paar gasten die nog geld van hem krijgen moet zien te ontsnappen.

Onderweg naar het eiland wordt er op onverwachte plaatsen een tussenstop gemaakt wat het geheel erg afwisselend en interessant maakt. Later in het spel ontmoet hij bizarre figuren zoals bijvoorbeeld een boosaardige wetenschapper die een leger apen aan het trainen is om snode plannen uit te voeren. Het verhaal zit aardig in elkaar en blijft ook lang boeien, al is het soms wel erg absurd en ongeloofwaardig. Het is zeer geschikt om met het hele gezin te spelen omdat er niets gewelddadigs gebeurt en geen seksueel getinte opmerkingen of grappen worden gemaakt. De toon blijft luchtig en vrolijk met de nadruk op dingen ontdekken.

Het spel is uitgevoerd in 3D, en je kunt in elke omgeving vrij rondlopen om alles te bekijken en de nodige voorwerpen te verzamelen. De camera werkt helaas niet altijd mee en draait soms op onverwachte momenten waardoor je ineens de andere kant oploopt dan wat je eigenlijk bedoeld had of waardoor je een uitgang lastig kan bereiken. Soms moet je meerdere keren klikken om Jack ergens heen te laten lopen omdat hij steeds stopt als de camera draait.

De lengte van het spel is prima in orde, je bent zo twintig uur met de dertien hoofdstukken bezig. Het grootste deel van het spel speel je als Jack, maar er zijn ook een paar stukken waar je als een jongedame, Amanda genaamd, speelt. Het grappige is dat in die scenes juist moet proberen Jack tegen te werken. Dat biedt een leuk perspectief en voegt een goede balans toe aan het spel. Ondanks de nadelen is het dus wel echt leuk om te spelen.

Het grootste deel van de puzzels bestaat uit de gebruikelijke inventaris-puzzels. Je moet voorwerpen zoeken en combineren om obstakels te overwinnen. De meeste puzzels liggen redelijk voor de hand, je hebt nooit echt heel veel voorwerpen tegelijk in bezit en dingen die je niet meer nodig hebt verdwijnen automatisch. Ook liggen de meeste dingen niet heel ver weg van de plek waar je ze nodig hebt, het is dus nooit nodig om heel veel heen en weer te reizen tussen verschillende locaties (het zogenaamde backtracken). Een logboek-functie houdt precies bij wat je aan het doen bent en wat je moet zien te bewerkstelligen.

Sommige puzzels hebben meer dan een oplossing en er zijn zelfs een paar optionele puzzels (en verzameldingen) bij. Die kan je gewoon overslaan, het enige wat je ermee opschiet als je ze wel doet is het unlocken van bonuscontent in het hoofdmenu (een gallerij van karakters in het spel).

Je speelt het spel vanuit een derdepersoons perspectief, met cartoon-achtige graphics in 3D die er geweldig uitzien als je de leeftijd van het spel in gedachten houdt. Overal zijn bewegende dingetjes te zien waardoor de wereld echt lijkt te leven. Alleen al van de vrolijke kleuren krijg je een goed humeur. De schaduw- en lichteffecten zijn goed gedaan. Hier en daar zijn er wel wat vreemde, platte of kruisvormige planten te zien maar over het algemeen is het prima gedaan.

De meeste stemacteurs zijn goed maar de hoofdacteur die Jack inspreekt is afschuwelijk en klinkt echt alsof hij helemaal geen zin had in deze klus. Amanda is een beetje beter maar ook zij leest veel regels in spannende scenes veel te saai op. Dat doet wel een beetje afbreuk aan de mate waarin je meeleeft met de personages.

De muziek is licht en vrolijk met een beetje een Caribean-vibe en past daarmee prima bij het spel, al had het tijdens de spannende stukken wel een beetje meer up-tempo mogen zijn.

Verhaal: Een leuk, spannend verhaal met veel humor en onverwachte belevenissen. Geschikt voor het hele gezin.
Gameplay: Point-and-click in 3D, met helaas wat kleine besturingsprobleempjes door een rommelige camera.