Home > Reviews > The Starship Damrey

The Starship Damrey

The Starship Damrey is onderdeel van Guild 02, een verzameling spellen die speciaal voor de 3DS is ontwikkeld door bekende ontwikkelaars waaronder Level-5 (die de verzameling ook heeft uitgegeven). Level-5 is natuurlijk geen onbekende op adventuregebied en verantwoordelijk voor onder andere de Professor Layton-serie.

Je wordt wakker in een slaapcabine. Een computer stem vertelt dat je door een "koude slaap" waarschijnlijk geheugenverlies heb opgelopen. De cabine gaat niet open en je kijgt een melding dat het besturingssysteem, ADAM OS, corrupt is. Nadat je het ADAM OS hebt gerepareerd en een test hebt uitgevoerd, word je begroet door SAM een computerhulpje aan boord van het ruimteschip Damrey. Je mag pas de cabine verlaten wanneer je volledig hersteld bent. Vervolgens word je aan je lot overgelaten en maak je gebruik van het ADAM OS en de robots om het schip te verkennen. Wanneer je het eerste lijk ontdekt, kom je er al snel achter dat er iets gruwelijk mis is aan boord van het schip.

Het verhaal is erg goed. Het wordt niet alleen goed opgebouwd, het is ook nog eens spannend dankzij een aantal leuke schrikeffecten en de creepy sfeer. Je weet echt niets en je ontdekt net als de speler langzaamaan wat er aan de hand is. Gedurende het spel kom je wat documenten tegen waardoor je meer over de crew en de gebeurtenissen op het schip te weten komt. Het is jammer dat er niet meer documenten terug te vinden zijn om het verhaal en de crew verder uit te diepen.

Het einde is geweldig en zag ik niet aankomen. Wat dan wel weer tegenvalt is hoe het einde wordt gebracht. In louter tekstformaat met een bijpassende afbeelding. Het was veel interessanter geweest wanneer ze dit in videoformaat hadden gepresenteerd of één van de goede voice actors hun werk hadden laten doen. Nog teleurstellender is de extra content die je kan vrijspelen door alles in het spel te doen en door één van de spellen uit de Guild 01 serie op je 3DS te hebben. Dit is niet meer dan tekst, erg interessant om te lezen en om het verhaal en de karakters enigszins uit te diepen, ik had echter liever een video gezien of een extra speelbaar hoofdstuk willen spelen.

Ondanks de serieuze en creepy toon van het spel, is er ook ruimte voor humor. Er is een zeer misplaatste referentie naar de film 2001: A Space Odyssey die zeker weggelaten had kunnen worden. Er is niets mis met humor, maar het was qua toon zo totaal anders dat het me uit het spel haalde. Waar ik graag meer van had willen horen is het computerhulpje SAM. Die kan soms erg komisch en droog uit de hoek komen. Het komt uiteraard nog niet in de buurt van GLaDOS uit de Portal-serie, maar met meer dialoog en meer humor had dit zeker grappig uit kunnen pakken zonder in te leveren op de creepy sfeer van het spel.

Het spel begin met de volgende mededeling: "This game contains no tutorials or explanations. Part of the experience is to discover things yourself." Oftewel, zoek het maar uit. Klinkt hoopvol, een adventure waarbij je zelf uit moet vinden wat je moet doen en waar je heen moet. Helaas is dit een loze belofte. Na het ADAM OS gerepareerd te hebben verloopt het spel verschrikkelijk lineair. Terwijl je een robot bestuurt kom je verschillende ID-passen tegen waarmee je deuren kan openen. Je kan echter met zo'n pas maar een aantal deuren openen zodat je niet onbewust kamers gaat verkennen die je nog niet mag verkennen. Het pad dat je moet doorlopen is dus van begin tot eind uitgestippeld en het is jammer dat je niet meer mag verkennen.

Er is ook een plattegrond aanwezig die je met de Y-knop op kan roepen. Handig, maar ook hier word je enorm geholpen. Niet alleen laten ze zien waar jij bent en in welke richting je kijkt, maar ook welke deuren open zijn, welke gesloten zijn en wat de kamers zijn. Dit is zelfs netjes genummerd en voorzien van een label. Dit terwijl er maar twee verdiepingen zijn. Dit zorgt er uiteraard voor dat je niet verdwaalt en ik heb er dan ook veel gebruik van gemaakt. Dit is echter niet wat aan het begin van het spel beloofd werd.

De besturing is ook eenvoudig. Met de vierpuntdruktoets op de 3DS verplaats je jezelf, met de circle pad kan je rondkijken. Wanneer je over een hotspot beweegt, krijg je een geluidssignaal en kan je de hotspot nader bekijken. Soms moet je dit meerdere malen doen om alle informatie te krijgen, voorwerpen te bekijken en te pakken en het voorwerp dat je vasthoudt te gebruiken. De besturing werkt prima. De enige klacht die ik heb is dat je elke keer net naast de deur zit. Volgens je gevoel zit je er recht voor, maar zodra je je omdraait moet je toch nog een stukje verder lopen. Het verpest niet het spel, maar vervelend is het zeker.

Als laatste is er nog een soort side quest waarin je twintig space leeches, een soort buitenaardse parasiet, moet vernietigen. Het is niet meer dan een kwestie van "klikken" op de leech, en kiezen voor Exterminate. Meer is het niet en je krijgt zelfs een creepy geluidje te horen wanneer je er eentje passeert. Heb je ze alle twintig, dan krijg je een extra stukje tekst te lezen dat het verhaal wat verder uitdiept.

De puzzels zijn erg eenvoudig en bestaan voornamelijk uit inventory puzzels. Zoals ook bij de gameplay is aangegeven, lost het spel de belofte aan het begin niet in. Het is altijd duidelijk wat je moet doen en wat de volgende stap is. Of het wordt aangegeven door het lineaire verhaalverloop, of het wordt aangegeven met een stukje tekst. Het is niets meer dan een kwestie van goed observeren en onthouden. Het spel leidt je door het verhaal heen en zelf dingen verkennen en ontdekken is er eigenlijk niet bij. Ze willen die illusie wel geven, maar het is gewoon niet waar. Je wordt zelfs gewaarschuwd wanneer je een voorwerp probeert te pakken wat nog niet mag van het verhaal.

De puzzels werken prima om het verhaal te vertellen, maar het is allemaal veel te makkelijk. Er zijn echter genoeg kansen om puzzels aan het spel toe te voegen. Al was het alleen maar om meer te doen met de defecte robots. Had die robots een eigenschap gegeven die alleen voor die robot werkte zodat je ze moet repareren en zo verder in het verhaal komt. Of dat twee robots samen moeten werken om verder te gaan zoals in het begin. Allemaal gemiste kansen.

De graphics zijn eenvoudig. Het spel speelt zich af op een ruimteschip en dit ziet er simpel maar strak uit. Toch was meer variatie zeker welkom geweest. De vertrekken van de crew zijn bijvoorbeeld nagenoeg identiek op een voorwerp of een foto na en er valt weinig te beleven in de zin van belichting, effecten en beweging in de omgevingen. De handgetekende karakterprofielen, passen en foto's zijn echter erg mooi. Had daar graag meer van gezien.

De tussenfilmpjes zien er duidelijk minder uit dan de rest van de graphics in het spel en dat valt op. Ook de animatie van robots is hier niet al te best. Het vervult zijn taak om het verhaal te vertellen, maar het is zeker geen hoogstaande kwaliteit.

Het spel verschijnt op de Nintendo 3DS en er is dan ook een 3D-effect aanwezig. Helaas is deze niet echt bijzonder. Je ziet het, maar er wordt niet echt iets meegedaan. Een gemiste kans want alleen al met de cockpit hadden ze leuke dingen kunnen doen. In plaats van een planeet in al zijn 3D-glorie te kunnen bekijken is het nu gewoon een plat plaatje en dat is erg jammer.

Het spel adviseert je om het geluid aan te hebben omdat het een belangrijk onderdeel van het spel zou zijn. Dit is echter niet het geval en je bent zelfs eerder geneigd om het geluid uit te zetten. In het spel is bijna alleen maar stilte te horen. Soms hoor je op de achtergrond het sluiten van een deur, zonder dat daar echt iets mee wordt gedaan. De stilte met soms een geluidseffect in de verte zou mee moeten helpen aan het creëren van een creepy sfeer. En dit zou ook zeker het geval zijn, ware het niet dat het geluid van de bewegende robot verschrikkelijk irritant is. Je beweegt haast constant en het gaat dan ook al snel op je zenuwen werken. Het haalt je uit het spel en uit de sfeer die het spel juist wilt neer zetten. Het is zelfs zo irritant dat je het geluid bijna uit zou willen zetten.

Hierdoor zou je echter wel de uitstekende voice acting missen. De stemmen zijn erg goed en zijn met veel flair ingesproken. Het is dan wel weer jammer dat niet alle tekst wordt gesproken. Zo wordt regelmatig alleen de eerste zin uitgesproken. Op het einde mis je dan echt complete stukken dialoog dit terwijl dit juist de ontknoping en de grote onthulling moet zijn.

Verhaal: Het verhaal zit goed in elkaar met een geweldig einde. Jammer van de misplaatste parodie en dat een hoop zaken niet verder uitgediept zijn. Bijvoorbeeld de droge humor van SAM. Toch een zeven, al is het wel ontzettend kort.
Gameplay: Eenvoudige besturing maar erg lineair en de belofte aan het begin wordt helemaal niet nagekomen.
Puzzels: Simpele inventory puzzels die prima in het verhaal passen. Echter wel een hoop gemiste kansen en erg lineair.
Graphics: De graphics zijn simpel en het 3D-effect aardig. Zeker geen hoogvlieger op dit punt maar zeker niet onvoldoende.
Muziek: Erg goede voice acting en de stilte met geluidseffecten weet een goede sfeer neer te zetten. Jammer dat dit bijna volledig teniet wordt gedaan door het irritante geluid van het bewegen van de robot. Een krappe voldoende.
Eindconclusie: Het grootste probleem is dat de belofte aan het begin niet wordt waargemaakt. Ondanks de waarschuwing word je nog net niet aan je hand meegenomen door het spel. Het is te simpel en te lineair. Desondanks werd er een creepy sfeer opgebouwd, was er goede voice acting aanwezig en was het verhaal erg goed. Goed maar ook ontzettend kort. Maximaal 3,5 uur en geen herspeelwaarde. Ook zijn er hoop kansen onbenut gelaten en is de extra content teleurstellend. Dan is er nog het irritante geluid dat de sfeer teniet doet. Meer dan een klein zeventje kan ik dan ook niet geven.