Intro Krystian Majewski geeft les in het Cologne Game Lab in Keulen, Duitsland. Hij geeft daar les in Game Development en Research. Daarnaast is hij ook een onafhankelijke game-ontwikkelaar. Na jaren werk heeft hij zijn eerste adventure uitgebracht met Trauma. Met succes, want het spel werd op diverse festivals genomineerd voor verschillende prijzen.
Verhaal Trauma vertelt het verhaal van een jonge vrouw die een auto-ongeluk overleeft. Terwijl ze herstelt in het ziekenhuis heeft ze dromen die verschillende aspecten van haar leven en haar identiteit belichten terwijl ze het verlies van haar ouders verwerkt.
Er zijn, na de intro, vier dromen uit te kiezen. Iedere droom heeft een hoofdeinde dat wordt opgevolgd door de vrouw die in het ziekenhuis ontwaakt en praat met de dokter. Daarnaast heeft iedere droom ook meerdere eindes, maar alleen de hoofdeindes zijn van belang voor het spel. Alle eindes zijn lekker dromerig, vaag en mysterieus met een aantal grote verrassingen.
Verder vind je gedurende het gehele spel verstopte foto's die of een hint geven of een aspect van het leven van de jonge vrouw laten zien. Dit is erg interessant en geeft het karakter wat meer diepgang. Sommige zijn zelfs erg goed verstopt. Waneer je alle eindes van een droom heb, wordt Photo Sense vrijgespeeld. Dit systeem geeft bij de overige foto's aan of je in de buurt bent of niet. Makkelijk om de laatste foto's te vinden en het echte einde vrij te spelen. Helaas houdt het na het tweede einde op. Het spel is ontzettend kort en je bent er zo doorheen. Inclusief alle eindes en het verzamelen van alle foto's. Jammer want meer dromen was zeker interessant geweest.
Gameplay Het spel maakt gebruik van foto's. De foto's bewegen mee met de muis en wanneer je over een hotspot beweegt licht een gedeelte van een foto op. Na een klik kan je dan om het gedeelte van de foto heen draaien of naar voren bewegen.
Daarnaast maakt het spel gebruik van een teken-besturing. Je vindt foto's of aanwijzingen die een bepaalde actie uitvoeren, bijvoorbeeld een halve cirkel of een verticale streep tekenen. Op deze manier kan je omdraaien of naar links kijken, maar ook speciale acties uitvoeren. Deze zijn vereist om de eindes uit te spelen.
Beide methodes werken prima, maar hebben ook wat negatieve punten. De eerste methode is niet overal aanwezig en dan kan je soms alleen maar omdraaien via de tweede methode. Echter, dat kan ook niet overal, waardoor het navigeren soms wat verwarrend werkt. Een ander probleem met de tweede methode is dat sommige tekens vrij precies moeten zijn omdat ze anders niet werken. Gelukkig worden de speciale actie tekens wel uitstekend herkend, zelfs als je ze andersom tekent.
Puzzels Het draait in het spel om het verkennen van je droom, het vinden van de foto's en het uitspelen van de eindes. Het grootste probleem wat ik hiermee heb is dat er geen enkele uitdaging is. Aan het begin van het spel staat al exact beschreven wat je moet doen voor alle eindes en in iedere droom vind je foto's die laten zien waar je in welke droom moet zijn en welke actie je moet uitvoeren. Dit haalt echt iedere uitdaging weg want de vier tekens wijzen zich vanzelf en het is duidelijk waar je welke actie moet gebruiken. Erg jammer want wat meer acties en cryptischere foto's hadden veel goedgemaakt.
Graphics Het spel maakt gebruik van foto's. Zoals je in de screenshots kan zien is er veel zwart te zien. Deze worden gebruikt om de hotspots op te laten lichten (zoals je ook kan zien in een aantal screenshots). Het is alleen jammer dat je in de rest van het spel dus naar foto's kijkt met een groot zwart kader eromheen. Wanneer je het spel niet fullscreen speelt (dus in de originele resolutie) wordt helemaal duidelijk dat het allemaal erg klein is.
De video's zien er goed uit, al treedt er in de intro en de twee eindvideo's wel een rare vertekening op. Een erg vreemd verschijnsel dat ook niet te zien is in de eindvideo's van de dromen.
Als laatste de special effects. Deze zien er ontzettend goed uit en zorgen voor een aantal grote verrassingen. Het ziet er verbluffend uit en draagt bij aan het dromerige, zweverige, mysterieuze tintje dat het spel uitdraagt.
Muziek De muziek is lekker mysterieus en past goed bij het sfeer dat het spel neerzet. Het dromerige en vage gevoel wordt hier uitstekend door versterkt.
De stem van de dokter klinkt uitstekend. Die van de vrouw is heel wat minder. Het is duidelijk dat Engels niet haar eerste taal is en het klinkt behoorlijk monotoon. Toch had het wat. Het klonk even dromerig, zweverig en vaag als de dromen zelf zijn.
Gratis of betaald?
Er zijn twee versies van het spel. De eerste versie is gratis te spelen op de site van de makers. Door het gebruik van foto's en video's kleven hier wel wat nadelen aan. De laadtijden zijn enorm. De makers geven ook aan dat de kwaliteit van de beelden wat minder is om het toch speelbaar te houden.
De tweede versie is de betaalde versie (en hier gereviewed). De laadtijden zijn inderdaad een heel stuk korter, maar een betere kwaliteit is mij niet opgevallen. Zelfs het vreemde verschijnsel in de video's, is in beide versies terug te vinden.
Conclusie:
Verhaal:
Het verhaal is goed met bizarre, mysterieuze dromen en genoeg uitdieping van het karakter. Jammer dat het ontzettend kort is, ondanks de meerdere eindes.
Gameplay:
De twee besturingsmethodes werken prima en zijn leuk, maar er kleven wat nadelen aan.
Puzzels:
Het oplossen van de dromen en de meerdere eindes wordt je wel heel erg makkelijk gemaakt. Erg jammer dat er geen uitdaging is.
Graphics:
De foto's zien er goed uit maar het is erg klein met veel zwart. De video is prima en de special effects vaak verbluffend.
Muziek:
Prima mysterieuze, dromerige muziek. De stemmen zijn ook goed, al is de stem van de hoofdrolspeelster passend monotoon.
Eindconclusie:
Ik heb genoten van dit mysterieuze en fascinerende spel, een heerlijke belevenis. Jammer dat het zo ontzettend kort en zo ontzettend makkelijk is. Desondanks toch een dikke 7,5.