![]() |
Home > Reviews > The Count of Monte Cristo
Intro De spellen zijn alleen via download te koop. Los kost The Count of Monte Cristo 5,50 Euro en voor ongeveer 12 euro krijg je dit spel en alle vorige spellen in de reeks er gratis bij. Deel 1: Les Miserables, is inmiddels freeware en geheel gratis te downloaden. De vorige vier spellen zijn ook verkrijgbaar in het Nederlands. Verhaal
En hier begint het spel. Edmund zit inmiddels negen jaar in eenzame opsluiting en wil een laatste poging ondernemen om te ontsnappen. Dan komt Abbe Faria, die zich ietwat verrekend heeft, via een zelf gegraven tunnel zijn cel in. De oude Italiaanse priester geeft Edmund onderricht in filosofie en talen en vertelt hem ook over een schat op het eiland Monte Cristo. Hij helpt hem om zich te herinneren hoe het kwam tot de arrestatie en wie daarvan profiteerde. Als de Abbe na een aantal jaren overlijdt, krijgt Edmund eindelijk de kans om te ontsnappen. Hij graaft de schat op, noemt zich de graaf van Monte Cristo en stelt zich ten doel wraak te nemen op de vier mannen die verantwoordelijk waren voor zijn ongeluk. Zoals ook in de vorige spellen, houdt Tolworthy in de Graaf van Monte Cristo vast aan het oorspronkelijke verhaal. Er zijn geen dingen bij verzonnen. En mocht je dat willen controleren: de complete tekst van het oorspronkelijke boek van Alexandre Dumas is (in Engelse vertaling) terug te vinden in de 'bibliotheek van Parijs', die je in het spel kunt en zelfs moet bezoeken. Inmiddels heeft Tolworthy ook zijn vorige spellen aangepast en ook daarin de bijbehorende boeken geïntegreerd. Het verhaal wordt met verve verteld. Doordat je als Edmund Dante speelt, blijf je betrokken bij zijn wraakneming. Hoewel tijdens het spelen Edmund vrijwel alleen met wraak nemen bezig is, is er aan het einde toch even een moment van bezinning. Daardoor wordt het verhaal dan toch meer dan slechts een spannend jongensboek. Gameplay
Voor meer hulp bij het navigeren, verschijnt rechtsboven in beeld het woord HELP, dat dan ook precies doet wat het belooft, als je erop klikt. Als extraatje is het mogelijk om je favoriete muziek onder een F hulptoets te saven, zodat je die op elk gewenst moment in het spel kunt beluisteren. Puzzels Dit soort 'problemen' oplossen word je overigens erg gemakkelijk gemaakt, zelfs als je een beginnend adventurespeler bent. Als je 'even nadenkt' en naar je scherm kijkt, zal Edmund helemaal vanzelf hardop gaan denken en daardoor aanwijzingen geven. "Ik moet me meer over Napoleon herinneren". Begrijp je het dan nog niet, dan kun je op de F1 toets drukken, waardoor zijn hints specifieker worden. "In Parijs in het archief zijn alle gegevens over Napoleon te vinden". Alles wat je dan nog te doen staat, is het archiefgebouw vinden. Als er een voorwerp is, waarop je klikt, dan zal Edmund het zo nodig meteen automatisch gebruiken, of zeggen dat dit precies is waar hij naar zocht en wat hij ermee kan of wil doen. Klik op het bord en hij zegt: "Als de bewaker dit bord stuk maakt, zal hij misschien de metalen pan achterlaten", waarna je alleen nog maar op de grond voor de deur hoeft te klikken. De rest zie je in een animatiefimpje. Eigenlijk is er in het hele spel maar één echte puzzel. Er is een seinapparaat waarvan je de armen in de juiste stand moet zetten. Om dat te kunnen doen zul je eerst op een boek met codes moeten klikken en een kaart met armstanden en de bijbehorende letters moeten bekijken. Dit is dus ook erg makkelijk.
Ik zou dit spel dan ook liever niet een "spel" willen noemen. Er is immers nauwelijks iets te "spelen". Het is veel meer een interactief stripboek. Vanuit dat oogpunt gezien, zijn de 'puzzels' dan wel geslaagd te noemen. In plaats van een bladzijde in je boek om te slaan, zoek je de juiste persoon of voorwerp. Je klikt erop en het verhaal gaat in het volgende 'plaatje' verder. Graphics Edmund loopt heel soepel, hij beweegt als hij stil staat zo nu en dan zijn hand en bukt als hij iets opraapt of neerlegt. Er zijn heel veel geanimeerde cutscènes in dit spel. Dit geeft een levendige indruk die je optimaal in het verhaal meezuigt. In de achtergronden beweegt namelijk zo goed als niets. Je ziet figuranten op straat lopen en het water van de zee bewegen. Desondanks zijn de achtergronden wel een plezier om te bekijken. Of het nu de straten in Parijs, de huizen van diverse personen, de haven met schepen in Marseille of het platteland is, alles is even zorgvuldig getekend en voorzien van de pasteltinten die we inmiddels kennen. Het Parijs uit de graaf van Monte Cristo, is hetzelfde Parijs als in Les Miserables en ook de apotheek uit A Tale of Two Cities is ongewijzigd. Het geheel geeft dan ook een prettig gevoel van herkenning als je er rondloopt.
Muziek De achtergrondgeluiden zijn net als de beelden minimaal gehouden. Je hoort een enkele deur dichtslaan als het nodig is, maar nergens voetstappen, wind of vogeltjes. In feite wordt de speler alleen gelaten met de tekst, waarbij de beelden en de muziek dienen om je inlevingsvermogen te stimuleren.
|
![]() |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |