Home > Reviews > Bone Act 1: Out from Boneville



Bone Act 1: Out from Boneville

Intro
Bone is gebaseerd op de stripboeken van Jeff Smith. Het is van oorsprong een serie bestaande uit negen stripboeken die in totaal 1350 pagina's in beslag zouden nemen. Dit is het eerste deel van waarschijnlijk een even lange adventure reeks. Op het moment van deze review is juist Bone 2 verschenen, die verder gaat waar dit eerste deel ophield.

Toen ik de eerste screenshots van Bone zag leek het mij helemaal niks. De vreemde personages spraken mij op het eerste oog helemaal niet aan. Normaal zou ik er waarschijnlijk geen geld aan hebben uitgeven. Toen ik echter het spel als reviewexemplaar aangereikt kreeg, was ik toch wel nieuwsgierig. En nu ik de adventure gespeeld heb, moet ik mijn mening toch wel bijstellen.

Verhaal
De neefjes Fone Bone, Smiley Bone en Phoncible (Phoney) Bone lopen door de woestijn. Ze zijn het dorp Boneville uitgevlucht door toedoen van Phoney Bone. Hij is namelijk een onvriendelijk figuur die bovendien altijd op geld uit is. Hij verzint voortdurend wel iets om eraan te komen. Dit keer wilde hij burgemeester worden en ging er iets gruwelijk fout, waardoor ze door de dorpsbewoners het dorpje uitgejaagd zijn. Ze verdwalen hopeloos, maar vinden dan gelukkig een kaart. Op dat moment komt er een zwerm sprinkhanen aangevlogen die de groep uit elkaar drijft.

Het draait in deze adventure vooral om Fone Bone. Je bestuurt echter ook andere personages waaronder Phoney Bone en Ted, een insect. Het verhaal ontwikkeld zich geleidelijk en is erg goed geschreven. Hetzelfde geldt voor de gesprekken met de verschillende personages. Deze bevatten de nodige humor en leggen alles goed uit. Ze zijn bovendien erg goed uitgewerkt. Van een klein, sprekend insect tot zijn grote broer, de drie kleine schattige possums tot de boerin waar je uiteindelijk terecht komt. Ze zijn goed uitgewerkt en het verhaal blijft dan ook erg interessant om te volgen. Ook de ontwikkeling van de personages en het verhaal spraken me erg aan. Op het einde vond ik het ook jammer dat het afgelopen was, ik wilde eigenlijk gewoon verder spelen en zien hoe het verder zou aflopen. Maar daardoor werd er wel goed toegewerkt naar het tweede deel.

Er zijn wel wat kleine foutjes in de gesprekken. Zo speel je verstoppertje met de drie possumkinderen. Als twee possums je dan gevonden hebben, zegt de overgebleven possum dat die je niet kan vinden. Vervolgens zegt één van de possums die je wel gevonden heeft, dat die je ook niet kan vinden. Zo zijn er nog een paar voorbeelden van gesprekken die een beetje raar verlopen. Ook het gesprek met Ted was een beetje vreemd. Hij vroeg me of hij me ergens heen moest brengen. Ik zeg dat ik liever nog even op verkenning ga. Vervolgens loop ik een nieuwe locatie binnen, waar Ted ineens tevoorschijn komt met de vraag waar ik bleef. Een beetje vreemd, maar niet echt verschrikkelijk hinderlijk.

Gameplay
Het spel is een point and click adventure. Het wordt dus volledig met de muis bestuurd. Er wordt gebruik gemaakt van een aantal muisaanwijzers die eigenlijk van zichzelf al duidelijk zijn. Als je de tutorial aan heb staan, wordt het ook nog eens netjes uitgelegd wat ze betekenen. Dit werkt allemaal erg prettig. Ook het voeren van gesprekken is erg eenvoudig. Een tekstballon geeft aan dat je kan praten en vervolgens komt er een ballon onder in beeld te staan, waar je kan kiezen uit verschillende vragen. Als je met meerdere personen tegelijk kan praten, staan er twee icoontjes in de linkerbovenhoek van de ballon. Er staat een duidelijke pijl bij het personage waar je nu mee praat. Je kan wisselen door op het andere personage in de ballon te klikken. De optionele ondertiteling verschijnt onder in beeld met een icoontje van het personage dat aan het woord is. De ondertiteling loopt niet te snel, waardoor het verhaal goed te volgen is. Het personage dat je bestuurt loopt overigens niet erg snel. Dit kan wel een beetje vervelend zijn omdat je wat langer moet wachten eer hij op de positie is waar je hem wilde hebben.

Het spel speel je vanuit de derde perspectief. Dus je ziet het personage dat je bestuurt. Verder zijn er onder in het scherm drie dingen terug te vinden. Van links naar rechts is dit je inventory, een hint systeem en een systeemknop. De inventory is met een simpele klik uit te vouwen. De items die je verzameld hebt, kun je eenvoudig aanklikken en als je ze kan gebruiken op het speelveld, komt er een groene rand omheen. Het hint systeem is makkelijk en geeft je aanwijzingen, mocht dit nodig zijn. Dan is er als laatste nog de systeemknop. Hiermee kun je het spel opslaan, laden en afsluiten en de instellingen veranderen.

Je heb wel last van de camera. Deze draait namelijk mooi met je mee, maar dit belemmert soms wel je bewegingsvrijheid en kun je soms niet meer teruglopen. Het geeft het wel een beetje een stripgevoel mee, maar echt ideaal wil ik het niet noemen. Echt hinderlijk is het overigens ook weer niet.

De actiepuzzels worden ook met de muis bestuurd. Dit is meestal best prettig maar bij het race-gedeelte helemaal niet. Je wordt hier achtervolgd door sprinkhanen en met het bewegen van de muis bestuur je je personage. Met de linker muisknop spring je over obstakels heen. Dit werkt niet prettig en had beter met het toetsenbord opgelost kunnen worden. Er zit namelijk bovenin beeld een onzichtbare "minimaliseer knop" waar je dus op kunt drukken. Bovendien is het besturen met de muis nogal haperig en dat kun je natuurlijk niet hebben als je snel wilt reageren.

Puzzels
De puzzels kun je in twee categorieën splitsen: Inventory puzzels en mini-games die vooral actie-georiënteerd zijn.

De inventory puzzels zijn niet erg moeilijk en komen jammer genoeg ook niet vaak voor. Voorwerpen die je onderweg oppikt, gebruik je zelden. Je moet bijvoorbeeld voor het avondeten hout gaan hakken en water gaan halen met een emmer, die je eerst moet maken. Dat zijn eigenlijk de enige inventory puzzels in dit spel.

De tweede groep heeft dus de overhand. De actie-puzzels. Deze zijn best wel vermakelijk. Zo moet je bijvoorbeeld verstoppertje spelen met drie ontzettend schattige possums of ze een verhaal vertellen, een insect de rivier over laten steken door hem van steen naar steen te laten springen volgens een bepaald patroon, en een insect "misbruiken" om bepaalde dingen te bereiken. Allemaal leuk uitgewerkt maar niet ontzettend bijzonder. Dan komt er nog twee keer in het spel een soort race voor. Je wordt achterna gezeten door een zwerm sprinkhanen en je moet ze voor blijven door te rennen. Met de muis bestuur je je personage en met een klik op de knop laat je hem springen. Zoals je bij het gameplay gedeelte heb kunnen lezen, ben ik daar niet erg tevreden over. De besturing hadden ze beter met het toetsenbord op kunnen lossen. Bovendien herhaalt de achtergrond zich erg regelmatig. Hierdoor kan je makkelijk op één plaats blijven rennen zonder in de problemen te komen. Dit hadden ze beter kunnen uitwerken en is ook gedaan. Bijvoorbeeld in de platformgame Tarzan van Disney. Mocht je toch doodgaan, dan keer je terug aan het begin van de race en wordt je gevraagd of je de race wil skippen. Dit vind ik persoonlijk een beetje raar omdat het toch een groot gedeelte van het spel uitmaakt. Maar voor de kleine adventure gamers kan ik me voorstellen dat ze het race-gedeelte te moeilijk zullen vinden (door de slechte besturing).

Graphics
De graphics zien er redelijk goed uit. Ze zijn erg kleurrijk en ze laten het spel echt op een strip lijken. Maar het is allemaal wel een beetje kaal. De lucht is blauw, het zand is geel, de rotsen zijn grijs en het gras is groen. Het kan eigenlijk allemaal wel wat meer details gebruiken, want nu lijkt het zo leeg. Het ziet er dus allemaal wel dik in orde uit, het had alleen wat gedetailleerder gemogen.

De personages zien er ook wel redelijk uit, al had ook hier wel nog wat werk verricht mogen worden. De personages, en dan vooral de hoofdrolspelers die je zelf bestuurt, zijn wel allemaal goed geanimeerd. Maar de lipsynchronisatie is soms nogal slecht uitgewerkt en vooral in close-ups valt dit erg op. Bovendien ziet het er, opnieuw door het gebrek aan details, allemaal wat kaal en saai uit. Daarnaast is het allemaal nogal hoekig en kun je de polygonen haast tellen. Bovendien zitten er wat kleine grafische bugs in. Niet verschrikkelijk, maar het valt wel op dat een karakter loopt te trillen en dat haar haar door haar schouder heen valt.

Een groot pluspunt is de belichting. Op bepaalde momenten in het bos vallen er lichtstralen door de bladeren naar binnen. Dit ziet er erg mooi uit en geeft het iets extra's mee. Het is ook leuk dat er op kleine dingen gelet is. Bij het avondeten bijvoorbeeld zie je ze met hun vork in de weer gaan. Die leggen ze ook neer om drinken te pakken. En als je dan een gesprek begint, gaan ze in de close ups verder waar het voor het gesprek ophield. Dus als het spelfiguur zijn vork pakt, gaat die in het filmpje verder mee.

Muziek
De muziek is mooi en past goed bij de sfeer van het spel. Het laat het een beetje op een strip lijken en dat komt het spel ten goede. Het is leuk om naar te luisteren, al kan het soms een beetje te kort zijn en dan valt de herhaling wel een beetje op. Iets anders waar ik me al snel aan zat te ergeren waren de kraak-geluidjes die je personage maakt als die loopt. Dat klonk net alsof je door verse sneeuw liep, wat niet echt bij de omgeving paste.

De voice-overs zijn echter super. Ze passen ook echt goed bij de karakters en zijn een plezier om naar te luisteren. Veel verschillende intonaties en met aandacht en liefde ingesproken. Ze tillen de game zeker naar een hoger level. Helemaal top.


Conclusie:
Verhaal: Het verhaal is interessant en goed uitgewerkt. Aan het einde van het spel wilde ik eigenlijk weten hoe het verder zou gaan met de karakters en hoe de rest van het verhaal zich zou ontwikkelen. Ook zit er wat humor in het spel en de gesprekken. Dit maakt het allemaal leuk om te volgen. Een 7,5.
Gameplay: Het is een point and click adventure vanuit het derde-persoons-perspectief. Met de muis loop je rond, praat je met karakters en pak je items op. Dit werkt allemaal zeer makkelijk en de tutorial is helemaal ideaal. Er wordt dan uitgelegd wat het allemaal betekent, speciaal voor de kleinere spelers onder ons. Ook het voeren van gesprekken en het gebruik van de inventory, hulp en de systeemknoppen werken ideaal. Het race-gedeelte werkt echter minder goed en ik minimaliseerde hierbij zelfs het scherm. Dit had anders opgelost moeten worden en trekt het cijfer naar beneden. Verder loopt de hoofdrolspeler ook niet al te snel en zit de camera ook niet helemaal goed in elkaar. Toch krijgt de gameplay een 7.
Puzzels: De puzzels zijn op te delen in twee delen, inventory en actie. Maar ze zijn niet al te bijzonder en al helemaal niet moeilijk. Het race gedeelte had beter gemogen. De besturing werkt namelijk niet soepel en had beter met het toetsenbord gedaan kunnen worden. Bovendien heeft het actie gedeelte de overhand en komen inventory puzzels bijna niet voor. Hetzelfde geldt ook wel voor de actiepuzzels die nu ook niet heel erg vaak voorkomen. Een 6,5.
Graphics: De graphics zien er op zich wel goed uit. Lekker kleurrijk en je hebt er een beetje een strip idee bij. Maar het is allemaal nogal kaal en ongedetaileerd en dat is toch jammer. Ook de karakters zijn niet echt gedetaileerd en nogal hoekig. Je kan de polygonen bijna tellen. En de lipsynch is verre van goed. Hier hadden ze wat meer aandacht aan moeten besteden. De animatie is wel heel goed, vooral van de hoofdpersonen. Een kleine 7.
Muziek: De muziek is goed en past bij de sfeer van het spel. Het ondersteunt ook het stripgevoel. Het is echter wel wat te kort en de herhaling valt ook weleens op. De loopgeluidjes beginnen ook snel te irriteren.

De voice overs zijn helemaal geweldig, ze passen goed bij de personages en zijn een genot om naar te luisteren. De voice-overs tillen het allemaal een paar niveau's omhoog en ik geef de muziek een 8.

Eindconclusie:

Zoals je heb kunnen lezen ben ik best tevreden over Bone. Mijn eerste indruk was dan ook onjuist en het is gewoon een spel met een erg leuk en een interessant verhaal met leuke karakters en een lekkere sfeer.

Het eindcijfer is echter een kleine 6. En eigenlijk neig ik nog naar een onvoldoende. Waarom? Het spel is veel en veel te kort. Ik was er in minder dan 4 uur doorheen en dan wordt er 12,99 Dollar voor gevraagd. Je krijgt er te weinig voor terug. Als ze alle delen in games om zouden zetten, zou je zo'n 120 Dollar kwijt zijn. En dan kan je nog zo'n goed verhaal hebben, met leuke, kleurrijke personages en prachtige voice overs. Maar waar voor je geld kan ik het niet noemen. Echter omdat de game toch goed in elkaar steekt en ik het niet over mijn hart kan verkrijgen om de sympathieke figuren een onvoldoende te geven, krijgen ze toch een zes. Hopelijk is het volgende deel langer en hebben ze wat dingen verbeterd op het gebied van de puzzels en de graphics.

blog comments powered by Disqus