Home > Reviews > Bone Act 1: Out from Boneville
Intro Toen ik de eerste screenshots van Bone zag leek het mij helemaal niks. De vreemde personages spraken mij op het eerste oog helemaal niet aan. Normaal zou ik er waarschijnlijk geen geld aan hebben uitgeven. Toen ik echter het spel als reviewexemplaar aangereikt kreeg, was ik toch wel nieuwsgierig. En nu ik de adventure gespeeld heb, moet ik mijn mening toch wel bijstellen.
Verhaal Het draait in deze adventure vooral om Fone Bone. Je bestuurt echter ook andere personages waaronder Phoney Bone en Ted, een insect. Het verhaal ontwikkeld zich geleidelijk en is erg goed geschreven. Hetzelfde geldt voor de gesprekken met de verschillende personages. Deze bevatten de nodige humor en leggen alles goed uit. Ze zijn bovendien erg goed uitgewerkt. Van een klein, sprekend insect tot zijn grote broer, de drie kleine schattige possums tot de boerin waar je uiteindelijk terecht komt. Ze zijn goed uitgewerkt en het verhaal blijft dan ook erg interessant om te volgen. Ook de ontwikkeling van de personages en het verhaal spraken me erg aan. Op het einde vond ik het ook jammer dat het afgelopen was, ik wilde eigenlijk gewoon verder spelen en zien hoe het verder zou aflopen. Maar daardoor werd er wel goed toegewerkt naar het tweede deel. Er zijn wel wat kleine foutjes in de gesprekken. Zo speel je verstoppertje met de drie possumkinderen. Als twee possums je dan gevonden hebben, zegt de overgebleven possum dat die je niet kan vinden. Vervolgens zegt één van de possums die je wel gevonden heeft, dat die je ook niet kan vinden. Zo zijn er nog een paar voorbeelden van gesprekken die een beetje raar verlopen. Ook het gesprek met Ted was een beetje vreemd. Hij vroeg me of hij me ergens heen moest brengen. Ik zeg dat ik liever nog even op verkenning ga. Vervolgens loop ik een nieuwe locatie binnen, waar Ted ineens tevoorschijn komt met de vraag waar ik bleef. Een beetje vreemd, maar niet echt verschrikkelijk hinderlijk. Gameplay Het spel speel je vanuit de derde perspectief. Dus je ziet het personage dat je bestuurt. Verder zijn er onder in het scherm drie dingen terug te vinden. Van links naar rechts is dit je inventory, een hint systeem en een systeemknop. De inventory is met een simpele klik uit te vouwen. De items die je verzameld hebt, kun je eenvoudig aanklikken en als je ze kan gebruiken op het speelveld, komt er een groene rand omheen. Het hint systeem is makkelijk en geeft je aanwijzingen, mocht dit nodig zijn. Dan is er als laatste nog de systeemknop. Hiermee kun je het spel opslaan, laden en afsluiten en de instellingen veranderen. Je heb wel last van de camera. Deze draait namelijk mooi met je mee, maar dit belemmert soms wel je bewegingsvrijheid en kun je soms niet meer teruglopen. Het geeft het wel een beetje een stripgevoel mee, maar echt ideaal wil ik het niet noemen. Echt hinderlijk is het overigens ook weer niet.
De actiepuzzels worden ook met de muis bestuurd. Dit is meestal best prettig maar bij het race-gedeelte helemaal niet. Je wordt hier achtervolgd door sprinkhanen en met het bewegen van de muis bestuur je je personage. Met de linker muisknop spring je over obstakels heen. Dit werkt niet prettig en had beter met het toetsenbord opgelost kunnen worden. Er zit namelijk bovenin beeld een onzichtbare "minimaliseer knop" waar je dus op kunt drukken. Bovendien is het besturen met de muis nogal haperig en dat kun je natuurlijk niet hebben als je snel wilt reageren. Puzzels De inventory puzzels zijn niet erg moeilijk en komen jammer genoeg ook niet vaak voor. Voorwerpen die je onderweg oppikt, gebruik je zelden. Je moet bijvoorbeeld voor het avondeten hout gaan hakken en water gaan halen met een emmer, die je eerst moet maken. Dat zijn eigenlijk de enige inventory puzzels in dit spel. De tweede groep heeft dus de overhand. De actie-puzzels. Deze zijn best wel vermakelijk. Zo moet je bijvoorbeeld verstoppertje spelen met drie ontzettend schattige possums of ze een verhaal vertellen, een insect de rivier over laten steken door hem van steen naar steen te laten springen volgens een bepaald patroon, en een insect "misbruiken" om bepaalde dingen te bereiken. Allemaal leuk uitgewerkt maar niet ontzettend bijzonder. Dan komt er nog twee keer in het spel een soort race voor. Je wordt achterna gezeten door een zwerm sprinkhanen en je moet ze voor blijven door te rennen. Met de muis bestuur je je personage en met een klik op de knop laat je hem springen. Zoals je bij het gameplay gedeelte heb kunnen lezen, ben ik daar niet erg tevreden over. De besturing hadden ze beter met het toetsenbord op kunnen lossen. Bovendien herhaalt de achtergrond zich erg regelmatig. Hierdoor kan je makkelijk op één plaats blijven rennen zonder in de problemen te komen. Dit hadden ze beter kunnen uitwerken en is ook gedaan. Bijvoorbeeld in de platformgame Tarzan van Disney. Mocht je toch doodgaan, dan keer je terug aan het begin van de race en wordt je gevraagd of je de race wil skippen. Dit vind ik persoonlijk een beetje raar omdat het toch een groot gedeelte van het spel uitmaakt. Maar voor de kleine adventure gamers kan ik me voorstellen dat ze het race-gedeelte te moeilijk zullen vinden (door de slechte besturing).
Graphics De personages zien er ook wel redelijk uit, al had ook hier wel nog wat werk verricht mogen worden. De personages, en dan vooral de hoofdrolspelers die je zelf bestuurt, zijn wel allemaal goed geanimeerd. Maar de lipsynchronisatie is soms nogal slecht uitgewerkt en vooral in close-ups valt dit erg op. Bovendien ziet het er, opnieuw door het gebrek aan details, allemaal wat kaal en saai uit. Daarnaast is het allemaal nogal hoekig en kun je de polygonen haast tellen. Bovendien zitten er wat kleine grafische bugs in. Niet verschrikkelijk, maar het valt wel op dat een karakter loopt te trillen en dat haar haar door haar schouder heen valt. Een groot pluspunt is de belichting. Op bepaalde momenten in het bos vallen er lichtstralen door de bladeren naar binnen. Dit ziet er erg mooi uit en geeft het iets extra's mee. Het is ook leuk dat er op kleine dingen gelet is. Bij het avondeten bijvoorbeeld zie je ze met hun vork in de weer gaan. Die leggen ze ook neer om drinken te pakken. En als je dan een gesprek begint, gaan ze in de close ups verder waar het voor het gesprek ophield. Dus als het spelfiguur zijn vork pakt, gaat die in het filmpje verder mee.
Muziek De voice-overs zijn echter super. Ze passen ook echt goed bij de karakters en zijn een plezier om naar te luisteren. Veel verschillende intonaties en met aandacht en liefde ingesproken. Ze tillen de game zeker naar een hoger level. Helemaal top.
|
|
|||||||||