Home > Reviews > Adam's Venture

Adam's Venture

Wij hebben in het verleden al veel aandacht besteed aan Adam's Venture, een adventure van Nederlandse bodem. Naast een preview, een interview met de ontwikkelaars en een interview met de composer, is het nu eindelijk tijd om de definitieve versie onder handen te nemen.

In Adam's Venture speel je een jonge avonturier genaamd Adam. Je bent op een expeditie in een complex grottenstelsel op zoek naar de verloren gewaande tuinen van Eden. Maar de poorten van het paradijs zijn gesloten en de zeven stukken van het openingsmechanisme ontbreken. Aan Adam de taak om ze terug te vinden met de hulp van Evelyn en professor Jacques Saint-Omair van de Clairvaux Corporation. Maar de zoektocht zit vol met beproevingen en een mysterieuze verschijning volgt Adam overal.

Het verhaal valt tegen. Het is erg leuk om de gesprekken met Evelyn te voeren over de walkie talkies maar daar blijft het bij. Er is weinig tot geen uitleg wat er precies aan de hand is, de karakters zijn erg bordkarton waardoor het einde geen verrassing is en je met veel vragen blijft zitten. Verder wordt er gewoon één karakter die in het begin te zien is en in de intro genoemd wordt, compleet vergeten. Waar is de hond gebleven? Dit is natuurlijk een gigantisch gat in het verhaal wat niet had gemogen. En zo zijn er meer dingen. In het begin vindt er een niet onbelangrijke actie plaats die even tussen neus en lippen wordt genoemd. Als het iets langer duurde eer het gesprek plaats vond en we de val hadden gezien dan had dat het verhaal zeker goed gedaan. Er zitten verder wel wat leuke dingen in het verhaal, maar het komt vaak te geforceerd over, alsof ze grappig moeten zijn. De Christelijke ondertoon is verder wel in orde. Het wordt leuk en subtiel gebruikt dus ik heb er geen problemen mee.

Het grootste probleem met het verhaal is echter de duur. Je bent er binnen 2,5 uur doorheen. Dan is 19,99 Euro wel een erg forse prijs om te betalen. Dit terwijl er genoeg potentie was om het verhaal te verlengen en zelfs spelers uit te nodigen tot meerdere speelsessies. Zo kan je op twee momenten in het spel ervoor kiezen om een bepaald pad te nemen. Hiervan is er echter maar eentje goed, de andere twee leidden tot een zekere dood. Waarom de andere paden niet in het spel betrekken? Laat die bijvoorbeeld leidden naar een ander gedeelte van de grot waar je extra puzzels op kan lossen. Dit was al een prima manier geweest om de speelduur van het spel te verlengen in plaats van de makkelijk uitweg die nu gekozen is. Een andere manier was om wat te doen met de kisten. Deze zijn verborgen door het spel en het is leuk om ze te verzamelen. Maar helaas wordt er helemaal niets mee gedaan. Het doel hiervan ontgaat me dan ook. Zou leuk zijn als je bijvoorbeeld wat van het schitterende artwork uit de intro vrij kan spelen.

Het spel wordt volledig bestuurd met het toetsenbord. De pijltjestoetsen om te lopen, Shift om te rennen, Enter om een actie uit te voeren of te kruipen, de Spatiebalk om te springen en CTRL om gehurkt te lopen (of te rennen met shift). Het werkt op zich prima en in het begin van het spel wordt rustig en duidelijk uitgelegd hoe het spel bestuurd dient te worden.

Je kan doodgaan in het spel. Je moet zeer langzaam bewegende bijlen ontwijken en in een bepaald gedeelte van het spel kan je van een klif afvallen. Maar dat is alles en ik kan me niet voorstellen dat er daadwerkelijk iemand door één van de bijlen doorklieft wordt. Verder zitten er platform elementen in. Zo moet je tegen muren klimmen en touwen gebruiken om andere platformen te bereiken. Dit is echter zeer eenvoudig. Het is jammer dat je niet versneld kan klimmen want waar Adam snel rent en kruipt is het een slome klimmer en dat gaat snel vervelen.

Een ander punt van kritiek is de camera. Zoals bij zoveel Third Person 3D adventures (denk aan bijvoorbeeld Wallace & Gromit) wisselt de camera weleens van standpunt. Het probleem bij Adam's Venture is dat dat niet wat vaker gebeurd. Zo kwam ik bijvoorbeeld op een gegeven moment in een grot en ik zag gewoon niet waar ik heen moest of heen kon. Zelfs de weg terug was uit het zicht verdwenen. Hetzelfde bij de grote waterval. Ik was gewoon letterlijk mezelf kwijt. Ja, de gebruikte camera standpunten zijn erg mooi, maar dat maakte het spelen er op sommige punten niet makkelijker op. Ook de problemen met wisselende richtingen waar het karakter heenloopt bij het wisselen van de camera zijn in Adam's Venture helaas terug te vinden.

De bedoeling van het spel is dat je van grot naar grot loopt op zoek naar de verborgen puzzelstukjes van de poort. Iedere grot kent dan ook zijn eigen oplossing. Dit kan heel simpel zijn zoals het aansteken van een vuurkorf met je toorts tot echte puzzels. Deze zijn over het algemeen niet al te moeilijk. De meest voorkomende puzzel is een draaipuzzel waarbij je drie schrijven met teksten in de juiste volgorde moet zetten. Niet moeilijk, maar wel aardig. Er zijn ook wat pittigere dingen zoals een lichtpuzzel en een muziekpuzzel. Helaas wordt het nooit echt moeilijk en alleen de eindpuzzel vormt een uitdaging voor adventure fans. Die is zeker geslaagd. Er zijn helaas ook geen inventory puzzels. Je kan wel items pakken, maar Adam gebruikt deze automatisch wanneer hij het nodig heeft.

De omgevingen zijn prachtig. De grotten zijn een lust voor het oog en ondanks dat je grot in, grot uit loopt wordt het niet saai. Zo is de ene grot bekleed met planten, is een andere grote gehuld in het blauwe licht van verschillende schitterende kristallen en bij weer een andere grot versieren watervallen de muren. Het ziet er gewoon allemaal heerlijk uit en samen met goede watereffecten en wat leuke dingen zoals motion blur en stofdeeltjes die door de lucht vliegen, geeft het echt een gevoel van ontdekking waar ik erg van genoten heb.

De karakters zien er op zich goed uit. Vooral Adam is erg goed, maar omdat je hem ten alle tijden ziet is dat niet zo verwonderlijk. De andere twee karakters zijn een stuk minder. Vooral Evelyn zit er slecht uit. Hun animatie is nogal houterig en onmenselijk en dat is jammer. Hierdoor kan je een stuk minder in de cutscènes inleven en verliezen ze hun kracht en geloofwaardigheid. Als je het spel gewoon speelt is er normaal gesproken weinig aan de hand wat animatie betreft. Het ziet er goed uit en ik moet nog steeds lachen wanneer Adam zijn pet afdoet wanneer hij moet bukken.

Al is er ook hier wat op aan te merken. Een zeer matige collision hull en collision detection zorgen vaak voor rare en storende taferelen zoals Adam die half in een muur verdwijnt, met zijn voeten door een steen loopt of in de lucht zweeft terwijl hij van een blok af wilt stappen. Of dat Adam ineens tegen een onzichtbare muur aan staat te lopen. Ja, staat te lopen. Wanneer dit gebeurt stopt namelijk de loopanimatie terwijl het geluid wel doorloopt. Dit soort bugs zijn allemaal nogal slordig en onnodig en wat meer tijd had dit zeker op kunnen lossen. Dit geldt ook voor de eerder genoemde camera die vaak roet in het eten gooit.

De muziek is weer fantastisch. Het is heerlijk om naar te luisteren en past perfect bij het spel. Het geeft je echt het gevoel dat je op avontuur bent en ik heb er intens van genoten. Heerlijk.

De voice acting is echter nogal wisselend. Op zich zijn de stemmen van Adam en Evelyn in orde, maar soms hebben ze in eens stukken dialogen die totaal niet bij ze lijken te passen. Zo is Adam's stem perfect voor de intro, maar ineens gooit die er een stuk tekst uit die gewoon niet thuishoort in het spel of bij hem, dit geforceerde haalde ik eerder aan bij het verhaal. Het leek overigens ook alsof het geluidje dat hij maakt wanneer hij springt, door iemand anders is ingesproken. Het past in ieder geval beter bij de Professor dan bij Adam. Evelyn klinkt goed over de walkie talkie, maar is in de cutscènes een stuk minder. Wellicht dat dit ook komt door de matige animatie. De stem van de professor is in orde, maar je kan gelijk al horen wat zijn rol verder in het spel zal zijn.

Verhaal: Een tegenvaller. Op zich prima, maar weinig uitleg, een aantal gigantische gaten in het verhaal en vooral ontzettend kort. Jammer. Omdat het toch potentie had een 5,5.
Gameplay: De besturing is eenvoudig en werkt prima, jammer dat de bekende problemen met de camera in 3D third person adventures ook hier roet in het eten gooien.
Puzzels: Hele simpele puzzels, met alleen de eindpuzzel als echte uitdaging. Toch zijn ze best leuk, maar er was veel meer mogelijk geweest. Een heel klein zeventje.
Graphics: De achtergronden zijn prachtig en er zijn een aantal erg toffe effecten gebruikt. De karakters zijn echter stukken minder, vooral in de cutscènes zijn de animaties zeer matig. Tel daar wat onnodige bugs en camera problemen bij op en ik kom niet verder dan een kleine 7,5.
Muziek: De muziek is opnieuw fantastisch. De stemmen zijn echter wat minder.
Eindconclusie: Nu het moeilijke deel. Ik heb genoten van de heerlijke muziek en de prachtige graphics tijdens het spelen van het spel. Het gaf me het gevoel echt een avonturier te zijn. Er is dus genoeg potentie.

Echter kan ik niet om de problemen heen op het gebied van gameplay, de simpele puzzels, matige animatie en het magere verhaal. Zeker niet wanneer je 20 Euro voor een spel neertelt om er vervolgens na 2,5 uur al volledig klaar mee bent. Tot mijn spijt kan ik er dan ook niet meer dan een 6 van maken. Gelukkig heeft men al aangeven dat het volgende deel een stuk langer gaat worden.