Home > Reviews > Tales of Monkey Island Episode 2

Tales of Monkey Island Episode 2

Monkey Island is helemaal terug. De eerste episode is een groot succes en de WiiWare versie staat overal al weken op de eerste plaats van meest verkochte WiiWare games. De verwachtingen zijn dus hooggespannen voor de tweede episode. Kan Telltale Games het waarmaken?

In deze tweede aflevering is Guybrush nog steeds op zoek naar La Esponja Granda om zichzelf te genezen van de Pox of LeChuck. Dit terwijl hij uit handen probeert te blijven van de gestoorde dokter Marquis De Singe die denkt dat zijn hand het geheim voor eeuwig leven bevat. Zijn reis leidde hem op het einde van de eerste aflevering naar de Rock of Gelato waar hij Elaine en LeChuck vond. Maar voordat hij ook maar iets kon doen, werd hij door een onbekende bedreigt met een zwaard. Weet Guybrush zich hieruit te redden?

Ik vond het verhaal geweldig. Beter dan in deel 1. De introducties hebben we al gehad en we duiken meteen in de actie. We eindigden het eerste deel natuurlijk met een enorme cliffhanger en na een korte samenvatting van de Voodoo Lady zien we gelijk of Guybrush zich hieruit kan redden en wie deze vreemdeling is. Het wordt allemaal erg spannend maar ook de humor is niet vergeten. Ik heb me regelmatig rot gelachen om de vele komische situaties en dialogen maar ook de vele verwijzingen naar eerdere games en de kleurrijke cast aan personages die in deze aflevering te zien zijn. We sluiten ook weer af met een enorme cliffhanger en ben dan ook erg benieuwd hoe Guybrush zich hier weer uit gaat redden.

Helaas verliest Guybrush in dit deel hetgeen wat enorm veel potentie had voor humoristische situaties. Ik had op het einde van de eerste episode goede hoop dat dit veel vaker gebruikt zou gaan worden. Maar helaas zien we dit deze aflevering niet meer terug. Het neppe gevoel van keuzevrijheid in de dialogen keert ook terug, maar dit keer in mindere mate en het is hierdoor een stuk minder storend. Het enige wat mij stoorde was de oplossing van een bepaalde puzzel. Uit de dialogen werd duidelijk dat Guybrush het zelf wilde doen. Dus ik ging alle mogelijkheden langs, bleek de oplossing te zijn dat Guybrush het niet zelf moest doen. Dat is natuurlijk erg verwarrend en hierdoor kan je onnodig vast komen te zitten. De dialogen zijn verder erg goed en leuk geschreven al worden sommige teksten te snel herhaald in een aantal puzzels. Er is niemand die de eerste keer gelijk alle juiste stappen doorloopt. Dan valt de herhaling van zinnen behoorlijk op.

Er is weinig veranderd in vergelijking met de eerste episode. De onhandige muisbesturing is weer aanwezig maar daar heb ik me dit keer niet eens aan gewaagd. Lopen met de WSAD toetsen gaat veel makkelijker. De ren knop zit weer makkelijk bij de shift toets en de muis gebruikte ik voor het aanklikken van object en de inventory. De problemen met de camera die ik in het eerste deel en in de Wallace en Gromit serie aanstippelde is hier wel aanwezig maar minder storend. De inventory werkt weer uitstekend al snap ik nog steeds niet waarom je met het vergrootglas een object moet bekijken. Een klik met de rechtermuisknop zou veel handiger geweest zijn. De map is ook verbeterd. Het ziet er beter uit, gaat sneller en is minder vervelend. Helaas geldt de map alleen om van eiland naar eiland te gaan. In het bos zou ik nog een extra map willen hebben.

Het bos is namelijk verschrikkelijk. Het lijkt allemaal behoorlijk op elkaar, ik was regelmatig de weg kwijt en het was erg desoriënterend. Dit was in het eerste deel ook al het geval, maar omdat het toen een onderdeel van een puzzel was heb ik dit laten zitten. Vooral ook omdat er een map aanwezig was waarbij je de belangrijke locaties snel kon bezoeken. Dit is hier echter niet het geval.

De puzzels waren goed. Voornamelijk inventory en observatie puzzels die gewoon erg leuk en logisch zijn. Het is wel wat minder dan in het eerste deel en ik mis de echte breinbrekers want de puzzels zijn vaak te makkelijk. Of misschien zijn ze daarom juist te moeilijk. Ik heb regelmatig vastgezeten omdat ik de simpele oplossing gewoon niet zag. Niet dat ik daar problemen mee heb. Ik vond het erg leuk dat ik na een half uur moeilijk doen ineens het licht zag.

Onvergeeflijk is in mijn ogen de situatie die ik bij het verhaal beschreef. Dat is een beetje een gemene manier om het spel langer te maken. Een ander gemeen puntje is een inventory object die na een gebeurtenis terechtkomt op een locatie die je voorheen nauwelijks bezocht heb en waar je (op dat moment) nog geen reden voor had om terug te keren.

Zagen de achtergronden in deel 1 er prachtig uit, dit deel is zelfs nog mooier. Zoals op de screenshots te zien is, is de lucht geel en roze. Het hele spel voelt hierdoor veel warmer aan dan het eerste deel. De cartoony wolken zien er geweldig uit en de rest van de omgevingen zijn ook een lust voor het oog. De creatieve gebouwen, schepen, eilanden en natuur. Het is genieten en Telltale Games heeft weer een prachtige wereld gecreëerd. Alleen meer variatie in het bos was zeer welkom geweest. Het waziger maken van bepaalde gedeelten van het scherm keert ook weer terug en levert een erg tof effect op. Wat ik ook erg goed vond, waren de verschillende camera's die gebruikt zijn. Die geeft een aantal scènes een filmisch karkater en maakt het allemaal erg boeiend en vooral leuk om naar te kijken.

Over de karakters ben ik weer minder tevreden. Op zich ziet ze er weer prima uit, maar opnieuw weinig polygonen. Dit resulteert in hoekige gezichten en vreemde uitdrukkingen. Vooral bij LeFlay wordt dit pijnlijk duidelijk. Alsof ze maar één gezichtsuitdrukking heeft. Ook sommige piraten komen er slecht vanaf. Gelukkig is Guybrush wel beter, maar ook bij hem valt het lage aantal polygonen op, vooral wanneer er schaduw op zijn gezicht valt.

De muziek is weer fantastisch. Heerlijke piraten muziek die gewoon past bij de sfeer van het spel, maar ook bij de situatie van dat moment. Heerlijk om naar te luisteren en ik heb hier verder niets op aan te merken.

De voice acting is, op een enkele na, ook weer uistekend. Vooral Guybrush is uitstekend. Wat me wel opviel is dat sommige karakters een soort slis te horen is. Dit had ik ook bij Wallace and Gromit en ik vermoed dan ook dat deze stemmen door dezelfde persoon zijn ingesproken. Wat storend is, is dat in bepaalde locaties de gesprekken soms lastig zijn te verstaan. Zo was er één scene waar tegelijkertijd werd gesproken, muziek en het geluid van een waterval te horen was. Dat was iets teveel van het goede.

Verhaal: Het verhaal is erg goed. Het is spannend en vooral weer erg grappig. Jammer dat Guybrush iets heel leuks verliest en dat sommige dialogen problemen geven. Kijk in ieder geval weer erg uit naar het volgende deel. Maar wil je ook met zo'n cliffhanger.
Gameplay: De muisbesturing is nog steeds waardeloos, maar de WSAD besturing werkt beter. De map is ook verbeterd maar het lopen door het bos is een verschrikking.
Puzzels: Erg goede puzzels. Wat minder uitgebreid dan in het eerste deel en twee onvergeeflijke punten trekken het cijfer naar een 7,5.
Graphics: Prachtig en ik vond het zelfs nog mooier en vooral warmer dan het eerste deel. Jammer van de karakters en het bos.