Home > Reviews > Tales of Monkey Island Episode 1

Tales of Monkey Island Episode 1

Ik heb de originele vier Monkey Island spelen nooit gespeeld. Ik weet het, ik schaam me zeer diep. Toch was ik net als iedere andere Monkey Island fan erg blij met de aankondiging van Telltale Games. Als adventure fan was ik ook erg nieuwsgierig, want Telltale Games heeft al heel wat moois laten zien met onder andere twee seizoen van Sam & Max en de huidige Wallace & Gromit serie. Ik was dan ook erg benieuwd wat ze met de Monkey Island serie zouden doen en of ik er ook van kon genieten.

Guybrush Threepwood, piraat in hart en nieren, moet weer in actie komen om zijn aartsvijand, de kwaadaardige piraat LeChuck, te bestrijden. Dit keer heeft hij zijn vrouw Elaine ontvoerd en Guybrush doet alles om haar te redden. Maar dan gaat alles gruwelijk fout.

Ik heb bewust heel weinig van het verhaal verteld. Ik ga ook niets verklappen, maar het verhaal is erg goed en vooral heel erg grappig. Ik heb vrij weinig meegekregen van de Monkey Island serie, maar zelfs ik herkende een aantal karakters en verwijzingen naar andere LucasArts adventures en de Monkey Island serie zelf. Erg leuk allemaal en als ik het al leuk vind, dan moet het voor de fans helemaal genieten zijn. Er zijn ook een aantal leuke verwijzingen naar bijvoorbeeld Youtube.

De karakters zijn allemaal ook geweldig en de dialogen heerlijk. Het spel duurt naar mijn idee ook redelijk lang en het einde is geweldig. Telltale Games maakt hier één lang verhaal van verdeeld over meerdere episodes. Dit betekend dan ook dat deze aflevering eindigt met een enorme cliffhanger. Ik kan in ieder geval maar moeilijk wachten tot het volgende deel uitkomt.

Maar niet alles is goed aan het verhaal. Wat me vooral tegenstond, is dat men je een vals gevoel van keuze geeft. Zo wordt er een vraag aan je gesteld waarna er vier gespreksopties verschijnen, van een serieuze tot een zeer grappige optie. Het maakt echter niet uit waar je opklikt want bij iedere optie krijg je hetzelfde antwoord. Dit is zo ontzettend jammer want het was leuk geweest wanneer je verschillende reacties zou krijgen.

Een ander probleem is dat je klikt op een gespreksoptie waarna Guybrush iets heel anders zegt. Soms zijn het kleine dingetjes zoals het vragen naar iemands naam, maar er zitten ook een aantal hele grote verschillen in. Ik kon me hier echt aan storen, het is toch een kleine moeite om de tekst in de gespreksoptie aan te passen. Dit staat zeer slordig. Verder is er een bepaald element in het verhaal die wat mij betreft veel eerder, vaker en uitgebreider gebruikt had mogen worden. Tegen het einde zorgt dit namelijk voor een aantal geweldige situaties en het wordt zelfs een belangrijk onderdeel van een puzzel.

Je kan het karakter op twee manieren besturen. Met de muis of met het toetsenbord. De muis is volledig nieuw en compleet waardeloos. Je houdt de linkermuisknop ingedrukt waarna er om Guybrush een cirkel verschijnt met een rood pijltje. Deze moet je slepen in de richting waar je naar toe wilt lopen en vervolgens loopt Guybrush daarheen. Een waardeloos systeem want het werkt gewoon niet. Ik raad iedereen dan ook gewoon aan om gebruik te maken van de WSAD of de pijltjestoetsen om te lopen. Dit is bekend terrein wanneer je een Wallace & Gromit aflevering gespeeld hebt en werkt vele malen beter. Helaas leidt dit weer tot dezelfde problemen met de camera als in de Wallace & Gromit serie, maar alles is beter dan de muis.

Je kan verder rennen met de shift knop of met de rechtermuisknop (wanneer je de muis besturing gebruikt). De inventory is op te roepen met de i-toets of door je muis naar de rechterkant van het scherm te bewegen. Het is jammer dat je niet in kan stellen welke knop je hiervoor gebruikt want met je hand op de muis en de andere op de pijltjes of WSAD toetsen is de afstand naar de i-toets of de uiterste rand van het scherm toch wel erg groot en ongemakkelijk. Je kan de inventory ook oproepen door te klikken op de scrollwiel van je muis, maar persoonlijk vind ik een scrollwiel niet geschikt om in te drukken.

De inventory zelf werkt uitstekend. Het combineren van items is ideaal. De enige klacht die ik heb is het nader bekijken van een object. Je moet klikken op het vergrootglas en daarna klikken op het object. Het werkt prima, maar het is allemaal zo omslachtig. Een klik met de rechtermuisknop was veel handiger geweest. Zeker wanneer je bij een aantal puzzels deze handelingen constant uit moet voeren. Elke keer een overbodige klik te veel. Maar verder is de inventory goed.

Als laatste is er nog een map toegevoegd waardoor je snel van locatie naar locatie kan lopen. Helaas moest er een overbodige loop animatie toegevoegd worden waardoor het alsnog lang duurt eer je er eindelijk bent en het hierdoor eerder nutteloos dan nuttig aanvoelt.

De puzzels zijn geweldig. Er zijn leuke, logische, inventory puzzels waar je toch zeker een beetje bij na moet denken. Dit is allemaal erg goed uitgewerkt en goed geïntegreerd met het verhaal. Bovendien speelt het combineren van items een belangrijke rol en dit maakt de puzzels toch net wat moeilijker dan die in Sam & Max en Wallace & Gromit. Niet veel moeilijker, maar het niveau ligt zeker wat hoger.

Daarnaast zijn er nog de moeilijkere puzzels. Hier wordt je aan je lot overgelaten en moet je zelf uit zien te vinden wat je moet doen. Hier is zeker de uitdaging te vinden die ik in Sam & Max en Wallace & Gromit mistte en ik heb me er ontzettend mee vermaakt.

De achtergronden zijn prachtig. Prachtig, prachtig, prachtig. Telltale heeft een heerlijke, kleurrijke wereld gecreëerd met zeer creatieve bouwwerken en veel details. De lucht heeft iets weg van een cartoon en het mooiste is nog dat er een hoop beweegt. De lucht, de zee, vogels die door de lucht vliegen, de vlaggen die wapperen en de gebouwen hebben ook wat bewegende onderdelen. Het maakt het allemaal erg levendig en het is een lust voor het oog. Wat ik ook een erg leuke extra vond, was het wazig maken van objecten of karakters die dichtbij staan. Dit zag er gewoon erg mooi en realistisch uit en dit droeg alleen maar bij aan het lekkere sfeertje en de prachtige wereld die ze gecreëerd hebben.

Over de karakters ben ik wat minder tevreden. Ze zien er op zich prima uit met een hoop details maar het is duidelijk te zien dat ze, net als met Sam & Max, weinig polygonen hebben gebruikt. Dit komt terug in soms nogal hoekig gezichten en de soms wat vreemde uitdrukkingen. Maar dit komt voornamelijk terug in de cutscènes en close-up gesprekken want tijdens het spelgedeelte valt dit niet echt op. Toch is het jammer dat ze niet meer aandacht daaraan besteed hebben.

De muziek is zalig. Perfecte muziek voor een adventure over piraten en heerlijk om gewoon naar te luisteren. Het past ook lekker bij de sfeer van het spel en geeft echt een gevoel van ontdekking. Ik heb er van genoten.

De voice acting is uitstekend. Ze passen goed bij de karakters en op een enkele na heb ik er eigenlijk helemaal niets op aan te merken. Vooral Guybrush is heel erg goed.

Verhaal: Het verhaal is erg goed en ik heb me er ontzettend mee vermaakt. Ik weet zeker dat fans van de serie er nog veel meer uit kunnen halen. Jammer alleen dat het spel je een vals gevoel van keuze geeft en dat sommige dialoog opties niet overeenkomen met hetgeen werkelijk gezegd wordt. Maar toch een hele dikke 8.
Gameplay: Hier is heel wat op aan te merken. Lopen met de muis is compleet waardeloos. Gelukkig kan je ook lopen met het toetsenbord, maar zelfs dan is er nog genoeg mis. Een zeer mager zesje.
Puzzels: Geweldige puzzels waarbij er eindelijk een uitdaging is, zonder dat men de logica uit het oog verliest.
Graphics: Prachtige achtergronden, de karakters zijn helaas iets minder.
Muziek: Over het algemeen uitstekende voice acting en heerlijke muziek.
Eindconclusie: Mijn eerste kennismaking met Monkey Island smaakt naar meer, veel meer. Goede puzzels, prachtige graphics en muziek en een leuk verhaal. Jammer dat er op het gebied van gameplay heel wat aan te merken is.