Home > Reviews > Barrow Hill

Barrow Hill

Iedereen kent natuurlijk Stonehenge, de beroemdste grafheuvel in Engeland. Er zijn echter over heel Engeland grafheuvels verspreid met allemaal hun eigen mysterieuze legendes en verhalen. Barrow Hill is een minder bekende van deze grafheuvels. En toen een groep archeologen bezig was Barrow Hill in kaart te brengen, hebben ze Shadow Tor, een multi-mediabedrijf, gevraagd om alles digitaal vast te leggen. De eigenaar van het bedrijf, Matt Clark, besloot om er meer mee te doen. Hij gebruikte de legendes en mythes en zijn foto's van de opgravingen en maakte van dat alles een adventurespel.

Je speelt in het spel een archeoloog die op weg is naar Barrow Hill om samen met het onderzoeksteam van Conrad Morse de mysterieuze stenen op de grafheuvel van Barrow Hill te onderzoeken. Na de snelweg te hebben verlaten, rijd je met je auto over een verlaten landweg met DJ Emma Harry van het lokale radiostation BHR als enige reisgenote. Opeens stopt je auto ermee. Je krijgt hem niet meer aan de praat en stapt uit. Achter je zie je twee grote menhirs staan. Als je er doorheen probeert te lopen, word je door een onzichtbare barrière teruggeduwd. Er is maar één weg te volgen en dat doe je dan ook. Je komt uiteindelijk uit bij een pompstation, waar het duidelijk wordt dat er echt iets vreemds aan de hand is.

Het verhaal is echt interessant en blijft boeien. Zodra je bij de benzinepomp aankomt, ontvouwt het verhaal zich. Het draait allemaal om de archeologische werkzaamheden die plaatsvinden en het verdwijnen van alle hierbij betrokken mensen. Het verhaal wordt vooral verteld door alle onderzoeksverslagen, brieven en boeken die je op je zoektocht vindt. Het is erg interessant en het is vooral leuk om te zien dat alle locaties ook op echte locaties gebaseerd zijn. Op de officiele site kun je zien hoe de foto's omgezet zijn naar 3D-beelden die in het uiteindelijke spel beland zijn.

De dialogen zijn niet heel erg bijzonder en het zijn eigenlijk meer monologen. Wat je goed op de been houdt in de vreemde en verlaten locaties is de stem van de radio DJ Emma Harry. Elke keer als je een radio vindt en deze op de juist frequentie afstemt, hoor je haar stem die toch werkt als een soort rots in de branding. Hierdoor leef je goed met het verhaal en het spel mee. Ik vond het geweldig om elke keer weer een nieuwe locatie te vinden en te onderzoeken en steeds meer van het verhaal te ontdekken. Jammer genoeg valt het einde een beetje uit de toon omdat je met te veel vragen blijft zitten.

Over de gameplay ben ik minder te spreken. Het spel maakt gebruik van het vertrouwde point and click interface. Als je over een hotspot beweegt, verandert de muisaanwijzer in een handje of vergrootglas waarmee je dingen kan bekijken en waarmee je kan bewegen. De inventory is verborgen aan de onder- en de bovenkant. Dit werkt zeer onprettig omdat ze dus verschijnen als je naar de boven- en de onderkant van het scherm beweegt. Omdat je in het spel veel op zoek ben naar hotspots, komen de inventory balken dus regelmatig onnodig tevoorschijn. Al je voorwerpen zijn ook verdeeld over de twee balken waardoor je moet zoeken naar het voorwerp dat je wilt gebruiken. Aangezien de voorwerpen vrij klein zijn en dicht op elkaar staan, zorgt ook dit voor problemen.

De maker heeft gekozen om bij het rondkijken, gebruik te maken van losse achtergrondafbeeldingen. Aangezien het vooral in het bos veel op elkaar lijkt en het nogal donker is, werkt dit regelmatig desoriënterend en soms mis je hierdoor bijna een voorwerp.

Er zitten verder wel wat leuke dingen in het spel zoals het gebruik van de zaklamp, het zelf aansteken van lucifers en het gebruik van de verschillende gadgets die je in je bezit hebt.

Het spel bestaat voornamelijk uit inventory puzzels en deze zijn erg goed verwerkt in het verhaal. Het is echt heel natuurlijk. Jammer genoeg ontspoort het wat op het einde. Het komt erop neer dat je heel veel documenten moet lezen en de eindpuzzel bestaat uit het lezen, verwerken en combineren van drie tekstbronnen. Dit is vervelend en ook nog eens behoorlijk ingewikkeld. Dan zijn er ook nog eens een aantal voorwerpen die je wel moet verzamelen, maar waar je uiteindelijk maar een paar van moet gebruiken voor een puzzel.

De graphics zijn prachtig. Alle locaties zijn gebaseerd op echte locaties in Cornwall en het is dan op de officiële site ook mooi om te zien hoe de foto's 3D modellen zijn geworden. Het sfeertje is ook erg goed. Het spel is nogal donker en dat maakt het soms wat moeilijk om wat dingen te zien, maar het ziet er allemaal erg goed uit.

Wat animatie betreft is er niet veel te beleven. Zo valt er in de allereerste scene een blaadje naar beneden en dat ziet er behoorlijk nep en onnatuurlijk uit. De rest van de animaties zijn ook nogal summier. Ze hadden bijvoorbeeld de lucht kunnen laten bewegen want er zitten wel animaties in zoals het bewegen van water, vliegen van vliegjes en het knipperen van licht. Maar er had meer in kunnen zitten.

De gezichten in het spel zijn echte foto's. Alleen is het teleurstellend dat ze hier tijdens gesprekken ook echt gebruik hebben gemaakt van foto's en nog een beperkt aantal ook. Ik had liever videobeelden gezien. Niet alleen omdat je dan meer kan laten zien wat emoties betreft, maar ook omdat het er gewoon veel beter uitziet. Het zijn echt maar iets van vijf foto's die gebruikt zijn en dat begint toch te irriteren. Ik was blij verrast dat het spel startte en eindigde met echte zwart/wit videobeelden. Erg sfeervol en het laat wat mooi dingen van Cornwall zien. Jammer genoeg zijn de beelden van lage kwaliteit.

De muziek is erg sfeervol en creepy en past perfect bij de atmosfeer van het spel. Ook de geluidseffecten dragen echt goed bij aan de sfeer en zorgt vaak voor een onbehaagelijk gevoel.

Wat minder is zijn de stemmen. Ze komen niet al te vaak voor maar ze zijn soms wat saai en vreemd. Vooral de stem van de man in het pompstation is verschrikkelijk. Al is de stem van Emma Harry erg aantrekkelijk als steunpilaar in de moeilijke tijd die je in het spel beleeft.

Verhaal: Het verhaal is interessant en boeiend. Het verhaal ontvouwt zich steeds verder aan de hand van de vele boeken en verslagen die je vindt. Het enige nadeel is dat je op het einde toch met vragen achterblijft, die niet beantwoord worden. De dialogen zijn niet al te bijzonder maar Emma Harry dient toch als steunpilaar door het hele spel. De minpuntjes trekken het cijfer naar een 7,5.
Gameplay: De gameplay werkt aardig, maar had veel beter kunnen zijn en sommige dingen zijn erg lastig en irritant. Dit maakt het cijfer voor gameplay een 6.
Puzzels: De puzzels bestaan voornamelijk uit inventory puzzels die goed verwerkt zijn in het spel. Alleen heb je ook puzzels waarbij je veel moet lezen. Op het einde wordt dat veel te lastig omdat je verschillende tekstbronnen moet lezen en verwerken die over verschillende locaties verspreid liggen. Dit trekt het cijfer wat naar beneden naar een 7.
Graphics: De graphics zien er erg goed uit. Het zijn donkere beelden die wel wat lastig te zien zijn, maar dit zorgt wel voor een goede, creepy sfeer. Minpunten zijn de lage kwaliteit van de FMV, de beperkte animatie en vooral het gebruik van een handjevol foto's om de gesprekken te voeren. Dit had veel beter opgelost kunnen worden. Uiteindelijk toch een 8.
Muziek: De muziek en geluidseffecten zijn erg creepy en dragen goed bij aan de sfeer van het spel. De stemmen trekken het cijfer wat naar beneden. Vooral de man in het pompstation verpest heel veel. Toch een 7,5.
Eindconclusie: Ik neig heel erg naar een 8. Het spel ziet er goed uit en de muziek en geluidseffecten zijn ook erg goed en passen uitstekend bij de creepy sfeer. Het verhaal is interessant en je wordt goed meegesleept. Maar een aantal minpunten waaronder de gameplay en het einde trekken het cijfer omlaag een 7,5.