Home > Reviews > Casebook Episode 1 - Kidnapped

Casebook Episode 1 - Kidnapped

Dat adventures van over de hele wereld komen is bekend. Er komen steeds meer nieuwe landen bij die adventure produceren. Zo ook Nieuw Zeeland. In het plaatsje Dunedin zit een gamebedrijf genaamd Areo. Ze maken spellen die lijken op films. Daarbij wordt gebruikt gemaakt van hun gepatenteerde Areograph technologie.

Harry en Greta Birchermann hebben het zwaar na het overlijden van hun moeder. Om het nog erger te maken worden ze midden in de nacht gekidnapped. Dit is het begin van jouw eerste zaak en samen met Detective Burton doe je er alles aan om ze terug te vinden. Maar dat is nog niet zo makkelijk. De familie werkt namelijk niet echt mee.

Het verhaal is goed en boeiend geschreven. Wat ik vooral erg leuk vond, is dat je echt een lid van het team bent. Burton komt af en toe kijken, geeft je wat aanwijzingen, tips of een update van de zaak en door het goede gebruik van video voelt het alsof je echt bij het team hoort. Als fan van de CSI serie kon me dat natuurlijk erg bekoren. Er vinden zelfs ondervragingen plaats. Het leuke daarvan is dat alles uitstekend in beeld wordt gebracht (met close up van de verdachten op een aparte tv monitor). Het leuke is dat je dan wordt gevraagd op wat voor manier hij de verdachte aan moet pakken. Je moet dan ja of nee knikken met de muis. Dit beïnvloedt de uitkomst helaas niet, maar het is wel erg leuk om te zien dat je op deze manier toch nog een beetje betrokken wordt bij de ondervraging.

Helaas verloopt het allemaal wel erg voorspelbaar en weet je al snel wie de dader is. Verder komen de ouders onsympathiek over. Dit is erg jammer want je kan hierdoor minder goed met ze meeleven, hetgeen erg jammer is. Wat ook beter had gekund zijn de opmerkingen van Peter, de medewerker van het lab die het bewijs verwerkt. Ja, ze zijn vaak komisch, maar soms passen ze niet bij het bewijs dat je vind. Zo moet je bijvoorbeeld zoeken naar kleding voor bewijs. Dan laat je een trui zien en wordt er gezegd dat het helemaal niets met de zaak te maken heeft. Wanneer ik naar een logische plek voor vingerafdrukken moet zoeken, valt de deurknop of de lichtschakelaar hier blijkbaar niet onder en krijgt je een sarcastische opmerking te horen.

Het spel is een Full Motion Video adventure, maar men gebruikt de video op uitstekende en vernieuwende wijze. Vooral dankzij de Areograph technologie. Je ziet een foto en door de linkermuisknop of de pijltjestoetsen (of WSAD toetsen) te gebruiken loop je als het ware in 3D door de foto heen. Heel erg tof gedaan. Een andere manier waarop men video gebruikt is tijdens korte gesprekken met je partner. Er verschijnt dan een icoontje onder in beeld en je kan dan om je heen kijken. Dit alles terwijl het filmpje gewoon doorloopt. Het voelt hierdoor echt aan alsof je in het spel zit en echt aan de zaak meewerkt. Heel erg leuk gedaan.

Wat je vooral in het spel doet is foto's maken van bewijs. Met de rechtermuisknop pak je de camera erbij, met het muiswieltje kan je in- en uitzoomen en met de linkermuisknop kan je de foto vastleggen zolang het kader past en men niet aangeeft dat je te dichtbij of ver weg van het object zit. De vrijheid om alles te fotograferen is erg leuk. Het is alleen wel vreemd dat je de foto's vervolgens meeneemt naar het lab, ze in de computer laadt. En dan pas gaat zoeken naar haartjes, DNA, poeder en dergelijke dingen. Het was logischer geweest wanneer je (net als in de CSI games) met je koffertje de bewijzen verzameld en ze daarna pas in de computer verwerkt. Het bewijs verzamelen/verwerken aan de hand van een foto is raar, maar het is wel leuk om te doen. De gebruikte technologie zorgt ook voor wat problemen. Soms overlappen de voorwerpen elkaar. Dus dan denk je vanuit je huidige positie een foto te maken van bijvoorbeeld een hoed, maar in werkelijkheid pakt die het object erachter. Dit kan soms best irritant zijn.

In het lab verwerk je het bewijs. Er zitten hele leuke dingen tussen zoals vinger- en voetafdrukken onderzoeken. Je moet dan beschadigingen aanklikken of unieke eigenschappen in de vingerafdruk aanklikken. Dit is erg leuk een veel betere oplossing dan in de CSI games waar je ze moet vergelijken met een selectie van vingerafdrukken die al uitgezocht zijn. Helaas worden er ook een hoop casual onzin toegevoegd. Zo moet je DNA onderzoeken. Dit doe je door met de muis te klikken en zo chromosomen te scheiden. Dat slaat nergens op. Doe dan iets vergelijkbaars zoals met de vingerafdrukken. Of wat te denken van vreemde stoffen. Je stopt een reageerbuisje in een centrifuge en vervolgens moet je met de muis een draaiende beweging maken. Leuk, maar wel erg gimmicky, te casual en je bent het snel zat. Net als het zoeken voor speeksel en vlekken. Je krijgt een wattenstaafje, maar het maakt niet uit waar je klikt. Of neem bijvoorbeeld het zoeken naar vingerafdrukken. De vingerafdruk hoeft niet eens zichtbaar te zijn en soms is die zo klein dat je het niet eens ziet tot het oplicht. De beste oplossing was bijvoorbeeld in CSI: 3 Dimensions of Murder. Je vindt de vingerafdruk en leg er zo'n plakband overheen. Dit vergt meer detective werk en maakt het al een stuk minder casual.

Je moet in dit spel dus vooral foto's maken van al het bewijs dat je kan vinden. Vaak geeft je partner aan waar er naar gezocht moet worden. Wanneer je te veel foto's maakt van onbelangrijke voorwerpen, verschijnt er een hint papiertje. Hiermee wordt je gelijk naar het voorwerp gebracht dat je zoekt, mocht je echt vast komen te zitten.

Maar waar het echt om gaat is een link leggen tussen het bewijs. Helaas is ook dit veel te makkelijk en wellicht te casual gemaakt. Het bewijs dat je moet linken is rood gekleurd. Klik je zo'n foto aan, dan verschijnen er direct het bewijs wat ermee overeen komt. Klik, sleep, klaar. Veel te makkelijk. Als je zelf die connectie mocht maken was het al een stuk beter geweest. Dan had je meer te doen gehad en moest je ook echt nadenken. Het is wel leuk maar veel te simpel.

Het spel bestaat uit FMV beelden en foto's, afgewisseld met wat computer dingen zoals het scheiden van de chromosomen. Dat laatste ziet er erg goed en strak uit. Maar daar gaat het niet om in het spel. Het draait om de films. De FMV is namelijk fantastisch. De cutscenes zijn van zeer hoge kwaliteit. Zowel op het gebied van de beelden als de acteurs. De omgevingen en locaties zijn prachtig en vol met details. Het gedeelte waarbij je rond kan kijken is van iets mindere kwaliteit. Maar dat heb je eigenlijk niet eens door, omdat het rondkijken zo tof is terwijl het filmpje doorloopt.

Dan is er het spel gedeelte dat gebruik maakt van de Areograph technologie. Dit ziet er goed, maar wat vervormd uit en brengt een paar minpunten met zich mee. Tijdens het rondlopen wordt het beeld heel even wazig omdat je als het ware door de foto heen loopt. Hierdoor zie je duidelijk dat het beeld een fractie van een seconde moet worden scherp gesteld. Ook een aantal objecten zijn moeilijk te zien door de lens en soms is het nauwelijks te onderscheiden. Een grote pixel brij. Je maakt de foto en pas in de computer zie je wat het is. En vaak is dat iets totaal anders dan je voor ogen had. Verder gaat het beeld kort even trillen, wanneer er een foto geladen wordt.

Echter kan ik makkelijk over deze minpunten heen kijken omdat het er verder goed uit ziet, het leuk is om te doen, erg bijzonder aanvoelt en ontzettend goed uitgevoerd is.

Op het gebied van muziek stelt het spel teleur. Je hoort alleen muziek tijdens de cutscenes. Voor de rest moet je het doen met achtergrondgeluiden die op iedere locatie gelijk lijken. Een zacht, rustig muziekje was geen overbodige luxe geweest.

De stemmen zijn erg goed. Doordat het een FMV adventure is, acteren de acteurs ook echt en dat doen ze over het algemeen erg goed. Vooral je partner Burton is geweldig. Je zal waarschijnlijk wel even moeten wennen aan het accent.

Verhaal: Een goed verhaal waarbij je ook echt een lid van het team bent. Het is helaas allemaal wel voorspelbaar, kan je niet meeleven met de familie en is het nogal kort.
Gameplay: De besturing is eenvoudig en werkt erg goed, maar er zijn wat kleine problemen en sommige dingen zijn echt te casual gemaakt.
Puzzels: Het maken van foto's is erg leuk, net als het vinden van bewijs en het verwerken van bijvoorbeeld vingerafdrukken. Helaas is het wel te simpel en te casual. Vooral het leggen van een link is te simpel, terwijl het daar eigenlijk om gaat.
Graphics: Uitstekend gebruik van prachtige FMV. De Areograph technologie brengt wel wat problemen met zich mee.
Muziek: De stemmen zijn prima, vooral van Burton. De muziek is goed in de cutscenes, maar helaas is er tijdens het spel zelf alleen achtergrond geluiden te horen.
Eindconclusie: Als FMV fan was dit een zeer aangename verrassing. Men gebruikt de video op een uistekende en vernieuwende manier. Het is ook verfrissend dat je overal foto's van kan maken en het bewijs op een nieuwe manier moet verwerken. Helaas zijn sommige dingen veel te casual en te simpel en is het verhaal, ondanks dat het goed is, weinig bijzonder. Maar ik heb me hier ontzettend mee vermaakt en kijk uit naar het volgende deel.