Home > Reviews > SBCG4AP Episode 2: Strong Badia the Free
Intro Verhaal
Zoals bekend is het spel gemaakt door Telltale games, en dat is goed te merken aan de manier waarop het verhaal zich opbouwt. Waarbij je in het eerste deel vooral bekend werd gemaakt met de wereld en karakters in Strong Bad; word je in het tweede deel al veel minder voorgesteld en kan je (mits je het eerste gespeeld hebt) zo in het maffe en grappige verhaal stappen. De karakters in dit deel zijn vrijwel onveranderd gebleven ten opzichte van het vorige spel, de doldwaze dialogen en super grappige ideeën die ze verzinnen verdienen een pluim. Een leuk voorbeeld is als Strong Bad op zoek gaat naar lang verloren schatten, daarvoor gebruikt hij een 'Death Metal Detector' compleet uitgerust met schep (die hij in het vorige deel vond). Het leuke aan dit alles is dat als de detector iets vindt, er dan een snoerharde death metal gitaar solo te horen is. Het verhaal, de dialogen en karakter zijn allemaal zo geflipt, dat het moeilijk is om niet in de lach te schieten. Als ik een nadeel moet opnoemen, dan is het dat het weer redelijk snel voorbij is, want zoals alle Telltale spellen is het opgedeeld in verschillende episodes. Gameplay
Alles wat je doet, pakt, gebruikt, of praat, gebeurt met de linkermuisknop. Stel, je ziet een karakter of object staan en je glijd er met je cursor overheen dan verschijnt heel handig de naam van de persoon of object in beeld. Er zat alleen een foutje in dit systeem want als je in een dialoog zit en er min of meer een soort filmpje te zien is dan kwamen de namen van objecten en zelfs andere nabije karakter groot in beeld. Als je in een lagere resolutie zou spelen dan zou dat wel eens vervelend kunnen zijn. Wel moet ik zeggen dat het niet in alle gedeeltes van het spel voorkwam. De inventaris en kaart zijn heel simpel in gebruik; stel je wilt Strong Bad's vergaarde spullen zien dan klik je linksboven op het icoontje ervoor en viola, er verschijnt een balk boven in beeld waar alles netjes in word weergeven. De kaart is deze keer iets anders, zonder al te veel te zeggen komt dit door het verhaal waar de protagonist zich in bevindt. Waar je in het eerste deel de locaties moest tekenen (lees neerzetten) hoef je nu alleen nog maar te klikken en je reist al af naar die bestemming. Dat is iets wat ik persoonlijk jammer vind, omdat ik het idee van eerst je eigen kaart 'tekenen' erg leuk vond. De Minigames zijn ook weer van de partij, al zijn ze wat meer verspreid en minder vernieuwend als in het eerste deel. Zo is het striptekenen weer terug waar je de vier irritante meisjes op een zeer innovatieve manier om zeep moet helpen. Ook is Strong Bad’s spelcomputer weer terug, dit keer met een ander spel. Ik vond deze minigame minder leuk dan de vorige, los van het feit dat het wel goed bedacht is. Het is namelijk de bedoeling dat je twee mannetjes laat rondlopen op straat en ninja's verslaat met de juiste hoeveelheid klappen en schoppen, je zou denken dat dit snelheid vereist maar niets is minder waar; je verslaat ze door de hoeveelheid klappen en schoppen te baseren op de rekensom die boven in beeld komt te staan.
Puzzels Ik was blij verrast toen ik een soort van schaakbord op mijn scherm kreeg te zien. Het leuke hieraan was dat je de pionnen (gemaakt van karakters uit het spel) moest begeleiden naar het andere eind van het speelbord. De pionnen hadden net als bij schaken allemaal verschillende eigenschappen en het feit dat je als speler pionnen had die veel minder gebruikt konden worden vereisten een speciale aanpak. Ik voelde me dan ook zeer voldaan toen ik uiteindelijk deze puzzel overwonnen had. Ook zijn, zoals ik al eerder zei, de leuke mini games uit het eerste deel ook weer van de partij. Al moet je soms even zoeken want een paar zijn van plaats veranderd sinds je laatste bezoek. De verborgen schatten die je kon vinden in het eerste deel, spelen in deze aflevering een wat belangrijkere rol in het spel. Graphics Er zijn een aantal nieuwe locaties toegevoegd zoals het land genaamd Country, wat bestaat uit een brug en een verschrikkelijk monster. Dan is er nog de dansclub waar een leuk Japans sfeertje overheen is gegooid. Wat ook hetzelfde is gebleven zijn de karakters want er zijn er geen toegevoegd maar gelukkig ook niet afgehaald. Sommige komen wel wat meer in beeld dan in de voorganger.
Sommige delen van het spel voelde grafisch gezien wel wat kaal, en dan vooral het gebied bij de winkel. Ik had soms dan ook het gevoel dat die locaties er vlug tussen waren gezet. Ik moet wel zeggen dat dat in het eerste deel ook het geval was. Verder kan ik weinig zeggen over de kwaliteit van het grafische gedeelte, er is weinig waar je het mee kan vergelijken, ze passen dan ook heel goed bij de sfeer van het spel. Muziek De muziek is leuk en als je van tekenfilmachtige computer muziek houdt dan zal je het zeker kunnen waarderen. Het enige wat me wel opviel aan de muziek was dat het soms ineens niet meer aanwezig was. De wereld werd ineens een stukje kaler zonder. Ik weet niet of dat de bedoeling was van de makers of dat het een foutje is maar het was in ieder geval genoeg om het te vermelden.
|
|
|||||||||