Home > Reviews > Rhiannon: Curse of the Four Branches

Rhiannon: Curse of the Four Branches

Noel en Karen Bruton, besloten samen met Karen's broer Richard Lee een kleine onafhankelijke maatschappij op te richten: Arberth Studios.  Wonende in West Wales, gebruikten ze de oude legendes uit de Mabinogion, een collectie Keltische mythologische verhalen uit Wales, als achtergrondverhaal voor hun eerste spel: Rhiannon: Curse of the Four Branches.

De 15-jarige Rhiannon Sullivan verhuist met haar ouders naar Ty Pryderi, een oud landgoed in Wales. Na een paar weken begint Rhiannon vreemde dingen te zien en te horen. Al snel wordt het bedreigend en heeft ze angstige nachtmerries. Haar ouders besluiten een poosje met Rhiannon op vakantie te gaan. Dat is het punt waarop jij, de speler in beeld komt. De ansichtkaart van Ty Prederi, waarop Jennifer Sullivan aan Chris (de speler) vraagt om op het huis te passen,  wordt bij het spel geleverd.

Meteen bij binnenkomst word je overvallen door een geestverschijning op de trap. Na bestudering van een aantal (dag)boeken, kom je er achter dat hier sprake is van een echte vloek. Chris besluit zich dieper in de vloek te verdiepen en eens goed in het huis en de omgeving rond te snuffelen. Wellicht dat hij kan helpen om de vloek op te heffen.

Na het kraken van Rhiannon's wachtwoord op haar pc, kun je haar mail lezen. Ze heeft contact gehad met iemand die haar klachten serieus neemt en ervan overtuigd raakt dat Rhiannon gevaar loopt. Ook dagboeken zijn voor de echte adventurespeler natuurlijk niet veilig. En na lezing hiervan en een regelrechte bedreiging via de spiegel, weet je het natuurlijk zeker. Aan het vinden van een tegenvloek ga je in dit spel veel plezier beleven. Verken de omgeving, vertaal oude Keltische schrifttekens en maak magische voorwerpen om Llwyd te dwarsbomen.

Rhiannon wordt volledig vanuit het eerste persoon perspectief gespeeld met de bekende point&click interface . Je ziet "jezelf" dus niet lopen. Overigens ook niemand anders, zodat je geen dialogen hoeft te voeren. Je loopt van beeld naar beeld, via pijltjes waarop je klikt. Vooral in het begin heb je daardoor wat oriëntatieproblemen en loop je makkelijk die zijweg waar je in wilt, voorbij. Maar naarmate je de omgeving beter leert kennen, gaat ook het navigeren makkelijker.

In het begin van het spel kun je kiezen om de "hotspot detector" aan te zetten. Dit is wel handig als je geen zin hebt om zelf het hele beeld na te speuren op dingen waarop je kunt klikken, maar nodig is het niet.  Wat ik zelf een erg leuke functie vind, is dat je bepaalde items wel kunt oprapen, maar nog niet zonder reden mee kunt nemen.  Zo kun je een wichelroede pas meenemen en gebruiken als je een reden hebt om op zoek te gaan naar water. Het spel geeft je op die manier indirect een hint. Verder kan je de intro overslaan met de spatiebalk en het eenvoudige doeltreffende hoofdmenu bereik je met de ESC toets.

De meeste puzzels in Rhiannon zijn gebaseerd op je inventaris, dus op het vinden en gebruiken van voorwerpen. En dat zijn er écht heel veel, ruim 200! Dus eigenlijk is het maar goed dat je niet meteen alles kunt meenemen wat je ziet. Het gebruik van al die voorwerpen is volledig logisch, ook als er magie in het spel is. Als je een blikje kattenvoer vindt, is dat gewoon om het voerbakje van de kat mee te vullen. Je hoeft niet naar een of ander obscuur ander doel te zoeken.

Naast de inventarispuzzels zijn er ook hele leuke andere puzzels, zoals het ontcijferen van het oude Keltische Ogam-schrifttekens. En mocht je er zelf niet uitkomen, dan kan je via de computer van Rhiannon een vertaalprogramma gebruiken.

De beelden zien er mooi uit, maar tegelijk ook "leeg". Binnen krijg je niet echt het gevoel dat hier geleefd wordt, al staan er voldoende voorwerpen om je heen. Dat wordt natuurlijk verstrekt door het feit dat je geen personen of dieren ziet. Buiten zien het allemaal veel realistischer uit. Als je al eens in Wales bent geweest, herken je zo die sfeer van het platteland met eenzame boerderijen. Daar is dat "lege" gevoel dan ook heel normaal.

De statische beelden worden levendiger gemaakt door animaties, zoals stromende water als je een kraan open draait, maar bomen of struiken zie je niet bewegen in de wind. Toch weet Rhiannon wel het juiste horrorsfeertje op te roepen met mist over het water, een beslagen spiegel waar woorden op verschijnen of gedoseerde animaties van vreemde verschijnselen.

Er zijn héél veel beelden om te bekijken. Als je bedenkt dat slechts 1 persoon verantwoordelijk was voor deze beelden en als je beseft hoeveel werk het geweest moet zijn, kun je alleen maar bewondering hebben.

De geluidseffecten zijn minimaal, maar  precies zoals ze behoren te zijn: deuren hoor je open en dicht gaan, water stroomt en magie knispert. Je hoort geen voetstappen, geen wind door de bomen en alleen zo nu en dan de vage stem van een geest die om hulp vraagt. Het totale gebrek aan andere personen om mee te praten en een kat die je nooit ziet, maar wel af en toe een muis in de keuken achterlaat, geeft een akelig "je staat er alleen voor" gevoel.

Het achtergrondgeluid is uitstekend en benadrukt je eenzaamheid en de vervloeking op Ty Pryderi.  De muziek versterkt dit nog eens. Je kunt de sterkte van het geluid niet in het spel zelf regelen, maar dit is niet echt een probleem.

Verhaal: Het verhaal en de manier waarop dit in het spel verweven is, verdient een 10. Zelfs als je de legendes niet kent, word je heel snel in het verhaal en de vloek meegezogen.
Gameplay: Een 8 voor de gebruikersvriendelijke en duidelijke interface en het subtiele hintsysteem. Een klein minpuntje voor het soms onlogisch van beeld veranderen. Maar dat vergeef ik ze graag.
Puzzels: Een 9 voor de logische puzzels, die volledig in de wereld van het spel passen en die magie perfect combineren met hedendaagse techniek.
Graphics: Een 8 voor de goed uitgewerkte variatie en oproepen van de juiste horrorsfeer met eenvoudige middelen.
Muziek: Een stevige 8 voor het effectieve niet-gebruiken van teveel geluid, waardoor je steeds achterom wilt kijken. .
Eindconclusie: Rhiannon heeft een origineel verhaal dat op een hele plezierige manier in het uitstekende puzzelgedeelte verweven is. Het spel is stabiel, is gebruiksvriendelijk en eist niet teveel van je pc. Rhiannon verdient een dikke 9, want aan het enige minpuntje, het navigeren, ben je snel gewend.