Home > Reviews > The Colour of Murder: A Carol Reed Mystery

The Colour of Murder: A Carol Reed Mystery

Er zijn van die gebeurtenissen die ieder jaar plaats vinden. Sinterklaas, Kerstmis, Pasen, je verjaardag, de jaarwisseling en een nieuw deel van de Carol Reed Mystery serie van het Zweedse MDNA Games. Het echtpaar Mikael en Eleen Nyqvist hebben sinds 2004 ieder jaar een nieuw deel uitgebracht. Het vijfde deel, The Colour of Murder is, net als East Side Story, gemaakt met de Wintermute Engine.

Carol Reed heeft nog een paar dagen tot één van de belangrijkste feestdagen in Zweden, Midsummer's Eve. Ze hoopt het rustig aan te doen zodat ze wat werk kan verrichten aan haar poppenhuis en haar moestuintje. Maar haar buurman heeft haar hulp nodig. Zijn zoon wordt al enige dagen vermist en hij maakt zich ernstige zorgen om hem. Zijn zoon ging namelijk om met een man die vermoord is. Hij vreest hetzelfde lot voor zijn zoon.

Het verhaal is goed en de vele verwijzingen naar de gebeurtenissen uit de Zweedse geschiedenissen houden het interessant en boeiend. Je kan daarnaast ook in dit deel weer lekker de toerist uit hangen. Zo is er toeristenbureau die je kan bezoeken, een enorme vlakte waar je petroglyph's kan bekijken (inclusief extra informatie) en naast een museumbezoek zijn er ook genoeg andere mooie en interessante locaties te verkenenn. De landkaart staat er helemaal vol mee en er zijn meer locaties dan in de vorige delen. Het is verder erg leuk dat je na het einde van het spel te zien krijgt wat er met alle karakters gebeurd is. Verder is er wat humor aanwezig waaronder een grappig uitleg van Carol waarom ze alles oppakt.

Toch is niet alles goed in het verhaal. Ik vind het een beetje ongeloofwaardig dat wanneer de zoon van iemand spoorloos verdwenen is, hij niet eerst naar de politie gaat, maar naar een privé detective. Het was logischer geweest wanneer hij had verteld dat de politie ook niets meer voor hem kon doen en dat Carol zijn enige hoop is. Bovendien laat hij het ook niet echt klinken alsof er druk of haast achter zit. Daarnaast is er een belangrijke gebeurtenis in het spel. Helaas hangt dit er maar een beetje bij. Carol stopt de zaak er zelfs tijdelijk voor. Dit is niet logisch en ze hadden dit beter aan het einde van het spel plaats kunnen laten vinden. Het voelt nu nogal geforceerd aan en je krijgt ineens een abrupte pauze in het verhaal. Ook het tijdsbestek waarmee Carol de zaak denkt op te lossen is niet erg geloofwaardig en zeker niet iets wat een echte privé detective zou doen.

De gameplay is nagenoeg gelijk gebleven met het vorige deel. De bekende icoontjes keren terug en het werkt allemaal erg eenvoudig. De inventory zit weer boven wegstopt en verschijnt zodra je de bovenkant van het scherm bereikt. Net als in East Side Story klik je op een inventory item waarna je muisaanwijzer veranderd in het object en je het kan gebruiken. Het werkt gewoon prettig en eenvoudig, maar voor mensen die voor het eerste een adventure spel spelen, is er een korte tutorial aanwezig die de besturing uitlegt. De gesprekken zijn ook onveranderd gebleven. Een kladblok laat de vragen zien en als je ze gesteld heb, worden ze afgevinkt. Netjes en duidelijk.

Paar puntjes van kritiek. Het navigeren is op bepaalde punten desoriënterend. Het is gelukkig niet zo erg als in het eerste deel, maar het is in een paar locaties wel aanwezig. Verder zijn er veel voorwerpen die na gebruik blijven staan. De inventory kan je dan naar links of rechts laten scrollen, maar hier zit een kleine vertraging in. Hierdoor is het combineren van voorwerpen soms een beetje lastig en frustrerend. Het gebeurd gelukkig niet vaak, maar het had opgelost kunnen worden door een aantal items die je niet meer gebruik uit de inventory te verwijderen. Daarnaast is er ook niet echt een hoofdmenu. Je moet rechtsklikken om een klein menu op te roepen waar je kan opslaan en saven.

Grootste verschil in vergelijking met de vorige delen is de toevoeging van een hint systeem. Als je klikt op een notitieboekje naast je inventory, krijgt je een aantal tekstregels te zien. Als je daarop klikt geeft Carol een aanwijzing over het onderwerp. Dit is meestal een directe oplossing voor een probleem in plaats van een subtiele hint. Handig voor als je echt vast komt te zitten, maar het wordt er wel erg eenvoudig door. Een andere nieuwe optie is dat je nu feedback krijgt wanneer je een nieuwe locatie vrijspeel. Een handige optie want nu weet je gelijk waar je heen moet.

De puzzels bestaan weer uit een aantal inventory puzzels die goed in elkaar zitten en, op een enkele na, logisch zijn. Het wordt, op die onlogische puzzels na, nergens moeilijk en daardoor is het leuk om te doen maar een echte uitdaging ontbreekt. Je kan ook weer aan sommige puzzels beginnen zonder dat je over de juiste informatie beschrikt. Het is niet heel erg, maar het is natuurlijk wel vreemd dat je zonder reden een object oppakt.

Daarnaast zijn er wel wat pittigere puzzels. Dit zijn voornamelijk code puzzels maar het wordt weer nergens echt lastig. Er zit wel een hele mooie in waarbij je extra moet letten op de omgeving. Erg leuk gedaan.

Op het gebied van graphics is er niets veranderd. De bewerkte foto's zijn weer prachtig. Het is gewoon heerlijk om rustig rond te lopen en te genieten van alle mooie beelden van de prachtige locaties in Zweden. De makers hebben kosten nog moeite gespaard om de mooiste foto's te maken en dat zie je zeker terug in het spel. De prachtige sephia foto's keren ook terug als je een locatie bezoekt.

Het is helaas wel helemaal statisch. Er is wat regen in de openings- en de eindscene, maar het is niet echt overtuigend. De gesprekken bestaan weer uit een verzameling losse afbeeldingen, die achter elkaar geplakt zijn om beweging te imiteren. Natuurlijk zou videobeelden dit punt weg kunnen nemen, maar het is natuurlijk maar de vraag hoe dat eruit zal zien en wat de kwaliteit ervan zou zijn. Toch zou het heerlijk zijn om als je stromend water hoor, het ook daadwerkelijk te zien.

De muziek is net als in de vorige delen weer heerlijk. Het is simpele, rustige muziek die perfect bij het spel past en ook geweldig klinkt. Het draagt ook zeker bij aan het gevoel om als toerist gewoon lekker rond te lopen en te genieten van de mooie beelden en de heerlijke muziek.

Helaas zijn de stemmen ook gelijk gebleven aan de vorige delen. De dialogen klinken wat saai en zonder al te veel emotie. Zo is er bijvoorbeeld een scene waar het zelfs lachwekkend is. Nou is Engels niet de eerste taal van de voice actors en omdat het allemaal duidelijk te verstaan is, is het ok. Maar het kan allemaal veel beter. Zeker door meer emotie en gevoel in de stemmen te leggen. Het klinkt nu allemaal te "voorgelezen" en gemaakt. Een ander punt van kritiek op de stemmen is dat het soms totaal niet past bij het gezicht. Een oude vrouw hoort geen jonge stem te hebben. Erg jammer.

Verhaal: Het verhaal is goed en je kan weer lekker de toerist uithangen. Jammer dat er wat minpuntjes in het verhaal zitten.
Gameplay: Weinig veranderingen in vergelijking met het vorige deel. Het werkt op zich erg goed, alleen keert op een paar punten het desoriënterende gevoel uit deel 1 terug en had de inventory beter gekund. Maar het werkt goed, dus een dikke 7.
Puzzels: Leuke, simpele en op een paar na, logische puzzels. Helaas is er niet echt een uitdaging en ook de pittige puzzels zijn te makkelijk. Een kleine 7.
Graphics: Prachtige, bewerkte foto's van schitterende locaties. Helaas wel weer statisch.
Muziek: Prachtige muziek die goed past bij het sfeer van het spel. Helaas zijn de stemmen maar matig en vooral emotieloos, tot het lachwekkende toe.
Eindconclusie: Het is weer genieten van de prachtige graphics, heerlijke muziek, leuke puzzels, interessant verhaal en natuurlijk kan je weer lekker de toerist uithangen. Helaas zitten er wel wat minpuntjes in. Het cijfer valt voor mij tussen een 7,5 en een 8. Ik ga uiteindelijk voor de 7,5. Kan niet wachten tot volgend jaar.