Home > Reviews > Belief & Betrayal
"Wie wil deze game reviewen?" kwam de vraag van Dave aan de redactie van Adventure-Island. Nu had ik net vakantie en zag ik dat wel zitten. Het betrof Belief & Betrayal, van Artematica Entertainment, uitgegeven door Lighthouse Interactive. Nu moet ik eerlijk zeggen dat er beelden van Delaware door mijn hoofd spookten bij het horen van die laatste naam, maar dat betekende niets voor Belief & Betrayal. Ik voerde een exorcist ritueel uit op de beelden van Delaware en begon met goede moed aan Belief & Betrayal. I left my Swiss pocketknife at home… Bij de eerste puzzel in de game gaat het erom dat je drie dingen zoekt die Jo nodig heeft voor zijn reis. Zijn dagboek, zijn paspoort (toch wel makkelijk als je gaat reizen) en zijn oom's zakhorloge. Het eerste minpuntje maakt zijn entree. Het huis zit vol met klikbare objecten. De waterkraan, de fax, zijn schoenen… Op alles kun je klikken. Het spel werkt met het klassieke point-and-click systeem, wat betekent dat je een object kunt onderzoeken met een linkse klik van de muis. Door eerst een rechtse klik, en dan een linkse klik, switch je naar het "Gebruik Icoontje" en kun je een actie uitvoeren. Het eerste kwartier ben ik bezig geweest met klikken op alles in de kamer. Je wil immers niks missen! De reacties zijn over het algemeen vrij kort. Klik op de kraan en je hoort: "Het is mijn kraan.". Gebruik de kraan en je hoort: "Dat lijkt me geen goed idee." Niet gek natuurlijk, aangezien kranen levensgevaarlijk kunnen zijn…toch…? Je kunt helemaal naar de bovenste verdieping en dan alles onderzoeken, maar er is niks te vinden. Het enige wat je te horen krijgt zijn de standaard antwoorden die duidelijk maken dat je niks kan, soms afgewisseld met een flauwe grap. Hinderlijk! Waarom kan ik er dan überhaupt op klikken? Verder is de volgorde zeer onlogisch en inconsistent. Zo moet je eerst op de fax klikken – "Het is mijn fax." – , dan nog een keer klikken, zodat je in een close-up komt, en dan het horloge pakken… Tevens is er een vertraging van een seconde als je ergens op klikt, wat het niet veel plezieriger maakt. Soms pakt Jo zelf items op als je er naar kijkt, maar soms moet je eerst kijken, nog een keer kijken, en dan "gebruiken". En dit gaat de hele game zo door. 80% van de tijd ben je kwijt met het klikken op nutteloze objecten, het aanhoren van de ongepaste reacties, en het proberen uitvinden welk objecten die dan wel nuttig zijn.  Alle wegen leiden naar het Vaticaan Ik denk dat het verhaal een overblijfsel is van de Da Vinci Code-periode. De tijd waarin we allemaal verslingerd waren aan de Da Vinci Code, en waarin er opeens honderden boeken, games en films verschenen met woorden als "Code", "Raadsel" en "Mysterie" in de titel. Vele van die boeken konden niet tippen aan de Da Vinci Code, maar ik mag dat soort verhalen wel. Ik heb een zwak voor deze mysteries. Een samenzweringscomplot in de bestaande geschiedenis verweven kan, mits goed uitgevoerd, heel spannend zijn. Belief & Betrayal doet zijn best om niet de Da Vinci Code zijn, maar slaagt er niet in een werkelijk origineel verhaal tot stand te brengen. Over het algemeen blijft het verhaal voorspelbaar en zijn er veel elementen uit de Da Vinci Code, die hier echter niet werken. Het einde ga ik niet eens woorden aan vuil maken. De personages maken de adventure De puzzels zijn zoals degene die we al jaren kennen. Combineer item A met item B, gebruik item C op item D… Soms afgewisseld met een vervelende trial-and-error puzzel (lees: Het is geen kwestie van intellect, het is een kwestie van uitproberen tot je de oplossing hebt). Of er zijn puzzels waarbij je weet hoe het moet, maar waarbij je het nog niet kan oplossen. Zo zag ik aan het begin van het spel al de oplossing voor een puzzel die véél later kwam. Een nog beter voorbeeld is een puzzel in de bibliotheek in Londen. Kat moest een bibliothecaris afleiden om boeken te kunnen pakken. Waarom? Omdat de man het te druk had. Waarom kan je ze zelf niet pakken? Dat mag niet… In een bieb… Ik wilde een zeker object in de kamer gebruiken dat mij perfect leek voor een afleiding, maar ik kreeg weer een standaard reactie te horen. Uiteindelijk bleek dat ik eerst een gefaalde poging moest doen, voordat ik de werkelijk oplossing kon gebruiken. Alles is gewoon vreemd en inconsistent, op elk vlak. Jo vindt het vervelend om achter deuren te kijken, maar pakt zonder twijfel een pakje condooms van de straat op! Dit soort dingen nemen de vaart en geloofwaardigheid uit het spel. Je wordt voor gek verklaart als je met ideeën komt die niet kloppen volgens het spel. Zo wilde ik het horloge van Jo's grootvader aan iemand laten zien, om aan te tonen dat Jo geen schurk is. Ik klik op het horloge en vervolgens op de man in spé. De reactie van Jo: "I'm sorry, I left my Swiss pocketknife at home."
Vernieuwingen Qua graphics is het nul vernieuwing. De models zijn lelijk, en slecht geanimeerd, met onnatuurlijke bewegingen. De achtergronden, hoewel statisch, zijn echter wel mooi. Flink veel detail, en je kunt zien dat hier wel een hoop werk in zit. Breng volgende keer je zakmes mee…
|
|
|||||||||