Home > Reviews > Dracula Origin

Dracula Origin

Frogwares is een onafhankelijk game studio gespecialiseerd in adventure spellen. Ze zijn vooral bekend van hun Sherlock Holmes adventures, maar ze hebben ook twee adventures rond de verhalen van Jules Verne ontwikkeld. Na vier adventures over de beroemde speurneus gemaakt te hebben, besloten ze nu om een ander bekend karakter uit de boeken te gebruiken. Ze gingen voor 's werelds meest bekende bloedzuiger, Dracula.

Professor Van Helsing is druk bezig met zijn onderzoek naar de vernietiging van vampieren, tot een bediende op de deur van zijn werkkamer klopt. Er is een brief binnen gekomen van Jonathan Harker. Als van Helsing deze brief leest, is Jonathan waarschijnlijk ten prooi gevallen aan graaf Dracula. Om het nog erger te maken komt de wereldberoemde vampier nu achter zijn vrouw Mina aan. Professor Van Helsing besluit om zijn onderzoek in de praktijk te brengen en er alles aan te doen om Mina te beschermen, zijn vriend Jonathan te wreken en de bloeddorstige vampier te verslaan.

Het verhaal is losjes gebaseerd op het beroemde boek van Bram Stoker. Het verhaal is interessant. Je neemt de rol van Van Helsing op je en bezoekt verschillende locaties in je zoektocht naar Dracula. Natuurlijk bezoek je London en Transylvania, maar ook Wenen en Caïro. Op zich is hier niets mis mee, maar wat het verhaal betreft hebben ze niets tot weinig invloed op het verhaal. Vooral het gedeelte in Caïro is een heel stuk minder. Het mist de sfeer die de andere locaties wel had en het is een beetje moeilijk te geloven dat de vampier ook maar iets te zoeken heeft in het zonnige Egypte. Het meeste interessante is de informatie over de achtergrond van Dracula. Hier verwijst de titel ook naar. Dit wordt vooral verteld door middel van papieren, briefen en boeken. Dit is erg interessant, maar het had veel beter en uitgebreider gekund. Je komt wel iets over Dracula te weten, maar je hebt nergens het idee dat je hem echt leert kennen.

De dialogen zijn aardig, maar soms gaat het nergens over en past het totaal niet hoe men normaal zou reageren. Ik ga hier niet te veel over weggeven, maar soms is het te belachelijk voor woorden. Wat ook erg storend is dat Van Helsing alles mee neemt wat los en vast zit zonder reden of uitleg. Ik vind het geen probleem om dingen mee te nemen, het is tenslotte een advenutre, maar het moet wel logisch zijn. Een groot museum in Egypte wordt compleet leeggeroofd door de professor onder het mom van "This could come in handy." Het einde is aan de ene kant slecht en aan de andere kant goed. Het grote episische eindgevecht eindigt erg plotseling en voelt aan als een behoorlijke anticlimax. Erg teleurstellend en onbevredigend. Maar de laatste cutscene is wel weer erg goed gedaan. Het laat de deur naar een mogelijk vervolg in ieder geval wagenwijd open.

Het spel wordt nagenoeg volledig met de muis bestuurd en maakt gebruik van de bekende point-and-click interface. Dit werkt goed. Je ziet het karakter vanuit de derde perspectief. De muisaanwijzer verandert zodra je over een hotspot beweegt naar de bekende icoontjes. Als je dubbelklikt op een bepaalde plek, loopt Van Helsing er vanzelf naartoe. Alleen loopt hij nogal langzaam. Als je naar een ander gedeelte van een locatie kan lopen, verschijnen er twee voetjes. Door te dubbel klikken ga je gelijk door naar de volgende locatie. Er zijn echter bepaalde scene's in het scherm die Van Helsing helemaal moet aflopen. Dit duurt dan even en is best irritant als je het telkens moet doorlopen. Er zijn ook bepaalde stukken in het spel waar het navigeren ook erg verwarrend is. Vooral op het kerkhof was ik regelmatig de weg kwijt. Twee schermen meer hadden een oplossing kunnen zijn. Verder zijn sommige hotspots ook erg klein of overlappen elkaar zelfs. Dit zorgt soms voor problemen omdat je hierdoor een belangrijke hotspot over het hoofd kan zien. Dus al snel ben je aan het pixelhunten. Er is een optie om met één druk op de knop alle hotspots op te laten lichten, maar dat voelt dan toch weer een beetje aan als valsspelen.. Maar op zich werkt de besturing, op de kleine hotspots na, prima.

Het gebruiken van voorwerpen is een heel ander verhaal. Het grote probleem is dat je een item moet selecteren voor je hem kunt gebruiken. De inventory zelf werkt prima. Het combineren en selecteren van items werkt erg goed. Soms kan het wat onoverzichtelijk zijn door de vele voorwerpen die Van Helsing zonder reden gejat heeft, maar het werkt verder wel goed. Maar als je een voorwerp moet gebruiken wordt het verwarrend. Je ziet in de rechterbovenhoek welk voorwerp actief is. Vervolgens moet je klikken op een hotspot. Maar je ziet niet het voorwerp als je muisaanwijzer, maar een normale muisaanwijzer. Hierdoor ben je niet bewust bezig met je inventory. Ik heb regelmatig meegemaakt dat ik een item gebruikt zonder het zelf te beseffen. Waarom men niet gewoon gekozen heeft voor een traditionele inventory is mij een raadsel.

Het voeren van gesprekken gaat wel eenvoudig. Je krijgt een keuze menu met een aantal gespreksopties. Zodra je een optie gekozen heb, verandert die van kleur. Simpeler kan haast niet, maar het werkt prima. Mocht je wat missen, dan kun je de gesprekken ook terug lezen in je inventory. Een geweldige optie. Maar er is meer in je inventory terug te vinden. Naast de inventory en het gedeelte om gesprekken terug te lezen is er een gedeelte waar je documenten kan lezen en een stuk waar belangrijke zaken die je tegenkomt worden bewaard. Een soort kladblok met zaken die je nog moet onderzoeken. Dit onderdeel werkt erg goed en is ook nog eens mooi vormgegeven.

Er zijn natuurlijk de gebruikelijke inventory puzzels. Deze werken door de problemen met de gamplay niet echt lekker. Dan wordt soms ook nog eens de logica volledig uit het oog verloren. Er zijn dingen in het spel waardoor ik echt met stomheid geslagen was. De uiteindelijk oplossing was dan zo vergezocht dat ik er nooit opgekomen was zonder alle objecten uit te proberen.

Daarnaast zit Dracula Origin ook vol met pittige puzzels. Deze komen in twee soorten. Erg leuke en geweldige puzzels en de onlogische puzzels. De laatste categorie verpest heel veel. Sommige van deze puzzels vereisen zelfs dat je bepaalde voorkennis heb. Zo moet je op een gegeven moment kennis hebben van muzieknoten en hyrogliefen anders kan je die puzzels gewoon niet oplossen. Wellicht na een lange tijd iedere combinatie uit te proberen. Maar dat noem ik dan trial-and-error, en geen puzzel. Sommige puzzels zijn ook erg onlogisch. Het helpt dan ook niet dat er helemaal geen uitleg bij de puzzels zijn. Dit vind ik op zich niet zo erg, maar als je vijf minuten met een puzzel bezig ben en dan nog niet door heb dat je iets beet kan pakken en slepen, is er toch iets mis. Soms was ik met een puzzel bezig en dacht ik dat ik klaar was. Dus ik druk op een knop zonder beschrijving om te zien wat er dan gebeurd. Vervolgens wordt de puzzel gereset. Hetgeen natuurlijk erg frustrerend is. Maar gelukkig zitten er een flink aantal erg goede puzzels in om je mee te vermaken, maar sommige puzzels hadden gewoon beter gekund. Van kleine wijzigingen in de bediening tot het gewoon logischer maken van een puzzel.

Over de graphics heb ik gemengde gevoelens. De achtergronden zijn prachtig. Ze zijn zeer gedetaileerd, mooi vormgegeven en enorm sfeervol dankzij mooie belichting en de vele dingen die er te zien zijn. Alleen Caïro past niet in de sfeer van het spel. De achtergronden zijn verder wel wat statisch, maar er komt regelmatig wat subtiele beweging voorbij. Het flikkeren van een kaars, vogels in de lucht en het bewegen van planten in de wind. Helaas wordt dit niet consequent gebruikt. De ene keer beweegt iets wel terwijl hetzelfde object in een ander scherm niet beweegt. Er zitten verder wat leuke kleine veranderingen in. Zo zie je een bepaalde locatie overdags en 's nachts. Het is dan donker, kaarsen zijn aangestoken en het zorgt een compleet andere atmosfeer. Toch had dit veel vaker gebruikt mogen worden. Hetzelfde geldt voor Van Helsing. Hij wisselt op een gegeven moment van kleding om ergens te infiltreren, maar in het warme Egypte behoudt hij zijn warme, zwarte kleding.

De personages vallen echter een beetje tegen. Op zich zien ze er goed uit. Vooral Dracula ziet er erg cool uit en ze zijn vol met details. Helaas vallen ze te veel op over de achtergronden. Daarnaast is de animatie ook niet helemaal natuurlijk. Als je bijvoorbeeld een voorwerp pakt, grijpt Van Helsing er compleet naast. Als je je omdraait lijkt je wel een tank. Je draait een rondje en ga dan pas lopen. Dit ziet er erg vreemd uit. Wat ook jammer is, is de matige lip synch. Dit zie je vooral in de cutscenes en is nogal storend. De cutscene's zelf zien er wel erg goed uit, maar het wordt te weinig gebruikt. Gesprekken verlopen normaal gesproken ingame. Dus in het spel zelf. Voor korte gesprekken is dit prima. Maar de lange gesprekken worden erg saai doordat de camera niet verandert. Dit had men met cutscene's op kunnen lossen of meerdere camerahoeken. Nu is het met sommige gesprekken moeilijk om je gedachten erbij te houden omdat de personages voor lange tijd opdezelfde plek staan en dezelfde bewegingen maken. Gelukkig slaat het spel de gesprekken op en kan je alles rustig teruglezen, maar het was toch leuker geweest als dit soort dingen interessanter waren om naar te kijken. Verder zitten er wat kleine bugs in, maar dat is niet iets om je erg veel zorgen om te maken.

De muziek is dik in orde. Het past prima bij de sfeer en klinkt goed. Het kan soms wel wat te dramatisch zijn. Er had ook wel wat meer variatie in gemogen, veel nummers klinken een beetje hetzelfde en meerdere locaties hebben dezelfde muziek. Verder zijn ze ook een beetje aan de korte kant waardoor herhaling duidelijk hoorbaar is.

De stemmen zijn over het algemeen goed en passen prima bij de karakters. Sommige stemmen klinken beter dan anderen maar over het algemeen zijn ze goed. Alleen gaan ze soms over the top. Vooral Van Helsing is hier schuldig aan. Hij zegt dan dingen dusdanig overdreven dat het haast lachwekkend is. Daarnaast klopt hetgeen wat en hoe ze zeggen niet met de houding en uiterlijk van het personage. Zo is iemand ziek en dat hoor je ook in zijn stem, maar in het spel staat het gewoon zelfverzekerd met zijn armen over elkaar.

Verhaal: Het verhaal is best interessant, maar had veel beter gekund. Het gedeelte in Caïro is overbodig in vergelijking met de rest. De dialogen zijn aardig maar soms ongeloofwaardig en waarom jat Van Helsing alles wat los en vast zit? Het einde is verder zeer onbevredigend, maar laat wel een deur open voor een vervolg.
Gameplay: De besturing is op de kleine hotspots en het pixelhunten na prima. De inventory werkt goed, maar het gebruiken van objecten werkt niet goed en het is alleen maar verwarrend. Dat Van Helsing niet kan rennen is op sommige plaatsen ook nogal vervelend. Een kleine 7.
Puzzels: Geweldige puzzels worden afgewisseld met matig tot slechte, onlogische en vergezochte puzzels. Voor sommige puzzels heb je zelfs voorkennis nodig. Maar de geweldige puzzels redden veel.
Graphics: Prachtige achtergronden en mooie personages maar met matige lipsynch en animatie. Door gebrek aan cutscenes tijdens de gesprekken zijn deze nogal saai.
Muziek: De muziek is goed en sfeervol maar meer variatie was niet verkeerd geweest. Stemmen zijn goed al gaan sommige nogal overdreven over-the-top.
Eindconclusie: Ondanks dat er het één en ander mankeert is dit toch een leuke adventure om te spelen. Een interessant verhaal, sfeervolle graphics, mooie muziek en een aantal geweldige puzzels zorgen voor een dikke 7. Maar het had zoveel meer en beter kunnen zijn.