Home > Reviews > East Side Story: A Carol Reed Mystery

East Side Story: A Carol Reed Mystery

Het Zweedse echtpaar Mikael en Eleen Nyqvist brengen sinds 2004 ieder jaar een adventure uit die draait om de detective Carol Reed. Na Remedy, Hope Springs Eternal en Time Stand Still is het nu tijd voor de vierde adventure: East Side Story. Nieuw is dat ze voor East Side Story gebruik hebben gemaakt van een ander software pakket. Voor de vorige drie delen gebruikte MDNA Games "Adventure Maker". Nu is er gebruik gemaakt van de Wintermute Engine.

Na al die jaren waarin Carol Reed vele mysteries heeft opgelost, geniet ze nu eindelijk van een welverdiende vakantie. Totdat de post komt. Een vriend van haar die op vakantie is in Parijs, vraagt haar of ze de moord op een zwerver wilt onderzoeken in het huis van zijn reisgenoot. Zijn reisgenoot is voor zaken in Parijs en kan hierdoor niet naar huis. Daarmee stopt haar vakantie vroegtijdig en maakt ze zich klaar voor haar meest complexe avontuur tot nu toe.

Het verhaal is als vanouds erg goed. Het is weer een stuk uitgebreider met heel veel locaties om te bezoeken. Hierdoor voel je je net een toerist, al bezoek je in East Side Story vooral de minder mooie plaatsen van Zweden. Een vervallen fabriek, een verlaten treinstation en een met grafitti besmeurde openlucht podium staan op de lijst met locaties die je moet bezoeken. Ook is het weer een feest van herkenning. Een aantal personages uit vorige delen keren terug. Sommige mensen keren ook terug maar dan in andere rollen. Dit laatste is in het begin best verwarrend en ook wel jammer. Maar je went gauw aan ze, dus een groot probleem is het ook weer niet. Wat ik jammer vond, was dat ze niet echt duidelijk laten zien wat voor dag het was. Mensen wisselen regelmatig van kleding terwijl er in het spel niet duidelijk wordt gemaakt dat er een dag verstreken is. Zo is een winkel bijvoorbeeld na één bezoekje al weer gesloten. Verder had men meer met de locaties kunnen doen. Zo is er bijvoorbeeld een oud, verlaten treinstation waar het schijnt te spoken. Het is dan ook jammer dat je het station niet kan bezoeken. Er zijn ook veel objecten waar Carol leuke opmerkingen over kan maken. Zoals bijvoorbeeld een boek dat ze aan het lezen was. Het verhaal is lineair maar het is soms onduidelijk wat je precies moet doen. Maar wat oude locaties bezoeken werkt meestal het beste.

Het verhaal wordt goed afgerond en ik vond het vooral erg leuk dat ze na afloop van de game vertellen wat er met de karakters gebeurd is. Verder is het ook leuk om wat knipogen naar adventures te zien. Zoals bijvoorbeeld het adres van George Stobbart, de naam van Randy Sluganski (oprichter van de JustAdventure website), een kast vol met dvd's en spellen, een foto van de bekende beta tester en de Creative Consultant Len Green en zelfs een verwijzing naar hun eerste adventure, Remedy.

De besturing werkt grotendeels hetzelfde als de vorige delen. De bekende icoontjes keren weer terug, dus de tandwieltjes als je een object kan gebruiken, een handje als je iets kan pakken, een vergrootglas als je iets kan bekijken en de bekende pijltjes voor het bewegen. Gelukkig zijn er in dit deel geen pijltjes waarmee je naar boven of naar beneden kan kijken. Deze waren in de vorige delen niet te onderscheiden en ik ben dan ook blij dat ze dat in dit deel achterwege hebben gelaten. De gesprekken verlopen weer via het kladblokje wat er goed uitziet, en bovendien duidelijk en overzichtelijk is.

De inventory zit weer bovenin het beeld verstopt. Jammer genoeg zijn ze dit keer niet netjes in een vakje gestopt zoals is de laatste twee delen. Maar dit is slechts cosmetisch want het is sterk verbeterd in vergelijking met de vorige delen. Het combineren en gebruiken van voorwerpen gaat simpel en gemakkelijk. Als je dit keer klikt op een inventory item, dan veranderd je muis aanwijzer in dit voorwerp. Dus geen drag-and-drop interface meer. Als het object te gebruiken is, verschijnt er een rode rand om het voorwerp heen, zodat het gelijk duidelijk is dat dit object goed is. Dit is een goede vooruitgang en werkt veel prettiger. Er zijn ook nog wat andere dingen die dankzij de wintermute engine veranderd zijn. Het menu zit dit keer niet helemaal bovenaan meer verstopt, met de rechter muisknop verschijnt er een soort pop up menu in het midden van het scherm. Daar zitten alle opties in zoals verdergaan, opslaan, laden en stoppen. Ook kan je de muziek uitschakelen met het scroll wiel van de muis, maar ik kan geen enkele reden bedenken waarom je zoiets doms zou doen. De muziek is namelijk prachtig.

Nu gaan we even klagen. Er zijn namelijk wat beslissingen genomen die ik erg slecht vind. We beginnen klein. Bij de gesprekken lijkt het alsof de hotspots wat kleiner of smaller zijn. Hierdoor voelt het alsof je wat lager moet klikken. Het computeren in de bibliotheek is ook niet realistisch, maar voor het verhaal en de complexiteit om dat te maken, neem ik dat voor lief. Wat ze echter beter niet hadden kunnen doen, is het gebruik van de zaklamp. Het is een leuke toevoeging, maar slecht uitgewerkt. Het licht is namelijk zo klein dat je geen steek ziet. Hierdoor wordt het navigeren erg lastig en raak je regelmatig de weg kwijt. Een wat groter licht had dit makkelijk kunnen voorkomen. Ook was het navigeren achter het oude station desoriënterend. Wat ik echter echt onvergeeflijk vind, is dat een locatie pas te betreden is of object pas te pakken is, zodra je een actie heb uitgevoerd. Met objecten vind ik dit niet zo'n heel erg probleem, maar bij locaties wel. Er zijn twee locaties die je pas ziet als je een rondje draait. Als ik een locatie voor het eerst bezoekt draai ik bij iedere stap een rondje om natuurlijk te genieten van de mooie foto's maar ook om te zien of er voorwerpen verborgen zijn of ik andere paden kan betreden. Toen ik de locatie voor het eerst bezocht, was er niets. Na een bepaalde actie kwam ik muurvast te zitten. Toen bleek dat er binnen die locatie nu ineens een pad erbij was gekomen. Dit is gewoon erg vreemd en ik vind het ook erg jammer dat ik hiervoor een walkthrough bij heb moeten halen, anders was ik nu nog steeds doelloos aan het rondlopen.

De puzzels bestaan vooral uit de bekende inventory puzzels. Dus zoek, combineer en gebruik voorwerpen. Dit blijft allemaal logisch en er zitten wat leuke dingetjes tussen zoals het slaan met een hamer en je kan zelfs schieten. Er zit dit keer ook een puzzel in waar je onder tijdsdruk komt te staan. Dit is goed uitgewerk, maar je komt er pas achter dat je iets moet doen nadat je doodgaat. Maar er zit een makkelijk eoptie in waarmee je direct terug komt voor dat moment dus je kan het meteen weer proberen.

Daarnaast zijn er ook weer wat lekker pittige en leuke puzzels. Van het kraken van een code met vreemde tekens tot puzzels waarmee je hendels moet overhalen en zelfs een puzzel die over verschillende locatie verspreid is. Er is echter één puzzel die ik echt verschrikkelijk vond. Ik wist wat de bedoeling van de puzzel was, ik wist dat ik een papiertje in mijn inventory had die betrekking op deze puzzel had, maar op de uiteindelijke oplossing was ik nooit gekomen zonder behulp van een walkthrough. Erg jammer.

Qua graphics is er niets veranderd ten opzichte van de vorige delen. Nog steeds prachtige foto's bewerkt met een PhotoShop filter. Het filter is minder nadrukkelijk aanwezig dan in het eerste deel maar nog steeds erg mooi en het is een genot om rond te lopen en te kijken naar de prachtige locaties.

De verrekijker en de zaklamp zijn goede toevoegingen (al is de zaklamp dus minder goed uitgewerkt). Een andere leuke toevoeging is dat als je naar een locatie gaat, je eerst nog even een prachtige sephia foto te zien krijgt van de locatie. Erg mooi, maar ze laten deze foto's elke keer zien als je die locatie bezoekt. Na verloop van tijd begint het toch een beetje te irriteren omdat ze zo lang blijven staan. Verder is het jammer dat men de inventory niet meer ingedeeld heeft in blokken, zoals in de laatste twee delen. De ondertiteling staat in dit deel ook niet meer in een zwarte balk onder in beeld. Dit ziet er minder uit, maar went uiteindelijk wel.

Overigens zijn de graphics weer volledig statisch. Ook geen kleine bewegingen meer zoals in het vorige deel. Vooral met gesprekken is dit toch wel jammer. Met filmbeelden had dit zeker beter gewerkt, maar het is natuurlijk maar de vraag hoe goed de kwaliteit dan is. Toch had ik graag meer beweging gezien. Een stilstaande waterval ziet er toch raar uit.

De muziek is weer prachtig en een genot om naar te luisteren. Grotendeel zijn het nummers uit de vorige delen, maar het klinkt nog steeds geweldig. Er zit echter een grote bug in het spel. Op een bepaald moment hoorde ik twee muziekstukken door elkaar en als ik een andere locatie met andere muziek bezocht, bleef ik dezelfde muziek horen. Erg irritant en om toch te kunnen genieten van de muziek zat er niets anders op dan een eerdere save game te laden. Dit was echter geen incident en kwam bij mij een keer of vijf voor. Erg jammer.

De stemmen zijn ook weer goed, al klinkt het soms saai. Dit komt uiteraard weer doordat Engels niet de eerste taal van de stemacteur is. Overigens klinkt één stem een beetje vreemd en hol maar verder zijn de stemmen dus prima in orde.

Verhaal: Het verhaal is goed met veel meer locaties dan in vorige delen. Jammer dat ze sommige locaties niet ten volle benutten en dat het soms onduidelijk is wat je volgende stap is. Maar verder is het een goed verhaal. Een 7.
Gameplay: De gameplay is weer bijna gelijk in vergelijking met de vorige delen. Gelukkig hebben ze de pijlen om naar boven en naar beneden te kijken verwijderd en de inventory is sterk verbeterd. De minpunten verpesten echter erg veel voor mij. Een 6.
Puzzels: De puzzels bestaan grotendeels weer uit inventory puzzels. Deze zijn leuk, logisch en niet moeilijk. Verder zijn er ook wat lekker pittige en uitgebreide puzzels. Er is helaas één puzzel waarvan ik de uiteindelijke oplossing helemaal niets vond. Een 7.
Graphics: De graphics zijn weer prachtig met een paar leuke toevoegingen. Jammer genoeg is het wel weer volledig statisch en het filter is minder nadrukkelijk aanwezig. De toegevoegde sephia foto is prachtig, maar na verloop van tijd begint het lange wachten wel te irriteren. Toch een 8.
Muziek: De muziek is ook in dit deel weer erg goed en heerlijk om gewoon naar te luisteren. De bug verpestte helaas wel veel, gelukkig sloeg ik het spel regelmatig op. De stemmen zijn ook weer goed, maar vanwege de taal soms nogal saai. Een 7.
Eindconclusie: Ik heb weer genoten van deze Carol Reed adventure. Prachtige foto's, mooie muziek, een goed verhaal met veel meer locaties en een aantal leuke puzzels en een sterk verbeterde inventory. Het is dan ook jammer dat de minpunten bij de gameplay en de puzzel veel verpesten. Hierdoor een 7. Neemt niet weg dat ik alweer reikhalzend uitkijk naar een vijfde deel, mocht die er komen.