Home > Reviews > Sam and Max Episode 4: Abe Lincoln Must Die!

Sam and Max Episode 4: Abe Lincoln Must Die!

Sinds de titels van aflevering 3 t/m 5 bekendwerden gemaakt, kon ik niet wachten om aflevering 4 te spelen. Abe Lincoln Must Die! Zeg nou zelf, is dat niet de beste titel voor een spel die je ooit hebt gehoord? Naast een flinke dosis humor heeft Telltale nu ook geluisterd naar de twee meest voorkomende klachten over de episodische uitgaves van Sam and Max: te kort en te simpel. Heeft dit goed uitgepakt? Stay tuned and find out!

Uiteraard begint de dag van Sam & Max als de telefoon gaat met een nieuwe opdracht van hun baas. De president van Amerika is knettergek geworden! Hij heeft allerlei nieuwe vreemde wetten verzonnen zoals het verplichte eten van pudding elke dag, maar ook een verbod op wapens! Het is vooral dat laatste dat Sam & Max niet pikken en daarom gaan ze snel naar Washington D.C.

Dit is ongeveer 5% van het verhaal. Ik kan natuurlijk de rest gaan vertellen maar dat doe ik niet, want het is echt het meest originele idee dat ik in lange tijd heb gezien. Ik kan wel vertellen dat de titel wel ergens op slaat. In dit avontuur zul je onder andere debatteren met Max, een vriend zoeken voor Sybil, dingen opblazen en het opnemen tegen Sam & Max' grootste vijand tot zover. En dat bedoel ik letterlijk.

Ik blijf het met elke aflevering weer zeggen, "dit is de grappigste". Om tradities niet te verbreken zeg ik dat hier weer, want Telltale heeft weer puik werk afgeleverd. Met de stijgende lijn die ze weten te behouden qua humor kan ik niet wachten op aflevering 5 en 6.

Zoals ik al eerder meldde heeft Telltale geluisterd naar de klachten en hebben ze deze aflevering langer en moeilijker gemaakt. Dat is ook zeker wel te merken. Elke keer toen ik dacht dat het over zou zijn bleek er nog een heel stuk te volgen. Voor de rest is er natuurlijk niet veel veranderd aan het point and click systeem.

Moeilijker, dat zijn de puzzels zeker. Dit was de eerste keer dat ik met drie man zat te bedenken (en zwaar te discussiëren) over de oplossing van een puzzel. Alle puzzels zijn leuk verweven met het politieke tintje wat deze aflevering draagt. Nu ben ik zelf absoluut geen politiek figuur maar ze hebben het hier zo melig weten te maken dat het voor iedereen wel leuk blijft. Klein minpuntje is wel dat je tegen het einde aan voornamelijk bezig bent heen en weer te reizen tussen twee locaties. Nu is dit eigenlijk maar drie muisklikken, maar toch… Dit zit er iets te duidelijk in om het langer te maken.

Graphics & Geluid
Tsja, hier is weinig aan veranderd. Dus het enige wat ik hierbij hoef te zeggen is: Zie vorige reviews…

Verhaal: Sam & Max in hun beste aflevering tot zover.