Home > Reviews > Penumbra: Overture
Intro
Verhaal
Het verhaal is verdeeld over drie spellen en het eindigt dan ook met een flinke cliffhanger. Het verhaal wordt vooral verteld door de documenten die je overal vindt en je gesprekken met het enige menselijke wezen in het ondergrondse complex, een zekere Red. Het verhaal is interessant en je ontdekt steeds weer een stukje informatie wat weer een ander licht op de zaak schijnt. De gesprekken met Red zijn ook goed geschreven en interessant om naar te luisteren. Gameplay Ondanks dat je in het begin aan de toetsenbord/muis combinatie moet wennen, werkt het gewoon erg prettig. Kijken met de muis, lopen en andere acties met het toetsenbord en als de duidelijke icoontjes verschijnen, kun je met de rechtermuisknop meer informatie over een object krijgen en met de linkermuisknop kun je objecten pakken en in je inventory stoppen. Je kunt objecten ook beetpakken. Nou klinkt dat misschien niet zo spannend, maar blijf lezen. Ik zoek mijn zaklamp. Hij ligt waarschijnlijk in de la. Ik loop naar de la, pak hem beet en sleep hem met de muis naar achteren. Ik open dus echt de la. Hetzelfde geldt voor deuren, kisten, stenen en bijna alle andere objecten in het spel. Het is dus niet een kwestie van klikken en de deur is open, je moet de deur ook echt open doen. Als een object te zwaar is, moet je het object beetpakken en lopen. Dit zorgt voor een aantal zeer interessante en boeiende spelmomenten en puzzels.
Om het de adventure fans nog wat moeilijker te maken kun je doodgaan in het spel. Er lopen een aantal monsters rond die je graag een kopje kleiner maken. Het spel draait echter niet om het doden van vijanden met de meest brute wapens. Nee, dit keer mag je het grootste wapen ooit gebruiken. Je hersenen. Ik heb het spel uitgespeeld zonder ook maar één vijand te doden. Je kunt ze namelijk het beste ontwijken. Dit kan op verschillende manieren. Je kunt je verschuilen achter één van de objecten. Je gaat dan in een soort "verstop modus" waardoor je beter in het donker kunt zien als je je niet beweegt. Je sluipt dan de gang in, als de vijand zijn rug naar je gekeerd heeft. Je kunt ook gebruik maken van een steen of een stuk vlees. Gooi deze ergens naar toe en de vijand rent er gelijk naar toe en jij heb genoeg tijd om weg te sluipen. Het is dus niet nodig om als een held met je hamer op de vijand in te slaan, de kans op overleven is dan zo goed als 0 %. Het slaan met de hamer of je andere wapens vereisen wat gewenning maar ook dat heb je al snel onder de knie. De inventory werkt eenvoudig. Dubbelklik op een item en klik op een ander object of een gedeelte van de omgeving om het te combineren of te gebruiken. Puzzels Het leukste is echter dat je verschillende dingen kunt uitvoeren om hetzelfde resultaat te bereiken. Een voorbeeld: Er is een gaslek dat de gang blokkeert. Je kunt gebruik maken van de omgevingen om een soort trap te bouwen en er zo over heen te komen, je kunt echter ook een andere weg zoeken naar de ruimte achter het gaslek. Dit is een simpel voorbeeld maar het wordt goed gebruikt in het spel. Ze hebben een aantal leuke vondsten erin verwerkt en dat maakt het erg leuk.
Graphics Maar de prachtige graphics hebben ook een keerzijde. Laadschermen. Soms lossen ze dit goed op door gebruik te maken van een stukje tekst om de gedachten van Philip te verwoorden, maar zonder tekst valt het toch wel op dat sommige laadschermen lang duren. En je heb een redelijk zware pc nodig. Het ligt er natuurlijk aan hoeveel graphische opties je aanzet, maar als je het mooiste wilt hebben, dan moet je toch wel een redelijke zware pc hebben om alles soepeltjes te laten draaien. En niet alles is geweldig aan de graphics. Er zijn in het spel namelijk veel verschillende locaties, maar jammer genoeg zien ze er grotendeels hetzelfde uit. De mijnen en de ondergrondse tunnels lijken allemaal erg veel op elkaar. Dit gaat op een gegeven moment toch wel opvallen en een beetje vervelen. Verder is er vaak gebruik gemaakt van dezelfde textures op verschillende soorten objecten. Hier is minder goed over nagedacht. Zo kan je de ene keer een houten krat kapotslaan met een hamer, maar een andere houten krat kan je niet eens breken met een staaf dynamiet. Dit is normaal gesproken niet zo verschrikkelijk erg, maar geloofwaardig is anders. Dit kan ook voor problemen zorgen. Zo is er een deur die schijnbaar op slot zit terwijl het lijkt alsof ik de deur met een hamer gemakkelijk open kan slaan. Hier hadden ze een veel betere en overtuigende texture voor kunnen gebruiken. Een ander probleem dat ik had was dat je bepaalde ventilatieluiken met je pikhouweel open kon slaan om naar het volgende vertrek te gaan. En ineens is zo'n luik niet meer open te breken. Hierdoor kwam ik vast te zitten in het spel. Dit terwijl het gebruikt moest worden als een normale deur terwijl zelfs een flinke ontploffing niets hielp. Dit hadden ze gewoon op een andere manier op kunnen lossen.
Verder zien sommige textures er nogal saai en vlak uit. Dit is vooral bij de kratten het geval. Ze zien er allemaal hetzelfde uit en als je ze probeert kapot te maken, verandert er niets. De machines zien er van dichtbij ook niet overtuigend uit. De knoppen en instrumenten zijn duidelijk plat en er is één machine waarbij het ene instrumentenpaneel half achter een andere verdwijnt. Dit ziet er gewoon heel slordig uit. Verder is de tekst op het papier niet geschreven maar getypt en allemaal met hetzelfde lettertype. Als ze verschillende handschriften gebruikt hadden, hadden ze ook verschil tussen personages kunnen laten zien. Ook staat er op een gegeven moment [text unreadable]. Dit hadden ze toch wel anders kunnen laten zien. Als laatste is er nog het automatische opslaan. Als je een deur doorloopt of een bepaalde actie uitvoert, dan licht het scherm oranje op. In de handleiding staat duidelijk dat het spel dan opgeslagen wordt, maar het zorgt onbedoeld voor een schrikmoment omdat het onverwacht verschijnt. Muziek De voice acting is ook erg goed. Vooral de stem die gebruikt is voor Philip in de intro is heel erg goed. De stem is interessant om naar te luisteren en klinkt gewoon prettig. Jammer genoeg is deze alleen maar in de intro terug te horen. De andere stem is die van Red. Die komt wat onsympathieker over, maar is verder wel goed.
|
|
|||||||||