Home > Reviews > Penumbra: Overture

Penumbra: Overture

Een klein Zweeds onafhankelijk spelbedrijfje genaamd Frictional Games besloot om een technische demo te maken van hun eigen 3D engine waarmee ze de laatste technologieën op het gebied van graphics en het gebruik van de omgeving combineerden. Ze wilden hiermee de spelers nog meer laten inleven in de spelwereld. Het resultaat was een First Person Shooter zonder wapens en met de nadruk op puzzels en verkenning. Ze noemden het een First Person Adventure en de demo werd zo populair dat ze besloten om er een echte adventure van te maken. Het resultaat wordt een drieluik aan horror adventures. Penumbra: Overture. Het eerste deel is nu dus uitgekomen.

De moeder van Philip sterft. Na de begrafenis gebeurt er niets, tot Philip een brief ontvangt die zijn leven op de kop zet. Hij ontvangt een brief van een dode, een brief van zijn vader. Zijn vader vertrok zonder reden voordat Philip überhaupt geboren was. De brief leidt tot meer vragen en die vragen leiden naar Groenland. Philip gaat op zoek naar een locatie die werd genoemd in de brief. Na de beschaving achter zich gelaten te hebben komt hij terecht in een enorm ondergronds complex waar hij bizarre feiten over zijn verleden ontdekt.

Het verhaal is verdeeld over drie spellen en het eindigt dan ook met een flinke cliffhanger. Het verhaal wordt vooral verteld door de documenten die je overal vindt en je gesprekken met het enige menselijke wezen in het ondergrondse complex, een zekere Red. Het verhaal is interessant en je ontdekt steeds weer een stukje informatie wat weer een ander licht op de zaak schijnt. De gesprekken met Red zijn ook goed geschreven en interessant om naar te luisteren.

De besturing zal de echte adventure fans een beetje afschrikken. Je bestuurt het spel met de toetsenbord en met de muis tegelijk. Je kijkt met de muis en met het toetsenbord loop je rond. Je speelt het spel dus als het ware als een First Person Shooter zonder de wapens en het werkt heel erg prettig. Er zijn daarnaast wat toetsen die je vaak gebruikt. Er zijn toetsen voor je inventory, om te bukken (en dus weg te duiken voor een vijand), om te springen, om te rennen, om een andere kant op te leunen en zo om het hoekje te kijken en verschillende sneltoetsen om snel objecten uit je inventory te halen. Verder is er nog een toets die vooral aantrekkelijk is voor de adventure gamers. Als je met je muisaanwijzer over een object beweegt, verschijnt er een icoontje. Met een druk op de betreffende toets start je de "interactie modus" waarbij er te allen tijde een handje te zien is. Dit kan vooral erg handig zijn als je bijvoorbeeld dingen op een tafel wilt bekijken of apparatuur wil bedienen.

Ondanks dat je in het begin aan de toetsenbord/muis combinatie moet wennen, werkt het gewoon erg prettig. Kijken met de muis, lopen en andere acties met het toetsenbord en als de duidelijke icoontjes verschijnen, kun je met de rechtermuisknop meer informatie over een object krijgen en met de linkermuisknop kun je objecten pakken en in je inventory stoppen. Je kunt objecten ook beetpakken. Nou klinkt dat misschien niet zo spannend, maar blijf lezen. Ik zoek mijn zaklamp. Hij ligt waarschijnlijk in de la. Ik loop naar de la, pak hem beet en sleep hem met de muis naar achteren. Ik open dus echt de la. Hetzelfde geldt voor deuren, kisten, stenen en bijna alle andere objecten in het spel. Het is dus niet een kwestie van klikken en de deur is open, je moet de deur ook echt open doen. Als een object te zwaar is, moet je het object beetpakken en lopen. Dit zorgt voor een aantal zeer interessante en boeiende spelmomenten en puzzels.

Om het de adventure fans nog wat moeilijker te maken kun je doodgaan in het spel. Er lopen een aantal monsters rond die je graag een kopje kleiner maken. Het spel draait echter niet om het doden van vijanden met de meest brute wapens. Nee, dit keer mag je het grootste wapen ooit gebruiken. Je hersenen. Ik heb het spel uitgespeeld zonder ook maar één vijand te doden. Je kunt ze namelijk het beste ontwijken. Dit kan op verschillende manieren. Je kunt je verschuilen achter één van de objecten. Je gaat dan in een soort "verstop modus" waardoor je beter in het donker kunt zien als je je niet beweegt. Je sluipt dan de gang in, als de vijand zijn rug naar je gekeerd heeft. Je kunt ook gebruik maken van een steen of een stuk vlees. Gooi deze ergens naar toe en de vijand rent er gelijk naar toe en jij heb genoeg tijd om weg te sluipen. Het is dus niet nodig om als een held met je hamer op de vijand in te slaan, de kans op overleven is dan zo goed als 0 %. Het slaan met de hamer of je andere wapens vereisen wat gewenning maar ook dat heb je al snel onder de knie. De inventory werkt eenvoudig. Dubbelklik op een item en klik op een ander object of een gedeelte van de omgeving om het te combineren of te gebruiken.

Het spel bestaat voornamelijk uit inventorypuzzels. Dus verken de omgevingen, vind object A combineer dit met object B en gebruik dit op object C om een nieuwe locatie te betrekken. Er zitten ook een aantal zeer creatieve puzzels in waarbij je hints uit de vele documenten kunt halen. Zo kun je deuren openen door codes te kraken, dingen opblazen door de juiste combinatie aan voorwerpen te vinden en zelfs machines bedienen na je ze werkend hebt gekregen. Deze puzzels zitten allemaal gewoon goed in elkaar en zijn leuk om uit te voeren.

Het leukste is echter dat je verschillende dingen kunt uitvoeren om hetzelfde resultaat te bereiken. Een voorbeeld: Er is een gaslek dat de gang blokkeert. Je kunt gebruik maken van de omgevingen om een soort trap te bouwen en er zo over heen te komen, je kunt echter ook een andere weg zoeken naar de ruimte achter het gaslek. Dit is een simpel voorbeeld maar het wordt goed gebruikt in het spel. Ze hebben een aantal leuke vondsten erin verwerkt en dat maakt het erg leuk.

De graphics zijn erg mooi. Het spel is een adventure dat gebruikt maakt van een soort First Person Shooter engine en dit is aan de graphics af te zien. Het ziet er geweldig uit en een aantal locaties zijn erg indrukwekkend. De belichting en schaduwen zijn ook uitstekend. Er is bijna geen daglicht te zien en het weer is verschrikkelijk. Dit alles zorgt voor een bijzonder, maar onaangenaam sfeertje. Je bent blij dat je een zaklamp, flares en een gloeistaaf hebt om de omgevingen op te laten lichten. Voor de cutscene aan het begin is gebruik gemaakt van getekende afbeeldingen waar in- en uitgezoomd wordt. Dit ziet er erg goed uit maar het is jammer dat het niet vaker gebruikt wordt in het spel.

Maar de prachtige graphics hebben ook een keerzijde. Laadschermen. Soms lossen ze dit goed op door gebruik te maken van een stukje tekst om de gedachten van Philip te verwoorden, maar zonder tekst valt het toch wel op dat sommige laadschermen lang duren. En je heb een redelijk zware pc nodig. Het ligt er natuurlijk aan hoeveel graphische opties je aanzet, maar als je het mooiste wilt hebben, dan moet je toch wel een redelijke zware pc hebben om alles soepeltjes te laten draaien.

En niet alles is geweldig aan de graphics. Er zijn in het spel namelijk veel verschillende locaties, maar jammer genoeg zien ze er grotendeels hetzelfde uit. De mijnen en de ondergrondse tunnels lijken allemaal erg veel op elkaar. Dit gaat op een gegeven moment toch wel opvallen en een beetje vervelen. Verder is er vaak gebruik gemaakt van dezelfde textures op verschillende soorten objecten. Hier is minder goed over nagedacht. Zo kan je de ene keer een houten krat kapotslaan met een hamer, maar een andere houten krat kan je niet eens breken met een staaf dynamiet. Dit is normaal gesproken niet zo verschrikkelijk erg, maar geloofwaardig is anders. Dit kan ook voor problemen zorgen. Zo is er een deur die schijnbaar op slot zit terwijl het lijkt alsof ik de deur met een hamer gemakkelijk open kan slaan. Hier hadden ze een veel betere en overtuigende texture voor kunnen gebruiken. Een ander probleem dat ik had was dat je bepaalde ventilatieluiken met je pikhouweel open kon slaan om naar het volgende vertrek te gaan. En ineens is zo'n luik niet meer open te breken. Hierdoor kwam ik vast te zitten in het spel. Dit terwijl het gebruikt moest worden als een normale deur terwijl zelfs een flinke ontploffing niets hielp. Dit hadden ze gewoon op een andere manier op kunnen lossen.

Verder zien sommige textures er nogal saai en vlak uit. Dit is vooral bij de kratten het geval. Ze zien er allemaal hetzelfde uit en als je ze probeert kapot te maken, verandert er niets. De machines zien er van dichtbij ook niet overtuigend uit. De knoppen en instrumenten zijn duidelijk plat en er is één machine waarbij het ene instrumentenpaneel half achter een andere verdwijnt. Dit ziet er gewoon heel slordig uit. Verder is de tekst op het papier niet geschreven maar getypt en allemaal met hetzelfde lettertype. Als ze verschillende handschriften gebruikt hadden, hadden ze ook verschil tussen personages kunnen laten zien. Ook staat er op een gegeven moment [text unreadable]. Dit hadden ze toch wel anders kunnen laten zien. Als laatste is er nog het automatische opslaan. Als je een deur doorloopt of een bepaalde actie uitvoert, dan licht het scherm oranje op. In de handleiding staat duidelijk dat het spel dan opgeslagen wordt, maar het zorgt onbedoeld voor een schrikmoment omdat het onverwacht verschijnt.

De muziek is goed en erg sfeervol. De muziek past zich aan de situatie in het spel aan. Dit betekent dus dat als het spannend wordt, de muziek ook spannend en sneller wordt. In rustige scenes is er rustige muziek of omgevingsgeluid gebruikt. De muziek is dus dik in orde.

De voice acting is ook erg goed. Vooral de stem die gebruikt is voor Philip in de intro is heel erg goed. De stem is interessant om naar te luisteren en klinkt gewoon prettig. Jammer genoeg is deze alleen maar in de intro terug te horen. De andere stem is die van Red. Die komt wat onsympathieker over, maar is verder wel goed.

Verhaal: Een interessant verhaal, verdeeld over drie spellen. Het is goed geschreven en steeds kom je weer een nieuw stukje van het verhaal te weten. De cliffhanger op het einde laat je verlangen naar het volgende deel. Omdat het verder niet al te diepgaand is een 7,5.
Gameplay: De interface is anders dan de normale adventure spellen. Je kijkt met de muis en beweegt met het toetsenbord. Het werkt gewoon heel erg prettig. je kunt ook doodgaan in het spel, maar het is niet verstandig om de vijand aan te vallen, er zijn veel betere, niet dodelijke manieren om de vijand te ontwijken. Het beetpakken en verplaatsen van objecten is erg makkelijk en zorgt voor een aantal creatieve oplossingen van puzzels. Inventory werkt ook eenvoudig maar de meeste problemen zouden er kunnen zijn met het slaan van je wapens. Maar met wat oefening heb je dit zo onder de knie. Een 8.
Puzzels: De puzzels bestaan uit simpele inventory puzzels, maar er zijn ook wat puzzels waar je meer over na moet denken. Zo moet je bijvoorbeeld codes kraken en hints in documenten gebruiken om verder te komen. En dan zijn er nog de puzzels waarbij je de omgeving moet gebruiken. Gewoon erg leuk, maar echt moeilijk wordt het nergens. Een 7,5.
Graphics: De graphics zijn erg goed en de belichting en schaduwen zorgen voor een creepy sfeertje. Maar je hebt je wel last van de soms erg lange laadschermen en de toch wel redelijk zware systeemeisen (afhankelijk van je instellingen) die je nodig hebt om alles soepel te laten draaien. Een 7,5.
Muziek: De muziek is goed en past zich perfect aan de sfeer en de situatie in het spel aan. De voice acting is ook erg goed, al had de stem van Philip wel vaker gebruikt mogen worden. Een 8,5.
Eindconclusie:

Het spel is verschrikkelijk spannend. De goede graphics en muziek dragen sterk hieraan bij. De vijanden zijn dodelijk maar ze ontwijken en aan ze voorbij te sluipen maakt het allemaal dubbel zo spannend. Het gebruik maken van de omgevingen om puzzels op te lossen is heel leuk en het verhaal is interessant. De besturing zou een beetje wennen zijn, maar werkt uiteindelijk heel erg makkelijk.

Dit is een erg goede FPA, een First Person Adventure. Er zijn wel wat puntjes waar men naar moet kijken. Vooral op het gebied van graphics en geloofwaardigheid. Maar het eerste deel is geweldig en ik kijk uit naar het tweede deel. Een 8.