Home > Reviews > Hauntings of Mystery Manor

Hauntings of Mystery Manor

Hauntings of Mystery Manor is gemaakt door Cindy Pondillo, de webmaster van Mystery Manor. Zij heeft het spel gebaseerd op haar site, waar al de verschillende secties (zoals walkthroughs, reviews, screenshots) een kamer hebben. Deze kamers zul je in dit spel ook weer tegenkomen en kom je het verhaal te weten van de geesten die er leven. Cindy Pondillo was zo aardig ons van Adventure-Island een exemplaar te geven om te reviewen. Voor degene die geïnteresseerd zijn is het spel te verkrijgen via de Mystery Manor Website.

Jouw familie heeft al vanaf de 18e eeuw een mooi landhuis in bezit dat generatie op generatie doorgegeven is. Jij bent 15 jaar geleden weggegaan uit dit landhuis, omdat er teveel slechte dingen in het huis zijn gebeurd. Het hele huis zit namelijk vol geesten die na hun dood niet kunnen genieten van de eeuwige rust. Of ze hebben zelf een vreselijke moord begaan, waardoor ze nu blijven spoken, ofwel ze zijn een vreselijke dood gestorven, met hetzelfde gevolg. Zij zijn gedoemd te blijven in de wereld der levenden en kunnen hun kamer niet uit.

Deze spoken hebben echter in die 15 jaar dat je uit het huis bent steeds in je gedachten rondgezworven. Nu kom je terug naar het landhuis om al deze spoken voor eens en altijd te helpen hun eeuwige rust te vinden en daarbij tevens jezelf te helpen rust te vinden.

Er zijn twee halletjes met elk 6 deuren, waarachter vaak 1, soms 2 en een enkele keer 3 kamers achter zitten. In deze kamers zitten de geesten die je een verhaal vertellen over hoe zij zijn gestorven en waaruit je zou kunnen afleiden hoe je kunt helpen. Deze verhaaltjes zijn mooi beschreven. Voor veel geesten zul je dan ook medeleven gaan voelen, vanwege de lugubere en vreselijke manier waarop ze zijn doodgegaan.

Het spel is gemaakt met de gratis software van AGS (AdventureGameStudio). Dit gebruikt een Point & Click systeem met eenvoudige icoontjes. Hiernaast is een voorbeeldje van de inventory waar het spel gebruik van maakt. Sommige items hadden in de inventory wel wat kleiner gekund, zodat je wat minder had hoeven scrollen om de juiste item te vinden. Je beziet alles via een eenpersoons camera-standpunt, zoals bijvoorbeeld Myst dit ook heeft.

In dit spel ligt het zwaartepunt op het zoeken van items. Deze zijn soms snel te vinden (omdat ze afsteken tegen de achtergrond) en soms wat minder snel. Er gaat dus veel tijd steken in over het scherm zwiepen met je cursor en kijken of de cursor verandert van een handje in een pijltje. Dit is natuurlijk niet erg leuk, maar toch zal je het merendeel van het spel een vast ritueel volgen. Een kamer ingaan, met de geest praten en dan de kamer met je cursor afstruinen voor items.

Met het spel kun je je, zoals Cindy zelf op haar website aangeeft, ongeveer 5 uur bezighouden. Wat dat betreft is het spel dus erg snel voorbij. Het spel heeft twee verschillende eindes, maar om het helemaal overnieuw spelen om dat einde te zien is het niet echt leuk genoeg voor. Daarom kun je beter op het laatste stukje, even saven om na het ene einde gezien te hebben, het spel even te herladen en dan het andere einde te bekijken.

Elke geest heeft een item (of soms meerdere) nodig om uit deze wereld te kunnen verdwijnen. Sommige geesten zullen in hun verhaal aangeven wat ze willen, andere geven enkel een hint. Deze tweede methode is natuurlijk veel uitdagender, dus het is jammer dat deze methode niet vaker voorkwam.

Over het algemeen zijn de puzzels wel makkelijk en kom je er al snel achter welke geest wat nodig heeft. Voor sommige geesten is het echter onduidelijk omdat er geen echte aanwijzing is. Dit lost zichzelf op doordat je op een gegeven moment nog maar een paar items over hebt en je de desbetreffende geest(en) een voor een deze items kan aanbieden. Meestal is het genoeg om een item te pakken in een kamer en deze dan aan een geest in een andere kamer aan te bieden. Af en toe is er wat meer voor nodig en moet je enkele items op elkaar gebruiken. Wat dat betreft behoeft het spel weinig echt denkwerk. Er hadden dus wat meer verschillende puzzeltjes in het spel kunnen zijn die wat variatie hadden kunnen brengen. Nu is dit met enkel een pokerspelletje en een puzzel met blokken beperkt.

Op het einde komen er nog wat vragen waarvan het antwoord tijdens het spel ter sprake is gekomen. De meeste vragen zijn makkelijk te beantwoorden als je het spel gespeeld hebt, maar sommige gaan in op details. Helaas kun je niet meer teruggaan naar de geesten om nog eens met hen te praten, dus kun je het antwoord alleen te weten komen om even overnieuw te beginnen en de desbetreffende geest weer even aan te spreken.

De graphics zijn gemaakt door Dizz, degene die ook de graphics van de site heeft gemaakt. De meeste graphics van het spel zul je dan ook herkennen van de site. De kamers zijn vol met detail en geven echt het gevoel dat erin geleefd had kunnen worden. Ze zijn realistisch en geven een mooie sfeer. Ook de geesten zien er goed uit in hun doorzichtige verschijningen.

Er is echter een minpunt en dat is dat er maar weinig leven in de graphics zit. De achtergronden zijn dus erg gedetailleerd en van hoge kwaliteit, maar wat mist is bijvoorbeeld een gezellig vuurtje of beweging van de personages, de geesten, die je tegenkomt. Helaas blijft alles statisch en dat doet wel wat af aan de beleving van het spel.

Van de punten die we in deze review bespreken is de muziek degene met de hoogste score. In Hauntings of Mystery Manor zitten erg mooie deuntjes die de sfeer van de kamer treffend weergeeft. Vooral de muziek in de grote hal is super, en ik ben daar dan ook veel vaker langsgekomen dan noodzakelijk was om maar even naar de muziek te luisteren.

Voice-overs zitten niet echt in dit spel, hoewel je af en toe stemmen hoort praten wanneer je op een bepaald voorwerp klikt (bijvoorbeeld een portret). Af en toe zitten er wat omgevingsgeluidjes in het spel, zoals een knisperend vuurtje, schuivende potten of gelach op de achtergrond. Deze scheppen soms niet echt extra sfeer, omdat ze op een nogal hard volume lijken te staan.

Verhaal: Leuk verhaal, wat gebaseerd is op de website. De verhalen van de geesten zijn mooi beschreven en laten je meevoelen met de geesten.
Gameplay: Point and Click met veel pixel hunting en heel veel dezelfde acties.
Puzzels: Heel weinig variatie. Veel "breng item x naar geest y". Soms onduidelijk welke geest wat nodig heeft.