Home > Reviews > Grim Fandango

Grim Fandango

Dit is weer een fantastische adventure van LucasArts, de makers van o.a. Monkey Island, Sam 'n Max en Maniac Mansion. Grim Fandango was in zijn tijd een nieuw soort adventure. De adventures van LucasArts werden namelijk eerst gemaakt met het script: SCUMM. In Grim Fandango besloten de makers echter over te gaan op het nieuwe LUA script, waarmee later ook Escape from Monkey Island gemaakt zou worden. Dit viel bij de meeste mensen niet zo goed in de smaak omdat het spel werd bestuurd met het toetsenbord, in plaats van het vertrouwde Point and Click systeem met de muis. Maar daar wordt bij Gameplay meer over verteld.

Grim fandango is geïnspireerd door het Mexicaanse feest "Day of the Dead", waarin overledenen worden herdacht en geëerd. Hierbij wordt een driedaagse vakantie gehouden met veel feesten en vieringen.. Op deze dagen maken de Mexicanen ook maskers, poppen en andere kunstukken waarin skeletten afgebeeld worden. Hierboven is daar een voorbeeld van.. Voor meer informatie over deze feestdagen en meer foto's, kun je op de officiele site van dit feest kijken: Day of the Dead.

Iedereen is dood in Grim Fandango… Dat komt omdat het zich afspeelt in het "hiernamaals". Je speelt de 'Travel Agent' Manny Calavera met zijn prachtige Spaanse uitspraken, die werkt voor het DoD (Department of Death) om mensen die dood zijn gegaan te leiden naar hun laatste rustplaats. Gewoonlijk moet je lopen, maar als je een goed leven heb je geleid kun je de gevaarlijke reis maken met je eigen sportauto, cruiseschip of, als ultiem vervoersmiddel, kun je mee met de Number Nine. Deze razendsnelle trein brengt je naar de negende onderwereld (het land van eeuwige rust) in 4 minuten in plaats van 4 jaar. Om zelf een reis naar zijn laatste rustplaats te verdienen moet Manny deze reizigers zo goed mogelijk helpen. En dat kon hij, want Manny was de beste 'Travel Agent'. Maar de laatste tijd gaat het niet goed meer en krijgt hij geen goeie klanten meer. Ene Domino, collega op het DoD krijgt nu de betere klandizie. Al snel ontdekt Manny een web van corruptie en verraad. Vanaf dat moment wordt het Manny teveel en begint hij aan een race tegen de tijd om te ontkomen aan de badguys en om het corrupte DOD ten val te brengen.

Het verhaal is erg goed, het wordt beschreven door middel van prachtige filmpjes en meesterlijke dialoog. Als je een goed verhaal in een game belangrijk vind is Grim Fandango zeker iets voor jou! Je wordt meteen meegesleept in dit spannende verhaal door de goed uitgewerkt personages en de prachtige Spaanse muziek. Ook de voice-acting is dik in orde, de personages hebben stemmen die perfect passen bij hun persoonlijkheid. Vooral de stem van Manny is fantastisch en bij alles wat hij zegt komt er minstens een glimlachje van af. Je zal de grappige uitspraken niet licht vergeten.

Zoals ik al zei in de intro wordt het spel gespeeld met het toetsenbord. Dit is een van de mindere punten van Grim Fandango. Hoewel sommige mensen er totaal geen last van zullen hebben, zal het voor andere mensen even wennen zijn. Dit is verder heel persoonlijk. Sommige mensen zullen het storend vinden omdat Manny hier en daar soms wel eens blijft haken. Maar dit is maar een heel klein minpuntje wat weg wordt gevaagd door de pluspunten. De toetsen van PickUp, Examine, Inventory etc. zitten handig bij elkaar en kunnen onderling worden verwisseld.

Je moet wel wat geduld hebben om de puzzels op te lossen. Je moet goed letten op wat mensen zeggen en erg goed nadenken. De puzzels zitten goed in elkaar en zorgen er voor dat je hersens uren bezig zijn. Je moet erg breed denken en je moet het onmogelijke verwachten. Gelukkig zitten er niet veel puzzels in met timing dus mensen die niet van dingen houden waar tijd een rol speelt kunnen op hun gemak de puzzel proberen op te lossen. Ze zijn erg origineel en zorgen vaak voor een hilarische oplossing vergezeld door een geinige uitspraak uit het grote arsenaal van Manny Calavera. Het is ook echt de moeite waard om elk object goed te onderzoeken, zo vind je aanwijzingen maar krijg je ook grappige uitspraken te horen. Dit alles maakt het dus erg leuk om de puzzels op te lossen. LucasArts heeft het dus erg goed opgelost en ervoor gezorgd dat puzzels nooit saai worden of ronduit irritant zijn. Erg knap!

Natuurlijk kun je de graphics niet vergelijken met de graphics van nu, maar toch zien je er erg goed uit en als je de Hardware Acceleration aanzet maakt dit al een hoop goed. De achtergronden zijn erg mooi getekend en geven dat gevoel dat je echt in het spel zit. Ook de personages zijn mooi gemaakt, soms zie je strepen op de skeletten wat dan haren moeten voorstellen omdat skeletten natuurlijk geen haar hebben. De koppen zijn zo goed uitgewerkt dat je meestal meteen kan zien wat voor karakter eigenschappen dat personages heeft. Als voorbeeld heb ik Nick Virago genomen, hier links te zien.. Hij is advocaat en je kunt meteen aan zijn kop zien dat hij erg arrogant is. Zoiets is erg knap, en zeker als je het moet doen met botten.

Ook de muziek is een erg belangrijke factor, dit geeft echt een hele goeie film-noir sfeer. Ook de Mexicaanse invloeden zijn in de muziek goed te horen. De trompetten klinken erg mooi en spelen zowel romantische als spannende muziek. De muziek past goed bij de wereld en de personages eromheen. Voor elke plaats is er een ander muziekje, en soms hoor je een flauw deuntje als er iets verkeerd gaat. Alles in dik in orde en over de voice-acting heb ik al gesproken in de Verhaal sectie. De stemmen passen echt bij de personages en vervelen geen moment.

Verhaal: Het verhaal is spannend en goedgeschreven. Je ontdekt steeds meer van het grote geheel. Het laat je geen moment uit zijn greep.
Gameplay: Je bestuurt Manny met het toetsenbord, waar sommige mensen aan zullen moeten wennen.
Puzzels: De puzzels zijn er origineel en erg complex. Je moet erg goed opletten op de aanwijzingen.