Home > Reviews > Lunar Deep: The Adventure Below

Lunar Deep: The Adventure Below

AncientRein Gaming werd begin 2005 opgericht door R.P. Corse. Hij was een groot fan van het adventure-genre. Na The Journeyman Project en Myst gespeeld te hebben en een filmpje gezien te hebben over hoe Myst gemaakt werd, wilde hij zelf ook spellen gaan maken. Hij was al een tijd bezig met 3D art, dus het begin was er. Uiteindelijk kwam in mei 2006 zijn eerste adventure uit, Lunar Deep. Volledig in zijn eentje gemaakt. Daar blijft het niet bij, want R.P. Corse heeft twee nieuwe adventures op stapel staan.

Het verhaal, ja. Eigenlijk is er niet echt een verhaal. Het komt er in principe op neer dat een oud ras van vredelievende mensen op de maan woonden en deze ook aanbaden. Ze werden echter gedwongen om te vluchten onder de grond waar ze machines bouwden waardoor ze konden overleven. Honderden jaren hielden ze dit vol. Maar de geheimen van de machines zijn verloren gegaan in de tijd; dus toen ze kapot gingen, kon niemand ze repareren. Daar kom jij in het spel. Je vindt een wanhopige brief waarin je gevraagd wordt om te helpen.

Dat is het. Geen verdere uitleg, waarom nou net jij de uitverkorene bent, of waarom ze de makkelijke puzzels niet zelf hebben kunnen oplossen. Meer verhaal is er gewoon niet en er blijven veel vragen onbeantwoord. Erg slecht uitgewerkt dus. Er had meer ingezeten. In het spel kom je genoeg mogelijkheden tegen om het verhaal uit te breiden, mytische wezens, een gezicht in een rotswand en zo zijn er meer zaken. Dus waarom wordt dit dan niet verder uitgewerkt? Dan wordt het nog erger: er zijn wat dialogen die helemaal nergens over gaan; zeker omdat je helemaal niets met de karakters hebt. Deze dialogen hadden veel beter uitgewerkt kunnen worden. Je vraagt je zelfs af waarom er maar twee mensen te zien zijn, als er een hele volksstam onder de grond zit. Het einde daarentegen vond ik dan wel weer erg sterk gevonden. Niet iedereen zal het einde waarderen, maar ik hou er persoonlijk erg van.

Het is een standaard point-and-click adventure gezien vanuit de eerste persoon. Dus in dezelfde stijl als Myst. Daar houdt de vergelijking verder ook op. Zodra je de muisaanwijzer over een hotspot beweegt, verandert die. Het is dan direct duidelijk wanneer er een actie plaats kan vinden.

Dan nu het negatieve. Het bewegen door sommige kamers is heel erg lastig doordat je inzoomt op een gedeelte en dan een andere muisaanwijzer krijgt om om te draaien. Dit werkt erg desoriënterend maar keert gelukkig niet vaak terug. Verder zijn de hotspots ontzettend klein en onlogisch geplaatst. Als je bijvoorbeeld met een meisje wilt praten, kan je niet op haar klikken, maar alleen vlak naast haar gezicht. Als je een object wilt verplaatsen, kan dat alleen door op een heel klein deeltje van het object te klikken in plaats van het hele object. Een ander object wordt overlapt door een deur. Hierdoor is het nauwelijks zichtbaar dat er nog een hotspot voor die deur staat. Deze is, opnieuw, niet zo groot als het object. Dit is heel erg vervelend en daardoor kan je erg makkelijk vast komen te zitten; hetgeen mij ook meerdere malen gebeurde.

De inventory is wel netjes verwerkt. Als je met je muis over de rugzak beweegt in de linker bovenhoek, dan verschijnt je inventory. Het combineren van items gaat erg gemakkelijk, maar gebeurt maar één keer. Er zit ook een vergrootglas in je inventory vanaf het begin, maar in het spel kun je dit object geen één keer gebruiken. Er zit ook een zaklamp in je inventory. Dit is leuk uitgewerkt omdat je in één locatie met je zaklamp rond moet schijnen om wat te zien.

Het praten met de twee karakters is ook helemaal niets bijzonders. Aan één karakter moet je na een kort gesprek een object geven, en bij het andere karakter moet je kiezen tussen Ja en Nee. Bij Ja speel je verder, bij Nee word je terug naar Windows gegooid. Verder verschijnen er in dit gesprek nog drie regeltjes waar nauwelijks antwoord op wordt gegeven. Een beetje nutteloos dus. Er wordt verder ook niets ondertiteld. Doordat de stemmen nogal zacht zijn en overstemd worden is het hierdoor moeilijk te volgen.

Het spel is voornamelijk inventory based. Dus zoek een object en gebruik hem ergens anders. In de tussentijd kom je nog wat puzzels tegen die je op moet lossen. Dit zijn puzzels zonder enige uitleg of hints. Ze zijn alles behalve moeilijk en met wat trail-and-error kan je ze zeer eenvoudig en zonder enig denkwerk oplossen. Bovendien zijn er ook weinig puzzels aanwezig.

De graphics zien er goed uit, vooral als je er rekening mee houdt dat het door één persoon gemaakt is. De omgevingen zien er erg goed uit maar zijn nogal statisch en simpel. Er zit wat beweging in, maar het kan veel beter. Er zijn meerdere plaatsen waar je hetzelfde kan zien, maar de beweging is daar onregelmatig. Dus op de ene plek is er wel beweging, maar op de andere plek, die hetzelfde laat zien, niet. Zo beweegt het water niet overal, terwijl het op andere locaties wel beweegt. Er komen twee karakters in het spel voor en die zien er niet heel goed uit. Ze passen niet bij de rest van de graphics. Het ziet er nogal strak en emotieloos uit. Zo had de huid bijvoorbeeld wel wat meer textures kunnen gebruiken. Verder beweegt de mond niet en is de rest ook statisch. De tussenfilmpjes zien er ook goed uit maar het wordt nergens echt bijzonder. Het is ook jammer dat het formaat van de filmpjes niet het formaat van de rest van het spel heeft. Hierdoor valt het een beetje uit de toon. De maker verdient wel alle lof voor de filmpjes. In veel indie spellen wordt dit niet tot nauwelijks gebruikt.

Het muziek die er is, is prima, maar ook hier nergens bijzonder. Alleen de openingsmuziek is erg goed. Er is in veel scènes ook gekozen voor omgevingsgeluiden, dus dingen als het blazen van de wind en het klotsen van het water. Dit past goed bij het spel, maar het wordt te vaak herhaald en is te kort. De stemmen zijn redelijk, ze klinken soms nogal saai en zijn moeilijk te verstaan. Dit komt omdat ze overstemd worden door de muziek en de omgevingsgeluiden. Er is ook geen ondertiteling en dat wordt zeker hierdoor gemist.

Verhaal: Er is een flinterdun verhaaltje dat uiteindelijk niet logisch is. Er blijven te veel vragen onbeantwoord en meer verhaal is er niet en het wordt ook nergens uitgewerkt. Het spel biedt hiervoor wel voldoende mogelijkheden, maar deze kansen worden nergens gegrepen. Slecht uitgewerkt en de dialogen gaan helemaal nergens over. Een 3,5.
Gameplay: De gameplay is erg zwak. De inventory werkt wel makkelijk en het zeer sporadisch (één keer) combineren van items is eenvoudig. Alleen het bewegen door het spel is erg slecht en de hotspots zijn te klein en onlogisch geplaatst. Je komt hierdoor onnodig vast te zitten. Heel erg vervelend. Hierdoor een onnodige 4,5.
Puzzels: De puzzels zijn voornamelijk simpele inventory based puzzels. De andere puzzels hebben geen uitleg, de bedoeling is wel gelijk duidelijk, maar het is meer trail-and-error en maar wat proberen, dan het kraken van je brein. Het is dus vooral te simpel en te weinig. Een kleine 6.
Graphics: De graphics zien er op zich goed uit, maar nergens bijzonder. De achtergronden zijn erg mooi, maar het is nogal statisch en de beweging die er is, wordt onregelmatig gebruikt. Ook de twee karakters passen niet bij de rest van de graphics. Wel alle hulde voor de filmpjes die gebruikt worden. Een klein 7.
Muziek: De muziek kan er mee door. Nergens bijzonder (op de openingsmuziek na) en soms te kort maar de ambient geluiden klinken wel redelijk. De stemmen zijn minder. Ze klinken nogal saai en zijn moeilijk te verstaan door de muziek. Een hele kleine 6.
Eindconclusie: Hoe vervelend ik het ook vind om onvoldoendes uit te delen aan spellen waar veel tijd en moeite in is gestoken, ik doe het toch. De graphics zijn goed en de muziek kan er mee door. Helaas is het spel veel te kort en wordt alleen maar gerekt door het frustrerende gezoek naar hotspots om op te klikken. Het bewegen door sommige kamers is ook lastig en de puzzels zijn te kort en te simpel. Het verhaal is bijna niet aanwezig en wat er is, is slecht uitgewerkt. Zelfs voor de 6 Euro waarvoor het spel te koop is, kan ik het helaas niet aanraden. Een 5.