Home > Reviews > Keepsake

Keepsake

Keepsake is het debuut van de Canadese ontwikkelaar Wicked Studios. Bovendien is het ook het eerste spel dat de Nederlandse uitgever Lighthouse Interactive, die dit spel onder haar hoede nam, aankondigde. Hieronder is mijn ervaring met dit spel te lezen.

Voordat Keepsake was uitgekomen hebben wij overigens een dubbelinterview gehouden met Erik Schreuder, CEO van Lighthouse Interactive en met Wicked Studios zelf. Dit interview is hier te lezen.

500 jaar geleden werd de magische Dragonvale Academy gesticht. Hier worden mensen met magische talenten opgeleid om op een wijze manier met hun krachten om te gaan. Jij speelt dit spel als Lydia, een jonge vrouw die ook is aangenomen op deze school. Vol verwachting gaat Lydia dan ook op weg naar haar nieuwe onderkomen voor de komende jaren.

Lydia's goede vriendin Celeste zit al een tijdje op de Dragonvale Academy en met haar heeft Lydia nog contact gehouden. Celeste zal voor de school op Lydia wachten om haar te verwelkomen. Maar als Lydia uiteindelijk bij de school aankomt merkt ze dat er helemaal niemand op haar wacht. Na wat onderzoek komt ze erachter dat de hele school leeg is, op een mysterieuze wolf na. Hij stelt zich voor als Zack, een draak die is omgetoverd tot een wolf door enkele leerlingen.

Het is nu aan Lydia om dit raadsel van de lege school op te lossen. Ze krijgt hierbij de hulp van Zack, die zelf ook nog wat geheimen met zich meedraagt. Samen gaan ze dus op zoek naar de leerlingen en leraren en kom je steeds meer te weten over de school. Nadat Lydia de pop vindt die ze lang geleden aan Celeste had gegeven krijgt ze visioenen waarmee je ook steeds meer te weten komt van hetgeen zich heeft afgespeeld in de school. Op deze manier word je langzaam maar zeker meegezogen in het verhaal en wil je echt graag weten wat er nu precies gebeurd is.

De point and click besturing in Keepsake is eenvoudig en doeltreffend. Je hebt slechts je linkermuisknop nodig om Lydia rond te laten lopen/rennen, dingen te laten bekijken en oppakken of te laten gebruiken. Je cursor verandert wanneer je een van deze acties kunt doen. Dit wordt je in het begin van het spel overigens uitgelegd door Mustavio, een koopman die regelmatig langskomt om zijn goederen te verkopen aan de leerlingen van de Dragonvale Academy.

De school, waar het overgrote deel van het spel zich afspeelt, is behoorlijk uitgebreid en je zult in het begin dan ook regelmatig aan het dwalen zijn. Na een tijdje weet je echter wel je weg te vinden. En met patch 1.5, die je kunt vinden op de website van Lighthouse Interactive, krijg je hiervoor nog eens een extra handvat. Deze installeert namelijk een kaart met plattegrond voor de school, die je in het spel kunt gebruiken.

Het leuke aan Keepsake is dat het spel voor een groot deel niet lineair is. Goed, het verhaal loopt natuurlijk als een rode draad door het spel heen, maar een groot deel van de puzzels kun je onafhankelijk van elkaar oplossen. Hierdoor heb je de vrijheid om de school lekker door te sloffen en een puzzel op te lossen die je tegenkomt. Door het in-game hint systeem, waarover ik bij de puzzelsectie wat meer vertel, zul je bovendien niet gauw vast komen te zitten.

Keepsake is een spel met echte puzzel-puzzels. Ik weet eigenlijk niet hoe ik het anders moet omschrijven. Er is wel een inventory aanwezig, maar deze speelt een niet al te grote rol in dit spel. Er zijn weinig tot geen "combineer item x met item y" of "ruil item x voor item y" handelingen. Bovendien zijn er ook weinig dialoogpuzzels. De school is immers verlaten...

De puzzels zijn dus echte puzzel-puzzels. Je zult veel gebruik maken van hendels en schakelaars om mechanismen in werking te zetten. Het beste zijn deze puzzels te vergelijken met veel puzzels die je tegenkomt in spellen als Myst. Ik zal eens een voorbeeld van deze puzzels geven. Hier beneden zie je een van de makkelijkere puzzels die je moet oplossen. De bedoeling is dat de drie witte beeldjes op de witte vlakken komen en de groene beeldjes op de groene vlakken. De witten kunnen alleen naar links verschuiven en de groene alleen naar rechts. Daarbij kunnen ze maar over maximaal een ander beeldje springen. Als deze puzzel je moeilijk voorkomt, wil ik je geruststellen dat je in de praktijk al snel de truc doorhebt.

De puzzels zijn gevarieerd qua moeilijkheidsgraad. Er zijn hele pittige puzzels en wat simpelere puzzels. Maar allen zijn goed in elkaar gezet. Bovendien zijn ze zo gemaakt dat je niet het idee krijgt dat de puzzel er alleen is om de tijd te rekken.

En door het hintsysteem te gebruiken kun je, als je er echt niet meer uitkomt, altijd nog hulp inroepen. De hints kun je bij twee situaties gebruiken. Als je even niet weet wat je moet gaan doen kun je een hint vragen. Je krijgt dan een screenshot te zien van de plaats waar je heen moet gaan en een hint wat je daar moet gaan doen. Kun je een puzzel niet oplossen, dan kun je ook de hintknop gebruiken. De eerste hint is een uitleg wat de bedoeling is bij de puzzel. De tweede hint probeert je verder op weg te helpen en de derde hint laat je al een deel van de oplossing zien. Lukt het dan nog niet om de puzzel op te lossen, dan kun je ervoor kiezen de computer de puzzel voor je te laten oplossen... Dit is een goede oplossing voor mensen die vaak walkthroughs nodig hebben. In plaats van er een uit te moeten printen, of het spel af te sluiten om een walkthrough te bekijken kun je nu gewoon lekker in het spel blijven.

Over de graphics in dit spel kan ik eigenlijk heel kort zijn. Ik verontschuldig me alvast voor het feit dat ik dit woord zo vaak ga gebruiken in dit verhaaltje over de graphics. Er is namelijk maar een woord dat ik kan gebruiken om ze te beschrijven: prachtig! De middeleeuwse fantasy sfeer is bijzonder goed tot uiting gebracht. De school is een indrukwekkend gebouw met een grootse hal en vele gangen, trappen en kamertjes. Er is veel aandacht besteed om de sfeer van een oud, verlaten schoolgebouw echt naar voren te brengen.

De visioenen die Lydia krijgt worden ook erg goed in beeld gebracht. Het zijn voornamelijk stills, niet bewegende plaatjes, die door een bruinige kleur (zie plaatje rechtsonder) laat zien dat het om een gebeurtenis/herinnering uit het verleden gaat. Ik heb wat mensen horen zeggen dat de mensen van Wicked Studios zich er maar makkelijk van af zouden hebben gemaakt door deze stills te gebruiken, maar ik vind dat deze keuze heel goed heeft uitgepakt. Het past heel goed in het sfeertje en bovendien zijn de stills ook nog eens prachtig, dus mij hoor je hier helemaal niet over klagen.

De animaties in het spel (wanneer je bijvoorbeeld een puzzel hebt opgelost) zijn ook erg mooi gemaakt. Het zijn prachtige, eh, schitterende tussenfilmpjes. Het enige minpuntje qua graphics zijn de personages. Ze zijn niet al te gedetailleerd en ze lopen/rennen ook niet echt soepel.

De muziek in Keepsake sluit uitstekend aan bij de fantasy setting. Het zijn mooie sfeervolle stukken. Helaas hoor je ze niet vaak genoeg. Ze worden afgespeeld bij bepaalde situaties of sommige ruimtes die je betreedt, maar het komt veel vaker voor dat je het moet doen met de omgevingsgeluiden. En die zijn in een schoolgebouw over het algemeen niet meer dan voetstappen. De omgevingsgeluiden buiten zijn wat levendiger, met het ruisen van het water en gekwetter van vogels.

De voice-overs zijn van wisselende kwaliteit. Over het algemeen komen de personages prettig over (zoals Lydia en Zack) maar sommige personages zou je het liefst willen ontlopen. Elvandar gaat nog net, maar Mustavio, de koopman die je in het begin al tegenkomt, heeft een nogal vervelende stem. Wat wel leuk gedaan is, zijn de effecten. Zo klinken de stemmen in een grotere ruimte wat holler.

Af en toe begint Zack tegen je te praten. Dit zijn vaak nutteloze, maar grappige conversaties. Deze (en alle andere) gesprekken kun je overigens pauzeren en skippen. Dus als je al gelezen hebt wat er gezegd wordt, kun je naar de volgende zin gaan. Dit werkt niet altijd even soepel. Soms lukt het namelijk, en gaat het personage inderdaad over op de volgende zin, maar soms moet je wachten tot het personage wat gebaren/bewegingen heeft gemaakt voordat ze de volgende zin zegt. Waardoor je dus alsnog een tijdje moet wachten...

Verhaal: Een mooi verhaal waarbij je steeds meer te weten komt van hetgeen er gebeurd is, waardoor je meegesleept wordt met Lydia om nu achter de waarheid te komen...
Gameplay: Keepsake heeft een eenvoudig point and click systeem dat prima werkt. Voor een groot deel is het spel non-lineair, dus genoeg vrijheid om lekker rond te struinen en je eigen weg te gaan.
Puzzels: Mooie mix van gemakkelijke en pittige puzzels. En voor mensen die vast komen te zitten is er een handig hintsysteem beschikbaar.