Home > Reviews > Hope Springs Eternal: A Carol Reed Mystery

Hope Springs Eternal: A Carol Reed Mystery

Mikael en Eleen Nyqvist zijn getrouwd en komen uit Norrköping, Zweden. Als hobby maken ze korte films en sinds 1998 beheren ze de site Madonnashots.com. Ze hebben lang nagedacht om zelf een adventure spel te maken. Hun voorliefde voor het genre stamt uit de tijd van Sierra. Ze konden hun droom pas realiseren toen ze de software Adventure Maker ontdekten. In oktober 2004 kwam Remedy uit, hun eerste adventure. Een jaar later kwam Hope Springs Eternal uit, het tweede deel van de Carol Reed Mysteries.

In dit tweede deel zit Carol Reed nog steeds in Zweden, in het midden van de vakantie en ze heeft niets te doen. Ze heeft de zaak van haar vriend de detective uit het eerste deel overgenomen, maar helaas wil het niet vlotten. Ook een advertentie in de krant helpt niet. Plotseling wordt ze gebeld door Katrina die haar vraagt om een vriendin van haar op te sporen die plotseling verdwenen is. In haar onderzoek komt Carol langs prachtige plaatsen en ontdekt ze dat er meer achter de verdwijning zit dan het op het eerste oog lijkt.

Het verhaal is veel beter dan het eerste deel. Het is uitgebreider, beter uitgewerkt en het einde is goed. Het is een feest van herkenning voor mensen die het eerste deel gespeeld hebben. Een aantal personages keren terug voor het tweede deel. Daarnaast zijn er hoop nieuwe karakters en erg veel locaties. Dit betekent dus dat je je dit keer als toerist helemaal uit kan leven in de prachtige omgevingen van Zweden. Het is een genot om rond te lopen en de diverse locaties te doorspitten. De makers hebben echt hun best gedaan om meer van dit spel te maken dan alleen een spel. Het zou zo een rondleiding door Zweden kunnen zijn. Je bezoek zelfs een kasteel. Daarnaast is de humor dit keer niet vergeten. Sarcastische opmerkingen van Carol richting de andere karakters en knipogen naar de adventure-wereld met zelfs een heuse adventure-editie van de Playboy. Het verhaal is wel weer lineair en de dialogen hebben hetzelfde resultaat.

Het spel wordt opnieuw volledig met de muis bestuurd. Een aantal duidelijke icoontjes onderscheiden de acties die je uit kan voeren. Jammer genoeg zijn sommige hotspots, net als in het vorige deel, nog steeds te groot en dus niet erg nauwkeurig. De icoontjes werken verder erg makkelijk. Alleen de pijlen om omhoog en omlaag te kijken zijn wat lastig te onderscheiden van de normale pijlen, maar dit leidt niet tot problemen tijdens het spel en de puzzels die je op moet lossen. Dit keer hebben de makers ook minder afbeeldingen gebruikt als je een rondje maakt. Hierdoor is het een stuk minder desoriënterend dan het eerste deel.

Maar er zijn nog meer verbeteringen. Het inventory zit weer verstopt aan de bovenkant van het scherm, maar dit keer is het ingedeeld in vakken waar de items in staan. Daarnaast zie je een vergrootglas aan de linkerkant van je inventorybalk staan. Als je een item naar het vergrootglas sleept of omgekeerd, krijg je een grote afbeelding van het voorwerp te zien met een korte beschrijving. Dit is een zeer welkome toevoeging terwijl het voor het spel niets uitmaakt.

De gesprekken zijn ook verbeterd. In plaats van één of twee vragen in een zwarte balk, heb je dit keer een notitieboekje waar de vragen in staan. Als een antwoord gegeven is, wordt de vraag afgevinkt en blijven de vragen nog staan. Dus mocht je een antwoord graag nog een keer horen, dan is dat geen probleem. Dit was bij het eerste deel niet mogelijk.

Net als het eerste deel is Hope Springs Eternal ook vooral inventory-based. Dus veel items zoeken, meenemen, combineren en gebruiken. Deze puzzels blijven duidelijk en logisch. Je lost sommige dingen op zoals je die ook in het echt op zou lossen.

De makers hebben het hier echter niet bij gelaten en een aantal zeer pittige, maar zeer vermakelijk puzzels toegevoegd. Je moet dit keer veel meer op de omgeving letten. Dus je moet de uitgebreide omgevingen goed onderzoeken en de gevonden informatie gebruiken in de puzzels. Het spel biedt voor de moeilijke puzzels een by-pass optie. Dit betekent dat de puzzel zichzelf automatisch oplost. Makkelijk voor de mensen die er te veel moeite mee hebben maar de puzzels zijn te leuk om te skippen. Bovendien krijg je dan aan het einde van het spel een ster minder. Jammer genoeg kan je met de sterren niets doen, maar het is een leuk idee dat je een volle score krijgt door alle puzzels op te lossen.

De graphics zijn wederom prachtig. Ook voor dit deel is er gebruik gemaakt van echte foto's bewerkt met een Photoshop filter. Hierdoor lijkt het allemaal op een schilderij met foto elementen erin. Het viel me wel op dat het filter dit keer wat minder nadrukkelijk gebruikt is ten opzichte van het eerste deel. Hierdoor vielen de foto elementen wat minder op. Maar het gebruik van het filter werkt nog steeds. Het is een genot om naar te kijken en brengt een bijzonder en zeer aangenaam sfeertje met zich mee.

De karakters en objecten zijn ook foto's alleen dan zonder filter. Opnieuw is er in het spel geen beweging te herkennen. Het is nog steeds heel erg statisch, maar dit keer waren er minder storende dingen zoals vogels die hangen in de lucht. Hierdoor valt het allemaal wat minder ook, maar toch was het leuk geweest, zeker in gesprekken, om wat beweging bij de karakters te zien.

Dit tweede deel ziet er ook een stuk strakker uit dan het eerste deel. De vragen zijn netjes verwerkt in een notebook en de vragen worden keurig afgevinkt als je ze al gehad hebt. De inventory is ook netjes ingedeeld in blokken en je kan inzoomen op je objecten waarna er een grotere afbeelding verschijnt. Het ziet er allemaal een stuk prettiger uit en werkt ook gewoon lekker.

De muziek is opnieuw erg goed en een genot om naar te luisteren. Het zou zeker niet misstaan in menig cd collectie. De muziek past perfect bij de sfeer van het spel en de locatie waar je je bevindt. Helaas is er ook in dit deel een nadeel. In dit deel zelfs nog erger dan in Remedy. De muziek wordt op bepaalde momenten ineens erg luid. Zo luid zelfs, dat ik de gesproken dialogen gewoon niet kan verstaan. Dit is toch wel erg storend.

De voice overs zijn een goede verbetering ten opzichte van het eerste deel. Het klinkt bij vlagen nog steeds een beetje verveeld, maar de karakters spreken met meer intonatie en emotie in hun stem en het is leuker om naar te luisteren. Ik moest zelfs een paar keer lachen om de sarcasme in de stem van Carol. Zeker een verbetering ten opzichte van het eerste deel maar nog genoeg ruimte voor verbetering.

Verhaal: Het verhaal is veel beter uitgewerkt. Meer karakters, meer locaties en een veel beter einde dan het eerste deel. Je kan heerlijk in Zweden rondlopen en een paar karakters van het eerste deel keren terug, er zit meer humor in het verhaal en veel knipogen naar onder andere de adventure-wereld. Een 7,5.
Gameplay: De gameplay is erg verbeterd ten opzichte van het eerste deel. Het praten is makkelijker en handiger gemaakt, de inventory is verbeterd en het kunnen bekijken van de items met een omschrijving is een goede toevoeging. De icoontjes zijn grotendeels gelijk gebleven. Opnieuw zijn de pijlen om naar boven en naar beneden te kijken wat lastiger te onderscheiden en zijn de hotspots te groot. De makers hebben minder afbeeldingen gebruikt bij het ronddraaien en dus ben je minder snel de weg kwijt. Dit is een hele verbetering ten opzichte van het eerste deel. Een 7,5.
Puzzels: De makers hebben de puzzels flink wat opgeschroefd, naast de inventory puzzels hebben ze een flink aantal pittige puzzels toegevoegd. Het blijft overal logisch en zijn zonder problemen op te lossen. Mocht je er toch niet uitkomen, dan kan je een puzzel skippen. Bovendien zijn de puzzels erg leuk, een 8.
Graphics: De graphics zijn weer prachtig al lijkt het alsof het filter minder nadrukkelijk gebruikt is. Hierdoor vallen de foto elementen wat minder op. Het ziet er echter nog steeds erg mooi uit en door de verbetering van het praten en de inventory ziet alles er nog wat strakker uit ook. Helaas is het wel allemaal nog steeds erg statisch en niets beweegt. Desondanks nog steeds een 8,5.
Muziek: De muziek is weer erg goed en heerlijk om naar te luisteren. Ook de voice overs zijn verbeterd in vergelijking met het eerste deel. Helaas is het zo dat de muziek soms ineens erg luid af speelt en hierdoor de stemmen moeilijk te verstaan zijn. Dit is een zwaar minpunt. Een 7.
Eindconclusie: Hope Springs Eternal is een erg leuke adventure geworden. Een aantal punten die ik minder vond uit Remedy hebben ze sterk verbeterd. Zo zijn er meer puzzels die lekker pittig zijn en leuk om te spelen. Het verhaal zit beter in elkaar en de gameplay is flink verbeterd. Daarnaast zijn de locaties ook groter en het is heerlijk om als toerist door het spel te lopen, terwijl je geniet van de prachtige muziek en de mooie graphics. Ondanks wat minpuntjes een dikverdiende 8.