Home > Reviews > E.T. The Extra-Terrestrial Adventure

E.T. The Extra-Terrestrial Adventure

Iedereen kent de film van Steven Spielberg over het buitenaardse wezen E.T wel. In 2002 was deze film 20 jaar oud en voor Steven Spielberg was dat reden genoeg om de film opnieuw uit te geven met beter beeld en geluid, extra's en aangepaste en toegevoegde scenes. De film kwam weer in de bioscoop terecht en hij werd uitgegeven op DVD. Uiteraard kwam er een hele franchise op de markt waaronder een aantal spellen van E.T.. Deze kinderadventure is er daar één van. Het spel is uiteraard voor kinderen en tijdens de beoordeling zal daar ook naar gekeken worden.

Het spel is gemaakt door Lexis Numérique, die eerder ook het verhaal van "Oom Ernest" en "Belle of het Beest" brachten.

Het verhaal is bij iedereen wel bekend. Elliot vindt op een avond het buitenaardse wezen E.T. dat vast zit op aarde. Hij helpt, samen met zijn zusje en broer, E.T. om hem naar huis te laten bellen en hem zo terug naar zijn familie te brengen. Helaas ligt het pad bezaaid met obstakels waaronder geheim agenten van de overheid die E.T. te pakken willen krijgen.

Iedereen weet natuurlijk hoe het afloopt en het verhaal kent dan ook geen verrassingen of andere verhaallijnen. Maar dat is voor een kinderadventure als deze ook niet belangrijk. De kinderen die deze adventure spelen hebben genoeg aan de leuke minigames en de herkenbare personages.

Het spel wordt bijna volledig met de muis gespeeld. Er is één minigame waarbij je woorden moet typen en hier wordt uiteraard het toetsenbord voor gebruikt, maar voor de rest gebruik je alleen de muis. Op zich werkt dit best prettig, sommige minigames hadden beter op een andere manier gespeeld kunnen worden maar als je gewoon rondloopt door het huis werkt de muis op zich goed. E.T. is alleen supersloom en soms blijf je haken achter een stukje achtergrond. Net als in Belle of het Beest is de "collision detection" dus matig. Als je blijft haken moet je dus eerst ergens anders klikken om je personage in stelling te brengen om vervolgens naar de volgende locatie te gaan. Daar blijft hij ook vaak nog even stil staan en moet je nog een keer klikken eer je naar een volgende kamer kan gaan. Dit kan nogal verwarrend en irritant zijn, zeker voor de doelgroep.

Er wordt voor de muisaanwijzers vooral gebruik gemaakt van het handje van E.T. Als er een hotspot te vinden is, dan licht het puntje van de vinger op. Dit is alleen heel moeilijk te zien. Als je bovendien een puzzel hebt gedaan, blijft je muisaanwijzer veranderen als je erover heen beweegt. Dit kan erg verwarrend zijn voor kinderen.

De inventory is duidelijk weggewerkt en is ook in het verhaal verweven. Dit is dus gelijk duidelijk en het is makkelijk te bedienen, al is het wat aan de kleine kant. Verder zijn ook wat duidelijke knoppen waarmee je hulp kan vragen aan een personage en het spel kan opslaan.

De puzzels bestaan eigenlijk vooral uit actie-achtige minigames waarmee je alle spullen moet verzamelen om naar huis te bellen. Deze zijn bijna allemaal erg leuk uitgewerkt. Zo is er een minigame waarbij je de bloemblaadjes naar de juiste bloem moet sturen, moet je een spelletje mastermind spelen met de hond, met E.T. uit het ziekenhuis zien te ontsnappen, van de politie zien te ontkomen, moet je al vliegend het ruimteschip zien te bereiken en zo zijn er nog veel meer leuke puzzels. Het is allemaal leuk verzonnen en op een enkele puzzel na goed uitgewerkt. Deze uitzondering is de boekenpuzzel. Als ik al bijna niet wist wat ik moest doen, wat moeten de kleine kinderen dan wel niet denken. Dat is eigenlijk het grootste probleem met de puzzels en de minigames. Voor kinderen zijn ze veel te moeilijk. Alle puzzels worden ook met de muis bestuurd op de type-toets na. Maar de muis werkt soms niet helemaal lekker. Dit wordt vooral duidelijk in puzzels waarin je een personage of een ander object bestuurt.

Maar over het algemeen kun je wel zeggen dat de puzzels leuk zijn uitgewerkt. Helaas zijn ze regelmatig voor de doelgroep te moeilijk is en voor de oudere speler te makkelijk.

De graphics deel ik voor het gemak in vieren. Achtergronden, personages, cutscenes en de minigames.

De achtergronden zijn prachtig. Sfeervol, kleurrijk en goed gedetailleerd. Het ziet er gewoon erg mooi uit, jammer genoeg is het allemaal wel heel erg statisch. Er beweegt alleen een vuurtje en dat is niet al te best gedaan. Het is wel grappig om wat kleine animaties te zien als je klikt op een onderdeel van de achtergrond. Een robot beweegt dan, of een treintje gaat rijden. Dit keert echter niet al te vaak terug en dat is jammer want dat leukt het, zeker voor een kinderadventure, een stuk op.

De personages zijn een stuk minder. Ze passen wel goed in de achtergrond en zien er op zich goed uit, maar de bewegingen en vooral de gezichten komen niet goed uit de verf. Vooral de bewegingen van E.T. gaan irriteren. Dat de gezichten niet al te best zijn, komt vooral in de cutscenes duidelijk naar voren. De uitdrukkingen en bewegingen zijn gewoon onnatuurlijk en voelen nogal houterig aan, maar de rest van de cutscenes zijn heel erg mooi. Zeker voor een kinderadventure. De cutscenes zijn sfeervol en de combinatie van mooie beelden en de muziek zorgen voor het echte filmgevoel, maar zodra de personages te zien zijn, wordt het een stuk minder.

Als laatste de puzzels en minigames. Deze zien er bijna allemaal kleurrijk uit met veel details. Jammer genoeg zijn niet alle minigames en puzzels even mooi. Vooral de minigame waarbij je uit het ziekenhuis moet ontsnappen is lang niet zo mooi als de andere puzzels.

Ik zit, net als bij Belle of het Beest van dezelfde makers, een beetje in een tweestrijd. De muziek is erg mooi, lekkere nummertjes die de sfeer van de film en het spel goed benaderen. De Nederlandse stemmen zijn echter een heel stuk minder. E.T. lijkt nergens op en alleen de moeder en het zusje zijn goed. Jammer dat er geen Engelse stemmen zijn. Ik denk dat de stemmen dan een stuk interessanter zouden zijn voor volwassenen, maar het is begrijpelijk dat je het spel in het Nederlands kan spelen. Dat is wel zo makkelijk voor de doelgroep waar het voor bedoeld is. Alleen zitten er wat rare dingen en fouten in de stemmen. De laatste keer dat ik keek gaapte ik als ik slaap had en hoestte ik niet mijn longen uit mijn lijf zoals in het spel het geval is. De spraak is verder ook niet gelijk aan de bewegingen wat soms voor rare situaties leidt. Dit zou wellicht kunnen komen door de nasynchronisatie. Bij de Duitse versie loopt het helemaal uit de hand.

In het begin van het spel kun je kiezen uit drie talen: Frans, Duits en Nederlands, maar geen Engels. Dit is niet alleen jammer maar ook nogal vreemd. De tekst op de achterkant van de verpakking is in het Nederlands, Frans en Engels. Tevens is er een trailer in het spel verwerkt die alleen in het Engels is. Het is zelfs niet Nederlands ondertiteld.

Verhaal: Het verhaal is bij de meeste wel bekend, dus echte verrassingen hoef je niet te verwachten. Het is echter leuk voor kinderen. Zeker met de alien en de hond. Jammer genoeg is het verhaal en dus het spel wel erg kort. Een 7.
Gameplay: Het spel maakt gebruik van het bekende point & click interface en dat werkt aardig. De muisaanwijzer verandert als je over een hotspot beweegt. Het is echter lastig te zien of de muisaanwijzer verandert. Het personage blijft ook weleens "haken" als je ergens heen wilt lopen en soms moet je extra klikken om een andere locatie te betreden. Dit zijn toch wel irritante puntjes. Verder is de inventory wel in orde, alleen een beetje klein. Een 6.
Puzzels: De puzzels zijn goed uitgewerkt, kleurrijk en leuk om te spelen. Alleen voor de doelgroep te moeilijk en de muis is niet overal de beste oplossing. Vandaar een hele kleine 7.
Graphics: De achtergronden, cutscenes en minigames zien er prachtig uit. Kleurrijk, goed gedetailleerd en sfeervol. Het is alleen jammer dat de personages er een stuk minder uitzien en een paar minigames minder kleurrijk zijn. Een 7,5.
Muziek: Een tweestrijd, goede sfeervolle muziek in de stijl van de film en het spel. De Nederlandse stemmen zijn alleen een stuk minder en jammer dat er wel uit Franse, Duitse en Nederlandse stemmen gekozen kan worden, maar niet uit Engelse stemmen. Een 7.
Eindconclusie: Het spel is voor volwassenen wel erg kort. Ik was binnen een paar uur klaar. Maar kinderen kunnen hier wel een aantal dagen zoet mee zijn. Het spel is voor de doelgroep namelijk erg moeilijk. Misschien wel iets te moeilijk. Het spel ziet er goed uit en is erg sfeervol. Ook de muziek draagt hier aan bij. Ondanks een aantal minpunten in de besturing en de mindere karakters wordt het nergens erg vervelend en de sfeer blijft heerlijk en de minigames leuk.

Ondanks dat sommige puzzels wat lastig zijn voor de doelgroep, zullen ze aan deze adventure toch veel plezier beleven. Een 7.