Home > Reviews > Scavenger Hunter

Scavenger Hunter

De geschiedenis van Scavenger Hunter start in het begin van de jaren tachtig. In oorsprong was het een tekstadventure gemaakt op een IBM PC met 640kb aan geheugen. Toendertijd kostte een adventure veel geld en Anne Gregory stoorde zich eraan dat je na één keer spelen er doorheen was en het spel stof kon gaan happen. Vandaar dat ze besloot om er wat aan te doen en een herspeelbaar tekstadventure ging maken. Toen het mogelijk werd om draadmodellen en computer graphics op een normale PC te maken, besloot ze om er een point-and-click adventure van te maken. Zeven jaar lang heeft het echtpaar Anne en Hugh Gregory gewerkt aan Scavenger Hunter, een herspeelbaar adventure die iedere keer weer nieuw is en elke keer als je het spel opnieuw start anders is. Nieuwe werelden, nieuwe puzzels en nieuwe voorwerpen om te verzamelen.

Het verhaal speelt zich af in een tijd waarin onze wereld geplunderd is door zogenaamde Scavengers. Deze aliens zijn niet geweldadig maar ze hebben zeer geavanceerde technologie. Bovendien zijn ze erg creatief. Hun favoriete kunstvorm is het bouwen van kleine werelden. Maar om de werelden uniek te houden, zoeken ze overal verschillende voorwerpen. De Scavengers zijn vooral uit op zeldzame en antieke spullen van over de hele wereld. De Scavengers delen hun creaties opdat anderen er van kunnen genieten en omdat ze van uitdagingen houden, stoppen ze hun werelden vol met puzzels. Doordat ze echter hun creaties delen met anderen, veranderen hun werelden voortdurend. Ook van de aarde hebben de Scavengers nu toegeslagen. En om de gestolen voorwerpen terug te krijgen heeft de Inter Universe Insurance Corporation een speciaal team opgericht met Scavenger Hunters. Naast het terugvinden van de gestolen voorwerpen is het ook hun taak om de werelden te vernietigen. In dit spel speel je Moomba, een Scavenger Hunter die op kantoor aankomt en een nieuwe missie op haar bureau vindt.

Dit is het verhaal (vrij vertaald uit het boekje dat te vinden is via het hoofdmenu) en daar blijft het helaas ook bij. Het verhaal ontwikkelt zich verder helemaal niet en er zijn ook geen andere personages om mee te praten. De uitgangspositie klinkt misschien interessant, maar als het verder niet wordt uitgewerkt is het eigenlijk alleen maar belachelijk. Dus er zijn aliens die mooie werelden maken en vervolgens voorwerpen van onze wereld jatten? Maar als de aliens al die werelden maken, maar maken ze dan niet gewoon de voorwerpen die ze erin willen hebben? Waarom moeten ze het stelen van onze wereld? En waarom moeten wij die werelden vernietigen? Deze praktijken van de Scavengers klinken nou niet echt bepaald als een bedreiging voor de mensheid. Vragen die je zomaar kunt stellen naar aanleiding van het verhaal en tevens vragen waarop geen antwoord op wordt gegeven.

Het spel wordt volledig met de muis bestuurd en dit werkt prima. Alle icoontjes zijn duidelijk te onderscheiden. Een handige toevoeging is dat je een eerder bewandelde weg kan overslaan door op de bliksem te klikken. Dit scheelt veel onnodige reistijd. Alleen zijn de hotspots soms wat lastig te vinden. Zeker met puzzels kan dit vaak lastig zijn.

De inventory zit verborgen aan de bovenkant van het scherm, maar het is verre van perfect. Als je veel objecten opraapt loopt je inventory-balk namelijk langzaam vol. Dan gaat deze gewoon verder op een regel eronder. Bovendien valt het laatste object half buiten beeld. Dit ziet er erg slordig uit en werkt bovendien gewoon niet prettig. Dit proberen ze nog op te lossen door een zogenaamde "Crystal Carrier" en een "Satchel" in het spel te brengen waarin je de kristallen en de gestolen objecten op kunt bergen. Maar zelfs dan loopt je inventory nog regelmatig vol met zogeheten "red herrings". Dit zijn objecten zonder enig doel in het spel. Gezien de willekeurige aard van het spel zijn er wel meer dan tien van deze nutteloze voorwerpen. Verder heb je ook nog een "Alien Device". Deze dient voornamelijk als een soort radar en een hulpmiddel om bepaalde puzzels op te lossen. Om de Alien Device te openen, vindt er een animatie plaats en dat betekend dat een korte, onnodige vertraging wat tot irritatie kan leiden. Verder heb je nog een scanner waarmee je gevonden objecten kan onderzoeken. Als je scanner ze herkend als gestolen, dan wordt die afgevinkt van de lijst en kun je het object toevoegen aan de Satchel.

Verder vertoont het spel nog enkele foutjes, zogeheten "bugs". Ik kwam op een moment zelfs vast te zitten. Het volgende was het geval: Je heb fuses nodig om de portalen te activeren. Overal zijn fuses te vinden. Als je ze uit de dozen haalt worden ze allemaal samengevoegd. De fuse teller geeft er maximaal 9 aan. Als je er meer dan zestien heb, verdwijnen alle fuses op één na. Je kunt dan letterlijk geen kant op. Verder zijn er nog wat kleine bugs zoals een gesloten deur die magisch opent als je je twee keer omdraait en sommige objecten die je niet van dichtbij kunt bekijken omdat er geen omschrijving en vergrote afbeelding van bestaat.

Het spel bestaat voor het grootste gedeelte uit inventory puzzels. De bedoeling is dat je alle objecten en kristallen op je lijst verzameld. Op een paar uitzonderingen na hoef je daar niets mee te doen. Verder vind je ook wat sleutels, kaarten, munten en andere objecten die je bijvoorbeeld moet gebruiken om een bepaalde puzzel op te kunnen lossen. Deze bestaan voornamelijk uit puzzels waarbij je codes moet kraken of een soort kluisslot moet openen. Er zijn ook kristallen die in een speciale behuizing zitten. Deze zijn alleen met een bepaalde code te openen maar daar hoef je je brein niet over te breken. De codes opschrijven en later proberen is alles wat je moet doen. Er zit een logica achter, maar domweg de opgeschreven codes uitproberen is voldoende en gaat sneller. Er zijn echter ook wat lastigere puzzels die je het snelst met trial-and-error en domweg klikken op kunt lossen. Voor het grootste deel zijn het dus inventory puzzels die je zonder al teveel nadenken kunt oplossen. Soms wordt er ook wat te veel van je verwacht. Bijvoorbeeld een soort code puzzel in de woestijnwereld en het bedienen van een apparaat in de wijngaard wereld. Het is ook jammer dat je sommige puzzels voor niets doet. Dit komt door de willekeurige aard van het spel. Iedere keer als je een nieuw spel start, veranderen er dingen. Zo kan het gebeuren dat je moeite doet om een puzzel op te lossen wat uiteindelijk tot niets leidt.

De graphics vallen tegen. Nou is het natuurlijk van een onafhankelijke ontwikkelaar en kunnen de graphics kunnen er ook zeker mee door, maar er mankeert toch te veel aan. Met wat meer aandacht hadden ze dit zeker op kunnen lossen. De werelden zijn redelijk mooi vormgegeven, maar het is nog al saai en kaal. In close up zijn sommige textures zelfs verschrikkelijk blokkerig. Verder lijken sommige levels zelfs niet af. Zoals een wolkendek dat halverwege ophoudt (zie de afbeelding hierboven).

Verder is het ook allemaal redelijk statisch. Er is wel wat beweging, zoals bewegend water, maar niet overal in iedere wereld. Ook zijn er wat kleine animaties zoals het bewegen van een klok. Alleen moet die animatie geladen worden, wat dus betekent dat het spel even voor een kort moment pauzeert. Erg vervelend, maar het wordt nog erger. Als je een object gebruikt, zoals een sleutel, zie je ook een animatie daarvan. Alleen komt er een vlak omheen met een donkere kleur dan de rest van de omgeving. Ook hier moet je weer een moment wachten tot de animatie start waardoor het net lijkt of het spel vastloopt. De wat langere animaties zijn eigenlijk avi filmpjes. Er verschijnt dan in de linker onderhoek een DivX watermerk. Dit ziet er natuurlijk heel onprofessioneel uit en in sommige animaties (een sleutelanimatie) is het zelfs heel slordig en lelijk. Dan is er nog de inventory. Als je veel objecten krijgt, vallen sommige objecten half buiten beeld en komt er een tweede of zelfs derde rij met objecten. Dit alles ziet er nogal amateuristisch uit terwijl de graphics er in eerste instantie best mee door kunnen en sommige levels er zelfs goed uitzien.

De muziek is goed. Tijdens het spelen klinkt het lekker en iedere wereld heeft een eigen sound. Helaas wordt het opnieuw nergens bijzonder en de muziek maakt geen blijvende indruk. Ook zit er in sommige liedjes een soort gekraak.

De enkele voice-over komt van één van de makers, Anne Gregory, en klinkt erg goed. Jammer dat er niet zoveel gesproken wordt en het meer gedachten zijn in plaats van gesprekken. Toch zeker niet slecht gedaan.

Herspeelbaarheid
Een extra punt die normaal gesproken niet in onze reviews voorkomt. Herspeelbaarheid. Volgens de makers is het spel revolutionair omdat geen enkel spel hetzelfde is. Ze noemen het zelfs een nieuwe dimensie in het spelen van adventures. Vandaar dus dat in deze review hier speciaal aandacht aan wordt besteed.

Er zijn negen werelden. Iedere keer als je het spel opnieuw start, worden er uit deze negen werelden er vijf gekozen. In deze werelden veranderen er dingen. Dus nieuwe voorwerpen die je op moet sporen en bepaalde puzzels die op een andere manier opgelost moeten worden of op een andere plaats staan. Hier zitten best een paar hele leuke dingen in. Ik vond het erg leuk dat je bijvoorbeeld in een bepaalde wereld een huis kan binnengaan door te drukken op een knop, een andere keer die deur kan openen door het gebruik van een sleutel en weer een andere keer door een ladder te zoeken en zo op het balkon te klimmen. Dus het werkt echt. Elke keer krijg je weer andere werelden (van de negen beschikbare), andere voorwerpen om te verzamelen en zijn de puzzels aangepast.

Maar erg bijzonder is het nou ook weer niet. Als je namelijk alle werelden ontdekt heb, heb je het eigenlijk wel gezien. Je heb geen motivatie meer om het nog een keer te spelen. Dit komt voornamelijk omdat het verhaal niet interessant is en de gameplay slordig is. Maar ik heb er zes keer over gedaan eer ik alle werelden heb gezien en dan zit je dus regelmatig in een wereld die je al eens eerder heb gespeeld en zijn de puzzels makkelijk op te lossen. Want vaak is alleen de uitkomst anders. Bijvoorbeeld een code om een deur te openen verschilt per keer, maar dat maakt het er niet moeilijker op.

Verhaal: Het verhaal is eigenlijk gewoon niet aanwezig. Wat er is wordt niet verder uitgewerkt en er zijn geen personages om mee te praten. Voor het verhaal moet je hier duidelijk niet zijn. Een 3,5.
Gameplay: Het spel maakt gebruik van het bekende point-and-click systeem en werkt redelijk goed. Sommige hotspots zijn wat klein en ongelukkig geplaatst waardoor het navigeren en het oppakken van voorwerpen soms lastig is. De inventory is helemaal een rommeltje en er zitten een aantal zeer slordige bugs in. Een 5.
Puzzels: Over het algemeen zijn het inventorypuzzels, maar er zitten ook een aantal pittige puzzels tussen. Het is niet allemaal even makkelijk en soms wordt er wel erg veel van je verwacht. Dat je soms puzzels voor niets oplost en gewoon wat klikken voldoende is om een puzzel op te lossen, trekt het cijfer naar beneden. Er zitten wel wat slimme, leuke puzzeltjes in, maar genoeg is het niet. Een 6,5.
Graphics: De graphics kunnen er normaal gesproken prima mee door, maar heeft teveel mankementen wat het cijfer omlaag trekt naar een onvoldoende. Een 5.
Muziek: De muziek is goed, maar weinig bijzonder. De stem van Anna Gregory klinkt erg goed, maar jammer dat er niet veel gesproken wordt. Een 7.
Eindconclusie: Het spel krijgt een 6 van mij. Het is best leuk om het spel opnieuw te spelen en nieuwe werelden te ontdekken. En het is de eerste paar keer ook leuk om een wereld opnieuw door te spelen en te ontdekken dat er dingen veranderd zijn. Maar het houdt op een gegeven moment op. Als je alle werelden ontdekt heb (wat ik na zes potjes gedaan had), heb je geen drijfveer meer om door te spelen en dan heb je al veel werelden dubbel gespeeld, wat het allemaal nogal simpel maakt. Tel daarbij de matige graphics, rommelige gameplay en een bijna niet bestaand verhaal op en het spel stevend op een onvoldoende af. Maar de muziek en het gevoel van verassing wat je in het begin van de herspeelbaarheid krijgt, maakt wel wat goed en een 6 lijkt me dan een terecht cijfer.