Home > Reviews > Her Story

Her Story

Her Story is de eerste adventure van Sam Barlow. Hiervoor werkte hij 12 jaar bij Climax Studios vooral aan games zoals Silent Hill: Orgins en Silent Hill: Shattered Memories. Daarna besloot hij om voor zichzelf te beginnen als indie ontwikkelaar. Het spel verscheen op Windows (hier gereviewed), iOS en Android en was een groot succes. Hij heeft zelfs al een sequel aangekondigd.

In Her Story is het niet duidelijk wat er precies aan de hand is. Je zit achter een computer op wat lijkt een politie bureau. Wie je bent, waar je bent en waarom je daar bent is niet duidelijk. Met de basis instructies in een tekstbestand begin je een film data base door te pluizen. Het zijn beelden van een verhoor van een jonge vrouw. Naar mate je meer filmpjes bekijkt wordt duidelijk wie deze vrouw is en waarom jij de filmpjes aan het bekijken bent.

Het verhaal is uitstekend. De korte filmpjes vertellen een boeiend verhaal met twists en interessante karakters en veel kleine details, verteld door de vrouw die verhoord wordt. Je hoort alleen haar antwoorden, dus wat de detectives vroegen is onbekend. Toch kan je aan de hand van haar antwoorden de vraag wel bedenken. Aan de hand van zoekwoorden kom je nieuwe filmpjes tegen. Het probleem is echter dat het verhaal niet chronologisch verteld kan worden. Hierdoor kan het zijn dat je na een paar zoekwoorden al filmpjes aan het einde van de tijdlijn zit te bekijken. Al zijn dit nieuwe puzzelstukjes die op zijn plaats vallen, is het jammer dat een twist dan al weet voor de andere filmpjes gezien te hebben. Iets wat de impact van een twist teniet doet. Het verhaal wat echter verteld wordt en de manier waarop je het verhaal beleefd is echter fascinerend.

Helaas is er niet een echt einde aan het spel. Wanneer je een cruciaal filmpje ziet, zie je kort een vage reflectie van je zelf. Wanneer je genoeg cruciale filmpjes gezien heb, verschijnt er een chat berichtje en kan je het spel beindigen. Hoe interessant en boeiend het verhaal ook is, het voelt toch niet als een echte afsluiting. Op het moment dat de chat komt heb je zelfs verre van alle filmpjes gezien.

De gameplay is simpel. Je zit achter een computer. Een oude desktop met een Windows 3.1 tot Windows 95 gevoel. Er staan twee tekstbestanden op die je uitleggen wat je moet doen. Een klok, een prullenbak (met een  twee speler spel erin) en een DB checker. De laatste is een handige tool. Het laat je namelijk zien welke video's je al gezien heb en welke nog niet. Daarnaast is dit een handige manier om de tijdlijn van de video's te bepalen.

Dan nu de video interface, wat daar draait het om. Je kan het zien als google voor video's. Hoe werkt het? Stel dat Hannah in een video de zin "I love tea." zegt. Om deze video te vinden kan je het woord "tea" en "love" invoeren. Zoeken op het woord "love" kan je echter ook leiden naar een video waarin ze "I love Simon." zegt. Vervolgens kan je zoeken op "Simon" en zo ontdekken wie dat is. Zo krijg je steeds meer te zien van het verhaal. Je krijgt echter maar vijf video's te zien terwijl een zoekopdracht soms tientallen video's als resultaat heeft. Je zal dan ook creatief moet zoeken en denken. Het werkt uitstekend en is vooral erg leuk om te doen. Pen en papier voor het opschrijven van steekwoorden is aan te raden om te voorkomen dat je belangrijke informatie vergeet.

Je kan er verder ook zelf video's taggen om ze zo sneller terug te vinden. Persoonlijk had ik het makkelijker gevonden om de gevonden filmpjes in de DB checker aan te kunnen klikken. Dat het had terugkijken een stuk makkelijker gemaakt. Gelukkig hebben ze wel een geel oogje bij een gevonden video toegevoegd als je die nog niet bekeken heeft. Zo behoudt je het overzicht.

Er zijn eigenlijk geen puzzels. Het verhaal is één grote puzzel. In eerste instantie om uit te zoeken hoe het programma werkt. Daarna om alle puzzel stukjes van het verhaal te verzamelen en de puzzel op die manier compleet te maken. Zo kom je erachter wat er precies gebeurt is.

De FMV is goed. Barlow heeft zijn best gedaan om de beelden zo veel mogelijk te laten lijken op de periode waar het zich in afspeelt. Het was het tijdperk van vierkante CRT monitoren en VHS banden. Hij heeft zelfs twee video recorders gebruikt om het spel zo veel mogelijk het gevoel van oude video banden te geven. Hij gaat zelfs nog verder door een anti-glare filter te gebruiken. Wanneer je deze uitzet voelt het spel echt oud aan. Er lopen horizontale strepen door het beeld, het scherm glanst en je ziet tl-buizen in het scherm. Mocht je deze optie aanzetten dan is het beeld scherper en verdwijnen de eerdere genoemde sfeer punten. Deze optie heeft niet mijn voorkeur. Niet alleen omdat het zo beter bij tijdsbeeld van het spel past, maar ook omdat je jezelf op bepaalde momenten in het scherm ziet. Dit is best een belangrijk onderdeel van het spel, dus ik snap niet waarom ze deze optie weglaten bij de moderne optie. Dan zie je namelijk geen reflectie of flikkeringen in het beeld, de tl-buizen zijn alleen te horen en de strepen zijn verdwenen. De video ziet er dan beter uit, maar het gevoel is ook minder. Deze optie dus uitgevinkt laten.

Over het gebruik van muziek zit ik in dubio. Ja, er wordt subtiel gebruik gemaakt van muziek en die is prima om naar te luisteren. Het spel doet echter zijn best om je achter die computer te plaatsen.Waar komt die muziek dan vandaan? Ze zijn nog goed getimed ook want als er een filmpje begint, stopt de muziek. Logisch om niet de gesprekken te overstemmen, maar onlogisch als je echter achter die computer moet zit. Een radio of een politie scanner op de achtergrond was misschien interessanter geweest. Misschien ook om je wat aanwijzingen te geven waar je je precies bevind. Dat gezegd hebbende is de muziek die je hoort wel goed en sfeervol. Meestal komt er ook muziek na een belangrijke stukje video waardoor de onthulling net wat specialer wordt maar het past niet echt bij de locatie waar het spel je in wilt plaatsen.

Voor de rest zijn er alleen maar geluidseffecten, maar die zijn erg goed en doen dan wel weer goed hun best om je op de locatie te plaatsen. Het geluid van de TL-buizen, het typen van het toetsenbord, het kraken van de harde schijf. Dit geeft je echt het gevoel dat je achter die computer zit.

Bij de FMV scene's zit uiteraard geen bijzondere muziek of effecten (hoe onlogisch het ook is). Viva Seifert is de enige die praat, net als bij een echt politie verhoor. Dat doet ze erg goed. Ze leeft zich goed in haar rol in en ondanks dat het één camera is die op haar gericht is, wordt het nergens saai. Ze is goed gecast en weet subtiel de twist al voor te bereiden, mits je de juiste zoekwoorden in de juiste volgorde gebruikt.

Verhaal: Het verhaal is erg goed met een interessant karakter, goede twist en een interessante manier om het verhaal te volgen. Omdat het echter door elkaar loopt omdat je zelf de volgorde bepaald, is het mogelijk om de twist al heel snel te zien wat de impact teniet doet. Ook jammer dat er geen echter afsluiting is.
Gameplay: De besturing is simpel en vooral erg leuk. Een vernieuwende wijze om een spel te spelen.
Puzzels: Er zijn geen echte puzzels aanwezig. Uitzoeken hoe het programma werkt en hoe het verhaal in elkaar steekt. Echte puzzels zouden ook niet passen binnen de context van het spel.
Graphics: De graphics zien er goed uit. Het voelt echt aan als een computer van een flinke tijd terug, van de interface tot het gebruikt van CRT monitor eigenschappen. De FMV is erg goed en brengt het VHS gevoel goed over. Wel het anti-glare filter uitschakelen.
Muziek: Viva Seifert is uitstekend. Ze leeft zich goed in de rol in en het wordt nergens saai, ondanks dat zij als enige aan het woord is. De muziek er om heen is goed, maar lastig om te beoordelen omdat je ze eigenlijk niet zou moeten horen. Gezien de locatie waar ze je juist in willen betrekken.
Eindconclusie: Her Story is een adventure met een uitstekend verhaal, een vernieuwde gameplay en vooral een goede sfeer met een uitstekende Viva Seifert. Toch is het jammer dat juist de vernieuwende gameplay de impact op het verhaal een beetje teniet doet en er geen echte afsluiting is. Ook het gebruik van muziek is niet echt logisch. Toch heb ik genoten. Een dikke 8.