Home > Reviews > The Charnel House Trilogy

The Charnel House Trilogy

Ontwikkelaar Owl Cave maakte zijn adventure debuut met Richard and Alice en kreeg goede kritieken. The Charnal House Trilogy is de tweede titel, maar toch is een deel van het spel een paar jaar eerder al gereleased als freeware met alleen de titel Sepulche. Samen met twee extra hoofdstukken zijn ze nu gebundeld als één spel.

The Charnel House Trilogy verteld het verhaal van twee mensen die de nacht trein nemen naar Augur Peak. Een rustige reis veranderd echter al gauw in een nachtmerrie waar niets is wat het lijkt.

Het spel bestaat uit drie verhalen, vandaar ook de term trilogy in the titel. Inhale, Sepulchre en Exhale. Dit klinkt als waar voor je geld, maar niets is minder waar. Het spel is ontzettend kort. Met twee uur kan je er al klaar mee zijn. Terwijl er genoeg kansen zijn om het spel uit te breiden. Gelukkig is het spel niet al te duur en  zijn het twee geweldige uren. De sfeer is heerlijk en het verhaal is lekker creepy. Hoe het verhaal precies in elkaar zit zal ik niet verklappen, maar aan het einde van het eerste boek weet je al dat niets is zoals het lijkt en dat zet zich voort in de andere twee boeken. Het einde is open voor eigen interpretatie en er zijn verschillende theorien die de ronde doen. Altijd interessant om andere meningen te lezen en over het verhaal en het einde na te denken.

De karakters zijn ook erg goed. Je speelt in boek 1 en boek 3 Alex Davenport en in boek 2 Dokter Lang. Ze voelen aan als normale mensen en komen daardoor sympathiek en geloofwaardig over. Er komt af en toe zelfs een scheldwoord voorbij en dat komt nergens geforceerd over. Ook leuk zijn de kleine inside jokes en grapjes richting het adventure genre. Een sequel wordt aan het einde aangekondigd voor 2016. Die periode is uiteraard niet gehaald, maar de ontwikkelaar heeft begin van dit jaar aangekondigd dat het spel nog steeds in de pijplijn zit. Ik kijk er naar uit.

De besturing is zeer eenvoudig. Je muis aanwijzer veranderd wanneer je over een hotspot gaat en beschrijft met één woord wat het is. De rechtermuisknop geeft een uitgebreide beschrijving en de linkermuisknop voert een actie ermee uit. Simpeler kan haast niet. De inventory zit netjes aan de bovenkant van het scherm weggewerkt en verschijnt alleen wanneer je de muis naar boven beweegt. Gelukkig maar, dan kan je volop van de mooie beelden en de sfeer genieten.

Het navigeren is redelijk eenvoudig. Een scherm is vaak een lange hal of kamer waar je door heen moet lopen. Het beeld scrollt dan mee. Dit had wat sneller gekund. Wel hebben ze een dubbel klik functie ingebouwd om gelijk naar de deur te gaan, maar als het beeld meebeweegt is dat lang niet zo makkelijk. Zeker niet als het gaat om een deur aan de uiterste rand van het scherm.

Het voeren van gesprekken is ook eenvoudig. Meestal hoef je niets te kiezen en kan je door de dialogen heen klikken. Soms moet je een antwoord kiezen. Deze staan in een simpel zwart blok en de keuze veranderd van kleur. Helaas zijn er niet veel momenten waarbij je keuzes kan maken en het voelt ook niet aan alsof je invloed op het verhaal heb.

De puzzels zijn goed verwerkt in het verhaal maar ze  zijn wel erg eenvoudig. Van simpele inventory puzzels tot wat kleinere puzzels als het uitzoeken van je wachtwoord, je pincode en het openen van een doos. Het wordt echter nergens echt heel spannend. Jammer want dat had het spel zeker wat uitdagender gemaakt.

Grafisch ziet het spel er fantastisch uit. De pixel art is prachtig, de achtergronden en karakters zien er goed uit en vallen ook zeker niet uit de toon. Er is ook genoeg beweging te zien. Sneeuw valt, landschappen schieten voorbij, flikkerende lichten, bewegingen van de rijdende trein en de regendruppels zien er indrukwekkend uit. Het zorgt voor een goed, creepy sfeertje.

Als de karakters praten verschijnt er een apart portret om aan te duiden wie er op dat moment praat. Het is niet echt nodig door de goede stemmen, maar hiet ziet er goed uit.  Mooie, gedetailleerde modellen die op bepaalde momenten van gezichtsuitdrukking veranderen. Dit had van mij wel vaker mogen gebeuren en ik had ook wel graag monden zien bewegen. Dit om het nog dynamischer te maken. Het zorgt echter voor voldoende afwisseling tijdens de dialogen.

De muziek is erg goed en voelt lekker onheilspellend en creepy aan. Toch is het ook heerlijk om er gewoon naar te luisteren. Een goede ondersteuning voor het spel.

De stemmen zijn echt uitstekend. De dialogen worden met veel gevoel gebracht en brengen de karakters tot leven. Het enige karakter die voor mij uit de toon valt is die van Rob. Dit komt echter omdat Jim Sterling zijn stem in spreekt, een youtuber die games reviewed en bespreekt. Hij heeft echter een zeer herkenbare stem waardoor ik echt moest wennen dat zijn stem nu bij Rob hoort. Het spel was te kort voor mij om dit obstakel weg te nemen. Dit betekend niet dat hij het niet goed doet, als ik zijn andere werk niet gezien had, zou ik er niets op aan te merken hebben.

Verhaal: Het verhaal is goed met interessante karakters. Jammer genoeg wel veel te kort.
Gameplay: Eenvoudig interface, navigeren kan beter.
Puzzels: Prima in het verhaal geïntegreerde puzzels, maar veel te simpel.
Graphics: Prachtige pixel art graphics en mooie karakterportretten, zorgen voor een creepy sfeer. Meer variatie en beweging in de portretten was wenselijk geweest.
Muziek: De muziek is heerlijk, creepy en zeer sfeervol. Uitstekende voice acting brengen de karakters echt tot leven.
Eindconclusie: The Charnel House Trilogy is een zeer interessante adventure met boeiende karakters, mooie graphics, goede muziek en uitstekende voice acting. Jammer dat het allemaal erg simpel is, uitdaging in de puzzels ontbreekt en het spel wel heel erg kort is. Een kleine zeven.