Home > Reviews > Finding Teddy
Intro Finding Teddy deed me terugdenken aan deze tijd. Het spel is verschenen op Android en iOS toestellen. Later is het spel ook geport naar de PC, in HD met een aantal toevoegingen. Dat is de versie die we hier reviewen. Ondertussen is er ook een tweede Finding Teddy. Dit zal echter meer gericht zijn op actie en platform elementen zols de trailer doet vermoeden. Verhaal Dit is het wel zo'n beetje wat het verhaal betreft. Het klinkt niet als veel, maar het is genoeg om de toon te zetten en de wereld te verkennen op zoek naar je knufelbeer. Gaandeweg kom je wel wat karakters tegen, maar het zijn meer kleine onderdelen van een puzzel om verder te komen, dan dat ze echt wat doen om het verhaal uit te breiden. Hier zijn twee uitzonderingen op, Mister Fly en Mister Cat. Gedurende je reis komen ze met je mee en zullen je helpen, indien mogelijk. Het spel en het verhaal is wel erg kort. De meeste tijd zal je kwijt zijn aan het doorkrijgen van het gesprekssysteem, maar daarover straks meer. Met een paar uur ben je klaar en heb je het spel meerdere malen doorgespeeld. In de hier gespeelde Steamversie zitten achievements die je kan behalen, maar interessanter is het verzamelen van vuurvliegjes om artwork vrij te spelen en er zijn wat kleine veranderingen in de Game+ mode. Echter verandert het niets aan de puzzels dus speel je er de tweede keer sneller doorheen. Het spel kent ondanks zijn schattig uiterlijk gruwelijke sterfscene's zoals in Limbo. Het voegt niet heel veel toe (op het behalen van achievements na) en het past ook niet in het spel. Doe je het fout, dan ga je dood, doe je het goed, dan wordt je geholpen met een item of een hint. Dit is ook het geval bij de eindbaas. Wat minder spannend is dan het klinkt. De sterfscene's voelen niet op hun plaats in dit spel. Gameplay Gedurende je reis pak je diverse voorwerpen op. Klik op het meisje en ze verschijnen in bolletjes om je heen. Dit werkt prima, al is het soms niet duidelijk wat het voorwerp precies is. Dit maakt de inventory puzzels lastig. Als laatste zijn er je metgezellen, Mister Cat en Mister Fly. Als je op één van de twee klikt kan je dit tweetal gebruiken om puzzels op te lossen. Ze zijn echter wat klein en soms open je je inventory in plaats van één van de twee te selecteren. Wat je echter het meest gebruikt in het spel om met de spelwereld te verkennen en de puzzels op te lossen is het gespreksysteem. Wanneer je naar de top van het scherm beweegt komt er soort muziekstuk naar beneden. Die is eerst leeg, maar je kan de noten wel afspelen. Pas wanneer je met andere karakters een "gesprek" voert zal het muziekstuk zich langzaam met noten vullen. Je moet bij sommige gesprekken goed luisteren welke noot er wordt afgespeeld en die afspelen met je eigen muziekstuk. Soms wordt de gesprekken voorzien van noten, maar dat is niet altijd. Mensen met gehoor problemen kunnen dan ook problemen ondervinden om deze stukken door te komen. Je zult het vaak op gehoor moeten doen. Puzzels Iets lastiger is het gespreksysteem. Zelfs wanneer je doorhebt waar het voor staat, zelfs dan is het nog lastig omdat de noten soms moeilijk te lezen zijn en sommigen op elkaar lijken. Omdat dit een belangrijk deel van de puzzels zijn, kan dit problematisch zijn en kan je hier echt vasts op lopen. Daarnaast zijn er nog Mister Cat en Mister Fly. Die kan je gebruiken om objecten te pakken die buiten je bereik zijn. Dit is een erg leuke toevoeging, maar had van mij veel uitgebreider gemogen. Het komt maar een paar keer voor. Ik had dit zelf verkozen boven het gespreksysteem.     ÂGraphics Muziek
|
|
|||||||||