Home > Reviews > Finding Teddy

Finding Teddy

Ik heb een knuffelbeer. Zijn naam is Corduroy en ik heb hem al zo lang ik me kan herinneren. Net als in zijn boeken, animatie serie en film hebben we samen de grootste avonturen beleefd. Helaas werd ik ouder en de avonturen werden minder. Desondanks zal hij nooit mijn zijde verlaten.

Finding Teddy deed me terugdenken aan deze tijd. Het spel is verschenen op Android en iOS toestellen. Later is het spel ook geport naar de PC, in HD met een aantal toevoegingen. Dat is de versie die we hier reviewen. Ondertussen is er ook een tweede Finding Teddy. Dit zal echter meer gericht zijn op actie en platform elementen zols de trailer doet vermoeden.

Een klein meisje ligt in bed te slapen met haar knuffelbeer. Het lijkt een rustige nacht te worden, totdat haar kast opengaat. Twee gigantische poten pakken haar knuffelbeer van haar af om vervolgens te verdwijnen. Het kleine meisje laat het er niet bij zitten en volgt ze door de kast. Ze beland in een magische wereld waar niets is wat het lijkt. Lukt het haar om haar knuffelbeer terug te vinden?

Dit is het wel zo'n beetje wat het verhaal betreft. Het klinkt niet als veel, maar het is genoeg om de toon te zetten en de wereld te verkennen op zoek naar je knufelbeer. Gaandeweg kom je wel wat karakters tegen, maar het zijn meer kleine onderdelen van een puzzel om verder te komen, dan dat ze echt wat doen om het verhaal uit te breiden. Hier zijn twee uitzonderingen op, Mister Fly en Mister Cat. Gedurende je reis komen ze met je mee en zullen je helpen, indien mogelijk.

Het spel en het verhaal is wel  erg kort. De meeste tijd zal je kwijt zijn aan het doorkrijgen van het gesprekssysteem, maar daarover straks meer. Met een paar uur ben je klaar en heb je het spel meerdere malen doorgespeeld. In de hier gespeelde Steamversie zitten achievements die je kan behalen, maar interessanter is het verzamelen van vuurvliegjes om artwork vrij te spelen en er zijn wat kleine veranderingen in de Game+ mode. Echter verandert het niets aan de puzzels dus speel je er de tweede keer sneller doorheen.

Het spel kent ondanks zijn schattig uiterlijk gruwelijke sterfscene's zoals in Limbo. Het voegt niet heel veel toe (op het behalen van achievements na) en het past ook niet in het spel. Doe je het fout, dan ga je dood, doe je het goed, dan wordt je geholpen met een item of een hint. Dit is ook het geval bij de eindbaas. Wat minder spannend is dan het klinkt. De sterfscene's voelen niet op hun plaats in dit spel.

Het spel speelt als een point-and-click adventure, maar dan op een tablet of telefoon. Je ziet het karakter ten alle tijde, maar je bent niet vrij om te gaan waar je wilt. Om naar het volgende scherm te gaan moet je op de zijkanten van het scherm klikken of de hotspot om naar een scherm die boven of onder je zit te gaan. Het is logisch op een tablet of telefoon, maar het was voor mij toch even wennen om niet overal vrij te kunnen staan. Het is ook verwarrend want je kan overal klikken en je ziet dezelfde klik animatie wanneer je wel ergens heen kan gaan.

Gedurende je reis pak je diverse voorwerpen op. Klik op het meisje en ze verschijnen in bolletjes om je heen. Dit werkt prima, al is het soms niet duidelijk wat het voorwerp precies is. Dit maakt de inventory puzzels lastig. Als laatste zijn er je metgezellen, Mister Cat en Mister Fly. Als je op één van de twee klikt kan je dit tweetal gebruiken om puzzels op te lossen. Ze zijn echter wat klein en soms open je je inventory in plaats van één van de twee te selecteren.

Wat je echter het meest gebruikt in het spel om met de spelwereld te verkennen en de puzzels op te lossen is het gespreksysteem. Wanneer je naar de top van het scherm beweegt komt er soort muziekstuk naar beneden. Die is eerst leeg, maar je kan de noten wel afspelen. Pas wanneer je met andere karakters een "gesprek" voert zal het muziekstuk zich langzaam met noten vullen. Je moet bij sommige gesprekken goed luisteren welke noot er wordt afgespeeld en die afspelen met je eigen muziekstuk. Soms wordt de gesprekken voorzien van noten, maar dat is niet altijd. Mensen met gehoor problemen kunnen dan ook problemen ondervinden om deze stukken door te komen. Je zult het vaak op gehoor moeten doen.

Er zijn simpele inventory puzzels waarbij het vooral gaat om het gebruiken van het juiste voorwerp op het juiste obstakel. Grootste probleem is dat het soms niet helemaal duidelijk is wat voor voorwerp het is. Gelukkig heb je niet zo heel veel items dus je zal nooit vast komen te zitten.

Iets lastiger is het gespreksysteem. Zelfs wanneer je doorhebt waar het voor staat, zelfs dan is het nog lastig omdat de noten soms moeilijk te lezen zijn en sommigen op elkaar lijken. Omdat dit een belangrijk deel van de puzzels zijn, kan dit problematisch zijn en kan je hier echt vasts op lopen.

Daarnaast zijn er nog Mister Cat en Mister Fly. Die kan je gebruiken om objecten te pakken die buiten je bereik zijn. Dit is een erg leuke toevoeging, maar had van mij veel uitgebreider gemogen. Het komt maar een paar keer voor. Ik had dit zelf verkozen boven het gespreksysteem.

De graphics zijn prachtig. De pixelart is schitterend en erg gedetaileerd. Mooie, gevarieerde en kleurrijke achtergronden houden het spel fris ondanks de korte lengte. Alleen de grotten lijken op elkaar.

De karakters zien er geweldig uit, simpel maar  met uitstekende, vloeiende animatie.

De muziek is heerlijk rustgevend. Het zet de juiste sfeer neer en is brengt het gevoel van een droomwereld goed over.

De geluidseffecten zijn echter minder. Vooral het geluidseffect dat afspeelt wanneer je op zoek bent naar de vuurvliegjes. Bij een misklik hoor je een piepje. Die werkt als een soort radar. De dichterbij het vuurvliegje, de harder het geluid. Dit is verschrikkelijk irritant.

Verhaal: Het verhaal is simpel, maar goed. Het is wel aan de korte kant en de sterfscene's vallen uit de toon en zijn onnodig.
Gameplay: Het is duidelijk dat dit een port van een tablet of telefoon game is. Met alle problemen die daarbij gepaard gaan. Ook zijn sommige hotspots erg klein. Een 5.
Puzzels: De inventory puzzels zijn simpel, maar duidelijk. Het gesprekssysteem kan echter wel lastig zijn, vooral als je niet begrijpt waar het voor staat. Zelfs als je het wel doorhebt kan het lastig te onderscheiden zijn. De Mister Cat en Mister Fly puzzels hadden van mij veel uitgebreider gemogen.
Graphics: Prachtige, kleurrijke pixelart.
Muziek: Heerlijke muziek, maar de geluidseffecten kunnen onbedoeld irritant zijn.
Eindconclusie: De prachtige muziek, schitterende graphics en interessante puzzels worden grotendeel teniet gedaan door de gameplay en het soms lastige gespreksysteem. Toch is het zeker een interessante adventure. Er had zeker meer ingezeten. Een kleine 7.