Home > Reviews > Eleusis

Eleusis

Eleusis was in de oudheid een Grieks stadje, niet ver van Athene. Hier werden de "Mysteriën van Eleusis" gevierd: geheimzinnige gebruiken op feesten ter ere van de de Godin Demeter. Maar dit debuutspel van de indiedevelopers van Nocturnal Works, speelt zich helemaal in het heden af. Dus wat heeft deze oude cultus te maken met het dorpje waar je per ongeluk terecht komt?

Nadat je auto midden in de nacht in een stille, bergachtige omgeving geraakt is door een rotsblok, ben je genoodzaakt hulp en onderdak te zoeken. Als je eindelijk in een ogenschijnlijk verlaten dorpje belandt, sta je voordat je het goed en wel beseft, in het middelpunt van mysterieuze gebeurtenissen. Eerst zie je een bloedvlek, later een gevangen vrouw die je uiteraard probeert te bevrijden, maar die even later gewoon verdwenen is. Natuurlijk ga je op zoek naar haar en daarbij ontdek je met de tijd, dat er meer aan de hand is. Volg een vreemd figuur in een lange mantel met kap en hij leidt je ongewild naar meer informatie over oude goden, wederopstanding, vreemde rituelen en gevluchte dorpelingen. Het lijkt erop dat het dorp het hoofdkwartier is van een cultus, die als doel heeft een eeuwenoude macht tot leven te wekken om chaos in de wereld te brengen.

De mysterieuze vrouw is even vergeten en je concentreert je nu op het zoeken van een voorwerp dat deze gevaarlijke rituelen kan verstoren. En - zoals het hoort in een goed horrorverhaal - allemaal in de duisternis in een onbekende omgeving met onbekende gevaren. Doordat het spel niet echt lineair is, kan het gebeuren dat je de stukjes informatie over de cultus en over de mysterieuze vrouw niet in een logische volgorde krijgt. Dat kan wat verwarrend werken en zorgt er ook voor dat je soms niet meer weet wat je verder moet gaan doen.

Het spel maakt gebruik van de Unreal engine. Dat betekent dat je vrij kunt rondlopen en kijken. Niet geschikt voor mensen die er misselijk van worden, maar als je daar geen last van hebt, is het een hele belevenis. Het spel wordt daardoor veel realistischer. Met de WASD-toetsen loop je over paden, of als je wilt, dwars door de struiken. Springen, rennen en kruipen is ook via je toetsenbord mogelijk. Met de muis bepaal je de kijkrichting, zodat je naar je voeten kunt kijken, maar ook naar de sterrenhemel. Verschijnt er ergens een handcursor, dan kun je dat voorwerp manipuleren. Iets oprapen dat in je inventaris verdwijnt, gaat automatisch. Maar het spel heeft ook een bijzondere functie. Je kunt, net als in het echte leven, dingen zoals keien, jerrycans of zelfs wagenwielen oprapen, in je hand houden en dan weggooien.

Het enige echte minpunt in de gameplay is de savemogelijkheid. Die is er namelijk niet! Het spel slaat automatisch op vaste punten op. In de praktijk betekent dit, dat je soms een half uur ergens vruchteloos rondgezworven hebt, vervolgens doodgaat of je spel afsluit en daarna dat half uur nog een keer mag gaan dwalen. En dat is in een donker bos waar je makkelijk verdwaalt, niet echt leuk.

Het spel is in feit een grote zoektocht naar stukjes van het intrigerende verhaal. Wat begint als de zoektocht naar een verdwenen vrouw, wordt al snel een zoektocht naar informatie over de dorpelingen. Omdat het spel niet echt lineair is, krijg je die stukjes informatie steeds als je papieren leest in een huis dat je wist binnen te dringen.

En dat beschrijft eigenlijk het hele puzzel-element in deze adventure: zoeken van sleutels die huizen en kisten openen, zodat je papieren kunt lezen. Dat wordt op den duur nogal saai. In het begin van het spel hoop je nog op meer, omdat je een generator mag proberen op te starten. Maar als je brandstof hebt gevonden en merkt dat je de rondslingerende jerrycans en emmers niet kunt gebruiken, zie je de bui al hangen. Je zult moeten zoeken naar dat éne voorwerp waarin je van de spelmaker wél die benzine mag vervoeren. En dat vind je dan in de rivier, buiten het dorp, bij aangespoelde troep!

De puzzels zijn weliswaar in het verhaal geïntegreerd, maar dat wil niet zeggen dat de problemen ook logisch en leuk zijn om op te lossen. Je zoekt héél veel sleutels van huizen of andere voorwerpen waarmee je deuren en kisten kunt open maken. Of je vindt een sleutel en zoekt het bijbehorend huis. Gelukkig vind je soms in een winkel een briefje waarop iemand schreef dat een kapotte weegschaal naar de smid gebracht moet worden, die even afwezig is, maar zijn sleutel achtergelaten heeft, zodat je toch naar binnen kunt. Dat vertelt je dan waar de sleutel voor dient en legt meteen logisch uit waarom die sleutel juist hier ligt. Wat overigens niet betekent dat je dan ook meteen weet waarom je bij die smid zou moeten zijn, maar je hebt dan in ieder geval een doel voor je volgende speurtocht.

Om de spanning in het verhaal toe te voegen, kun je in de bossen gevaarlijke dieren tegen komen. Je kunt ze verjagen met een opgeraapte steen, of er heel stilletjes langs sluipen, zodat ze je niet horen. Ook dit wordt routine.

In diezelfde winkel waar de sleutel van de smidse ligt, vind je ook batterijen voor je zaklamp. En die heb je hard nodig, want in een bos in de bergen is het écht donker en ook in het dorp zelf wordt spaarzaam met verlichting omgegaan. Die duisternis is gelukkig niet gebruikt om onvolkomenheden te verdoezelen. De realistisch uitziende grafische beelden zijn van zeer hoge kwaliteit en tot in de finesses gedetailleerd. Je ziet niet alleen bakstenen en andere structuur in het dorp, maar ook zandkorrels, steentjes en kleine bloempjes tussen het gras.

Er is gebruik gemaakt van de Unreal Engine en dat betekent dat je in 3D om je heen kunt kijken en lopen. Waar je ook gaat staan en waar je ook naar kijkt, het ziet er allemaal perfect en tegelijk beangstigend uit. Spelen in het donker is aan te bevelen voor de sfeer, maar ook als je de helderheid van je scherm wat hoger zet om meer te kunnen zien, blijft het gewoon een prima horroromgeving.

De tussenfilmpjes, waarin je iemand ziet lopen of het resultaat van je actie ziet, passen naadloos in de omgeving. Het is werkelijk fantastisch gedaan. De spelmakers hebben er met hun zoektochtpuzzels terecht voor gezorgd dat je al hun harde werk ook daadwerkelijk te zien krijgt.

Ook op het gebied van geluid is Eleusis sfeervol realistisch. Je loopt alleen door een bos en een verlaten dorp. Veel gepraat wordt er dus uiteraard niet, want je bent ook niet het type om hardop na te denken over wat je ziet. Maar geluiden zoals het lopen over hout, grind of steen zijn er wel en ook duidelijk herkenbaar, net als stromend water van de rivier of de krekels in het bos. Hoor je gekraak van bomen, dan is dat een goede hint om meteen opzij te springen. Om het geheel een mysterieuze beklemmende sfeer te geven, hoor je in het dorp dan nog wat ijle hoge klanken en hier en daar sombere muziek. Het is allemaal overtuigend en prima in orde voor een horrorverhaal.

Verhaal: Boeiend horrorverhaal, dat weliswaar chaotisch wordt verteld, maar naar een bevredigend en logisch einde leidt. Een dikke 8.
Gameplay: Uitstekende 3D toetsenbord/muis bediening, waarin een originele extra opraapfunctie zit. Het gebrek aan een savemogelijkheid is echter heel storend.
Puzzels: Weinig gevarieerde, nogal saaie zoekpuzzels.
Graphics: De grafische beelden zijn bovengemiddeld goed en ook in het donker een genot om te bekijken.
Muziek: Prima sfeerbepalende achtergrondmuziek en omgevingsgeluiden.
Eindconclusie: Eleusis is een nachtelijke zoektocht in een uiterst realistische omgeving. Het boeiende verhaal wordt gedoseerd verteld en ook bevredigend afgerond. Het spel bevat echter veel te weinig variatie in de eenvoudige puzzels.