Home > Reviews > MacGuffin's Curse

MacGuffin's Curse

MacGuffin's Curse is de nieuwste game van de Australische indie game developer Brawsome. Ze zijn onder andere bekende van Jolly Jover en ze zijn gespecialiseerd in het maken van point-and-click-games met een humoristisch plot, zonder actie.

Lucas MacGuffin is een dief die door stelen zijn huur moet betalen. Hij is hier ook aardig goed in. Voordat hij dief werd had hij een "normale" baan, hij was een goochelaar. Maar doordat de miljonair Alphonse Connell al het vermaak heeft verbannen is het verboden om te goochelen. Dus vandaar dat hij steelt voor zijn huur. De opdrachten hiervoor krijgt hij van Harvey die een soort van pandjeshuis runt. Zijn nieuwe opdracht is dat hij een amulet uit een museum moet gaan stelen. De naam van dit amulet is het Lupine Twine Amulet. Omdat hij niet uit huis kan worden gezet en moet zorgen voor zijn dochter accepteert hij de deal, niet wetende dat er voor hem veel gaat veranderen. Het zou een eenvoudig klusje moeten zijn waar hij makkelijk geld mee zou kunnen verdienen, maar dit viel tegen. Nadat hij het amulet omdeed kon hij het niet meer afkrijgen en verandert hij in een weerwolf. Hoe komt hij hier vanaf? Hoe is dit mogelijk? Allemaal vragen die hij moet zien op te lossen wisselend tussen twee gedaantes.

Het verhaal zit goed in elkaar. Het is vooral komisch en je zit wel lekker in het verhaal. Het is geen diepgaand, serieus verhaal met veel wendingen, maar het is goed in elkaar gezet. De komische draai is erg goed en dat maakt het spel ook leuk om te spelen.

In het spel kom je verschillende karakters tegen met een eigen persoonlijkheid. Strump is bijvoorbeeld een politieagent waarmee Lucas contact heeft en hem tips geeft, maar hij houdt Lucas ook in de gaten. Lucas doet samen met Judy Grundy zijn best om de miljonair Alphonse Connell te betrappen op zijn misdaden. Judy Grundy is een interviewster voor haar eigen krant. Harvey Filks is de pandjesbaas waarvoor Lucas steelt. Ook heeft Lucas een dochter genaamd Ruby, ze is een schattig energiek meisje dat van haar vader houd. De karakters zijn leuk uitgewerkt en met grappige trekjes.

Je speelt het spel als de meesterdief Lucas. In de verschillende ruimtes moet je wisselen tussen Lucas in mensengedaante en Lucas in zijn wolvengedaante. Aan beide gedaanten zitten pluspunten. Als mens kan hij snel zijn en door water. Als wolf is hij sterk en kan hij dozen verplaatsen of dingen vernietigen waardoor de mens Lucas erdoor kan. Door te wisselen tussen de gedaantes kan je de levels oplossen en verder komen. Lucas moet verder komen om zo de vloek van het amulet op te lossen, waardoor hij gewoon mens kan blijven. Hij moet ook de snode plannen van de uiterst machtige burgemeester (en tevens miljonair) Alphonse tegenhouden.

Het spel speel je vooral met de richtingstoetsen, het is dus niet een typische point-and-click-game. Je kan ook wel je muis gebruiken, maar dat is niet nodig en niet de meest praktische manier. Soms komen er ook andere toetsen aan te pas, bijvoorbeeld voor het duwen van blokken of het activeren van bepaalde knoppen. Ook is er een toets voor het communiceren met mensen en het observeren van voorwerpen. Als je naar het menu wilt dan druk je gewoon makkelijk op de esc knop en kan je het spel opslaan. Al is het wel even wennen om er niet meteen met je muis naartoe te gaan, maar dat je het moet regelen via de toetsen.

De richtingstoetsen maken het makkelijk om Lucas te besturen door het spel en door de levels. Zo kan je hem precies laten bewegen zonder dat je steeds met je muis meerdere malen op iets moet klikken. Nu kan je er gewoon makkelijk naartoe lopen. Voor de minder ervaren spelers is er een hint-functie. Ervaren spelers hoeven niet te schrikken. Je kan namelijk zelf kiezen of je hem wilt gaan gebruiken. Voor tips kan je contact zoeken via je walkietalkie met politie-agent Strump.

De puzzels waren niet typische puzzels die je verwacht bij een adventuregame, maar dit was daarom juist een welkome afwisseling. Er zijn weinig puzzels waar je echt voorwerpen mee moet gebruiken. De meeste puzzels bestaan uit het verschuiven van voorwerpen waarbij je naar de volgende ruimte kan. De ruimtes zou je kunnen zien als levels, dit omdat je door puzzels op te lossen steeds naar een andere ruimte gaat. In het begin zijn de puzzels best makkelijk, maar hoe verder je komt hoe moeilijker ze worden. Al met al zijn ze wel te doen.

De graphics van het spel waren niet geweldig. De omgeving was blokkerig en hoekig gemaakt, waardoor je er niet echt realistisch naar kunt kijken. Ook de levels lijken heel erg op elkaar als je naar de vormgeving kijkt. Als je de levels met elkaar vergelijkt dan zijn er wat dingen verplaatst, maar meer niet. Behalve als je een stukje van het verhaal hebt gehad, dan komt er weer een hele nieuwe setting.

De karakters waren niet mooi weergegeven. Ze zijn twee dimensionaal en dus plat. Dit komt ook doordat je in tegenstelling tot de gebruikelijke adventuregames, van bovenaf kijkt. Dit zorgt voor een plat en hoekig effect van de wereld en de karakters. Hierdoor kan je niet veel details van ze zien en komen ze toch niet echt tot leven. Ook de karakters zijn erg hoekig gemaakt. Behalve in de tekstschermpjes onderin, daar zijn ze wat beter uitgewerkt. Dan kan je wel wat details zien, maar nog steeds 2d.

Wat mooier is, zijn de stripboekfragmenten. Soms krijg je een stukje van een strip te zien. Die zijn mooi uitgewerkt en goed gemaakt. Je moet wel van de stijl houden, maar er is wel degelijk aandacht aan besteed. Die zouden er misschien wat meer in het spel mogen verschijnen.

Er zijn geen stemacteurs aanwezig bij het spel, wat wel jammer is, maar niet echt storend. De teksten zijn namelijk goed uitgewerkt waardoor je wel een beeld krijgt van de karakters. De achtergrondmuziek is niet al te aanwezig, maar het schept wel een bepaalde spannende sfeer. Die sfeer kan door de muziek ook soms omslaan, maar echt speciaal is het niet.

Verhaal: Het verhaal zit goed in elkaar en er zit veel humor in. Het is leuk om te volgen, daarom een 8.
Gameplay: Makkelijke gameplay, maar niet echt verrassend. Wel goed dat er een hintfunctie is.
Puzzels: Een 7,5 voor de puzzels. De puzzels zijn niet echt gevarieerd maar wel goed in elkaar gezet en ze waren leuk en uitdagend om te doen.