Home > Reviews > Adam's Venture III: Revelations

Adam's Venture III: Revelations

Het tweede deel van de Adam's Venture serie van het Nederlandse Vertigo Games werd beter ontvangen. Het spel was een stuk langer, had een beter verhaal, meer puzzels en vernieuwde graphics. Toch waren er wel wat minpunten die roet in het eten gooiden. Hebben ze voor het derde deel deze punten kunnen verbeteren?

Het derde deel gaat verder waar het tweede deel ophoudt. Adam wordt voor dood achtergelaten en verliest het bewustzijn. In een flashback gaan we terug naar Oxford waar het allemaal begon. Hoe Adam voor het eerst Evelyn ontmoet, hun eerste expeditie in het kleine Franse plaatsje Luz en hoe ze in aanraking komen met de Clairvaux Corporation. Kan Adam op tijd bijkomen om Evelyn in het heden te redden en de Clairvaux Corporation te verslaan?

Het verhaal is om eerlijk te zijn niet zo heel bijzonder. Het idee van een prequel is niet eens zo slecht en het begint best aardig. We zien de eerste ontmoeting tussen Adam en Evelyn en we ontmoeten voor het eerst de vader van Adam. Het gaat echter nergens echt diep, maar het is interessanter dan het laatste deel van het spel in het heden. Daar is het eigenlijk niet meer dan het lopen van puzzel naar puzzel tot de ontknoping. Het voelt afgeraffeld aan en dat is erg jammer. Meer tijd voor beide gedeeltes van het verhaal zou alles een stuk dieper hebben gemaakt. Ik miste ook het echte avontuurgevoel dad de eerste twee delen wel hadden. Dit is ook te wijten aan de gebruikte locaties.

Helaas laten ze een aantal mooie exploratiekansen schieten. Ze hadden het verhaal zo een stuk uit kunnen breiden en het spel langer kunnen maken. Hier had zeker meer ingezeten. De karakters worden ook niet verder uitgediept en hierdoor blijft het allemaal vrij vlak. De humor tussen de karakters is een beetje een hit-and-miss. Soms is het best grappig, maar er zitten ook enorm flauwe en geforceerde dingen tussen.

Het spel speelt vergelijkbaar met het tweede deel. Je ziet alles vanuit een derdepersoons-perspectief en de besturing vindt plaats via het toetsenbord of een controller. Tijdens de puzzels was de keuze voor een muis vaak een stuk beter geweest. Echter werkt de besturing prima.

Helaas zijn er wel weer cameraproblemen. De camera verandert regelmatig van standpunt en vervolgens loop je de verkeerde kant op omdat de besturing is omgekeerd. Soms was ik Adam ook gewoon kwijt omdat hij ergens achter een een rots stond. De onzichtbare muren zijn ook weer aanwezig. Adam stopt dan terwijl hij halverwege een loop- of springbeweging zit of hij gaat stotterend lopen. Het ziet er raar en onnatuurlijk uit en haalt je uit het spel omdat het er zo knullig uitziet.

Over de puzzels heb ik gemengde gevoelens. Er zitten een paar erg leuke puzzels in het spel waar ik erg van genoten heb. Vooral de doolhofpuzzels vond ik erg goed. Het was alleen jammer dat het zo klein was en daardoor de hekken soms erg moeilijk te zien zijn. De finale puzzel is ook erg goed uitgevoerd. Zo zitten er nog een paar leuke puzzels in die goed uitgewerkt zijn.

Daar tegenover staan echter een aantal compleet onlogische puzzels met slechte tot geen uitleg. Soms heb ik de oplossing gevonden door domweg op de knoppen te drukken. Men was in het tweede deel zo goed op weg met veel gevarieerde puzzels. Hier worden puzzels echter veel te vaak achter elkaar herhaald. Vaak zelfs drie of vier keer. Het zijn gewoon één op één kopieën zonder echte aanpassingen (op de oplossing en de moeilijkheidsgraad na). Hier had men veel meer variatie in aan moeten brengen, want het voelt hierdoor al snel saai aan. Zeker met de puzzels die niet zo leuk uitgewerkt zijn.

Het spel is qua graphics vergelijkbaar met het tweede deel. Het maakt gebruik van de verbeterde Unreal-engine en ziet er goed uit. Mooie omgevingen met goed gebruik van belichting en camerastandpunten. Helaas is het wel een stuk minder gevarieerd dan in het tweede deel en hierdoor ontbreekt ook het avonturiersgevoel dat de andere delen wel hadden.

Toch zijn er zeker dingen op de graphics aan te merken. Het belangrijkste zijn de karakters. Hier is nog veel werk te verrichten. De gezichten zijn nogal gevoel- en uitdrukkingloos en ze bewegen, vooral in de cutscenes, nogal houterig en onnatuurlijk en dat valt op. Adam maakt bijvoorbeeld de beweging om een deur te open, hij maakt de beweging en even later vliegt de deur open. Dit soort dingen haalt je uit het spel. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor het eerste wat je in het spel ziet. Een prachtige glanzende en reflecterende vloer. De muren en het plafond zijn erin te zien, maar van Adam onbreekt elk spoor. Waarom is hij niet te zien in de weerspiegeling? Dit is het eerste dat je ziet en het valt dan ook meteen op. Dit soort slordigheden hadden niet gemogen. Ook had men meer variatie aan kunnen brengen in de kleding van Adam en Evelyn in de flashbacks. Ze dragen allebei exact hetzelfde als in de rest van het spel, inclusief tassen en drinkflessen die ze in Oxford echt niet nodig hebben.

Als laatste had ik een vreemd probleem met de resolutie. Die van de gameplay was anders dan de resolutie van de puzzels. Dit is in deze review ook terug te zien in de afwijkende hoogte van de afbeeldingen. Hierdoor waren rondjes ovaal, en was de tekst vaak lastig te lezen. Ik had hier gelukkig alleen last van tijdens de puzzels en desondanks was het spel prima te spelen.

De muziek is weer fantastisch. Jonathan van den Wijngaarden heeft weer een heerlijke soundtrack gemaakt en het is echt genieten. Heerlijk om het spel te spelen, maar ook heerlijk om gewoon naar te luisteren.

De stemmen daarentegen zijn minder. De stemacteurs doen hun best om wat emotie en gevoel in de stemmen te leggen, maar dit komt niet of nauwelijks naar voren en het klinkt vaak onnatuurlijk en geforceerd. Net als in het tweede deel neemt één acteur meerdere stemmen voor zijn rekening en dat is duidelijk te horen, hoe goed de acteur ook zijn best doet om het te verbloemen. Wat hebben ze overigens gedaan met de stem van de postbode? Het klinkt als een robot. Hoe heeft dit ooit de eindversie gehaald?

Verhaal: Het verhaal is mager en wordt nergens echt uitgewerkt. Het flashback-idee is prima, maar uiteindelijk is het nergens echt meer dan een kapstok voor de puzzels.
Gameplay: Vergelijkbaar met het tweede deel, inclusief dezelfde problemen.
Puzzels: Een mengelmoes van goede puzzels en slechte puzzels. De meeste puzzels worden meerdere malen hergebruikt waardoor het al snel kan vervelen. Een kleine 6,5.