Home > Reviews > Alter Ego

Alter Ego

Alter Ego is ontwikkeld door de Tsjechische studio Future Games die ook bekend zijn van Black Mirror, NiBiRu en Next Life. Het spel is gemaakt met de door hun ontwikkelde en vernieuwde ADGS4 Engine.

In het stad Plymouth verdwijnt onder vreemde omstandigheden het lichaam van de recentelijk overleden, en begraven, Sir William. Hij had een beruchte reputatie en toen die nog leefde was hij al regelmatig door de politie onderzocht. Ondanks dat er nooit bewijs was tegen Sir William is de lokale bevolking er heilig van overtuigd dat hij verantwoordelijk is voor vele bloederige misdaden. De schrik is dan ook groot wanneer er meer doden vallen na het verdwijnen van het lichaam. Kruimeldief Timothy Moor en politie-detective Briscol proberen deze moorden en het mysterie op te lossen voordat er meer slachtoffers vallen.

Bovenstaande samenvatting zou een interessante, boeiende en spannende adventure op moeten leveren. Helaas heeft het verhaal totaal geen vaart. Het lijkt ook nergens heen te gaan. Het belangrijkste in het spel moet het moordmysterie zijn, maar de karakters zijn alleen maar bezig met andere dingen. Zoals de was doen, je kantoor opruimen, de zoektocht naar je vriend Brian of het plegen van een kraak die volkomen losstaat van het moordmysterie. Er lijkt hier ook geen einde aan te komen. Timothy krijgt pas wat met het moordmysterie te maken wanneer hij in de cel belandt. Briscol is wat meer met de zaak bezig maar het verhaal komt gewoon maar niet van de grond, onder andere door de lang uitgereikte dialogen. Je praat veel te lang zonder dat er vaak ook maar iets gebeurd. Daarnaast worden ze zo verschrikkelijk saai in beeld worden gebracht dat dat al snel begint te vervelen. Sommige dialoog opties zijn zelfs compleet overbodig.

De karakters dragen ook niet bij om het verhaal interessant te maken. Het is maar lastig om sympathie voor ze te krijgen ondanks dat het een boeiend idee is om ook hun gedachten te horen. Jammer genoeg wordt daar maar weinig mee gedaan. En dan het einde. Wat een afschuwelijk einde. Ik ga niets verklappen, maar er is geen mogelijkheid voor een sequel en ik vroeg me echt af waar ik het allemaal voor gedaan hebt. Zeer onbevredigend.

De besturing is vrij eenvoudig. Het spel wordt volledig met de muis bestuurd. Met de standaard muisaanwijzer kan je je verplaatsen. Met een dubbele klik kan je rennen. Wanneer er een hospot aanwezig is, wordt de muisaanwijzer rood. Wanneer je erop klikt vertelt het speelbare karakter er iets over en daarna verdwijnt het hotspot, tenzij je deze later nog moet gebruiken. Dit is handig omdat je gelijk weet wanneer je hier nog terug moet komen. Ideaal voor de casual adventure gamers het is alleen jammer dat eerdere informatie over een hotspot niet als nog te beluisteren is. Uiteindelijk heeft deze toch geen invloed verder meer in het spel dus dat maakt verder niet uit. Het maakt het spel wel gelijk een stuk makkelijker.

Wanneer je naar een andere locatie kan gaan, verschijnt er een omdraai pijltje. Een normale pijl was logischer geweest, maar het werkt. Met een enkele klik kan je wachten tot het karakter het einde van het scherm bereikt heeft. Gelukkig kan je met een dubbele klik dit gelijk overslaan. De inventory zit netjes verstopt aan de onderkant van het scherm. Wanneer je op een object klikt verandert de muisaanwijzer in het object. Wanneer je een object kan gebruiken begint de muisaanwijzer te knipperen. Het werkt allemaal prima, maar sommige hotspots zijn aan de kleine kant en soms makkelijk over het hoofd te zien en dan komt het al snel neer op pixelhunting. Men heeft wel een goede hulpfunctie toegevoegd waarin alle hotspots oplichten.

Je speelt twee verschillende karakters, maar van samenwerking is geen sprake. Het enige verschil is dat Briscol gebruik maakt van een soort CSI kit. Echter is dit niets meer dan wat extra inventory objecten die je kan gebruiken met hilarisch slechte animaties en soms is het nog onlogisch ook. Zoals iets oppakken met een vergrootglas. Het is zo jammer dat men niet meer met het duo hebben gedaan. Er zijn genoeg adventures waarbij twee karakters samenwerken om puzzels op te lossen en gebruik te maken van hun bijzondere eigenschappen om obstakels te overkomen. Hier is dat helaas niet het geval.

Het spel bestaat uit zeer eenvoudig inventory puzzels. Ideaal voor de casual adventure speler, maar verder valt er niet veel te puzzelen. Er zitten wel een aantal onlogische en obscure inventory puzzels tussen. De meest bizarre was nog wel de zoektocht naar water. Overal is er water en zijn er plassen om je heen, maar er is slechts één plek waar je blijkbaar je water mag halen. Verder zitten er wat oneerlijkheden in. Zo was er een scene waarin er taken verdeeld werden. Ik doorzocht het ene vertrek terwijl mijn partner het andere vertrek onderzocht. Ik kon echter pas verder nadat ik een object had gevonden die in het vertrek van mijn partner te vinden is. Zo oneerlijk en ik zat hier een tijdje mee vast.

De oplossing van andere puzzels is vaak niet meer dan het (nogmaals) praten met het juiste karakter. Zo moet ik een kluis openen door middel van een code. Mijn hart maakte een sprongetje. Eindelijk mogen we puzzelen en ik ging op zoek naar de verborgen aanwijzingen. Helaas was de oplossing simpelweg het voeren van een gesprek met een karakter.

De achtergronden zien er fantastisch uit. Ze zijn gemaakt met veel oog voor detail en een genot om naar te kijken. Men heeft ook goed gebruik gemaakt van belichting en schaduwen om een mooi sfeertje te creeërenWat ik erg leuk vond is dat een hoop locaties meerdere malen bezocht moeten worden. Dit betekend dus ook dat de locaties op klaarlichte dag een ander uiterlijk hebben dan in de avond of nacht (zie de animated gif's in deze review). Sommigen zie je zelf vier keer op verschillende momenten. Het is wel grotendeels statisch op wat regen- en vuureffecten na. Wanneer ze echter wat animatie toe willen voegen (zo wapperen de blaadjes van sommige bosjes), is dit te duidelijk te zien en erg onrealistisch. Gelukkig komt dit niet zo vaak voor en kan je verder optimaal genieten van de prachtige achtergronden.

De karakters zijn helaas wat minder. Qua uiterlijk zien ze er prima uit. De animatie is helaas een heel stuk minder. Men grijpt compleet naast objecten, Briscol schrijft in een onzichtbaar kladblok, inventory voorwerpen stopt hij eerst in zijn zak en dan wordt er wat overgezegd of iemand slaat met een object zonder het beet te houden. Soms past het ook niet bij de situatie. Zo wordt je op een gegeven moment achtervolgt, maar in plaats van de trap af te rennen loopt je op je dooie gemakt naar beneden alsof er niets aan de hand is. Ook de animaties van andere object zoals het vallen van een plank is hilarisch onnatuurlijk. Het zijn dat soort slordige dingen die je uit het spel halen en het is zonde dat men hier niet meer aandacht aan besteedt heeft.

Het ergste zijn echter de gesprekken. Die worden zo ontzettend saai in beeld gebracht. Bij het eerste gesprek dat je hebt zit je tegen de rug aan te kijken van een piepklein karakter. De dialogen duren zo lang waardoor dit echt ongelooflijk saai wordt. Ze hebben geprobeerd om de karakters te laten bewegen tijdens het praten. Druk gebarend met hun handen en armen en het bewegen van de mond. Dit is echter één groot drama. De bewegingen passen niet bij wat ze zeggen. Soms praten de lippen terwijl ze wat denken of wanneer de ander aan het woord is en soms praten de lippen van beide karakters gelijktijdig terwijl er maar eentje aan het woord is. Dit ziet er zo knullig uit waardoor je alleen maar meer uit het spel wordt gehaald..

Gelukkig zitten er wel een aantal cutscenes in. Deze zijn prachtig en vooral de vuurtoren in het begin is indrukwekkend. Het is dan ook jammer dat ze nauwelijks worden gebruikt. Wanneer men deze cutscene's hadden gebruik om iets met de dialogen te doen was het één en ander al een heel stuk interessanter geweest. Of meerdere camera standpunten (en beter lipsynchronisatie) had alles al een stuk levendiger gemaakt.

De muziek is alleen aanwezig op spannende of belangrijke momenten en klinkt goed. Het dient voornamelijk om de scene wat spanning te geven en doet dat prima. Voor de rest van het spel hoor je slechts ambientgeluiden, als die aanwezig zijn. Dit kan het soms nogal saai maken, maar is wel realistisch en klinkt verder prima.

De stemmen kunnen ermee door. De onbelangrijke karakters zijn over het algemeen aardig, maar niet meer dan dat. De twee hoofdrolspelers zijn echter uitstekend. Ondanks dat ik Briscol nogal een vervelende, betweterige stem vond hebben, klonk die wel uitstekend. De stem van Timoty Moor steelt echter de show. Zijn stem klikt echt fantastisch met een geweldig accent. Er had wel wat meer emotie ingelegd kunnen worden. Zo is er een belangrijke gebeurtenis in het spel, maar er wordt nauwelijks op gereageerd. Een andere punt wat een beetje vreemd is, is de echo tijdens het denken van één van de twee hoofdkarakters. Het ene moment hoor je hier een soort echo bij, het andere moment niet. Dat ze dan soms ook nog eens druk gebaren en hun lippen bewegen maakt dit soms verwarrend.

Verhaal: Het potentieel zeer interessante verhaal wil maar niet van de grond komen en de dialogen zijn dodelijk saai. Verder heb je weinig met de karakters en het einde is echt verschrikkelijk.
Gameplay: De gameplay werkt prima en is, op wat pixelhunting na, goed geschikt voor casual adventures. Jammer dat er niets gedaan is met de twee verschillende karakters.
Puzzels: De puzzels zijn over het algemeen veel te makkelijk en bestaan alleen maar uit inventorypuzzels. Helaas zitten er wel veel onlogische en obscure puzzels in en kom je wel eens op oneerlijke wijze vast te zitten.
Graphics: De achtergronden zijn prachtig maar de karakters zijn wat minder. Vooral hun animatie is dramatisch en de gesprekken worden ontzettend saai in beeld gebracht.
Muziek: Op wat spannende momenten na is het spel muziekloos en hoor je prima ambient geluiden. De stemmen zijn prima waarbij vooral de stem van Timothy Moor uitstekend is. Wel had men meer emoties in de stemmen door laten klinken.
Eindconclusie: Met fantastische achtergronden, prima voice acting en een potentieel interessant verhaal alleen redt je het niet. Het verhaal komt gewoon nergens van de grond en je wijkt veel te vaak af van de hoofdverhaallijn. De dialogen duren veel te lang en zijn ontzettend saai in beeld gebracht wat de vaart in het verhaal ook niet te goede komt en je er al snel genoeg van hebt. De makkelijke puzzels en slechte animaties van de karakters halen je veel te veel uit het spel. Ik kan dan ook niets anders geven dan een 4. Er zit echt genoeg potentie in dit spel, maar het komt er nergens uit. Hierdoor heb ik uiteindelijk maar weinig plezier beleefd aan deze adventure.