Home > Reviews > Hector: Badge of Carnage - Episode 1: We Negotiate with Terrorists

Hector: Badge of Carnage - Episode 1: We Negotiate with Terrorists

Dean Burke bedachte en ontwierp het karkter Hector voor Straandlooper Animation. Die maakten er Hector: Fat Arse of the Law van. Na een aantal korte animatie filmpjes (die nog steeds te bekijken zijn op de officiële site). In de zomer van 2010 maakte Dean Burke en Kevin Beimers er een spellenserie van en verscheen de eerste aflevering op de iPhone en de iPod Touch. In Februari in 2011 kondigde Telltale Games aan dat ze de rest van de trilogie af zullen ronden en tevens op meerdere platformen uit te brengen, waaronder de PC, de Mac en de iPad. Deel 2 en 3 volgen later dit jaar.

Een scherpschutter heeft niet alleen een groepje mensen gegijzeld, maar ook het politiekorps. Iedere onderhandelaar wordt door hem voorgoed het zwijgen opgelegd. Er is nog maar één hoop. Hector. Kan hij het tij keren?

Het spel begint met een geweldige intro. Harde humor, maar ontzettend flitsend met veel vaart en vooral erg leuk. Dan begint het spel en dan blijft er helaas weinig over van de humor. Het verzandt vooral in flauw seks grapjes. Sommige karakters zijn verder vervelend. Ik moest alleen grinniken om Lambert, de partner van Hector, die veel te weinig wordt gebruikt. Hij is een soort hint systeem en probeert je op grappige wijze op weg te helpen. Het was echter zoveel leuker geweest wanneer Lambert een echt onderdeel was geweest van het spel. Dat hoeft dan niet perse als speelbaar karakter, maar meer iemand die als een grappige side kick leuk uit de hoek kan komen waar Hector dan sarcastisch op kan reageren.

De verwijzingen naar series en films zijn wel leuk, maar verder vond ik het spel qua humor gewoon niet leuk genoeg. Ik kon er in ieder geval weinig plezier aan beleven. Erg jammer, want het begin was zo geweldig en het verhaal biedt genoeg kansen. Het einde is net zo geweldig als het begin en het is een enorme cliffhanger. Hierdoor ben ik desondanks wel ontzettend benieuwd hoe het verder gaat.

De besturing is eenvoudig. Om iets te bekijken klik je één keer, om iets te doen twee keer. Hector vertelt bij beide keren wat en daar ligt ook een probleem. Wanneer je namelijk geen actie uit kan voeren krijg je nogmaals de tekst voor het bekijken te horen. Je hoort dus veel dubbele teksten. Het was logischer geweest wanneer je, zoals in veel andere adventures, één tekst hoorde voor het bekijken en één tekst voor een actie. Ook hier was dan veel meer kans geweest op humor.

Het spel kwam oorspronkelijk uit op de iPhone en de iPod Touch en in het helpmenu zit nog een slordig en verwarrende verwijzing naar de andere platformen. Klikken en slepen is niet nodig op de PC omdat die natuurlijk een groter scherm heeft, maar zeker in het begin probeerde ik regelmatig om te zien of locaties breder waren dan het scherm. Het is slordig, onnodig en verwarrend.

De inventory is eenvoudig en altijd in beeld. Klik je op een object dan maak je deze actief en zie je er een rode rand omheen. Dan kan je klikken op het object zelf om deze nader te bekijken, op een ander object om deze te combineren en klikken op het speelscherm om het te gebruiken. Het is simpel en werkt prima.

Het spel bestaat volledig uit inventory puzzels gemixed met het doorlopen van bepaalde stukken dialoog. Deze zijn over het algemeen zeer eenvoudig. Ik had toch wel op wat meer uitdaging gehoopt, maar het moeilijkste was om de onlogische puzzels op te lossen.

Een groot probleem met de puzzels is dat je soms al, zonder het te weten, de puzzel hebt opgelost terwijl je later ineens een stukje dialoog voorgeschoteld krijgt waarin de basis voor die puzzel wordt gelegd. Dit zorgt natuurlijk niet voor echte problemen, maar raar is het wel. De puzzel is al opgelost terwijl je er dan ineens uitleg over krijgt.

De graphics zien er goed uit. Het begint met een heerlijke cutscene die lijkt op een korte cartoon. Veel vaart, verschillende camera standpunten en goede animatie.

Het spel zelf ziet het er helaas wat minder uit. De achtergronden zien er over het algemeen prima uit en passen goed bij het verhaal en ook het ontwerp van de karakters is goed. Jammer alleen dat de animatie zo matig is. Het is moeilijk om om te schakelen naar de houterige bewegen, geen lipsynch en het rare lopen nadat in de cutscenes alles wel goed was.

De muziek is erg goed. Het klinkt uitstekend en draagt bij aan de vaart in de cutscenes. Tijdens het spelen zelf klinkt het prima, niet memorabel, maar gewoon goed.

De voice acting is helaas niet al te best. In de cutscenes is alles goed. Goede stemmen van een uitstekende kwaliteit. In het spel zelf is de kwaliteit echter een heel stuk lager. Het lijkt wel alsof de acteurs slechte microfoon's tot hun beschikking hadden bij het spel zelf, maar dat de cutscene's in een professionele studio is opgenomen. Hierdoor ga je je ook een beetje ergeren aan karakters. De humor komt minder goed aan, sommige karakters zijn echt vervelend met vervelende stemmen die niet passen bij die karakters. Hierdoor is het lastig om je in te leven in de karakters.

Dan is er nog de acteur die de stem doet van Hector. De eerste keer dat je hem hoort klinkt het niet al te best. De matige kwaliteit draagt hier ook aan bij en hij past gewoon niet bij het karakter. Maar in de laatste cutscene past zijn stem weer prima bij het karakter. Dus ik neem aan dat het gewoon aan de kwaliteit van de microfoons ligt, hopelijk wordt dit aangepakt voor de volgende delen.

Verhaal: Het begon zo goed met een geweldige cutscene vol vaart en harde humor. Jammer dat er daarna niets van overblijft en het vooral erg flauw wordt. Gelukkig eindigd het spel wel geweldig. Hierdoor een kleine 6,5.
Gameplay: De besturing is simpel en werkt over het algemeen goed. Het bekijken en uitvoeren van een actie werkt echter wat minder en ook de verwijzing naar een gameplay element voor de iPhone en de iPod Touch zorgt voor veel verwarring. De inventory is wel goed. Een zeventje.
Puzzels: Het is allemaal veel te eenvoudig en de echte uitdaging onbreekt. Er zitten een aantal onlogische puzzels in en er zijn zelfs puzzels waarbij je hem al opgelost hebt en daarna pas uitleg erover krijgt.
Graphics: Geweldige cutscenes, mooie omgevingen, goede karakters, matige animaties.
Muziek: De muziek is erg goed, de stemmen helaas een heel stuk minder. Niet alleen door de gekozen stemacteurs, maar ook in de kwaliteit van de stemmen.
Eindconclusie: De intro was geweldig, maar het spel wordt daarna nergens meer zo leuk. Door de veel te eenvoudige maar ook onlogische inventory puzzels, de dubbele teksten bij het kijken en het uitvoeren van een actie en de zeer matige stemmen, heb ik niet echt van dit spel kunnen genieten. Ik had hoge verwachtingen na de intro, maar daar bleef weinig van over. Hopelijk worden de overige twee delen wel leuk. Een 6.