Home > Reviews > Baron Wittard: Nemesis of Ragnarok
Intro Verhaal
Het uitgangspunt klinkt heel goed voor een horror en je zou dan ook verwachten dat er de nodige akelige dingen gebeuren. Dit is echter niet het geval. Je wordt een keer opgesloten, maar het wordt nergens echt gevaarlijk of echt eng. Je kunt doodgaan als je een bepaalde deur aanraakt. Dit betekent in de praktijk dat je een witte flits ziet, de stem van Wittard hoort, die je vertelt dat je dit niet moet doen en dat je daarna gewoon verder kunt spelen. Als je een puzzel opgelost hebt, verschijnt Wittard om wat aanvullende informatie te geven over Fenrir de verwoester en de Poort tussen de wereld van de Goden en de onze en in dagboeken en brieven lees je over Wittard en zijn obsessie voor Viking mythologie. Maar daar blijft het bij. De paar keer dat je heel even Fenrir ziet, is in een filmpje en dan kun je zelf niets anders doen dan toekijken. Het voelt niet als een directe bedreiging. Doordat je zelf eigenlijk alleen maar bezig bent met het zoeken naar die runenstenen en het oplossen van puzzels, krijg je geen kans om je echt in te leven in een verhaal dat vaag blijft over het einde van de wereld. Gameplay Het is schitterend om de mogelijkheid te hebben om je heen te kijken alsof je werkelijk in dat gebouw rondloopt. Er bestaan echter mensen die van die snelle muisbewegingen misselijk kunnen worden tijdens het spelen. In dat geval is het beter om via het toetsenbord te spelen. De spelmakers hebben die functie gelukkig ingebouwd. Je kunt dan met de pijltjestoetsen rond kijken en met de spatietoets een actie uitvoeren, zoals lopen.
Dit lopen gaat dus van beeld tot beeld en dat is het enige minpuntje. Het was prettiger om gewoon in 3D door te kunnen lopen en niet te hoeven wachten tot je naar de volgende plek doorschuift. Maar omdat het geen snel actiespel is, en je nergens hoeft te rennen voor je leven, heb je niet echt last van deze vertraging. Als je cursor verandert in een vergrootglas kun je iets in close-up bekijken. In de close-up heb je een normale aanwijscursor nodig om dingen te verplaatsen of om ergens op te klikken. Rechtsklik je tijdens het spelen, dan 'bevriest' je beeld en kun je met de nu beweegbare cursor naar de bovenkant van je scherm, waar de iconen voor menu en plattegrond en camera zitten en naar de onderkant van je scherm waar je inventaris is met de spullen die je vond. Klik je dan op een van die dingen in je inventaris, dan blijven ze aan je cursor plakken en kun je ze al of niet gebruiken. De hele bediening is dit spel is tot een minimum beperkt en het is ook eigenlijk alles wat je nodig hebt: Linksklikken om vooruit te komen en slechts één keer rechtsklikken om iets uit je inventaris te halen. Eenvoudiger kan haast niet. Puzzels De meeste puzzels zijn variaties op bekende puzzels zoals een schuifpuzzel, inlegpuzzel, rekenpuzzels, lampjes uitmaken, lijntjes volgen, schaakstukken verzetten en een hanoipuzzel. Voor andere puzzels zul je eerst dagboeken en brieven moeten bestuderen, voordat je bijvoorbeeld de familierelatie weet. En bij weer andere puzzels wordt iets gevraagd van je vermogen tot observeren en combineren, zoals bij het openen van een kluis of het laten draaien van een grote koepel. Het is dan ook geen overbodige luxe om potlood en papier naast je toetsenbord te leggen, want een ingebouwde dagboekfunctie heeft het spel niet.
De puzzels zijn over het algemeen aardig in het spel geïntegreerd. Stroom herstellen door middel van een inlegpuzzel is in een spel heel acceptabel. Een schaakstuk verplaatsen op een schaakbord dat op een salontafeltje ligt, waarna aan de andere kant van de kamer een stuk muur openschuift, is echter totaal onlogisch. Gelukkig zie je de verandering dan ook vanzelf als je rondkijkt. Je inventaris blijft in dit spel overigens verrassend leeg. Slecht een amulet dat tegen je praat en tien runenstenen die je kunt gebruiken. Baron Wittard is dan ook met recht een puzzelspel te noemen. Graphics Jammer is dan ook dat het allemaal wat statisch is. Er beweegt geen blad aan de boom en geen beestje over een muur. Ook de deuren die je openmaakt zie je niet bewegen. Klik op een klink en er volgt een zwart beeld, waarna je vervolgens zonder tussenanimatie in een andere ruimte bent. Je ziet ook geen spoor van de mensen die in dit gebouw verdwenen zijn. De enige die beweegt is de geest die je een paar maal ziet. En die valt eerlijk gezegd tegen. Het is een witte menselijke figuur die in een animatiefilmpje wat spastisch heen en weer beweegt. Niets om bang van te worden, eerder wat lachwekkend. Het enige dat verder nog 'beweegt' is de knipperende verlichting op veel plekken in het gebouw. Zoveel zelfs dat het irritant aan je ogen gaat worden. Het had wat minder gekund, maar is verder wel heel realistisch.
Muziek Je hebt het geluid echter ook hard nodig om bij sommige puzzels te kunnen beoordelen of je het goed deed en er iets veranderd is. En dit vind ik persoonlijk een tekortkoming van het spel. Juist een spel dat vanwege zijn visuele en logische puzzels bij uitstek geschikt is voor mensen die minder goed horen, ben je soms van geluid afhankelijk. Jammer, vooral als je ontdekt dat de heldere opgewekte stem van "Kate" die je opbelt, of de ernstige vermaningen en uitleg van Baron Wittard, wel ondertiteld zijn. Het stemacteren is overigens prima gedaan, het klinkt nergens geforceerd en het maakt een natuurlijke indruk.
|
|
|||||||||