Home > Reviews > A Christmas Carol

A Christmas Carol

A Christmas Carol is één van de bekendste en meest geliefde kerstverhalen. Het meesterwerk van Charles Dickens is al vele malen verfilmd. Zo ook in 2009 door Robert Zemeckis die er een animatie film van maakte met dezelfde techniek die hij eerder gebruikte in Beowulf en de kerstfilm The Polar Express. Jim Carrey vervult de rol van Ebenezer Scrooge en de drie geesten. Gelijk met de film werd er een adventure uitgebracht voor de Nintendo DS.

De gierige Ebenezer Scrooge heeft een hekel aan kerst en wil er niets mee te maken hebben. Wanneer hij op kerstavond thuis aankomt krijgt hij echter bezoek van de geest van zijn oud-partner Jacob Marley. Hij vertelt Scrooge dat hij bezoek krijgt van drie geesten die hem de ware betekenis van kerst bij gaan brengen.

Het verhaal is denk ik bij iedereen wel bekend en ook in dit spel zijn er geen verrassingen. Het spel is gebaseerd op de film. Deze heb ik op het moment van deze review nog niet gezien (staat voor eerste kerstdag gepland) en ondanks dat er wat vrijheden zijn genomen om er wat meer spelelementen in te verwerken, volgt het spel het boek goed. De vrijheden passen ook uitstekend bij het spel en het verhaal en ze voelen dan ook niet geforceerd aan.

Tussen de "levels" door vertelt een narrator de gevoelens van Scrooge en wat er gebeurt. Dit is een uitstekende manier om de speler meer bij het verhaal te betrekken. Zo vraagt hij via Scrooge aan jou om bijvoorbeeld te winnen met kaarten of een sneeuwpop te maken. In het begin van het spel vertelt hij zelfs dat jij verantwoordelijk bent om het verhaal tot een goed einde te brengen. Helaas is daar weinig mee gedaan, er zijn geen meerdere eindes, geen keuzes en het verhaal verloopt zeer lineair. Dit maakt echter niet veel uit want het spel heeft zeker een lekker kerstsfeertje om in de stemming te komen en het verhaal van Dickens is sterk genoeg.

Mocht je na het spelen van het spel zin hebben om het boek te lezen, dan hoef je het huis niet te verlaten. Sterker nog, je hoeft de Nintendo DS niet eens uit te zetten. Het boek is namelijk volledig te lezen in het Extra's-menu van het spel. Een geweldige extra. Het boek is echter alleen in het Engels te lezen. Wanneer je de taal op Nederlands zet krijg je vreemd genoeg een prentenboek te zien met mooie afbeeldingen uit de film. Deze extra is in de Engelse versie weer nergens te vinden. Vreemd maar leuke toevoegingen.

Het spel wordt bijna volledig gespeeld met de stylus. Je kant allerlei dingen aantikken op het touchscreen. Wanneer er een hotspot aanwezig is vindt er een actie plaats. Soms wordt er gevraagd om dingen te bewegen door de stylus heen en weer te slepen en om rond te kijken door een aantal omgevingen maak je gebruik van de vierpuntdruktoets of de vier knoppen aan de andere kant. Wanneer je er niet meer uitkomt kan je blazen in de microfoon van de DS. Dan worden automatisch alle hotspots kort zichtbaar gemaakt.

Op zich werkt het allemaal prima. Het touchscreen leent zich hier goed voor maar met sommige minigames is het niet nauwkeurig genoeg. Vooral in de minigame waarbij je moet roeren of snijden. Dit werkt gewoon niet goed en nauwkeurig genoeg. Je hebt echter veel tijd dus de puzzel is makkelijk af te maken, maar wellicht had men het roeren beter achterwege kunnen laten.

In ieder level zijn tien verborgen objecten verstopt en één spook. Die tellen mee voor je Redemption score en je kan er de kerstboom mee versieren in het laatste level. Helaas zijn sommige objecten echt verschrikkelijk goed verstopt en dan wordt het al snel pixelhunting, hetgeen de pret snel kan bederven. Sommige zijn slim verstopt als een kleine puzzel of in zichtbare objecten, maar anderen lijken haast onmogelijk om te vinden. Het is dan ook een domper wanneer je na al het harde werk er niets voor terug krijgt. Na het behalen van een 100% redemption score, het vinden van alle spoken, het behalen van alle gouden medailles en na iedere adventkalenderpuzzel opgelost te hebben, gebeurt er verder niets. Geen extra level, geen art gallery, helemaal niets. Een gemiste kans.

Het spel vertoont veel overeenkomsten met adventures als Samorost. Er zijn een flink aantal hotspots en er gebeurt altijd wel iets. Er is in ieder level een bepaald doel en je zult zelf uit moeten zoeken hoe je dat doel bereikt. Wanneer er te lang niets gebeurt geeft het spel vanzelf een hint. Je komt dan ook nooit echt vast te zitten. Zelfs zonder hints is het spel niet al te moeilijk en iets meer uitdaging was dan ook welkom geweest.

In ieder level zit ook een aantal minigames. Dit varieert van het gooien van munten of sneeuwballen door deze te slepen, een potje domino's en verschillende kaartspellen. Daarnaast zijn er klonen van Guitar Hero en Cooking Mama. Je kan ze zelfs met z'n tweeën spelen op één DS. De minigames zijn uitstekend geïntegreerd in het verhaal en over het algemeen erg leuk.

Helaas werkt niet iedere minigame even goed. Het eerder aangehaalde roeren en snijden bij de Cooking Mama-games werkt gewoon niet lekker, maar je hebt gelukkig genoeg tijd om het spel uit te spelen. De Guitar Hero-spelletjes werken ook niet helemaal lekker. De gitaar-minigame is prima, de piano is echter een ander verhaal. De toetsen zijn erg klein waardoor je gewoon niet ziet welke toets je indrukt omdat de noten van boven komen. Horizontaal scrollen was wellicht beter geweest. Het is verder erg jammer dat ze iets heel simpels als domino verpesten. Het is onnauwkeurig en je bent soms erg lang bezig met het verschuiven van het scherm naar het einde of begin van de stenen waar je aan kan leggen.

Mocht je klaar zijn met het spel dan is er ook nog een adventkalender. Deze geldt alleen voor 2009, dus alle vakjes zijn direct open te maken. In de vakjes krijg je zoek-de-verschillen puzzels voorgeschoteld van afbeeldingen van de film. Een erg leuke extra om in de stemming te komen en om af te tellen naar kerst. Wat jammer (en eigenlijk ook belachelijk is), is dat er met cheats niets vrijgespeeld kan worden. Dit was blijkbaar alleen geldig wanneer je het spel direct na de release had aangeschaft. Alleen dan had je de extra content vrij kunnen spelen. Erg jammer.

De graphics zien er erg goed uit. De cutscenes zijn een genot om naar te kijken en met veel oog voor detail en sfeer gemaakt. Het is prachtig om de sneeuw te zien vallen en een overzicht van een stad te zien. De achtergronden zijn ook zeer indrukwekkend met een aantal imposante gebouwen die direct uit de film zouden kunnen komen.

De karakters zelf zien er vreemd uit. Ze lijken qua uiterlijk ook niet op de karakters in de film maar sommigen kunnen er prima mee door. Vooral Scrooge en de geesten. De gezichtsuitdrukkingen voelen soms nep aan (vooral van Bob Cratchit). De animatie ziet er soms ook slecht uit. Dit is echter niet consistent want andere animaties zien er weer fantastisch uit. Zoals bijvoorbeeld de verschijning van Jacob Marley in de deurklopper en sommige in-game animaties van Scrooge. Met meer tijd hadden ze dit zeker kunnen perfectioneren. Ik ben dan ook bang dat de tijdsdruk om het spel met de release van de film samen te laten vallen dit veroorzaakt heeft. Wat ze kunnen het zeker.

De muziek is geweldig. Zowel in de cutscenes als in het spel zelf. Het klinkt heerlijk, geeft een echt kerstgevoel en past uitstekend bij de mooie sfeervolle graphics. Het blijft ook echt in je hoofd hangen waardoor je zelfs na het spel nog met de muziek in je hoofd zit.

Wat echter helemaal indrukwekkend is, is de voice acting. Alles wordt door de narrator verteld. Het klinkt erg goed en de man vertelt het uitstekend en met veel gevoel. Waar de makers een nog grotere pluim voor verdienen is dat het spel, naast het Engels, zelfs in het Nederlands, Frans en Spaans te spelen is. Inclusief volledig ingesproken voice track in de desbetreffende taal. Klasse en het klinkt zelfs in het Nederlands erg goed. Hij spreekt zijn zinnen, net als de Engelse verteller, met veel intonatie, gevoel en dramatiek in en zet zelfs verschillende stemmetjes op tijdens kleine stukjes dialoog. Dus een hele dikke pluim voor de uitstekende voice acting.

Verhaal: Het boek van Dickens wordt goed omgezet naar spelformaat. Natuurlijk hebben ze wat vrijheden genomen om spel-elementen erin te verwerken. Maar deze passen er prima in.
Gameplay: De besturing is eenvoudig en werkt prima. Toch hadden sommige minigames anders beter gewerkt. Het breekt het spel niet want je hebt meer dan genoeg tijd en echt moeilijk is het ook niet, maar hier had zeker het één en ander verbeterd kunnen worden. Jammer ook dat er geen beloning is voor een 100% score. Een zeventje.
Puzzels: Het is een mooie mix van een adventure zoals Samorost en leuke minigames. Qua gameplay valt er nog wel wat te verbeteren, maar leuk is het allemaal zeker.
Graphics: Indrukwekkende omgevingen en cutscenes. Jammer dat de karakters en diens animatie teleurstellen, waarschijnlijk door tijdgebrek. Een kleine 8 maar de kerstsfeer is zeker aanwezig.
Muziek: Een heerlijke soundtrack en fantastische voice acting in vier verschillende talen (waaronder Engels en Nederlands). Hulde.
Eindconclusie: Het is echt een leuke adventure met goede puzzels en minigames die prima bij het verhaal passen. Tel daar mooie graphics, goede muziek en uitstekende voice acting bij op en je hebt een mooi kerstpakket om de koude dagen mee door te komen. Jammer dat de besturing soms wat roet in het eten gooit, het soms wel erg simpel is en je niks krijgt voor een 100% redemption score. Maar dat mag de pret zeker niet drukken. Een dikke 7,5.