Home > Reviews > Kaptain Brawe: A Brawe New World

Kaptain Brawe: A Brawe New World

Wat in 2006 als een eenmansonderneming begon, werd 4 jaar later professioneel afgemaakt toen ontwerper Petar Ivancek in contact kwam met het Kroatische Cateia Games. Het spel had niet veel oppoetsen meer nodig, maar werd wel naar een andere engine overgebracht, zodat het geschikt werd voor Windows, Mac, Linux en Apple computers. Voor Cateia Games is het na The Legend of Crystal Valley en Hotel alweer de derde adventure titel.

In 1812 in een alternatief universum, vindt James Watt niet de stoommachine maar de Polar Ion Motor uit en zo komt het dat de mensheid al in 1834 door de ruimte reist en andere planeten koloniseert. Een aantal planeten richt de Space Union op en om de vrede en de orde te handhaven is er de Space Police. In het Epsilon Quadrant patrouilleert Kaptain Brawe, een stoere, maar naïeve space captain met spellingsproblemen en genoeg ego en bravoure voor twee. Hij steekt net zijn dagelijkse verplichte redevoering af, met een knipoog naar "Star Trek": "To boldly go where man has already been"...., tot ongenoegen van het enige bemanningslid Kralek. Dan klinkt er plotseling een alarm. Er is een ruimteschip op Jama Spacea neergestort en het verzoekt om hulp. Aangezien het eigenlijk nooit voorkomt dat iemand hun hulp nodig heeft, besluit Brawe er meteen op af te gaan. En hiermee begint alle ellende.

Samen met de altijd opgewekte en eerlijke Brawe rol je in dit verhaal van de ene verrassing in de andere. Net als je denkt een probleem opgelost te hebben, gebeurt er weer iets, dat je geboeid laat verder spelen. Want nadat je het gecrashte ruimteschip eindelijk hebt gevonden, blijkt dat het van een stel ruimtepiraten, de ‘Kribbs’ is en dat ze een hele vreemde lading hebben. En wie is die SHE die ook op zoek is naar de lading en waarom? Aldus krijgt Brawe te maken met gekloonde ruimtepiraten, ontvoerde wetenschappers en complotten om de werelden te veroveren. En tot overmaat van ramp zadelt het hoofd van politie hem op met een controleur. Hoewel hij dat achteraf niet zo erg vindt, want agent Zero is erg sexy. Ze lijkt niet alleen sprekend op de pin-up poster die hij boven zijn bed heeft hangen, ze blijkt het zelfs te zijn en werkt undercover bij de ruimtepolitie!

Brawe is de karikatuur van een toegewijde orde handhaver, en je kunt niet anders dan meeleven met zijn rare avonturen en glimlachen om de maffe manieren waarmee hij zich uit benarde situaties redt. Als hij gevangen zit en ondervraagd wordt, begrijpt hij het woord informatie niet. Hij zegt dan ook dat je niet in je eentje in formatie kunt staan, tot frustratie van zijn ondervrager. De dialogen zijn niet om te schaterlachen, maar er zit voldoende humor in om je opgewekt verder te laten spelen. Ze verschijnen in een duidelijk en groot lettertype op je scherm. Ze blijven staan tot je zelf verder klikt, dus je hebt alle kans om te begrijpen wat er gezegd wordt. De Kroatische makers van het spel hebben een briljante oplossing gevonden voor eventuele taalfouten in de Engelse tekst. Kapitein Brawe, die bijvoorbeeld een robot heeft die Rowboat heet en Cargo als Kargo spelt,  heeft een spellingsprobleem, waar hij door bemanningslid Kralek ook vaak sarcastisch op gewezen wordt.

Het spel is een traditioneel point & click adventure. Dat betekent dat je overal in beeld voorwerpen ziet waarop je kunt klikken met een handicoon als je ze wilt oprapen of met een vergrootglasicoon als je ernaar wilt kijken of met een tekstballonnetje als je met iemand wilt praten. Makkelijker kan haast niet, vooral omdat in ‘casual modus’ de keuze automatisch voor je gemaakt wordt. Je kunt bij aanvang van het spel ook kiezen voor het moeilijkere ‘core modus’ en in dat geval moet je zelf even aangeven wat je wilt.

Alle opgeraapte voorwerpen gaan naar je inventaris, die als een tasicoon altijd links onderaan in je scherm wacht tot je hem opent. In je inventaris kun je de voorwerpen ook apart bekijken en gebruiken. Het is wel jammer dat je nooit ziet hoe Brawe iets in zijn handen heeft of gebruikt. Als je een voorwerp uit je inventaris haalt er daarmee op een ander voorwerp in beeld klikt, dan zie je hoe Brawe even zijn arm strekt, meer niet. Vervolgens verschijnt dan een tekst in beeld die je laat weten of je actie succes had.

Je bestuurt tijdens het spel niet alleen Brawe, maar later ook Luna en Danny. Overschakelen gaat heel eenvoudig door op het portreticoon van de karakters te klikken. Links onderaan in je scherm vind je ook een boekicoon. Hierin vind je een takenlijst. In de casual modus zijn de taken voorzien van stapsgewijze hints, die echter niet alle spelplezier wegnemen door je alles voor te kauwen. Ook met de hints zul je zelf het nodige speurwerk moeten verrichten. Soms kan het wel eens moeilijk zijn een bepaald voorwerp te vinden. Maar ook daar is een prima oplossing voor: klik op het vraagteken dat altijd rechts onderaan in je scherm staat en je krijgt alle actieve punten te zien. Verder is er links boven een icoon waarmee je naar het menu gaat.

De meeste puzzels in het spel zijn gebaseerd op je inventaris. Je verzamelt spullen en gebruikt ze op de juiste plek. Maar dat is niet altijd zo simpel als het lijkt. Goed, als je cd-tje niet gelezen wordt, dan is het vuil en maak je het schoon met je zakdoek. Dat is nog gewone logica. Maar in andere gevallen zul je moeten leren denken als de naïeve cartoonkapitein Brawe. Hoe roof je een graf leeg als je een eerlijke politieagent bent en grafschending absoluut verboden is? Hoe geef je iemand wat tabak voor zijn pijp, als de blaadjes waarvan de tabak gemaakt wordt, zeer illegaal zijn? Ook zijn er in dit ‘toekomstverhaal’ apparaten die op een manier werken, die voor ons onbekend is. Maar met wat vindingrijkheid en soms gewoon proberen zijn een hele hoop problemen goed op te lossen. En meestal krijg je via de dialogen wel tips of helpt het als je goed om je heen kijkt. Daarbij krijg je ook nog hulp van het hintsysteem, als je in casual modus speelt. Hierin wordt wel verteld wat je moet doen, bijvoorbeeld praten met iemand die misschien iets weet tegen een kater, maar wordt beslist niet verteld waar je precies de ingrediënten vindt.

Naast de inventaris puzzels zit er ook een ‘persoonlijkheidstoets’ in, waarin je vragen moet beantwoorden. De meerkeuze antwoorden zijn zo maf, dat als je je een beetje inleeft in wat de uitkomst van de toets moet zijn, het best wel te doen is. Verder kunnen sommige problemen pas opgelost worden als je de juiste vragen stelt. En die kun je pas stellen, nadat je ergens naar gekeken hebt. Voor een nieuwsgierige speler natuurlijk geen probleem. En raak je gefrustreerd door de onnozele Brawe, die zelfs een gebruiksaanwijzing moet vertalen voor een machine waar hij alleen maar op een knop hoeft te duwen, dan compenseer je dat door even met bemanningslid Kralek te praten, die altijd wel een sarcastische opmerking paraat heeft. Dat geeft je als speler in ieder geval het gevoel dat het niet aan jou ligt als je de machine niet aan de gang krijgt.

De grafische beelden zijn een genot voor het oog en doen onmiddellijk denken aan de Lucas Arts studio’s. Details zoals tapijten in de vorm van een pijl, die de weg naar de machinekamer wijzen en robots die van duidelijk zichtbare houten plankjes zijn gemaakt, combineren humor met gevoel voor stijl die in deze cartoon niet misstaan. Met veel aandacht voor details gemaakte 2D achtergronden in veel kleurschakeringen, waar de 3D karakters goed in geïntegreerd zijn. Nergens krijg je het gevoel dat ze ‘opgeplakt’ door het beeld lopen. Het is alleen jammer dat de karakters alleen lopen en om hun as draaien. Ze zijn heel beperkt in het aantal bewegingen dat ze kunnen maken.

De kleuren zijn heel mooi gekozen. Veel in bordeauxrood en paars en bruin . Dit geeft een warm gevoel en doet tegelijk ‘ouderwets’ aan, passend bij het 1834 tijdperk waarin zich alles afspeelt. Want ondanks de ruimtevaart en de technische snufjes ademt het geheel een nostalgische sfeer uit, door de houten ruimteschepen en houten robots, of een communicatieapparaat dat eruit ziet als een grammofoon en met morsetekens werkt.

Naast het houten ruimteschip bezoek je ook vreemde planeten. Maar ook hier zie je aan de min of meer vertrouwde omgeving dat ze gekoloniseerd zijn door mensen. Zelfs de aliën wetenschappers zien eruit als aardse knuffeldieren. Er is heel veel te bezoeken en te ontdekken en elke planeet en scene heeft zijn eigen visuele charmes, van Jamaicaans aandoende hotel tot ijzige grotten. Er zijn echter vrijwel geen animaties in de omgevingen. Geen bewegende bladeren, wolken of water. Zelfs de oude man op het wiebelpaardje zit stil. De animaties die onderdeel uitmaken van een actie, zoals dreigen met een wandelstok zijn uitstekend ingepast

Er zijn geen gesproken stemmen in het spel. Iets wat eigenlijk wel begrijpelijk is. Goede Engelse stemacteurs zijn erg duur voor een kleine firma en ook moeilijk te casten in Kroatië. Daarbij is het redelijk eenvoudig om de tekst aan te passen aan het land waar je het spel verkoopt, maar niet om een hele cast lokale stemacteurs in te huren. Soms is het gewoon beter om de stemmen over te laten aan de fantasie van de speler. Zo kan de stem van de sexy Luna je nooit tegenvallen. En als je de Duitse wetenschapper ziet zeggen “zziss iss not easy”, hoor je het accent vast wel in je hoofd.

Het went heel snel om zonder stemgeluid te horen, door de dialogen te stappen. Het gebrek aan stemmen wordt prima gecompenseerd door de achtergrondmuziek en –geluiden. Elke planeet en scene heeft zijn eigen aanstekelijke riedeltje. Voor je het in de gaten hebt, zit je mee te neuriën, terwijl je op het kerkhof van een exotische planeet rondstruint.

Verhaal: Goed opgebouwd verhaal met de nodige humor in een prima sfeertje.
Gameplay: Een 8 voor de eenvoudige en heldere bediening, uitstekende uitleg en prima hintfunctie.
Puzzels: Voor het merendeel inventaris puzzels die goed in het verhaal geïntegreerd zijn en wat van je inlevingsvermogen vragen.
Graphics: Prachtige gedetailleerde achtergronden in warme kleuren en redelijk geanimeerde karakters.
Muziek: Geen stemmen, maar wel voldoende gevarieerde aanstekelijke achtergrondmuziek.
Eindconclusie: Een verrassend aardig spel, met een goed uitgewerkte verhaallijn, schitterend gedetailleerde graphics en met puzzels waar zowel de beginnende als de gevorderde adventurespeler plezier aan beleeft. Een verdiende 7,5.